Kamera för foto och film sökes!

Permalänk
Medlem

Du kan alltid byta tillbaka till original firmware om det krånglar, alternativt finjustera parametrarna lite. Man kanske inte vill experimentera när man ska filma något viktigt men ger man det chansen när man har tid att labba lite så kan man hitta någon inställning som ger bättre kvalitet utan att det blir instabilt (folk är ju pigga på att testa värsta extrema inställningarna som är på gränsen att låsa kameran, men man kan ju köra något mellanting som inte är så extremt men ändå bättre än original - det är lite som att överklocka datorn). Jag har viss instabilitet i högsta kvalitetsinställningen (jag har inte det allra snabbaste minneskortet) så jag brukar filma på en sämre inställning men som ändå är bättre än högsta kvalitet i original firmware.

Men även om du inte vill göra detta så är det bra att kolla att du kör med senaste officiella firmware från tillverkaren, för ibland kan tillverkarna själva komma med förbättringar emellanåt. Jag fick t.ex. nytt videoläge på min GH2 med 25 fps 1080p med tillverkarens senaste firmware. Ibland kommer de med firmwareuppdateringar till objektiven också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men man spelar väl inte in en timma i sträck normalt, Man spelar ju in "Scenvis" och sen klipper man samman delarna i ett program, så att det blir en film.

Kan ju aldrig vara något kul att titta på en timmas nonstop filmandes, sen kvittar det ju (näästan) vad det är.

Man gör ju inte bara så, du måste menat nåt annat, eller tänkt/skrivit fel. Rätta mig om jag har fel.

Jag har själv en D3100 och har filmat rätt mycket med den, och min erfarenhet när jag filmar i sträck, det är inte många minuter, ofta är den sekunder/under minuten, sen klipper jag samman det i ett program, lägger till text och effekter!

När man filmar och klipper så, blir oftast resultatet bäst, tycker jag!

Självklart, Nikon D3100 kan bara spela in 10minuter åt gången, Men man väntar väl inte en halvtimma mellan filmning? Och i en långfilm så behöver man en kamera som har manuell kontroll över iso, slutare, slutartid etc etc underfilmning, för att man ska kunna ta den scen man verkligen vill

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit