Permalänk
Medlem

Jag köpte en EK DCP 2.2 till mitt första vattenkylningsbygge. Kan inte säga annat än att jag var grymt missnöjd.

Den låter och vibrerar väldigt mycket. Jag körde den med den tillhörande reservoiren, och hade den ståendes på en svamp. Det var ändå den komponent som lät mest i hela bygget.

Nu sitter jag på en D5:a, och skillnaden är som natt och dag. Jag kör min D5:a på hastighet 1,5 och den är knäpptyst. Väl värd varenda krona!

Gör inte som jag och snåla in på pumpen, det kommer bara sluta i besvikelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svurre:

Jag köpte en EK DCP 2.2 till mitt första vattenkylningsbygge. Kan inte säga annat än att jag var grymt missnöjd.

Den låter och vibrerar väldigt mycket. Jag körde den med den tillhörande reservoiren, och hade den ståendes på en svamp. Det var ändå den komponent som lät mest i hela bygget.

Nu sitter jag på en D5:a, och skillnaden är som natt och dag. Jag kör min D5:a på hastighet 1,5 och den är knäpptyst. Väl värd varenda krona!

Gör inte som jag och snåla in på pumpen, det kommer bara sluta i besvikelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte du den D5 single edition + topp eller köpte du Alphacool VPP655T12...eller någon helt annan xD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorobay:

Köpte du den D5 single edition + topp eller köpte du Alphacool VPP655T12...eller någon helt annan xD?

Jag har single-varianten olönsamma s med en EK-top.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svurre:

Jag har single-varianten olönsamma s med en EK-top.

Skickades från m.sweclockers.com

...w...what? Är jag efter eller vad menar du med olönsamma >.<? Och jag tänkte köra samma sak. Var den enkel att montera i? Satt den bra och såg snygg ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorobay:

...w...what? Är jag efter eller vad menar du med olönsamma >.<? Och jag tänkte köra samma sak. Var den enkel att montera i? Satt den bra och såg snygg ut?

Tillsammans* skall där stå. Jävla autocorrect...

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svurre:

Tillsammans* skall där stå. Jävla autocorrect...

hehe aha Men fungerade den bra tillsammans med EKs topp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svurre:

Jag köpte en EK DCP 2.2 till mitt första vattenkylningsbygge. Kan inte säga annat än att jag var grymt missnöjd.

Den låter och vibrerar väldigt mycket. Jag körde den med den tillhörande reservoiren, och hade den ståendes på en svamp. Det var ändå den komponent som lät mest i hela bygget.

Nu sitter jag på en D5:a, och skillnaden är som natt och dag. Jag kör min D5:a på hastighet 1,5 och den är knäpptyst. Väl värd varenda krona!

Gör inte som jag och snåla in på pumpen, det kommer bara sluta i besvikelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Säker på att den inte var defekt? Jag har aldrig sett en 2.2 som låter eller vibrerar mycket men jag har aldrig sett en med tillhörande res heller. Det kan ju vara det som är boven också.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Är det inte rätt självklart för dom flesta att köpa en stor pump och köra på lågfart är tystare än att köpa en liten och köra på fullfart?
Jämför med fläktar lågvarvig stor mot högvarvig liten.
Lågt varv mindre vibrationer och mindre ljud därför tycker ialf jag att 4.0 på lägre fart är en bra lösning vad gäller ljud och priset är vad? 70kr dyrare...

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

BTW, är det någon som vet vad EKs Anticyclone är bra för?

Permalänk
Medlem

Vet inte var ni får era fakta ifrån angånde att en DCP 2.2 skulle dra 8.5 W? EK anger 6.5 W på sin hemsida, något som även bekräftas här:
http://skinneelabs.com/jingway-pumps/

Vidare anger Swiftech på sin hemsida 8.3 - 12 W för en MCP350 pump. Ett system med högre flöde (vilket OPs system kommer att bli med den pumpen) lär dra det högre värdet så det innebär 12 W. Källa på "högre flöde = högre effekt" finns här under "Conclusions":
http://martinsliquidlab.i4memory.com/DDC31PumpTopTesting.html

Värdena vi borde jämföra för pumparna är således 6.5 W mot 12 W. Skillnaden är alltså 5.5 W inte 1.5 W som någon skrev. Nog för att 5 W i ett system med minst 200 W värmeutveckling är en skitsak, men om vi överhuvudtaget ska snacka värmeutveckling så ska rätt vara rätt. Det vore en annan sak om vi körde en D5:a på full fräs och skillnaden låg på närmare 20 W. Då kommer ju upp till 10 % av värmeutvecklingen i loopen från enbart pumpen vilket är onödigt.

Jag hade själv en DCP 2.2 i min CPU -> GPU -> RAD loop och tyckte den funkade bra. Den var tyst enligt mig, men jag hade inte kombo-reservoaren och jag såg till att vibrationsdämpa min med skumgummi. Efter att jag uppgraderat min loop med ännu en radiator så bytte jag till en Phobya DC12-260 som jag kör nervoltad till 9 V. Jag upplever den som ännu tystare vid 9 V än vad DCP 2.2 var vid 12 V.

Kontentan: Har du pengar och bränna så köp en D5:a vario och kör den på läge 1. Det är tveklöst en fin pump och den är "framtidssäker". Annars tror jag en DCP 2.2 kommer att funka bra också.