Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Igentligen inte. Problemet är att DELL och andra tillverkare ofta har egna lösningar på montering i lådan. Vilket gör att ett eventuellt byte inte passar fysiskt. Sedan vet jag inte om man kan motivera ett byta av komponenter för att uppgradera en sådan gammal dator. Om man inte får tag i delar begagnat till väldigt bra priser.

Du har helt rätt och det stämmer bra med hans dator också. Dator är en Dell Dimension 9200 alternativt XPS-varianten. De kör i alla fall BTX vilket gör att om moderkortet byts fungerar det inte att ha i samma chassi alls. Frontpanelskopplingen på moderkortet är en speciallösning så det går inte heller att öppna upp för ATX i chassit och få det att fungera smärtfritt på det sättet heller.
Enda alternativet är att byta processor.
Även gällande uppgradera grafikkort behöver du ett BTX-kompatiblet grafikkort vilket i stort sätt bara går att få från Dell själva till säkerligen ett överpris.

Det är ett P965i chipset som stödjer Quadcore (755 Socket) med systembuss på upp till 1066Mhz.

EDIT: OBS - det kan finnas spärr i BIOS som gör att nyare CPU inte fungerar. Det borde det gå med en Quadcore som är från samma generation.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qupid:

Du har helt rätt och det stämmer bra med hans dator också. Dator är en Dell Dimension 9200 alternativt XPS-varianten. De kör i alla fall BTX vilket gör att om moderkortet byts fungerar det inte att ha i samma chassi alls. Frontpanelskopplingen på moderkortet är en speciallösning så det går inte heller att öppna upp för ATX i chassit och få det att fungera smärtfritt på det sättet heller.
Enda alternativet är att byta processor.
Även gällande uppgradera grafikkort behöver du ett BTX-kompatiblet grafikkort vilket i stort sätt bara går att få från Dell själva till säkerligen ett överpris.

Det är ett P965i chipset som stödjer Quadcore (755 Socket) med systembuss på upp till 1066Mhz.

EDIT: OBS - det kan finnas spärr i BIOS som gör att nyare CPU inte fungerar. Det borde det gå med en Quadcore som är från samma generation.

Så byte av moderkort och chassi är vad som gäller. Ett chassi kan man lätt få för 100-200kr begagnat. Så med ett moderkort blir det runt 400-500kr.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Hejsan, annars så kan du ju köpa ett ps2 och köra på datorskärmen och sen så kan du gå till chip and play på backplan i Göteborg och så kan de fixa så att du slipper problem med de olika regionerna

Permalänk
Medlem

Blade80 - känner inte många. Ska fråga kanske någon vet. Vill inte förstör för jag har ingen dator då.

Permalänk
Medlem

mine.craft - tack så mycket! det kanske billigare?

Permalänk
Medlem

Att göra en ps2 regionsfri verkar enklast. Brukar bdessutom finnas en hel del chippåde ps2 att köpa begagnat. Frågan är väl hur smidigt det blir att koppla till monitorn. Vet inte vad du har för monitor, men gissar på att den kör DVI. Då är det frågan hur dyr en adapter för detta blir.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av aiko0525:

Hej,

förlåt min svenska är inte bra. Jag kommer från japan.
Ska studera i sverige efter sommar men bor här nu. Fick en dator av en vän (Dell Dimension 9200). Den är lite gammal.
Kan inte mycket om dator.

Operativsystem
Namn Microsoft Windows 7 Professional (64-bit)
Servicepaket Service Pack 1
Versionsnummer 7601
DirectX-version 11
Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz (CPU:0)
Namn Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz
Kärnor 2
Strängar 2

Systemkort
Tillverkare Dell Inc.
Produkt 0CT017
Kringkretsar Intel iP965
Southbridge Intel 82801HDH (ICH8DH)

Jag vill göra dator bättre. Mer processor. Vill spela PS2 spel men processor är inte snabb för det.
Kan inte förklara bra. ヽ(´□`。)ノ

Tack så mycket!

Skrivet av Sim0nT:

Köp ett Ps2 bara?

Skulle också rekomendera en PS2 konsol, och sen installera ett modchip så att du kan spela spel från andra regioner. Min sambo har en PS2a som är chippad (ett Matrix infinity tror jag att det är) så att hon kan spela JP versionerna av Suikoden och Final Fantasy. De är ju dessutom så mkt billigare än PAL och US-NTSC versionerna av spelen. Köpte Suikoden 1 och 2 för 2000Yen totalt på Book Off i Akihabara. US/EU versionerna kostar 900kr styck i Sverige:/

Finns 2 ställen som är bra på chippning (om man inte har ngn lokal handlare då)
http://www.psxcare.com/section.php?xSec=8&xPage=1&jssCart=458...
http://www.chipnplay.se/playstation/playstation-2/

Vi chippade våran på ChipNPlay då vi bodde i Göteborg vid tillfället.

Permalänk
Medlem

Dr_Spackel & TorrentKatten - tack så mycket!
Ska köpa chip. Också en liten billig TV.

Book off!!! Köpa många spel där! Famicom, super famicom, neogeo, ps1 & 2. Också finns många bra butik i akiba! (*´・v・)