Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem

Om det är någon som hittar versionen 3047.0000.1326.2009 så får ni gärna hojta till.

Permalänk
Medlem

Hej tänkte höra i fall någon fått en tömning av batteriet efter amber!fick min första i natt ,på 7 tim så var batteriet slut,använde inte luren alls,jag har vart hur nöjd som helst efter amber men så plötsligt händer detta?och ALLT som ska vara avstängt är det,luren är ca 3mån gamma lumia 920 !

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Hann med att köpa en Lumia 920 till fyndpriset som var i helgen! Beställde från Netonnet och igår höjde de priset igen. Den borde komma idag så ikväll blir det mycket pillande.

Vad har ni för favoritfunktioner/appar som jag måste testa? Har ni något annat tips till en rookie?

Permalänk
Skrivet av linde:

Hej tänkte höra i fall någon fått en tömning av batteriet efter amber!fick min första i natt ,på 7 tim så var batteriet slut,använde inte luren alls,jag har vart hur nöjd som helst efter amber men så plötsligt händer detta?och ALLT som ska vara avstängt är det,luren är ca 3mån gamma lumia 920 !

Plötslig batteritöming är något som verkar hända vissa nu som då. Det är antagligen någon app eller process som hänger sig. Om du märker att det är på väg att hända igen kan du testa göra en soft reset (håll in power knapper + volym ner tills telefonen vibrerar) vilket borde lösa problemet.

Skrivet av Maribeth:

Hann med att köpa en Lumia 920 till fyndpriset som var i helgen! Beställde från Netonnet och igår höjde de priset igen. Den borde komma idag så ikväll blir det mycket pillande.

Vad har ni för favoritfunktioner/appar som jag måste testa? Har ni något annat tips till en rookie?

Grattis! Börja med att kolla så du har alla uppdateringar (inställningar -> telefonuppdatering -> sök efter uppdateringar) och installera allt som den föreslår. Sedan då det kommer till appar så beror det ju på personliga behov men här är några som jag gillar:

-Chronos Calendar; en mer lättöverskådlig kalender än den inbyggda
-MyTube; schysst Youtube-app
-Bing nyheter; snygg samlingsapp med valfria nyhetskällor
-Nokia Pro Cam; lätt den bästa och mest intuitiva kamera-appen (du måste ha gjort alla uppdateringar på telefonen för att få den)
-Spotify
-Amazing Weather HD; skitsnygg och mångsidig väderapp

Sen rekommenderar jag att gå igenom inställningarna och stänga ner det du inte behöver för att förbättra batteritiden. Börja med att gå till 'inställningar' och kolla:

-trådlöst nätverk
-bluetooth
-för samman + skicka
-mobilnät (välj 3G om du inte har 4G abonnemang)
-snabbkollsskärmen
-pekläge (hög drar mer batteri)

Och om du sveper till höger i inställningar kommer du till 'program'. Där kan du stänga ner 'anslut till Xbox' under både 'musik+videos' och 'spel' om du inte behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Hej tänkte höra i fall någon fått en tömning av batteriet efter amber!fick min första i natt ,på 7 tim så var batteriet slut,använde inte luren alls,jag har vart hur nöjd som helst efter amber men så plötsligt händer detta?och ALLT som ska vara avstängt är det,luren är ca 3mån gamma lumia 920 !

Skrivet av MrPhilicorda:

Plötslig batteritöming är något som verkar hända vissa nu som då. Det är antagligen någon app eller process som hänger sig. Om du märker att det är på väg att hända igen kan du testa göra en soft reset (håll in power knapper + volym ner tills telefonen vibrerar) vilket borde lösa problemet.

Detta händer mig också emellanåt men soft reset behövs inte utan en omstart räcker så har jag mycket bra batteritid igen. Du får väl prova vad som gäller för dig.

Permalänk
Medlem

Kan man gardera sig mot att obehöriga inte kan komma åt/använda sig av telefonens info? Vissa appar har ju lösen, men jag tänker på Office, plus massa annat?

Är det detta som är synkens och molnets baksida, månne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Kan man gardera sig mot att obehöriga inte kan komma åt/använda sig av telefonens info? Vissa appar har ju lösen, men jag tänker på Office, plus massa annat?

Är det detta som är synkens och molnets baksida, månne?

räcker det månne inte med att sätta lösenordskydd på startskärmen? Det har jag och tror i min enfald att det är tillräckligt. Vet inte om det var så du menar eller om du tänkte på något med högre säkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan växla ljudkälla under uppspelning exempelvis om jag lyssnar via Bluetooth till min hemmabio och sedan vill byta till hörlurar, måste finnas ett enklare sätt än att gå in i inställningar och stänga av Bluetooth? Inga problem på Ios eller Android som jag haft innan. Tycker för övrigt att musik uppspelnings programmet från Nokia eller det från Xbox är grymt sega att starta och navigera i förslag på något bättre program?

För övrigt är jag ganska nöjd med Lumian förutom att de flesta apparna jag provat som Spotify och Facebook är grymt mycket sämre än motsvarigheterna till Ios eller Android, sen saknar man ju väldigt många bra appar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

sen saknar man ju väldigt många bra appar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka appar är det du saknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Kan man gardera sig mot att obehöriga inte kan komma åt/använda sig av telefonens info? Vissa appar har ju lösen, men jag tänker på Office, plus massa annat?

Är det detta som är synkens och molnets baksida, månne?

Skärmlås och pinkod är en bra början.
Sedan går det att spåra, låsa och rensa telefonen från windowsphone.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

För övrigt är jag ganska nöjd med Lumian förutom att de flesta apparna jag provat som Spotify och Facebook är grymt mycket sämre än motsvarigheterna till Ios eller Android.

Skickades från m.sweclockers.com

När det gäller Facebook, har du provat någon av dessa två?

1) http://www.windowsphone.com/en-us/store/app/wp-friends-for-fa...

2) http://www.windowsphone.com/en-us/store/app/jdb-for-facebook/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Någon som vet om man kan växla ljudkälla under uppspelning exempelvis om jag lyssnar via Bluetooth till min hemmabio och sedan vill byta till hörlurar, måste finnas ett enklare sätt än att gå in i inställningar och stänga av Bluetooth? Inga problem på Ios eller Android som jag haft innan. Tycker för övrigt att musik uppspelnings programmet från Nokia eller det från Xbox är grymt sega att starta och navigera i förslag på något bättre program?

För övrigt är jag ganska nöjd med Lumian förutom att de flesta apparna jag provat som Spotify och Facebook är grymt mycket sämre än motsvarigheterna till Ios eller Android, sen saknar man ju väldigt många bra appar också.

Skickades från m.sweclockers.com

tar 1sek å starta Nokia å Xbox appen hos mig.

Spotify appen har blivit mycket bättre sen första versionen men Spotify lägger knappt någon energi på WP faktiskt. Lär väl dyka upp någon uppdatering efter årskiftet.

facebook däremot har blivit riktigt grymt, jag är med och kör facebook beta som får alla senaste uppdatering M.m innan officiella appen för detta. Just nu har jag inga synpunkter på dåliga saker på betan, den blir bara bättre å bättre varje vecka. Där uppdaterar dom appen väldigt flitigt. Och för att klargöra vilken app jag snackar om så är det Facebooks egna officiella och deras beta app, alltså inte tredje parts bajset som finns.

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Vilka appar är det du saknar?

Swedbank, Swish, någon app för att spela upp lokalt lagrade MKV filmer, finns massvis till Ios och Android. Instagram saknar jag också, kör i och för sig 6-tag men gillar den inte. Skulle också vilja ha något som liknar Airplay. Kör fortfarande Iphone på jobbet och Android i surfplattan så använder dem dagligen, då är det lätt att jämföra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nisselask:

Swedbank, Swish, någon app för att spela upp lokalt lagrade MKV filmer, finns massvis till Ios och Android. Instagram saknar jag också, kör i och för sig 6-tag men gillar den inte. Skulle också vilja ha något som liknar Airplay. Kör fortfarande Iphone på jobbet och Android i surfplattan så använder dem dagligen, då är det lätt att jämföra.

Nokias egna app "Mediadelning" har samma funktion som Airplay.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svårt att ta 'nisselask' på allvar när det här är ett typiskt problem för honom:

Citat:

Någon som vet om man kan växla ljudkälla under uppspelning exempelvis om jag lyssnar via Bluetooth till min hemmabio och sedan vill byta till hörlurar, måste finnas ett enklare sätt än att gå in i inställningar och stänga av Bluetooth?

.

Jag är säker att många vanliga användare kan känna igen sig i problemet att växla ljudkälla via bluetooth genom deras telefon när de använder sin hemmabio.

När användare som nisselask gnäller på apputbudet så rullar jag bara mina ögon.
För de allra flesta användare så är Windows Phone idag ett väldigt vettigt alternativ, inklusive apputbudet. Om något så är apparna snabbare i WP av det jag har testat, även om jag själv sitter på Android idag och kommer fortsätta att göra det(men jag har testat min polare's WP-lur och var positivt överaskad med tanke på hur mycket hate man läser om plattformen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

facebook däremot har blivit riktigt grymt, jag är med och kör facebook beta som får alla senaste uppdatering M.m innan officiella appen för detta. Just nu har jag inga synpunkter på dåliga saker på betan, den blir bara bättre å bättre varje vecka. Där uppdaterar dom appen väldigt flitigt. Och för att klargöra vilken app jag snackar om så är det Facebooks egna officiella och deras beta app, alltså inte tredje parts bajset som finns.

Var får man tag på denna facebook beta-app då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspman:

Var får man tag på denna facebook beta-app då?

http://www.windowsphone.com/en-us/store/app/facebook-beta/93d...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Nokias egna app "Mediadelning" har samma funktion som Airplay.

Tack för det! Funkar dock bara på lokala filer, inte Spotify, Tunein radio eller Youtube. Men bra ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Svårt att ta 'nisselask' på allvar när det här är ett typiskt problem för honom:

.

Jag är säker att många vanliga användare kan känna igen sig i problemet att växla ljudkälla via bluetooth genom deras telefon när de använder sin hemmabio.

När användare som nisselask gnäller på apputbudet så rullar jag bara mina ögon.
För de allra flesta användare så är Windows Phone idag ett väldigt vettigt alternativ, inklusive apputbudet. Om något så är apparna snabbare i WP av det jag har testat, även om jag själv sitter på Android idag och kommer fortsätta att göra det(men jag har testat min polare's WP-lur och var positivt överaskad med tanke på hur mycket hate man läser om plattformen).

Svår att ta på allvar? När jag beskriver saker jag upplever som problem? Gillar min Lumia men den eller snarare Windows phone är inte utan brister.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grattis! Börja med att kolla så du har alla uppdateringar (inställningar -> telefonuppdatering -> sök efter uppdateringar) och installera allt som den föreslår. Sedan då det kommer till appar så beror det ju på personliga behov men här är några som jag gillar:

-Chronos Calendar; en mer lättöverskådlig kalender än den inbyggda
-MyTube; schysst Youtube-app
-Bing nyheter; snygg samlingsapp med valfria nyhetskällor
-Nokia Pro Cam; lätt den bästa och mest intuitiva kamera-appen (du måste ha gjort alla uppdateringar på telefonen för att få den)
-Spotify
-Amazing Weather HD; skitsnygg och mångsidig väderapp

Sen rekommenderar jag att gå igenom inställningarna och stänga ner det du inte behöver för att förbättra batteritiden. Börja med att gå till 'inställningar' och kolla:

-trådlöst nätverk
-bluetooth
-för samman + skicka
-mobilnät (välj 3G om du inte har 4G abonnemang)
-snabbkollsskärmen
-pekläge (hög drar mer batteri)

Och om du sveper till höger i inställningar kommer du till 'program'. Där kan du stänga ner 'anslut till Xbox' under både 'musik+videos' och 'spel' om du inte behöver det.[/quote]

Tack för tipsen! Jag kan inte hitta inställningar för snabbkollsskärmen, men resten gick bra.

Riktigt skön mobil hittills och jag är imponerad av kameran!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Maribeth:

Tack för tipsen! Jag kan inte hitta inställningar för snabbkollsskärmen, men resten gick bra.

Riktigt skön mobil hittills och jag är imponerad av kameran!!

Nu kommer jag inte exakt ihåg hur det var, men jag tror snabbkollsskärmen (+ eventuellt andra Nokiafunktioner) kommer att dyka upp som en uppdatering på Store inom en eller två dagar efter man uppdaterat till senaste programvaran. Store kommer alltså att meddela dig när de är tillgängliga, sen är det bara att uppdatera och då hittar man snabbkollsskärmen längst ner under inställningar.

Kul att du gillar mobilen! Med de priser 920:n ligger på idag får man väldigt mycket telefon för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Skärmlås och pinkod är en bra början.

Men kommer man inte in i luren om man tar ut kortet och sätter in ett nytt? Och om man gör det så finns ju allt kvar på luren? Måste testa det.

Citat:

Sedan går det att spåra, låsa och rensa telefonen från windowsphone.com.

Men då är förutsättningen att telefonen är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Men kommer man inte in i luren om man tar ut kortet och sätter in ett nytt? Och om man gör det så finns ju allt kvar på luren? Måste testa det.

Men då är förutsättningen att telefonen är på.

Skärmlåset har inget med simkortets pinkod att göra så man kommer inte in i telefonen utan koden. Den koden måste skrivas in varje gång du låser upp telefonen, finns en timer du kan aktivera också så att låset aktiveras efter t.ex 5 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne:

Skärmlåset har inget med simkortets pinkod att göra så man kommer inte in i telefonen utan koden. Den koden måste skrivas in varje gång du låser upp telefonen, finns en timer du kan aktivera också så att låset aktiveras efter t.ex 5 minuter.

Att skärmlåset är knutet till själva enheten låter ju logiskt, och jag vet att man kan ställa in att den låser sig automatiskt från 30 sek upp till 30 min. Men man låser ju den oftast själv. Men om skärmlåset är det som hindrar obehöriga så blir det skärmlås på, från och med nu.

Det tråkiga är ju att man inte kan sätta kod på office och annat, så man vet vad som kan ses och inte om nu någon vill kika på luren. Det är ju där den är vidöppen. De enda apparna jag kan komma på nu med lösen är bankhubben och note+. Så borde fler ha det, det hade gjort det hela mycket enklare.

Permalänk
Medlem

Mycket att låsa in? Spara dina pågående jobb på nåt i stil med box eller gdrive?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Att skärmlåset är knutet till själva enheten låter ju logiskt, och jag vet att man kan ställa in att den låser sig automatiskt från 30 sek upp till 30 min. Men man låser ju den oftast själv. Men om skärmlåset är det som hindrar obehöriga så blir det skärmlås på, från och med nu.

Det tråkiga är ju att man inte kan sätta kod på office och annat, så man vet vad som kan ses och inte om nu någon vill kika på luren. Det är ju där den är vidöppen. De enda apparna jag kan komma på nu med lösen är bankhubben och note+. Så borde fler ha det, det hade gjort det hela mycket enklare.

Då kan du aktivera "Kids Corner"(eller vad det nu hetter), där går det att välja vilka ppar/vad som ska vara tillgängligt. Då är det bara att gå in där om du ska låna ut telefonen.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som har problem med väldigt varierande batteritid med 920:n? I förrgår hade jag 92% batteri kvar när jag kom hem från jobbet, idag (just nu) är den nere på 53% trots att jag knappt har rört den. Inga appar igång heller vad jag kan se, backar ur så de stängs, batterisparläge är på. Laddar alltid hela natten. Och den är fullt uppdaterad, kör Amber.

Permalänk
Medlem

Nere på 47% nu, inte rört den sen jag skrev förra meddelandet kl. 1213...

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Någon mer än jag som har problem med väldigt varierande batteritid med 920:n? I förrgår hade jag 92% batteri kvar när jag kom hem från jobbet, idag (just nu) är den nere på 53% trots att jag knappt har rört den. Inga appar igång heller vad jag kan se, backar ur så de stängs, batterisparläge är på. Laddar alltid hela natten. Och den är fullt uppdaterad, kör Amber.

Det är många som har det problemet. Lumian har bra och dåliga batteridagar helt enkelt. En enkel omstart brukar dock lösa problemet om man märker att batteriet töms fortare än vanligt.

Permalänk
Medlem

Och det ska man acceptera? Jag vill gärna veta orsaken så jag kan åtgärda den för så opålitlig batteritid är inte acceptabelt!