Råd sökes - Vad ersätter en D-Link DIR-655?

Permalänk
Medlem

Råd sökes - Vad ersätter en D-Link DIR-655?

NUVARANDE ROUTER - D-LINK DIR-655
Som rubriken lyder så skall nu vår D-Link DIR-655 bytas ut efter 5år i drift. Att den överlevt så pass länge förvånar oss alla då den stackarn har blivit plågad nästintill större delarna av det ljusa dygnet under sin livtid. Hur som helst så har den nu börjat strula - den hänger sig lite sporadiskt och slutar svara lite då och då, måste startas om manuellt för att åtgärda problemet. Detta sker främst vid hög trafik via bittorrent men även som jag sa, sporadiskt utan att vi användare belastar routern.

VAD SKALL JAG ERSÄTTA DEN MED?
Min fråga är då, kan ni rekommendera mig en router som:
- Är utrustad med 1000Mbit/s portar (Behövs bara en port in och en port ut. Har switchar efter routern)
- Klarar av många samtidiga anslutningar (Gärna 1000+ då den nuvarande routern klarar ~250)
- Ej har wifi, har accesspunkt som sköter den biten (Wifi-stöd går bra men behövs ej)
- Har hög throughout (1000mbit/s via bredbandsuttaget är på ingång)

En annan tanke jag haft är att bygga en dator baserad på m-itx, t.ex AMD E-350, 4Gb RAM, SSD och ett Intel PRO/1000 med dubbla nätverksportar och köra pfSense, Clarkconnect eller m0n0wall. Ett sådant system skulle vid full belastning dra ungefär 35W vilket jag anser är rimligt - dock skulle datorn aldrig gå på full belastning ändå. Vad säger ni om detta? Overkill eller värt pengarna? Priset landar någonstans runt 4000-4500:-

Ni behöver ej rekommendera produkter från netgear, d-link, tp-link osv ur "svensson-svensson"-klassen. Har kollat lite på ASUS RT-N56 och RT-N66 men är ej övertygad om att dessa produkter är vad jag söker.

Permalänk
Medlem

Jag är SÅ glad att du också dissar CP-Link, D-Link mfl, tack!. Cisco WRVS4400N är väl det närmsta du kommer.
Har själv 1000Mbit och en sådan, den klarar enl spec 800Mbit troughput men jag får ut närmre 900. Sjukt nöjd med den, inget jävla klabb när man ska forwarda portar och liknande. Fungerar hur bra som helst med VPN från utsidan in till ditt nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Jag är SÅ glad att du också dissar CP-Link, D-Link mfl, tack!. Cisco WRVS4400N är väl det närmsta du kommer.
Har själv 1000Mbit och en sådan, den klarar enl spec 800Mbit troughput men jag får ut närmre 900. Sjukt nöjd med den, inget jävla klabb när man ska forwarda portar och liknande. Fungerar hur bra som helst med VPN från utsidan in till ditt nät.

Ciscos "Small Business RV Series" är helt OK burkar för pengarna. Dock skall man veta att det är faktiskt ombrandade Linksys-burkar och att de kör inte IOS (som vanliga Cisco routrar gör).

Läs litet reviews på http://www.smallnetbuilder.com - de har testat de flesta i RV-serien.

Citat:

En annan tanke jag haft är att bygga en dator baserad på m-itx, t.ex AMD E-350, 4Gb RAM, SSD och ett Intel PRO/1000 med dubbla nätverksportar och köra pfSense, Clarkconnect eller m0n0wall.

Har du behov av specifik funktionalitet som du inte kan få via en "vanlig" router, så är ju detta vägen att gå. I princip det mesta går att lösa med en dylik burk. Har du inte sådant behov, ja då är det overkill.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

...Cisco WRVS4400N är väl det närmsta du kommer. Har själv 1000Mbit och en sådan, den klarar enl spec 800Mbit troughput men jag får ut närmre 900. Sjukt nöjd med den, inget jävla klabb när man ska forwarda portar och liknande...

Bortsett från att den var aktuell på marknaden när jag köpte min D-Link DIR-655 så är det säkert ett bra val. Är lite skeptisk till att köpa gammal teknik, speciellt teknik från samma tidsålder som den router jag har idag. Har svårt att se hur den skall kunna prestera bättre än min nuvarande router...

Tack för tipset. Jag har mailat MikroTik angående RouterBOARD RB2011L-IN. Den du länkade har wifi vilket den jag nyss nämnde ej har, samma komponenter i övrigt så onödigt att betala för wifi. Är nyfiken på total simultaneous throughput och max simultaneous connections... Återkommer när jag fått svar från tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Den presterar F*N så mycket bättre än din nuvarande router kan jag lova :).
I annat fall är det en burk med pfsense som gäller imo.

Permalänk
Medlem

Har beställt en MikroTik/RouterBOARD RB2011LS-IN och återkommer under den kommande veckan med lite personliga åsikter om routern och hur jag upplever nätverket efter att ha bytt ut den D-Link DIR-655 som jag upplevt problem med hittils.

Permalänk
Medlem

Hej.

Nu har du provkört den i ett halvår. Är du nöjd med bytet?