Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bilder från Windows 8 RTM läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Vad händer om man trycker windowsknapp? Får man upp en vanlig startmeny eller metro?

Om det är vanlig startmeny kan man ju tänka sig att byta kanske.

Metro. Finns ingen traditionell startmeny i W8.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Avstängd

trodde aero skulle försvinna?

Permalänk
Medlem

Hur är stödet/kompabiliteten för spel i senaste versionen av Windows 8? Fungerar tex BF3 som i 7an? Kommer ihåg när jag körde Windows 7 beta och köpt COD krånglade det som fan. Tror det va BunkBuster som bråkade då.

Väntar bara på ett "hack" eller annan lösning så man får möjlighet att få tillbaka startmenyn som den ska vara.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

trodde aero skulle försvinna?

Aero har försvunnit, dock så är aktivitetsfältet fortfarande lite genomsynligt. Men detta är alltså bara aktivitetsfältet, alla fönsterramar och diverse andra UI-delar är nu i en fast färg, med ingen genomsynlighet à la Aero.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Fan vilken ful kontrollpanel.
Ser ju ut som en kontrollpanel från en platta eller mobil inte från en dator.

Varför ska det där jävla Metro och tablet-interfacet ligga överallt?
Kunde dom inte bara lagt till Metro ment hållit det separat från det övriga systemet?

Usch!

Tur att det finns Ubuntu!

För Ubuntu är ju snyggt! *Host* Smaken är som baken

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Så jag som har typ 150 olika genvägar på skrivbordet bör alltså fortsätta med win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Startmenyn är på samma ställe osynlig i kanten på skärmen, du får dra muspekaren dit.

Nej, då kommer metro upp. Inte Startmenyn. Startmenyn finns inte i Windows 8, och om du på allvar menar att WinX och metro tillsammans ersätter startmenyn så får du underkänt. Metro är mer lik den gamla programhanteraren. Microsoft har vridit tillbaka klockan 17 år, och inget fel i det... om alla datorer vore pekplattor, men nu är de inte det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ser snyggt ut på den moddade bilden, men det lär knappast hålla att ha det så låst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fikabulle:

Förstår inte varför du oroar dig. Lär ju komma olika lösningar på detta förr eller senare dvs så alla som gillar det äldre gränssnittet får det med.

Som jag ser det så är det MS som desperat försöker att tvinga på sitt nya gränssnitt på alla sina användare. Antagligen tror de att det kommer att stärka varumärket på de mobila plattformarna i och med att folk vänjer sig vid gränssnittet. Mycket talar för att de kommer att lyckas ganska så bra.

Eller så lär det tankas friskt av piratkopior på Windows 7 för att man får Windows 8 på nya butiksdatorer.

Men, du har självklart en poäng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag själv är inte så förtjust i metro i PCn och kommer sakna startmenyn. Men, jag kom på att det enda jag använder startmenyn till är och starta specifika program som jag pinnat fast. Så, kan likaväl sätta genvägar i en mapp och sen pinna fast mappen i aktivitetsfältet.
Dvs så här:

Problem solved!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Som jag skrivit tidigare så är Metro fortfarande bara en större och mer utvecklad startmeny där du flytta omkring och dona väldigt mycket som man själv vill ha det.

De få gånger den visas är när man trycker på "Win-tangenten" på ditt tangentbord, då kan du kan antingen klicka på ikonen för det program du vill starta eller skriva in namnet på programmet, precis som du gör nu.

Du har ditt vanliga skrivbord framme resten av tiden där du kan placera ikoner osv precis som tidigare.

Låter väldigt bra, får se om det blir bra i praktiken för min del.

Olika grupper med filer, program och mappar, (som man bygger upp själv), och det hade kunnat fungera väldigt bra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SanyaIV:

[Insert negative comment about metro because I'm afraid of change and only tried it for 5 minutes]

Om man kört Win8 på "riktigt" dator (inte VM) sedan developer preview, har erfarenhet från alla versioner av Windows sedan Windows 2.0 och ändå tycker Metro är "fail" för "vanlig" dator: får man då klaga?

Metro har en del fördelar, t.ex. så verkar multouch-pekplattor fungerar betydligt mycket bättre under Metro jämfört med hur de fungerar under "desktopläget". Multitouch på Win7 fungerar inte alls lika bra som det gör i OSX och Ubuntu, trots att man kör på exakt samma maskin -> det är ett OS problem och inte ett HW problem. Den maskin jag kört Win8 på har också en multitouch-platta (är dock inte en MacBook, så har aldrig kör OSX på den) och multitouch har aldrig fungerat så smidigt under Windows som det gör i t.ex. IE10/Metro (dator kom med Win7).

Högupplösta skärmar är en annan sak som fungerar riktigt dåligt på "vanliga" Windows, men fungerar betydligt mycket bättre i Metro. Är därför rätt övertygad om att Microsoft avser att använda Metro över hela linjen och den "vanliga" desktop:en kan man från och med Win8 se som någon som finns enbart för att erbjuda stöd för applikationer som ännu inte skrivits om för Metro.

Nya WinRT API:et verkar också leda till väldigt effektiva (snabba/repressiva) applikationer på "svaga" datorer som t.ex. Atom.

Men rent GUI-designmässigt så tycker jag Win8 är rent ut sagt skitfult och den nya "startmenyn" är otroligt irriterande.

Så summa summarum: tekniken bakom Win8 verkar vara riktigt bra. Designen är däremot horribel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Blir köp när jag skaffar min ultrabook!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Oh, en ny artikel om Windows 8. Bäst jag skriver massa negativa saker och är ordentligt inskränkt och bitter! För usch, allt nytt äro utav ondo, och ni vet ju alla hur det liger till; det var bättre förr!

Dagens kommentar måste detta vara x) en guld beskrivning av vad som verkar vara "99%" av användarna här.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Yoshman:

Men rent GUI-designmässigt så tycker jag Win8 är rent ut sagt skitfult och den nya "startmenyn" är otroligt irriterande.

Så summa summarum: tekniken bakom Win8 verkar vara riktigt bra. Designen är däremot horribel.

Å andra sidan är inte Microsoft direkt kända för att göra vackra användargränssnitt:

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Å andra sidan är inte Microsoft direkt kända för att göra vackra användargränssnitt:

http://blog.cytalk.com/wp-content/uploads/2011/10/Windows-XP-...

Alternativen vid samma tidpunkt som XP lanserades var inte heller så vackra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk klagar så mycket över startmenyn. Hur använde ni startmenyn egentligen?

Såhär gjorde jag, windowsknappen + "skriv det du söker".
Till exempel windowsknappen + "W-o-r-d" (Microsoft Word).

Testa att göra samma sak in windows 8, tadaaaa! Det funkar ju!
Presenteras dock snyggare än innan.

Hur som helst, jag antar att man inte kan uppgradera Windows 8 RP till Windows 8 Pro eller?
Om man har Windows 7 kunde man uppgradera till Windows 8 för en mindre slant va? Eller gäller det endast om man köpt Windows 7 senaste veckorna? Tacksam för svar. Ha det gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Förstår inte varför folk klagar så mycket över startmenyn. Hur använde ni startmenyn egentligen?

Såhär gjorde jag, windowsknappen + "skriv det du söker".
Till exempel windowsknappen + "W-o-r-d" (Microsoft Word).

Testa att göra samma sak in windows 8, tadaaaa! Det funkar ju!
Presenteras dock snyggare än innan.

Hur som helst, jag antar att man inte kan uppgradera Windows 8 RP till Windows 8 Pro eller?
Om man har Windows 7 kunde man uppgradera till Windows 8 för en mindre slant va? Eller gäller det endast om man köpt Windows 7 senaste veckorna? Tacksam för svar. Ha det gött!

Helt ärligt. Och till alla andra "men jag använder startmenyn/metro så här...". Ingen bryr sig. Det är totalt irrelevant om ni själva klarar er. Ställ er istället frågan, kan/gillar alla andra metro? Svaret är som ni bör veta redan nej. Kallar ni folk bakåtsträvare för det är en sådan kommentar inget annat än en regelrätt trollning.

Folk jobbar olika med Windows, det är fakta. Om ni trycker WinKey + söker för att hitta ert program fine, det funkar för er. Men om person två använder och sorterar sin startmeny efter behov så är det dennes sätt att jobba. Undvik att klanka ner på detta, OK? Det är enbart omoget.

Windows 8 kommer troligen enbart bli någonting för plattor och det kommer även Microsoft (smärtsamt) bli varse om. När väl övriga (utom ni som så glatt kallar det problemfritt) inser hur oergonomiskt och omständigt många saker blivit med mus och tangentbord så lär dem gå bakåt till Windows 7. OBS! Detta gäller desktops/notebooks. För datorer med tryckskärmar så kommer win 8's gränssnitt vara bättre, det råder inget tvivel om det. Inte ens från min sida.

Summa sumarum. Funkar windows 8 för er. Toppen! Kör på. Men om några inte gillar det och inte vill ha det varken före eller efter test, låt dem då avvakta sen får framtiden utvisa vad som händer med Windows 8. Marknaden är en mäktig faktor i utveckling och ingen vet hur 2013 kommer bli med detta.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckadj:

Så jag som har typ 150 olika genvägar på skrivbordet bör alltså fortsätta med win 7

Skrivbordet finns kvar och du kan ha alla dina genvägar där. Startmenyn är borta.

Permalänk

Ser bra ut. Om man köper en ny bärbar dator lär man få det med annars kommer jag nog inte att uppgradera.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrMult:

Förstår inte varför folk klagar så mycket över startmenyn. Hur använde ni startmenyn egentligen?

Såhär gjorde jag, windowsknappen + "skriv det du söker".
Till exempel windowsknappen + "W-o-r-d" (Microsoft Word).

Testa att göra samma sak in windows 8, tadaaaa! Det funkar ju!
Presenteras dock snyggare än innan.

Hur som helst, jag antar att man inte kan uppgradera Windows 8 RP till Windows 8 Pro eller?
Om man har Windows 7 kunde man uppgradera till Windows 8 för en mindre slant va? Eller gäller det endast om man köpt Windows 7 senaste veckorna? Tacksam för svar. Ha det gött!

Men hur bär man sig åt för att enkelt hitta något man inte vet vad det heter? man får klicka på mappsymbolen och sedan klicka sig ner i programmapparna, det är oerhört tungjobbat när man har många program och verkligen använder datorn.
Win 8 kräver att du ska lära dig en massa programnamn utantill istället för att datorn visar upp dem tex sorterade efter vilken kattegori av program det är.
Jag håller med om att det mesta som inte syns på win 8 är bra, tom i många fall mycket bättre än win 7, men interfacet är så dåligt att det blir oanvändbart, det känns verkligen som en liten pluttemaskin som man inte kan ha några hundra program i, det är helt oöverskådligt när man har mycket prylar i en win 8 och de har inte lagt tillbaka funktionen som visar hur stor en mapp är.
Jag tror det kommer att dyka upp hjälpprogram som som ger ett nytt interface, troligen sitter det folk och jobbar på det just nu, för interfacet lär sänka 8an för alla som ska köra det på annat än plattor o telefoner, win 8 är en bedrövligt nedsminkad prinsessa, de har gjort tvärt om den här gången, ändrat det mesta under skalet till nått väldigt fint o bra, men sedan slängt på det mest fruktansvärde interface världen skådat, man kunde väl haft SSH interface som starläge, det är snudd på vackrare och framförallt så fungerar det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Jag själv är inte så förtjust i metro i PCn och kommer sakna startmenyn. Men, jag kom på att det enda jag använder startmenyn till är och starta specifika program som jag pinnat fast. Så, kan likaväl sätta genvägar i en mapp och sen pinna fast mappen i aktivitetsfältet.
Dvs så här:

http://www.pnorberg.se/bla/win.jpg

Problem solved!

http://www.neowin.net/news/classic-shell-brings-classic-start...

Detta tycker jag att folk borde checka!

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, då kommer metro upp. Inte Startmenyn. Startmenyn finns inte i Windows 8, och om du på allvar menar att WinX och metro tillsammans ersätter startmenyn så får du underkänt. Metro är mer lik den gamla programhanteraren. Microsoft har vridit tillbaka klockan 17 år, och inget fel i det... om alla datorer vore pekplattor, men nu är de inte det.

Vadå startmenyn finns inte? Metro är ju den nya startmenyn.

Permalänk

Som det ser ut just nu så kommer jag inte uppgradera till Windows 8. I mitt tycke är det helt värdelöst att köra ett OS anpassat för 10" surfplattor på min feta desktop PC. Det går inte att köra samma GUI på smartphones, surfplattor och skrivbordsdatorer. Det är mina åsikter om Windows 8. Jag behöver ingen som "läxar upp mig" och börjar pladdra på om alla fördelar med Windows 8 gentemot 7 etc. Under huven har Windows 8 trevliga förbättringar, men tyvärr är dess GUI inte anpassat för min desktop PC.

Visa signatur

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Vadå startmenyn finns inte? Metro är ju den nya startmenyn.

OK då, märk ord om du vill. Det jag är ute efter är att den typ av startmeny som finns i Windows 95-Windows 7 Nu saknas helt. Den är ersatt av en upphottad version av program manager som Microsoft kallar Metro. Jag har inget emot om andra gillar gränssnittet. Själv gillar jag det dock inte och vill därför ha möjlighet att använda den tidigare typen av Startmeny. Den möjligheten har Microsoft tagit bort, och det tycker jag är dåligt av dem, och hellre än att lära mig ett nytt gränssnitt från grunden så kommer jag nog gå över till någon dist med KDE så småningom. De har i alla fall något som liknar det jag vill ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aemony:

Aero har försvunnit, dock så är aktivitetsfältet fortfarande lite genomsynligt. Men detta är alltså bara aktivitetsfältet, alla fönsterramar och diverse andra UI-delar är nu i en fast färg, med ingen genomsynlighet à la Aero.

Sitter med Windows 8 RP och jag har genomskinliga ramar. Tillexempel för webbläsaren.

Permalänk

Inget fel på sommarblomster. Jag ska köpa och testa.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK då, märk ord om du vill. Det jag är ute efter är att den typ av startmeny som finns i Windows 95-Windows 7 Nu saknas helt. Den är ersatt av en upphottad version av program manager som Microsoft kallar Metro. Jag har inget emot om andra gillar gränssnittet. Själv gillar jag det dock inte och vill därför ha möjlighet att använda den tidigare typen av Startmeny. Den möjligheten har Microsoft tagit bort, och det tycker jag är dåligt av dem, och hellre än att lära mig ett nytt gränssnitt från grunden så kommer jag nog gå över till någon dist med KDE så småningom. De har i alla fall något som liknar det jag vill ha.

Ja, om du vill ha sån meny som är i Windows 7 är det ju lite problem. Tycker själv just nu att den i t.ex. Windows 7 inte är så jätteviktig.
Har inte hunnit testa 8:an så länge än så får se om man börjar störa sig på det eller inte.

Permalänk
Medlem

Känner mig rätt taggad inför Windows 8, och med priset som de gått ut med så är det en no-brainer för min del. Det är också märkbart snabbare än min Windows 7-installation vilket givetvis också är ett stort plus.

Bra jobbat MS!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Ja, om du vill ha sån meny som är i Windows 7 är det ju lite problem. Tycker själv just nu att den i t.ex. Windows 7 inte är så jätteviktig.
Har inte hunnit testa 8:an så länge än så får se om man börjar störa sig på det eller inte.

Problemet är ju snarare att den clearar hela skärmen när man tar fram den.. blir ett jäkla blinkande fram och tillbaks.
Tur att jag bara kommer att komma i kontakt med Server 2012 och då i core-läge utan GUI.