Cubieboard är nytt alternativ till Raspberry Pi

Permalänk

Åh, perfekt, lagom tills min R-Pi äntligen ligger på posten och väntar på mig.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrBrandt:

Mysigt Saknas ju bara att någon bygger en "bärbar" dator eller "surfplatta" av dessa små datorer.

Det finns MÅNGA "Kinaplattor" som använder de chippen (Allwinner10/Mali400) pris från ca700kr inkl frakt. Jag har en Ainol7ELF, fungerar alldeles utmärkt till mina behov

Permalänk

Dyrare? Hur mycket kostade R-pi? Verkar ju g-rymt

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Blev lite besviken på min R-pi, den var betydligt segare än vad jag trodde den skulle vara samt klarade den inte DVD-ISO, vilket jag kanske borde ha insett...

Den får bli en miniserver ute i garaget för backup på backupen istället...

Visserligen lite vassare hårdvara på denna men jag skulle vilja se en 2-kärnig 1,5GHz propp som alternativ oxo - visserligen skulle den kosta mer men användningsområdet ökar ju betydligt med prestandan.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Hjälpsam

Headers för sensorer, GPS med mera och allt till et riktigt bra pris och drivs på 12v och till liten vikt.

Tillfällen som detta som man ville vara bättre på att programmera, det enda jag kan tänka på med detta kortet är hur hysteriskt awesome det hade varit i radiostyrda flygplan och multikoptrar för autonom/semiautonom för flygfotografering, FPV flygning med mera. Kan nog göra lite mer med denna än med vanliga KK och MultiWii brädor

Söt bräda

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Jag lyckas knappt se moderkortet för lillfingernageln vilken liksom sticker rakt i synfältet.

Permalänk
Medlem

Grymt mycket för pengarna! Men frågan är bara om den får lika mycket stöd av utvecklare som rapberry pi har fått. Är inte alls insatt i linux-världen, så hade behövt färdiga distrubutioner och sånt för att kunna använda den

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Vilken jävla koksnagel killen stoltserar med! euw.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Oftast så fungerar PayPal bra. Jag personligen har aldrig haft några problem med dom. Men min sambo och även några vänner har åkt på allvarliga problem med dom, och när du väl får problem med dom så är det körd. Min sambo har efter drygt 1år fortfarande runt 1000kr på sitt PayPal-konto som hon inte kommer åt pga deras orimliga säkerhetskrav. Dom hade en punktlista på säkert 10 saker som man skulle uppfölja för att säkerhetsställa att du är rätt person, och när allt var uppfyllt så kom dom bara med nya krav eller påstod att det vi hade försett dom med inte var tillräckligt med garanti.

Paypal har låg säkerhet eftersom de i princip omöjliggör att man använder e kort, de är så otroligt sugna på att lagra kortnummer som de inte har nått behov av, jag är tveksam till deras säkerhetstänk och litar inte på dem eller nått annat bolag som ska lagra kortuppgifter, det är nått som bara min bank och visa och mastercard har med att göra, tex apple och paypal har ingen anlednning att lagra kortnummer och det är bara en risk att låta dem göra det.
Jag har låtit bli att handla av en del som inte tillåtit direkta kortbetalnningar utan bara haft paypalsystemet, paypal verkar även sno pengar när man ska verifiera sina kort, det kostar 15kr varje gång som de aldrig betalat tillbaka och de går inte att få kontakt med dem heller, ett oseriöst betalföretag som man inte ska använda om man behöver använda deras egen lösning, men om de agerar kortinlösare så verkar det funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Paypal har låg säkerhet eftersom de i princip omöjliggör att man använder e kort, de är så otroligt sugna på att lagra kortnummer som de inte har nått behov av, jag är tveksam till deras säkerhetstänk och litar inte på dem eller nått annat bolag som ska lagra kortuppgifter, det är nått som bara min bank och visa och mastercard har med att göra, tex apple och paypal har ingen anlednning att lagra kortnummer och det är bara en risk att låta dem göra det.
Jag har låtit bli att handla av en del som inte tillåtit direkta kortbetalnningar utan bara haft paypalsystemet, paypal verkar även sno pengar när man ska verifiera sina kort, det kostar 15kr varje gång som de aldrig betalat tillbaka och de går inte att få kontakt med dem heller, ett oseriöst betalföretag som man inte ska använda om man behöver använda deras egen lösning, men om de agerar kortinlösare så verkar det funka.

De 15 kr får du tillbaka ifall du gör ett kontoutdrag och kollar på transaktionen, då är där en kod som du skriver in så får du tillbaks pengar. Sen huruvida bra deras säkerhet är det vet jag inte. Men jag har mycket svårt att tro att den skulle vara sämre än t.ex VISA då bådå två är i princip samma sak.

Permalänk
Medlem

Snälla, ni som skaffat en Pi i tron att det skulle bli er nya HTPC – sälj dem på marknaden. Raspberry Pi är en kraftig Arduino inte en mediamaskin för 1080p. Ska man ha kul med en Pi borde man tycka om att (lära sig nya saker som) att löda, programmera och leka med linux (eller varför inte följa OS kursen hos University of Cambridge?).

Lite exempel på Pi projekt:

  • Närverksstyrd kaffebryggare

  • Bandbreddsmätare som kollar din router via SNMP och justerar ljuset med ett sett med Ikeas DIODER när det är hög belastning eller ping på gång.

  • Bygg en komplett MAME / NES emuleringsmaskin med kabinett och knappar

  • Styr X11 eller Telstick ljus i huset

  • Plantor som twittrar när de behöver vattnas

  • Avläsare för strömmätaren i proppskopet (räkna antal bink / min)

Permalänk
Medlem

Pi fungerar utmärkt som mediaspelare med XBMC.

En annan kul grej man kan göra med den är en Logitech Squeeze(box/play/radio)-klient.

Permalänk
Medlem

Synd att man envisas med att sätta kontaktdon på alla sidor om korten på dessa små maskiner. Begränsar ju starkt utseendet på chassin.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Snälla, ni som skaffat en Pi i tron att det skulle bli er nya HTPC – sälj dem på marknaden. Raspberry Pi är en kraftig Arduino inte en mediamaskin för 1080p. Ska man ha kul med en Pi borde man tycka om att (lära sig nya saker som) att löda, programmera och leka med linux (eller varför inte följa OS kursen hos University of Cambridge?).

Lite exempel på Pi projekt:

  • Närverksstyrd kaffebryggare

  • Bandbreddsmätare som kollar din router via SNMP och justerar ljuset med ett sett med Ikeas DIODER när det är hög belastning eller ping på gång.

  • Bygg en komplett MAME / NES emuleringsmaskin med kabinett och knappar

  • Styr X11 eller Telstick ljus i huset

  • Plantor som twittrar när de behöver vattnas

  • Avläsare för strömmätaren i proppskopet (räkna antal bink / min)

Nätverksstyrd kaffebryggare*? Genialt!

Permalänk
Medlem

Man borde kunna köra en sådan dator på stanbyströmmen från ett ATX agg (om man har ett snålt moderkort i övrigt i lådan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Någon som vet om den här klarar annat video format än H264?

Jag tycker att det vore riktigt nice att ha en sån här inkopplad till TV:en för att sen kunna se på film. Men vet att Raspberry Pi bara stödjer H264 filmer och att konvertera varje film man vill se känns ganska jobbigt.

Numera finns det även stöd för Mpeg-2 samt VC-1 till Raspberry Pi men man behöver köpa licensen separat: http://www.raspberrypi.org/archives/1839

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Snälla, ni som skaffat en Pi i tron att det skulle bli er nya HTPC – sälj dem på marknaden. Raspberry Pi är en kraftig Arduino inte en mediamaskin för 1080p. Ska man ha kul med en Pi borde man tycka om att (lära sig nya saker som) att löda, programmera och leka med linux (eller varför inte följa OS kursen hos University of Cambridge?).

Lite exempel på Pi projekt:

  • Närverksstyrd kaffebryggare

  • Bandbreddsmätare som kollar din router via SNMP och justerar ljuset med ett sett med Ikeas DIODER när det är hög belastning eller ping på gång.

  • Bygg en komplett MAME / NES emuleringsmaskin med kabinett och knappar

  • Styr X11 eller Telstick ljus i huset

  • Plantor som twittrar när de behöver vattnas

  • Avläsare för strömmätaren i proppskopet (räkna antal bink / min)

Jag har också funderat på att ha en nätverksstyrd kaffebryggare så att man kan få nybryggt kaffe direkt när man vaknar. Problemet är väl att kaffepulvret lär tappa arom om man låter det ligga över natten? Annars skulle det vara en cool ide

Jag har en emulator på ett minneskort till min RasPi, tyvärr fungerar bara spel fram till slutet på 80-talet, till exempel så laggar Super Street Fighter 2 en del (även med överklock). Då kanske Cubiebord fungerar bättre?

Har även funderat på en möjlighet att styra poolvärmaren med en Pi, tex skulle man kunna ha ett enkelt webbgränssnitt som anger vattentemp, och med en switch för att stänga av och sätta på varmvattenslingan till värmeväxlaren.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Någon som vet om den här klarar annat video format än H264?

Jag tycker att det vore riktigt nice att ha en sån här inkopplad till TV:en för att sen kunna se på film. Men vet att Raspberry Pi bara stödjer H264 filmer och att konvertera varje film man vill se känns ganska jobbigt.

Raspberry Pi stödjer även MPEG-2 om det var det du var ute efter.

http://www.raspberrypi.com/mpeg-2-license-key/

Skrivet av hag.com:

tänkte först när jag såg den: "en utmanare till raspi? Inget kan väl vara bättre än den i samma prisklass. Jag vill iaf ha en raspi och inget annat!"
men när man läser om den, verkar vara ganska mycket bättre spes än raspi och till samma pris.. nu blir det svarta att välja. :/

Samma pris är det knappast. Slutpriset på denna blir troligtvis närmare 500 spänn med moms etc.

Skrivet av fille3002:

Dyrare? Hur mycket kostade R-pi? Verkar ju g-rymt

För mig kostade det 349 inklusive frakt, moms etc. Så denna blir garanterat dyrare, men har också fler funktioner.
Raspberry Pi hade ett "utgångspris" på 35$, så att räkna 1$=10sek fungerar här också.

Kanske blir en sån här till TVn eller som arkadmaskin (om det går att spela SSF2 utan lagg) så kan jag ha min Pi till att leka med... När jag tröttnat får den blir filserver.

Hur får den ström? Antar att USB-porten är till för att tanka in OS på minnet, eller dubblerar den som ströminput också? Känns lite gammalt att ha mini-usb (usb 2.0) då micro-sub är den nya standarden.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

*loggar in på Swec*
*ser bilden på Cubieboard*
- DAAAAW vad liten och söt!
*insta-döp till cutieboard*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Vilken jävla koksnagel killen stoltserar med! euw.

Först tänkte jag invända att det där är ju en tjejhand, men sen såg jag att den verkar vara rejält hårig på handryggen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Jag har en emulator på ett minneskort till min RasPi, tyvärr fungerar bara spel fram till slutet på 80-talet, till exempel så laggar Super Street Fighter 2 en del (även med överklock). Då kanske Cubiebord fungerar bättre?

RPI har nog med kraft för att driva mer än man tror, lite frameskip (även många titlar utan FS) så rullar PSX samt N64, det som sätter stop är lite optimeingar i koden samt förmodligen hårdvaruaccelerations stöd (opengl es2) som inte är fixat på allt ännu.
Själv håller jag på att spöka in Ångström linux med XFCE och PND stöd efter det är klart har man tillgång till väldigt fint optimerade portar av div emulatorer så då försvinner problemen för mig. Allt som fattas är tid nog :/

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrusher:

Numera finns det även stöd för Mpeg-2 samt VC-1 till Raspberry Pi men man behöver köpa licensen separat: http://www.raspberrypi.org/archives/1839

Nämen sepåfaen... Då kan ju barnen fortfarande få en liten nätverksspelare på övervåningen!
Jag har ju många barnfilmer (DVD) rippade på servern för att spara skivorna och hade tänkt mig R-Pi som en simpel nätverksspelare - skitsamma att den är seg - bara den spelar upp barnfilmerna!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av gnypp45:

Först tänkte jag invända att det där är ju en tjejhand, men sen såg jag att den verkar vara rejält hårig på handryggen...

det kanske är en rysk tjejhand

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

hemsidan känns inte så seriös direkt, men de kanske är bättre på hårdvara än webbsidor

Permalänk
Medlem

"Den där nageln"

Vanligt i vissa delar att visa "jag jobbar med ett västerländskt jobb, jag gräver inte i jorden som ni andra bönder."

Varför just en nagel?
"Även en bondläpp kan klä sig i kostym."
Medans en 1cm manikyrnagel, är svårare.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Blev riktigt sugen nu efter vart sugen på raspberry pi tänkte jag avvakta för jag tänkte det kommer säkert någon liknande inom kort med lite bättre prestanda vilket det äntligen tydligen gjort.
Dax o lägga en beställning så snart de går.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Diggar cola-nageln.

Det absolut första jag tänkte när jag såg bilden.

Permalänk
Skrivet av karjix:

Hade den haft trådlöst internet hade det varit ett givet köp omedelbums!

Har kört med den här usbstickan för typ 50kr i min raspberry pi. Funkar fint

http://www.ebay.co.uk/itm/180887771838?ssPageName=STRK:MEWNX:...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant, kul att det kommer en till sån här liten sak.

Har en RPi idag som jag kör dualboot raspian/raspbmc på.

Använder den främst som mediaspelare för 1080p + DTS, fungerar riktigt bra, var tveksam från början.

Men den här verkar ha lite mer kraft under huven, och då kom tankarna direkt till Win8 RT, får se om det blir verklighet

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Någon gillar det vita pulvret ser jag, en typisk cola nagel

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC