ITU standardiserar UHDTV för framtidens tv-sändningar

Permalänk
Melding Plague

ITU standardiserar UHDTV för framtidens tv-sändningar

Skyhöga upplösningar står på menyn när standardiseringsorganet ITU tar fram 4K- och 8K-format upp till hela 7 680 x 4 320 pixlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jösses vad tungdrivet att spela i sådana upplösningar med dagens GPUer; tur att det kommer nytt varje år!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Master of Overkill

7 690 x 4 320 i Nvidia surround undra vilket VRAM man behöver då

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Mer pixlar är aldrig fel.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Trevligt som fanken! Men det lär dröja innan vi ser några realistiska produkter på marknaden prismässigt? Välkomnar hur som helst 8K riktigt mycket!

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Skulle inte vara helt fel ha som skärm, problemet är att tittar man på fredagspanelen så får man en (tyvärr) en istället extra liten vit pixel bredvid Jonas.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

7 690 x 4 320 i Nvidia surround undra vilket VRAM man behöver då

7690*4320*10/8 = 41,5MB/frame

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jösses vad tungdrivet att spela i sådana upplösningar med dagens GPUer; tur att det kommer nytt varje år!

Undrar om dom ens klarar Windows-spelen (Harpan t.ex) i 7690 x 4320.

Skrivet av Dumsnuten:

Skulle inte vara helt fel ha som skärm, problemet är att tittar man på fredagspanelen så får man en (tyvärr) en istället extra liten vit pixel bredvid Jonas.

Jo tack, jag märkte det i fredags med. Trodde först att det var fel på skärmen, känner mig trollad.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

7690*4320*10/8 = 41,5MB/frame

Du behöver multiplicera med tre också för RGB, så ca 125MB per frame blir det

Permalänk
Medlem

Å vem säger att man inte behöver 100Mbit eller 1000Mbit hemma.
Fiber är det som gäller om man skall lyckas skyffla dessa mängder data.
Samt att 40gbit och 100gbits interfacen måste bli mer vanligt och billigare för operatörerna.

Visa signatur
Permalänk

e det bara jag som föredrar crt?

Visa signatur

i3 540, hd5570, 4gb, 60gb ssd, ga-p55-usb3
Sony Fw900
razer salmosa
6gv2

Permalänk
Medlem

Högre upplösning, ja men vad trevligt. Eller?

Hur högt behöver det egentligen gå? Tekniken går vidare och vidare, men märks det egentligen någon skillnad? Ibland känns det nästan som att företag utvecklar nyare och mer krävande saker mest för att de kan. Och för att vara ärlig, märker du egentligen skillnad på t ex 720p och 1080i? (kommer säkert få en massa svar på den, men jag skulle nog inte göra det.)
Någon gång kanske upplösningen räcker. Det kanske är lite väl tidigt att stoppa tåget redan, men om det fortsätter i samma takt kommer det ju till slut att vara flera miljarder pixlar, och när de sedan uppgraderar upplösningen märks det ändå ingen skillnad för vanliga konsumenter.
Den här uppdateringen däremot är kanske behövlig, vad vet jag? Är inte helt insatt i dagens upplösningar och vad man ser för skillnad. Och märk väl, jag skulle inte säga nej till en sådan där skärm.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Högre upplösning, ja men vad trevligt. Eller?

Hur högt behöver det egentligen gå? Tekniken går vidare och vidare, men märks det egentligen någon skillnad? Ibland känns det nästan som att företag utvecklar nyare och mer krävande saker mest för att de kan. Och för att vara ärlig, märker du egentligen skillnad på t ex 720p och 1080i? (kommer säkert få en massa svar på den, men jag skulle nog inte göra det.)
Någon gång kanske upplösningen räcker. Det kanske är lite väl tidigt att stoppa tåget redan, men om det fortsätter i samma takt kommer det ju till slut att vara flera miljarder pixlar, och när de sedan uppgraderar upplösningen märks det ändå ingen skillnad för vanliga konsumenter.
Den här uppdateringen däremot är kanske behövlig, vad vet jag? Är inte helt insatt i dagens upplösningar och vad man ser för skillnad. Och märk väl, jag skulle inte säga nej till en sådan där skärm.

720p och 1080i märker jag själv ingen direkt skillnad på.....
Men 720p och 1080p däremot är som natt och dag för mig.

Och kliver man upp över 46-48" och är uppe på 55" och uppåt så blir bilden sämre igen även i 1080p så detta är välkommet när storlekarna börjar kliva upp.

Frågan är bara när projektorerna hänger med i detta.....

Permalänk

Tungt! Behövs verkligen för TV och film.

Vad gäller datorn däremot så känns det rusikigt overkill på en normalstor skärm. Jag lägger hellre min prestanda på dagens eyefinity-upplösningar som är tungdrivna som dom redan är.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Högre upplösning, ja men vad trevligt. Eller?

Hur högt behöver det egentligen gå? Tekniken går vidare och vidare, men märks det egentligen någon skillnad? Ibland känns det nästan som att företag utvecklar nyare och mer krävande saker mest för att de kan. Och för att vara ärlig, märker du egentligen skillnad på t ex 720p och 1080i? (kommer säkert få en massa svar på den, men jag skulle nog inte göra det.)
Någon gång kanske upplösningen räcker. Det kanske är lite väl tidigt att stoppa tåget redan, men om det fortsätter i samma takt kommer det ju till slut att vara flera miljarder pixlar, och när de sedan uppgraderar upplösningen märks det ändå ingen skillnad för vanliga konsumenter.
Den här uppdateringen däremot är kanske behövlig, vad vet jag? Är inte helt insatt i dagens upplösningar och vad man ser för skillnad. Och märk väl, jag skulle inte säga nej till en sådan där skärm.

Jag tyckte min ångmotordrivna bil gick snabbt år 1769, 4km/h var hastigheter det min pöjk!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av light44:

Trevligt som fanken! Men det lär dröja innan vi ser några realistiska produkter på marknaden prismässigt? Välkomnar hur som helst 8K riktigt mycket!

Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Och kliver man upp över 46-48" och är uppe på 55" och uppåt så blir bilden sämre igen även i 1080p så detta är välkommet när storlekarna börjar kliva upp.

Du måste ju nästan ha en 50" i knät för att dra nytta av 1080p.
Och om man nu har det, och har bra syn, och tekniskt sett kan se en viss skillnad mellan 720p och 1080p vid direkt jämförelse, gör det att en film i 720p inte går att se längre, bara för att man vet att bilden kan vara aningens aningens skarpare?
Intressant det där, tror många inte bryr sig ett skit utan de njuter av filmen istället, medan andra sätter på paus och tar fram förstoringsglaset ...

Är nog rätt mycket placebo med i spelet också ... 1080p MÅSTE ju se bättre under alla omständigheter, så därför tycker man det också.

http://carltonbale.com/1080p-does-matter/

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

720p och 1080i märker jag själv ingen direkt skillnad på.....
Men 720p och 1080p däremot är som natt och dag för mig.

Och kliver man upp över 46-48" och är uppe på 55" och uppåt så blir bilden sämre igen även i 1080p så detta är välkommet när storlekarna börjar kliva upp.

Frågan är bara när projektorerna hänger med i detta.....

Okej, ska man upp till riktigt stora skärmar behövs det nog. Tänkte nog inte riktigt på det eftersom jag nästan aldrig kommer i kontakt med det.

Skrivet av Itchy Trojan:

Jag tyckte min ångmotordrivna bil gick snabbt år 1769, 4km/h var hastigheter det min pöjk!

Måste verkligen ha varit intressant att se utvecklingen från ångmotordrivna bilar fram till dagens ekipage i realtid.

Vad jag menar är att det kanske inte behöver uppdateras i all oändlighet.
Dock kan det fortfarande i vissa fall behövas lite högre upplösningar, det kan jag nog medge.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Dom här damerna på varje bild de visar upp gör mig köpsugen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumsnuten:

Skulle inte vara helt fel ha som skärm, problemet är att tittar man på fredagspanelen så får man en (tyvärr) en istället extra liten vit pixel bredvid Jonas.

Har varit så minst hela året Trodde själv först det var min skärm tills jag la ner taben i listen och upptäckte att pixeln var helt borta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

720p och 1080i märker jag själv ingen direkt skillnad på.....
Men 720p och 1080p däremot är som natt och dag för mig.

Du fattar att det är exakt samma upplösning?
Du måste ha någon stenålders bildvisare som inte hanterar deinterlacing korrekt om du nu upplever natt och dag.

Permalänk
Skrivet av Danneman93:

e det bara jag som föredrar crt?

Madness. Ja!

Permalänk
Medlem

Tycker det är jättetrevligt med högre upplösningar, men till vilken nytta, egentligen? Spel är näst intill bisarrt tungdrivet med såna upplösningar, filmer finns ännu inte att köpa i högre än 1080p (vad jag vet), blu-ray-skivorna får inte plats med så stora filmer och det tar veckor att ladda ner dem över internet.

Om vi hittar lösningar på detta så vore det fantastiskt, men just nu känns det lite overkill med typ 4k-skärmar eftersom materialet som faktiskt finns tillgängligt i den upplösningen är obefintlig.

Permalänk
Medlem

haha 8k va ju galet hög res

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de gissar att det standardiseras om ÅTTA ÅR vore det rent ut sagt förjävla sorgligt om det INTE var standard då. Folk kommer sitta och säga till sina barn... "Jag minns när man kunde se en pixel med blåtta ögat".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Och fortfarande så producerar svensk TV i princip allt i SD

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du behöver multiplicera med tre också för RGB, så ca 125MB per frame blir det

och sen x3 igen för att det ska vara eyefinity/surround, så 375MB/frame

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på att de gissar att det standardiseras om ÅTTA ÅR vore det rent ut sagt förjävla sorgligt om det INTE var standard då. Folk kommer sitta och säga till sina barn... "Jag minns när man kunde se en pixel med blåtta ögat".

Ha hahaha.. mm tror jag med,, på våran tid när vi var unga...

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Medlem

4K är välkommet både för datorskrämar och TV. 8K är också välkommet då det aldrig skadar att det redan finns en standard som är satt oavsett vad spågummorna på SweC spår om framtiden

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på att de gissar att det standardiseras om ÅTTA ÅR

Jag trodde standarden precis sattes?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC