CPU temperaturen stiger snabbt, i bara bios setup

Permalänk
Medlem

CPU temperaturen stiger snabbt, i bara bios setup

Jag har nu äntligen fått ihop min första dator, men jag har ett problem. Jag startade för ett tag sedan datorn för första gången och slängdes in i bios setupen (MSI z77a-g43). Uppe i vänstra hörnet finns en ruta som visar CPU-tempen, och den stiger snabbt, den kom upp i nästan 70 grader innan jag stängde av den. Innebär bios-setupen att processorn går i full load? Det kan i alla fall jag inte tänka mig, därför vänder jag mig till er experter. Värt att nämna är väl att jag satte in en Corsair h80 som kyler processorn, en intel i5 3570k, fläktarna går i full fart men pumpen kanske inte funkar? Eller har jag installerat den fel? jag följde manualen till punkt och pricka. Vad tror ni kan vara fel?

Tack på förhand och vänliga hälsningar från Hubbe.

Permalänk
Medlem

Letade mig fram i bios menyn till något som kallades PC health monitor eller något sånt, där stog det på CPU fan speed: 0 RPM. Vad jag har förstått av det jag läst om h80:n är min cpu fan speed pumpens hastighet? min h80 är i push n pull och fläktarna kopplas in i vattenblocket (eller vad det heter), från pumpen går sedan en molex och en liten kontakt man ska koppla in i cpu fan kontakten på moderkortet. betyder detta att min pump är trasig eller?

Permalänk
Medlem

Hade det bara varit CPU fan speed =0 så hade det kunnat vara en felkoppling.

Men när CPU tempen stiger till 70 som ju är nära Tcase max för processorn så fungerar ju inte kylningen. Och då är det troligtvis pumpen (eller felmontering, fast det är svårt att göra) som är orsaken.

Ström verkar han ju få eftersom fläktarna (som du kopplat till vattenblocket) går, så det låter som pumpen.