Skärmtillverkare satsar på hög upplösning och pekfunktionalitet

Permalänk
Melding Plague

Skärmtillverkare satsar på hög upplösning och pekfunktionalitet

Trenden går mot högre upplösning och vid årsskiftet kan det introduceras fler fristående skärmar som kliver över 1080p. Samtidigt passar tillverkarna på att lägga till stöd för multi-touch.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

1366x768 Som entry level på PC 2012? Vem idag kör inte på 1920x1080+?

Edit: Det är Desktop/Workstation jag menar;)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk

Mycket trevligt! Något jag har längtat efter!

Permalänk
Medlem

Pekfunktionaliteten kan dom ju stoppa nånstans, men högre upplösning är trevligt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Pekfunktionalitet? NEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJ

Är det datorskärmarnas motsvarighet till 3D? Nisch-teknik som väldigt få vill ha men tillverkarna blir helt galna och tror att det är "the next big thing".

Att upplösningen går upp är däremot riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

1366x768 Som entry level på PC 2012? Vem idag kör inte på 1920x1080+?

Typ alla laptops på ca 14" som kostar under 6-8k vilket är typ alla Svenssons

Permalänk
Inaktiv

Får vänta lite tills win8 och alla dessa korkade idéer om touch på desktop floppar hårt. Sedan kanske tillverkare börjar tillverka något vettigt och inte 16:9 skiten de gör nu.

De tycker att man ska ha flera skärmar men har någon testat 3 stycken 16:9? Man får ju fan ont i nacken och kan fortfarande inte enkelt läsa något. Eller så tycker de att det är vanligt att man ser på 3 TV serier samtidigt (för filmer är ännu smalare).

Permalänk
Snusfri

Äntligen!!
Förstår inte varför folk börjar grina över touchscreens, vill man ha det så köper en skärm som har det, annars inte.
Sedan så kommer det självklart inte att ersätta mus och tangentbord, utan det är bara en funktion för att göra vissa saker enklare och bättre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Wully:

Typ alla laptops på ca 14" som kostar under 6-8k vilket är typ alla Svenssons

Oj, får förtydliga att jag menade just workstation delen av diagrammet:P

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EpicBoobs:

Äntligen!!
Förstår inte varför folk börjar grina över touchscreens, vill man ha det så köper en skärm som har det, annars inte.
Sedan så kommer det självklart inte att ersätta mus och tangentbord, utan det är bara en funktion för att göra vissa saker enklare och bättre.

Samma anledning som de hatar 1080p. Idiot tillverkarna kommer bara pumpa ut sådant skit. Testa att hitta 16:10 eller ännu värre 4:3 skärm idag. Det trycker för flerskärms uppsättningar men vill att man ska göra det med 16:9 skärmar...

Permalänk
Medlem

4K, IPS, 120Hz, 27"+ samt någorlunda lågt input lag och jag börjar spara redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Äntligen!!
Förstår inte varför folk börjar grina över touchscreens, vill man ha det så köper en skärm som har det, annars inte.
Sedan så kommer det självklart inte att ersätta mus och tangentbord, utan det är bara en funktion för att göra vissa saker enklare och bättre.

Folk grinar över det för att företag får för sig att alla vill ha det, och börjar därefter utveckla mjukvara som är utformade för just touch. T.ex windows 8 som är påväg just nu.

Permalänk
Medlem

Pekfunktionalitet kan nog vara något att ha, bara det blir valbart så man slipper betala för det om man inte vill ha det. Det beror ju förstås på hur man använder skärmen men till exempel att visa något på skärmen kanske är lättare med fingret än med muspekaren. I framtiden kommer dessutom löstagbara skärmar med batteri och trådlös bildöverföring, som man kan använda som jättetablets.

För övrigt känns det märkligt att det inte finns gott om skärmar med denna upplösning redan. Känns som giganterna använder sin ställning för att mjölka marknaden på pengar...

Permalänk
Medlem

Trevligt. Tycker inte att pekfunktionaliteten är ett problem så länge den inte på något sätt kompromissar med bildkvalitén.

Däremot skulle jag tycka att det var synd om de grafiska gränssnitten blev allt för pek-anpassade för det kan omöjligt ske utan att man förlorar de fördelar som finns med gränssnitt som är utvecklade för tangentbord och mus. Snabbheten och exaktheten med mus och tangentbord är oslagbar. Så länge man får välja är det inte ett problem.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk

men snälla ta bort 1366x768 på notebooks!!

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk

Högre upplösningar och 16:10s återkomst är vad jag hoppas på. Tycker det är fånigt att man ska behöva gå upp till 30 tum för 2560x1600 idag och att det kostar dubbelt så mycket som 27 tum 2560x1440. Ta de upplösningarna ner till 22-24 tum så skulle jag vara nöjd dock.

Permalänk
Medlem

Detta förutsätter ju mer eller mindre att microsoft fixar en vettig DPI-skalning annars kommer alla UI-element bli extremt små. OSX har ju fixat det redan...

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

Trevligt. Tycker inte att pekfunktionaliteten är ett problem så länge den inte på något sätt kompromissar med bildkvalitén.

Däremot skulle jag tycka att det var synd om de grafiska gränssnitten blev allt för pek-anpassade för det kan omöjligt ske utan att man förlorar de fördelar som finns med gränssnitt som är utvecklade för tangentbord och mus. Snabbheten och exaktheten med mus och tangentbord är oslagbar. Så länge man får välja är det inte ett problem.

...fast bildskärmsinställningarna får ju gärna vara touch, i alla fall om alternativet är dagens knappsystem. Jag hade för länge sedan en CRT som man kunde ställa in från windows via usb, det var grejer det (när det fungerade)!

Permalänk
Medlem

24", 120hz, 2-5ms, härligt högupplöst och självfallet 16:10 och jag köper tre direkt!

Riktigt härliga nyheter

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Narien:

Folk grinar över det för att företag får för sig att alla vill ha det, och börjar därefter utveckla mjukvara som är utformade för just touch. T.ex windows 8 som är påväg just nu.

Ja gud vad hemskt att utvecklingen går framåt samt att det kommer att finnas skärmar med touch.
Tror du på fullaste allvar att mus och tangenbord helt poff kommer att försvinna för att det kommer nya skärmar med högre upplösning och touch nästa år?

Touch är ett komplement till dags inmatningsutrustning och kan användas tex till att scrolla, simplifierade gränssnitt, barnspel och för äldre personer.

Datoranvändare består inte bara av 1337 gamers som spelar BF3 och CoD hela dagarna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

...fast bildskärmsinställningarna får ju gärna vara touch, i alla fall om alternativet är dagens knappsystem. Jag hade för länge sedan en CRT som man kunde ställa in från windows via usb, det var grejer det (när det fungerade)!

Det är sant! En del gränssnitt gör sig säkert bättre eller åtminstone lika bra med touch som med tangentbord/mus (eller knappar för den delen). Tänkte mig mest ett scenario där jag måste sitta med filhantering i ett gränssnitt som är anpassat för touch. Nu tror jag inte att Microsoft är så jävla dumma men det finns ju många andra fall där man har valt att simplifiera menyer och system så jävla mycket att man tappar kontrollen och översikten över vad man håller på med. Tänker till exempel på kontrollpanelen som jag tyckte fungerade bättre förr i tiden (Win XP och tidigare).

Stavning, grammatik
Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Moderator
Moderator

Högre upplösning är ju trevligt.

Samtidigt kan man undra hur det blir med allt material på nätet som är anpassat för lägre upplösningar, den eviga "technical evolution vs content" frågan. Den problematiken var ju inte lika stor förra gången vi hoppade upp i storlek dock.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lan:

Högre upplösning är ju trevligt.

Samtidigt kan man undra hur det blir med allt material på nätet som är anpassat för lägre upplösningar, den eviga "technical evolution vs content" frågan. Den problematiken var ju inte lika stor förra gången vi hoppade upp i storlek dock.

4 webbläsare uppe samtidigt, sida vid sida, så lär väl skärmen fyllas ut lagom?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Jag bryr mig inte om touch, det är bara något dumt som Microsoft vill ha på sina Windows 8 datorer.
Jag kommer ändå aldrig sitta och peta med fingrarna på skärmen!

Telefoner och plattor är till för att peta på. Men desktopskärmar är fan inte till för touch.

Jag ser gärna fram emot skärmar med högre upplösning dock.

Permalänk
Medlem

Vore det rimligt att anta att man kan få en högupplöst 24" för 3-4kkr nästa vår/sommar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Detta förutsätter ju mer eller mindre att microsoft fixar en vettig DPI-skalning annars kommer alla UI-element bli extremt små. OSX har ju fixat det redan...

Windows skalar rätt bra, bara att justera DPI i inställningarna, men de flesta program skalar skit, det går ju an att skala text men det blir besvärligt när man blandar in en massa bilder och grejer. Trist att surfa när webbläsaren inte klarar av upplösningen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Högre upplösning är ju alltid najs men personligen undrar jag när 16:10 kommer tillbaka?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Pekskärm är såklart inte för hemmabruk i första hand utan för biljettautomater, informationstavlor, bankomater och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

1366x768 Som entry level på PC 2012? Vem idag kör inte på 1920x1080+?

Edit: Det är Desktop/Workstation jag menar;)

Jo tyckte det var kontigt jag också. Står det även under 2013.
Idag är väll entry leveln på desktop och workstations 1920x1080.
Iofs är detta kanske inte ur ett svenskt perspektiv. Kanske är annorlunda där.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av ozo64:

Pekskärm är såklart inte för hemmabruk i första hand utan för biljettautomater, informationstavlor, bankomater och annat.

Glöm inte alla utvecklare som tampas med touchfunktioner.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015