Local Area Connection" doesn't have a valid IP configuration

Permalänk
Medlem

Antar att drivrutinerna installerades in på nytt när jag koppla ut och in *nätverkskortet*.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag menade röra som i att skriva till dem, man rör inte de diskar man försöker återskapa innan men vet att man fått ut innehållet från dem, skriver man till dem så kan man inte försöka igen med andra program om det första recoveryförsöket inte lyckas.
Var det raidat eller inte ?

jaja, då fårstår jag vad du menar. det jag hittar, om jag hittar nått på diskarna, lägger jag på annan disk och fllyttar över senare.
så det var formatet på diskarna i nasen du syftade på med raid, då blir svaret nej, jag använde jbod, båda diskarna blir en enhet i nasen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shiruma:

Hej! Min internet funkar som vanligt nu... jag kom hem och koppla in internet-kabeln i datorn för att följa instruktionerna du hade gett mig men det som hände var att mitt nätverks kort åkte ur moderkortet vilket är möjligt för att jag har fel socket (metallen som man skruvar mot chassit) så den är då tejpad dit istället för skruvad, men den var helt inkopplad annars... efter att jag hade kopplat tillbaka nätverkskortet och satte igång datorn på nytt så funkade internet som vanligt.

Men har annars testat allt möjligt hade en ip adress som började på 169 vilket inte är korrekt enligt det jag läst. Antar att drivrutinerna installerades in på nytt när jag koppla ut och in nätverkskabeln.

Hoppas det funkar för andra med liknande problem.

Tack så mycket mrqaffe!

Ok fint att det löste sig, men det låter allt som om det glappade lite...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

jaja, då fårstår jag vad du menar. det jag hittar, om jag hittar nått på diskarna, lägger jag på annan disk och fllyttar över senare.
så det var formatet på diskarna i nasen du syftade på med raid, då blir svaret nej, jag använde jbod, båda diskarna blir en enhet i nasen

Med jbod så har du med lite tur inga större skador på filerna eftersom de förhoppningsvis bara ligger på en av diskarna men det kan ändå vara lite bök med att återskapa innehållet men recoveryprogrammen brukar stödja många olika format, vet du vad nasen använder för format på diskarna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Med jbod så har du med lite tur inga större skador på filerna eftersom de förhoppningsvis bara ligger på en av diskarna men det kan ändå vara lite bök med att återskapa innehållet men recoveryprogrammen brukar stödja många olika format, vet du vad nasen använder för format på diskarna ?

nja..jag tror inte att filerna ligger på bara en av diskarna, eller kanske förresten, sitter en 3 tb + en 1tb disk i.
jag får ut 2.68tb totalt och det var 893gb ledigt utrymme ser jag nu på en screendump som jag hade tagit, så det är ju som att 1tb disken är nästan helt ren, om det nu är så att allt hamnar på den större disken vill säga.
formaten är nått som heter ext2, nått du känner till?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

nja..jag tror inte att filerna ligger på bara en av diskarna, eller kanske förresten, sitter en 3 tb + en 1tb disk i.
jag får ut 2.68tb totalt och det var 893gb ledigt utrymme ser jag nu på en screendump som jag hade tagit, så det är ju som att 1tb disken är nästan helt ren, om det nu är så att allt hamnar på den större disken vill säga.
formaten är nått som heter ext2, nått du känner till?

Ext 2 är ett Linuxformat och det bör inte vara nått problem för recoveryprogrammen att läsa det, det kanske tom fungerar att ansluta disken i en linuxmaskin och se om den dyker upp "direkt" du kan ju boota med en livelinux och se vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ext 2 är ett Linuxformat och det bör inte vara nått problem för recoveryprogrammen att läsa det, det kanske tom fungerar att ansluta disken i en linuxmaskin och se om den dyker upp "direkt" du kan ju boota med en livelinux och se vad som händer.

boota med en livelinux??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

boota med en livelinux??

Ja det går bra att köra linux utan att installera det, man installerar linux inifrån linux så man kan alltså använda datorn relativt normalt när man bootar den från installationmediet och det brukar kallas live.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går bra att köra linux utan att installera det, man installerar linux inifrån linux så man kan alltså använda datorn relativt normalt när man bootar den från installationmediet och det brukar kallas live.

den här eller
http://www.linuxliveusb.com/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

Ja det är ett program för att skapa ett bootbart usb minne, se till att du har ett tomt minne på minst 1 Gbyte (helst 4)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är ett program för att skapa ett bootbart usb minne, se till att du har ett tomt minne på minst 1 Gbyte (helst 4)

nu håller programmet på att skapa linuxet
dock kom det upp nått meddelande från mitt antivirus prog (avira)
type: warning module: real-time protection action: autorun blocked
vet inte vad det är, kanske betyder det att min dator inte kommer starta usb:et automastiskt?
installationen rullar på i alla fall, är på "creating file for persistence" just nu..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

nu håller programmet på att skapa linuxet
dock kom det upp nått meddelande från mitt antivirus prog (avira)
type: warning module: real-time protection action: autorun blocked
vet inte vad det är, kanske betyder det att min dator inte kommer starta usb:et automastiskt?
installationen rullar på i alla fall, är på "creating file for persistence" just nu..

Ingen annig om vad ditt virusprogrrma klagade på det får du läsa på deras egna sidor.
Moderkortet kan däremot vägra boota linux om det är låst till win 8, då måste du stänga av secure boot eller byta till legacy mode i bios eller vad det nu kan heta på ditt kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ingen annig om vad ditt virusprogrrma klagade på det får du läsa på deras egna sidor.
Moderkortet kan däremot vägra boota linux om det är låst till win 8, då måste du stänga av secure boot eller byta till legacy mode i bios eller vad det nu kan heta på ditt kort.

jag kör med win 7 så det är lungt. desvärre så verkar det inte funka. när jag sätter i usb:et så händer inget. när jag kollar i utforskaren så finns det en mapp men det finns inget i där, inget som syns i alla fall. nått måste ha blivit installerat för minnet är nästan tomt..kanske det som är felet, att jag tog för hör persistence, jag tog nästan max av usb:et, kan det va det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

jag kör med win 7 så det är lungt. desvärre så verkar det inte funka. när jag sätter i usb:et så händer inget. när jag kollar i utforskaren så finns det en mapp men det finns inget i där, inget som syns i alla fall. nått måste ha blivit installerat för minnet är nästan tomt..kanske det som är felet, att jag tog för hör persistence, jag tog nästan max av usb:et, kan det va det?

Persistence är för att lagra filer/inställningar på minnet inifrån linuxen, vilken linux använde du ? Mint är kanske lämpligast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Persistence är för att lagra filer/inställningar på minnet inifrån linuxen, vilken linux använde du ? Mint är kanske lämpligast.

jag tog: ubuntu-14.10-desktop-i386. skulle va bra stod det.
vet inte vad som gick snett. kanske det där pop up grejset från mitt avira eller så var det för att jag tog för hög persistence, disken är ju typ full

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan testa nått annat program för att göra usbn, det finns många att välja på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan testa nått annat program för att göra usbn, det finns många att välja på.

jag testar en gång till, det är så jobbigt att sitta och läsa allt hur man gör och så

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

jag testar en gång till, det är så jobbigt att sitta och läsa allt hur man gör och så

Använd inget till persistence i så fall, det är onödigt för du ska ju inte skapa en portabel dator utan bara ha det temporärt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Använd inget till persistence i så fall, det är onödigt för du ska ju inte skapa en portabel dator utan bara ha det temporärt.

för sent, jag valde typ 1.7 gb, men det verkar funka nu.
men sen då? ser ut så här http://static.dyp.im/V3Vez0hDUU/752bf53aa42c54b43b8b8d8d1928b...
är det bara att köra "start" nu eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

för sent, jag valde typ 1.7 gb, men det verkar funka nu.
men sen då? ser ut så här http://static.dyp.im/V3Vez0hDUU/752bf53aa42c54b43b8b8d8d1928b...
är det bara att köra "start" nu eller?

Nu vet jag inte vad du gjort, virtual box ?
du ska göra ett bootbart usbminne med linux på.
Du kanske ska prova http://www.sarducd.it/ eller https://rufus.akeo.ie/ i stället för att göra usbminnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nu vet jag inte vad du gjort, virtual box ?
du ska göra ett bootbart usbminne med linux på.
Du kanske ska prova http://www.sarducd.it/ eller https://rufus.akeo.ie/ i stället för att göra usbminnet.

men det ska ju va linux, usb.et heter tom linux. men det verkar inte funka i alla fall. kommer upp något error.
testar din länk då. lätt och snabbt eller krångel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

men det ska ju va linux, usb.et heter tom linux. men det verkar inte funka i alla fall. kommer upp något error.
testar din länk då. lätt och snabbt eller krångel?

Jag har använt Sardu och inte haft nått krångel med det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har använt Sardu och inte haft nått krångel med det.

vad är det jag ska ladda ner? finns ingen länk till sardu creator och trycker jag på downloads som finns bara nån sardu builder och det är beta

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

vad är det jag ska ladda ner? finns ingen länk till sardu creator och trycker jag på downloads som finns bara nån sardu builder och det är beta

Länk längst ner på sidan
http://www.sarducd.it/downloads.html
Ja det verkar vara en "beta 9" som då troligen är så stabil att de rekommenderar för att den snart blir "stable"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Länk längst ner på sidan
http://www.sarducd.it/downloads.html
Ja det verkar vara en "beta 9" som då troligen är så stabil att de rekommenderar för att den snart blir "stable"

rätt? http://static.dyp.im/pGlHkKpExN/498f7eff70f9fb8c19041db94579c...
klart, och sen?

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du boota och hitta disken ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du boota och hitta disken ?

men jag har bara installerat det där sardu och fått fram det där fönstret som jag visade på bilden, förstår inte vad jag ska göra sen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

men jag har bara installerat det där sardu och fått fram det där fönstret som jag visade på bilden, förstår inte vad jag ska göra sen

Du ska göra ett bootbart usbminne, kan du inte läsa manualen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du ska göra ett bootbart usbminne, kan du inte läsa manualen ?

manual? på internetsidan eller i programmet? är det rätt program jag har nu förresten?

Permalänk

jag vet inte vad du menar med manual, för jag hittar ingen.
tryckte på usb knappen på sidan och då står det att han inte hittar nån usb
http://static.dyp.im/tlg4NMepLO/08aa99dce445ad89027e2ff815171...