[GW2] Besvikelse...

Permalänk
Medlem

Några gamla guildies från Everquest spelar GW2, och en ganska average-spelare bland dom har nu nått max level på 63 timmar. Vadfalls?! I Everquest tog det flera år att nå max level. Att se någon maxlevel var imponerande! Att sedan bara logga in gav mig ett lätt magsår då wipen och corpse-loss ständigt var en realitet. MEN DET VAR ROLIGT! Jag önskar att det kommer ett MMO som inte är easy-mode. Kanske DayZ (och dess oförlåtande upplägg) inspirerar fler.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Ni som jämför med WoW och vanilla launch, kom ihåg att det är 8år sedan, ens personlighet förändras under den tiden och de flesta kommer vara väldigt mycket mer kritiska (många omedvetet). WoW var mitt första MMORPG jag verkligen spelade och jag kommer aldrig bli lika imponerad av någon MMO launch någonsin igen eftersom förutsättningarna var helt annorlunda, jag kommer inte heller spela 8+ timmar om dagen varje dag i flera veckor i sträck

Min poäng är att om man går in med skeva förväntningar så får man skeva upplevelser.

Det där stämmer inte, anser jag.

Många av mina gamla kompisar hade vid WoW:s launch spelat flertalet MMOs i flera års tid (Ultima Online, Everquest, Anarchy Online). Trots detta, och trots deras relativa ålder när det begav sig (på närmare 30), ansåg de att WoW var ett fantastiskt bra spel, och blev lika imponerade i alla fall.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det där stämmer inte, anser jag.

Många av mina gamla kompisar hade vid WoW:s launch spelat flertalet MMOs i flera års tid (Ultima Online, Everquest, Anarchy Online). Trots detta, och trots deras relativa ålder när det begav sig (på närmare 30), ansåg de att WoW var ett fantastiskt bra spel, och blev lika imponerade i alla fall.

Lika imponerade som vadå? Det blir svårt med omöjliga jämförelser Grejen med WoW var iaf inte för mig att det var ett bra spel per definition utan allt omkring, ett redan etablerat universum med bekanta miljöer samt en spelarbas på ~20 polare vid start, det var ofantligt mycket viktigare än den tekniska platformen i sig (spelet var rätt jäkla trasigt vid launch ur dom aspekterna). Att spelet i princip var ett konstant grind med samma fienden i olika färger från 0 till 60 blev liksom obetyligt i det sammanhanget medans det idag inte hade gått över huvud taget (Rift som kanske är den största raka kopian höll i ungefär en timme för mig).

Permalänk
Medlem

Varför blir jag mer sugen när jag läser kritiska inlägg? Fan måste köpa skiten nu

Barnsjukdomarna brukar vara roliga ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Några gamla guildies från Everquest spelar GW2, och en ganska average-spelare bland dom har nu nått max level på 63 timmar. Vadfalls?! I Everquest tog det flera år att nå max level. Att se någon maxlevel var imponerande! Att sedan bara logga in gav mig ett lätt magsår då wipen och corpse-loss ständigt var en realitet. MEN DET VAR ROLIGT! Jag önskar att det kommer ett MMO som inte är easy-mode. Kanske DayZ (och dess oförlåtande upplägg) inspirerar fler.

Även om jag inte nått maxlevel själv än så kan jag ju säga att det inte är svårt.. det handlar bara om tid, och även där om man har vänner som kan hjälpa med crafting mats så behövs inte mycket tid heller, world first 80 tog ca 30 timmar /played och mestadels av detta var crafting med hjälp av guildies som gav honom material att crafta med. Du kan om du vill i GW2 nå maxlevel utan att döda en enda fiende så länge du har antingen guld (när trading väl funkar då) eller bra kompisar
Sen så har vi ju den andra sidan av det här med maxlevel i GW2, det finns ingen egentlig anledning att komma dit eftersom det inte finns något endgame för level 80 som du inte kan göra redan på level 1 med undantag för de få instanser som finns utspridda men dessa är inte för level 80 heller utan för lägre levlar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd

Kan vi hålla oss ontopic om hur gw2 är en besvikelse tack. Skapa en annan tråd om era liv istället.

Så... spelkännslan är den inte en besvikelse? Tycker SWTOR har bättre "kännsla" när man styr gubben. Man är liksom inte ett med gubben på samma sätt som många mmo har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Kan vi hålla oss ontopic om hur gw2 är en besvikelse tack. Skapa en annan tråd om era liv istället.

Så... spelkännslan är den inte en besvikelse? Tycker SWTOR har bättre "kännsla" när man styr gubben. Man är liksom inte ett med gubben på samma sätt som många mmo har.

Det jag tycker är en besvikelse är hur casual spelet är.
Styrningen är inte speciellt bra och borde vara bättre på ett så pass stort spel.
PVP är ett skämt. För lite abilities gör att skill cappen är otroligt låg. Bygga rotationer viktigt och saker som dodge använder man bara till debuffar.
För lång cooldown när man byter vapen för att det vara till någon större nytta och dom flesta spelarna är noobs som aldrig byter vapen.

PVE mässigt gäller det bara att använda debuffarna först sedan abilities som gör skada. Efter den simpla rotationen är det bara mata på den knappen som kommer först ur cooldown och skifta mellan vapen så fort man får chansen.
Många attacker från större bossar går inte att dodga så det är ingen ide att göra det heller för då tappar man dps. Har man lite hp är det bättre att använda dodge för att få avstånd och köra ranged tills man fått full hp sen är det bara in och kötta igen.

Verkligen ett faceroll spel med nerdummat gameplay. Känns som en tidig version av WoWs level 20-29 gameplay och twink BGs där tyskar bara trycker på sinister strike.

Nej jag hoppas nästa stora spel har lite mer utmaning och en rejäl ansiktslyft när det gäller kontrollen på karaktären.

citat
Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På mestadelen av inläggen. Att skriva som att något är på ett visst sätt istället för att skriva att det är vad man själv tycker kan få stora konsekvenser.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Det jag tycker är en besvikelse är hur casual spelet är.
Styrningen är inte speciellt bra och borde vara bättre på ett så pass stort spel.
PVP är ett skämt. För lite abilities gör att skill cappen är otroligt låg. Bygga rotationer viktigt och saker som dodge använder man bara till debuffar.
För lång cooldown när man byter vapen för att det vara till någon större nytta och dom flesta spelarna är noobs som aldrig byter vapen.

PVE mässigt gäller det bara att använda debuffarna först sedan abilities som gör skada. Efter den simpla rotationen är det bara mata på den knappen som kommer först ur cooldown och skifta mellan vapen så fort man får chansen.
Många attacker från större bossar går inte att dodga så det är ingen ide att göra det heller för då tappar man dps. Har man lite hp är det bättre att använda dodge för att få avstånd och köra ranged tills man fått full hp sen är det bara in och kötta igen.

Verkligen ett faceroll spel med nerdummat gameplay. Känns som en tidig version av WoWs level 20-29 gameplay och twink BGs där tyskar bara trycker på sinister strike.

Nej jag hoppas nästa stora spel har lite mer utmaning och en rejäl ansiktslyft när det gäller kontrollen på karaktären.

Kan säga att jag håller med i allt du skrev. Tycker det är synd för jag var super taggad att gw2 skulle bli roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Hur tar man sig till andra ställen? Spelet är rörigt.

Man springer och väljer andra startområden genom Lions Gaten. Samma ställe som du PvPar på så att säga men där finns portaler till allla rasernas startområden. Sen när du väl öppnat upp portaler kan du portera dig hur du vill, mellan zoner och levelområden.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Även om jag inte nått maxlevel själv än så kan jag ju säga att det inte är svårt.. det handlar bara om tid, och även där om man har vänner som kan hjälpa med crafting mats så behövs inte mycket tid heller, world first 80 tog ca 30 timmar /played och mestadels av detta var crafting med hjälp av guildies som gav honom material att crafta med. Du kan om du vill i GW2 nå maxlevel utan att döda en enda fiende så länge du har antingen guld (när trading väl funkar då) eller bra kompisar
Sen så har vi ju den andra sidan av det här med maxlevel i GW2, det finns ingen egentlig anledning att komma dit eftersom det inte finns något endgame för level 80 som du inte kan göra redan på level 1 med undantag för de få instanser som finns utspridda men dessa är inte för level 80 heller utan för lägre levlar.

Det fanns inget endgame för WoW heller det första halvåret efter release. Då uppnade UBRS som inte kan kallas raidkontent eller endgame heller. MC och onyxia var de första endgame contenten som släpptes...och det tog bra lång tid. Innan det fixade och donade Blizzard med alla buggar, felbalanser, inloggningsproblem, köer osv osv. Första året var verkligen bara strul med WoW men det var nyhetens behag som gjorde att alla stannade kvar, det var skitsvårt och nytt på något sätt.

PvP systemet infördes lååååååångt senare och fanns inte ens under första året (rank osv) så WoW var verkligen en "fattig" värld som vi alla älskade att hata. Questerna räckte inte till för att levla med, man fick grinda flera levlar med jämna mellanrum (döda mobs om och om igen på samma ställe).

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det jag sett hittills är att GW2 verkar vara mycket genomarbetat. Det är för mig vad jag trodde SWTOR skulle vara.
Jag är nöjd.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det fanns inget endgame för WoW heller det första halvåret efter release. Då uppnade UBRS som inte kan kallas raidkontent eller endgame heller. MC och onyxia var de första endgame contenten som släpptes...och det tog bra lång tid. Innan det fixade och donade Blizzard med alla buggar, felbalanser, inloggningsproblem, köer osv osv. Första året var verkligen bara strul med WoW men det var nyhetens behag som gjorde att alla stannade kvar, det var skitsvårt och nytt på något sätt.

PvP systemet infördes lååååååångt senare och fanns inte ens under första året (rank osv) så WoW var verkligen en "fattig" värld som vi alla älskade att hata. Questerna räckte inte till för att levla med, man fick grinda flera levlar med jämna mellanrum (döda mobs om och om igen på samma ställe).

Du minns fel. Molten Core och Onyxia fanns vid release och honor-systemet släpptes i mitten av 2005

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Ah, vad skönt att se att jag inte är ensam. Gubbarna i den lokala datorbutiken tittade på mig som om jag vore ifrån yttre rymden när jag sa att jag inte tyckte spelet var speciellt bra, det rådde nästan lynchstämning inne i butiken när jag kom med kritik. Samma respons har man fått när man kritiserat spelet på de flesta av internätets hörn.

Men jag håller med merparten av denna tråden, spelet känns oresponsivt och trisst. Combaten är lika trist som den var i exempelvis Warhammer Online, ingenting "träffar". Jag slänger iväg en eldboll och det säger "pjuff" med en ganska tam grafisk effekt. Dodge systemet är ett skämt efter att man spelat ett spel som TERA, ett spel som verkligen fattat vad "dynamic combat" är för något fast som fallerade i några andra områden.

Speaking of warhammer online, det är tydligt att GW2 är inspirerat av just det spelet, om nu inte GW1 var på ett liknande sätt för det har jag aldrig spelat. Jag var imponerad över att de skulle ha events i spelet, områden där en quest sker oavsett om du är där eller ej och med belöningar beserat på vad du gjort i eventet. Men detta är ett skämt, jag kan komma in på en event, kasta en spell och få Guldmedalj. En gång skulle jag skydda några vargar, sex av åtta vargar dog men ändå fick jag Guldmedalj?! I Warhammer Online räknade den mitt faktiska bidrag till fighten (Helande, tankande, DPS, event specifika mål som blivit avklarade) och la din score till ett kast av tärningen, ju mer du gjorde desto större chans att få något användbart. Det var ett system som verkligen uppmanade folk till att göra sitt yttersta, att hela folk, att tanka bossen och att DPSa ner alla mobs. I GW2 känns det mest som att "taktiken" är att "zerga" allt.

Jag känner att min gubbe inte har någon identitet, i en quest kan det vara 20+ pers där, alla gör dps, helar, ger debuffs och buffs, ingen är unik, alla kan göra allt och alla gör det lika dåligt.

Tur att det är "free to play" så kan man med gott samvete låta det ligga i ett par månder för att sedan återvända och se om något blivit bättre.