Local Area Connection" doesn't have a valid IP configuration

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

jag vet inte vad du menar med manual, för jag hittar ingen.
tryckte på usb knappen på sidan och då står det att han inte hittar nån usb
http://static.dyp.im/tlg4NMepLO/08aa99dce445ad89027e2ff815171...

http://www.sarducd.it/sardu-for-dummies.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ok, jag skapade det där sardu på usb:et och gjorde detta:

Before to test the USB in one real PC we can test them in one virtual PC integrated in SARDU. QEMU.
Menu QEMU --> Test USB
and.. see the image at the bottom

men min bild såg inte ut som den i guiden.
man måste alltså fixa linuxet själv och det finns inget på sidan och man kan inte söka efter ett i programmet sardu.
har du nån bra ? finns tydligen massa olika som passar för vad man ska göra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

ok, jag skapade det där sardu på usb:et men mitt resultat ser inte ut som bilden i guiden. linux finns inte med så jag antar att man måste fixa det själv på nått sätt. har du nån bra linux?

Mint är trevligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Mint är trevligt.

jaha...:P dom kommer ju upp i en lista när man trycker på linux symbolen till vänster, antar att jag gör rätt?
http://static.dyp.im/g9exOI83Qz/24ba14b4f8fc4f81d15a9de37e488...
finns 4 olika, vilken ska man ta?

Permalänk

nu vet jag hur det fungerar! kors i taket
men det är bara det att mitt cpu inte klarar nån av "mint" versionerna, jag har testat alla.
vad ska man ta istället?

Permalänk
Medlem

Halloj!

Jag har nu rykt på ett liknande som TS ursprungliga problem för ett par år sedan, nämligen att "Local Area Connection" doesnt have a valid IP configuration.

Tänkte smälla upp lite punkter, så ni vet vad jag har att jobba med:

-- Internet som sådant fungerar, skriver det här på min laptop som är kopplat trådlöst till routern.
-- Min stationära dator är alltså kopplad till en switch, och inte till routern
-- Kopplar jag min laptop till switchen med samma sladd som den stationära fungerar internet på laptopen
-- Har provat att installera nyaste drivrutinerna till nätverkskortet (det inbyggda i ett Asus P8Z77-M PRO), utan förbättring
-- Även provat att avinstallera Tunngle då det verkade komplicera saker i ipconfig, gjorde dock ingen skillnad.

ipconfig/all blir lite krångligt att posta här då jag inte skriver på samma dator som problemet uppstått på, men om det behövs kan jag lägga det i en textfil på en extern hårddisk och på så sätt få in det.

ipconfig/renew ger mig följande meddelande:

Citat:

Windows IP Configuration

An error occurred while renewing interface Local Area Connection : unable to contact your DHCP server. Request has timed out.

Jag har haft liknande problem av och till men dessa har tidigare oftast kunnat åtgärdas genom att byta uttag på switchen, annars genom att stänga av datorn och låta internet vila ett tag. Internet har dock varit nere i tre dagar nu, och det börjar gå mig på nerverna.

Tacksam för svar, tack på förhand!

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cyklar.:

Halloj!

Jag har nu rykt på ett liknande som TS ursprungliga problem för ett par år sedan, nämligen att "Local Area Connection" doesnt have a valid IP configuration.

Tänkte smälla upp lite punkter, så ni vet vad jag har att jobba med:

-- Internet som sådant fungerar, skriver det här på min laptop som är kopplat trådlöst till routern.
-- Min stationära dator är alltså kopplad till en switch, och inte till routern
-- Kopplar jag min laptop till switchen med samma sladd som den stationära fungerar internet på laptopen
-- Har provat att installera nyaste drivrutinerna till nätverkskortet (det inbyggda i ett Asus P8Z77-M PRO), utan förbättring
-- Även provat att avinstallera Tunngle då det verkade komplicera saker i ipconfig, gjorde dock ingen skillnad.

ipconfig/all blir lite krångligt att posta här då jag inte skriver på samma dator som problemet uppstått på, men om det behövs kan jag lägga det i en textfil på en extern hårddisk och på så sätt få in det.

ipconfig/renew ger mig följande meddelande:

Jag har haft liknande problem av och till men dessa har tidigare oftast kunnat åtgärdas genom att byta uttag på switchen, annars genom att stänga av datorn och låta internet vila ett tag. Internet har dock varit nere i tre dagar nu, och det börjar gå mig på nerverna.

Tacksam för svar, tack på förhand!

Exakt hur är det kopplat ? Var sitter switchen och vilken modell är det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Exakt hur är det kopplat ? Var sitter switchen och vilken modell är det ?

Nu bestämde det sig för att funka igen, vilket ju är skönt. Men om vi kommer till botten med problemet kanske det går att hindra att det händer igen.

Switchen här på ovanvåningen är en D-Link DGS-1005D. Det är dock en gube som kommit hit och kopplat det åt oss, så jag har ingen vidare koll på exakt hur det är kopplat. Men skulle jag dra en någotsånär kvalificerad gissning så skulle jag tro att fiberkabeln är kopplad till switchen på bottenvåningen - en PackageFront DRG236s - där det splittas upp, dels till routern, dels till ett vägguttag vid TVn, och dels till switchen på ovanvåningen. Därifrån går en koppling till ett vägguttag i mitt rum, dit jag kopplat datorn.

Detta kan vara kapitalt fel men det är det som makes mest sense i mina öron, som man säger i Svengland.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cyklar.:

Nu bestämde det sig för att funka igen, vilket ju är skönt. Men om vi kommer till botten med problemet kanske det går att hindra att det händer igen.

Switchen här på ovanvåningen är en D-Link DGS-1005D. Det är dock en gube som kommit hit och kopplat det åt oss, så jag har ingen vidare koll på exakt hur det är kopplat. Men skulle jag dra en någotsånär kvalificerad gissning så skulle jag tro att fiberkabeln är kopplad till switchen på bottenvåningen - en PackageFront DRG236s - där det splittas upp, dels till routern, dels till ett vägguttag vid TVn, och dels till switchen på ovanvåningen. Därifrån går en koppling till ett vägguttag i mitt rum, dit jag kopplat datorn.

Detta kan vara kapitalt fel men det är det som makes mest sense i mina öron, som man säger i Svengland.

Problemen skulle kanske kunna bero på att något kopplas in i en switch som sitter på routerns wansida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Halloj!

Jag har nu rykt på ett liknande som TS ursprungliga problem för ett par år sedan, nämligen att "Local Area Connection" doesnt have a valid IP configuration.

Tänkte smälla upp lite punkter, så ni vet vad jag har att jobba med:

-- Internet som sådant fungerar, skriver det här på min laptop som är kopplat trådlöst till routern.
-- Min stationära dator är alltså kopplad till en switch, och inte till routern
-- Kopplar jag min laptop till switchen med samma sladd som den stationära fungerar internet på laptopen
-- Har provat att installera nyaste drivrutinerna till nätverkskortet (det inbyggda i ett Asus P8Z77-M PRO), utan förbättring
-- Även provat att avinstallera Tunngle då det verkade komplicera saker i ipconfig, gjorde dock ingen skillnad.

ipconfig/all blir lite krångligt att posta här då jag inte skriver på samma dator som problemet uppstått på, men om det behövs kan jag lägga det i en textfil på en extern hårddisk och på så sätt få in det.

ipconfig/renew ger mig följande meddelande:

Jag har haft liknande problem av och till men dessa har tidigare oftast kunnat åtgärdas genom att byta uttag på switchen, annars genom att stänga av datorn och låta internet vila ett tag. Internet har dock varit nere i tre dagar nu, och det börjar gå mig på nerverna.

Tacksam för svar, tack på förhand!

Det ska vara kopplat i följande ordning: bredband->router->switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det ska vara kopplat i följande ordning: bredband->router->switch

Men det måste väl gå via den första switchen innan det går in i routern ändå väl? Är inte speciellt haj på det här med nätverk men vad jag vet finns det ingen ingång för fiberkabel i routern vi har.

Sen tycker jag det verkar lite konstigt att det skulle ha med kopplingen att göra, i och med att internet fungerade på min laptop när den var kopplad i den stationära datorn sladd, när internet inte funkade på den stationära med samma sladd. Allt annat internet i huset fungerade som det skulle så jag hade väl i princip isolerat att problemet låg hos datorn, men vad vet jag.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cyklar.:

Men det måste väl gå via den första switchen innan det går in i routern ändå väl? Är inte speciellt haj på det här med nätverk men vad jag vet finns det ingen ingång för fiberkabel i routern vi har.

Sen tycker jag det verkar lite konstigt att det skulle ha med kopplingen att göra, i och med att internet fungerade på min laptop när den var kopplad i den stationära datorn sladd, när internet inte funkade på den stationära med samma sladd. Allt annat internet i huset fungerade som det skulle så jag hade väl i princip isolerat att problemet låg hos datorn, men vad vet jag.

Man har endera en separat fiberkonverter eller så sitter den tillsamman med en switch, men det är inte en switch du kan använda normalt utan den är till för att separera vlanen för olika tjänster och matar ut data, tv och telefon på varsin port, till dataporten ansluter du din egen utrustning lämpligen en router om du ska ha mer än en klient ansluten, efter den egna routern kan du ansluta en egen switch om du behöver flera portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Mint är trevligt.

hej! jag tog tag i sardu igen och denna gång lyckades jag! jag tog mint som du sa.
dock fick jag upp detta felmeddelande när jag tryckte på sök usb knappen

http://static.dyp.im/eZFSVfijnZ/d4bb46e20541f6987a603d3a333eb...

men jag provade ändå att installera mint och när jag trycker på QEmu - test usb så ser det ju ut som allt är som det ska

http://static.dyp.im/orLp6Fdt7L/2dd6cbbebef5f086c12894145fd70...

jag startade om min dator och körde mint från usb stickan, trevligt os, precis som du sa
disken syns på "computer" men det står "unable to mount location" och jag kan inte gå in på den
se bilden
https://dumpyourphoto.com/photo/fK2xWvzwez

har du nått mer tips?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

hej! jag tog tag i sardu igen och denna gång lyckades jag! jag tog mint som du sa.
dock fick jag upp detta felmeddelande när jag tryckte på sök usb knappen

http://static.dyp.im/eZFSVfijnZ/d4bb46e20541f6987a603d3a333eb...

men jag provade ändå att installera mint och när jag trycker på QEmu - test usb så ser det ju ut som allt är som det ska

http://static.dyp.im/orLp6Fdt7L/2dd6cbbebef5f086c12894145fd70...

jag startade om min dator och körde mint från usb stickan, trevligt os, precis som du sa
disken syns på "computer" men det står "unable to mount location" och jag kan inte gå in på den
se bilden
https://dumpyourphoto.com/photo/fK2xWvzwez

har du nått mer tips?

Har du problem att nå en hdd eller vad menar du ? Det var så länge sedan nu så jag har glömt resonemanget i tråden...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du problem att nå en hdd eller vad menar du ? Det var så länge sedan nu så jag har glömt resonemanget i tråden...

jaha
jo precis. jag har 2 diskar som satt i min nas med ext2 filsystem och nu kan inte nasen läsa av dom, eller den läser dom som 2 nya oformaterade diskar.
du tipsade mig om att koppla in diskarna i datorn, köra sardu och boota med linux via usb, vilket jag gjorde

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

jaha
jo precis. jag har 2 diskar som satt i min nas med ext2 filsystem och nu kan inte nasen läsa av dom, eller den läser dom som 2 nya oformaterade diskar.
du tipsade mig om att koppla in diskarna i datorn, köra sardu och boota med linux via usb, vilket jag gjorde

Ok det funkade inte alltså, du ska kanske skapa en egen tråd om det här diskproblemet i nasen och hoppas att nån som vet hur nasen funkar ser det, det är ganska långt ifrån nätverksproblem och det enda jag kan komma på är att köra nått recoveryprogram om diskarna inte funkade direkt under linux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ok det funkade inte alltså, du ska kanske skapa en egen tråd om det här diskproblemet i nasen och hoppas att nån som vet hur nasen funkar ser det, det är ganska långt ifrån nätverksproblem och det enda jag kan komma på är att köra nått recoveryprogram om diskarna inte funkade direkt under linux.

jo jag vet att det är ot, men det var inte det från början, och skapar jag en ny tråd när en diskussion om detta redan finns så blir det väll trubbel.
jag har testat recoveryprogram men dom hittar inte filerna jag behöver för att packa upp releaserena, jag kör rar btw.
många av filerna låg tidigare på ett par andra diskar och jag har försökt att återskapa filerna från dom också men filerna jag vill ha ligger under "lost and found" och där verkar det inte gå att återskapa nånting ifrån.

finns det inga bra program i linuxet för detta då? har för mig att du sa det förut..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

jo jag vet att det är ot, men det var inte det från början, och skapar jag en ny tråd när en diskussion om detta redan finns så blir det väll trubbel.
jag har testat recoveryprogram men dom hittar inte filerna jag behöver för att packa upp releaserena, jag kör rar btw.
många av filerna låg tidigare på ett par andra diskar och jag har försökt att återskapa filerna från dom också men filerna jag vill ha ligger under "lost and found" och där verkar det inte gå att återskapa nånting ifrån.

finns det inga bra program i linuxet för detta då? har för mig att du sa det förut..

Du kan anmäla ditt inlägg och be en moderator att skapa en ny tråd av det.
Jag hoppades att det skulle funka direkt i linux, exakt vad som hände när nasen flippade ur vet jag inte, troligen har du skadat filsystemet på nått sätt.
Vet du hur diskarna i nasen konfigurerade, körde du raid eller jbod av nån typ ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan anmäla ditt inlägg och be en moderator att skapa en ny tråd av det.
Jag hoppades att det skulle funka direkt i linux, exakt vad som hände när nasen flippade ur vet jag inte, troligen har du skadat filsystemet på nått sätt.
Vet du hur diskarna i nasen konfigurerade, körde du raid eller jbod av nån typ ?

eftersom nasens web gui inte läser diskarna (som dom ska läsas) så trodde jag faktiskt inte att det skulle hjälpa med linux. jag fick ett tips att man kanske kunde "tvinga" att mounta diskarna i mint, ska testa det lite senare.
ja det måste ju ha blivit nått fel på filsystemet, eftersom flera program hittar massor med filer på diskarna och då storleken på filerna sammanlagt motsvarar storleken på diskarna så borde ju allt faktiskt finnas kvar där.

jag kör jbod, 2 diskar sitter i nasen och bildar en enda stor enhet.

edit: gick inte att "tvinga" mount