Körde en sk. Diskrensning och nu startar ej datorn... ????

Permalänk
Medlem

Körde en sk. Diskrensning och nu startar ej datorn... ????

AKUT !!

Sitter här med en LapTop som har Windows-XP med akut trubbel.....

Körde igår kväll en Diskrensning med Windows-XP's eget verktyg.
Den hittade en massa sk. "Gamla komprimerade filer" som jag sedan lät den ta bort.
När det var klart stängde jag av datorn.
Nu när jag startar så vill datorn inte starta upp...

HJÄLP !!

När datorn skall fortsätta förbi nedanstående bild så blir allting svart och ingenting mer händer.

Vad har hänt ?
Vad kan man göra åt det ?

Permalänk
Medlem

Någon ???

Permalänk
Medlem

Får du upp något på F8

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Nej, det händer inget alls när jag trycker på F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Nej, det händer inget alls när jag trycker på F8

Har du ingen återställningsdisk? De brukar följa med och om de inte gör det så brukar det finnas på deras hemsida för att tanka och bränna ut. Men kolla om den hittar hårddisken överhuvudtaget först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

1. Har du ingen återställnings skiva ?
( De brukar följa med och om de inte gör det så brukar det finnas på deras hemsida för att tanka och bränna ut )
2. Men kolla om den hittar hårddisken överhuvudtaget först.

1. Har tyvärr ingen skiva kvar till denna dator, har försvunnit under årens lopp.
Om jag förstått saken rätt så behöver jag antingen en
Återförsäljar XP skiva eller en lika Fujitsu/Siemens XP skiva som en gång följde med datorn då den var ny
...den skall tydligen heta: fsp:rcdwxphswe015
Har ringt och pratat med Fujitsu/Siemens support och de kunde inte vara behjälplig med nån form av skiva eller något att ladda ner.
2. Hur kan jag kolla det då jag inte kommer längre vid uppstart !?!?

Permalänk
Hedersmedlem

Tog den verkligen bort filer? Det diskrensningen föreslår brukar väl vara att komprimera filer som inte använts på länge.

Ska vi spekulera lite? Den missar ev. spärrar (måste väl finnas sådana) och komprimerar ntldr eller ntdetect.com (så heter de väl?), de där viktiga filerna för att komma till bootloadern (kan du inte trycka F8 precis innan allt blir svart och få fram något så måste felet ligga redan här). Dessa filer får ju inte vara komprimerade då den så här tidigt inte har en aning om hur saker ska dekomprimeras.

Men som sagt är det en spekulation. Diskrensaren måste vara jäkligt korkat byggd om den ger sig på att komprimera dessa filer.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Provat F2 eller F12 (Som står på startbilden)?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

1. Tog den verkligen bort filer ?
Det diskrensningen föreslår brukar väl vara att komprimera filer som inte använts på länge.

2. Ska vi spekulera lite? Den missar ev. spärrar (måste väl finnas sådana) och komprimerar ntldr eller ntdetect.com (så heter de väl?),
de där viktiga filerna för att komma till bootloadern (kan du inte trycka F8 precis innan allt blir svart och få fram något så måste felet ligga redan här).
Dessa filer får ju inte vara komprimerade då den så här tidigt inte har en aning om hur saker ska dekomprimeras.

Men som sagt är det en spekulation.
Diskrensaren måste vara jäkligt korkat byggd om den ger sig på att komprimera dessa filer.

1. När XP's diskrensare hade gått klart så stog det att den kunde ta bort ett gäng "Gamla komprimerade filer"
och så var det en ruta man skulle bocka i eller ur.
Jag lät bocken vara kvar i rutan osv osv, startade sedan om datorn och då var det STOPP !!

2. Går ej att trycka F8 ( händer inget alls )
Det går däremot att trycka F2 så att man kommer in i det som jag tror heter BIOS !?!? ( Jag är nybörjare )

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Provat F2 eller F12 (Som står på startbilden)?

F2 går att trycka då jag tror att jag hamnar i BIOS.

Permalänk
Medlem

HJÄLP !!!

Nu har jag fått tag i en Orginal Windows-XP skiva ( Version 2002 )
Hur använder jag mig utav den för att fixa mitt uppstarts problem ??