Nvidia förbereder två nya Geforce med GK106

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Känns om en kniv i hjärtan när de bränner bort hälften av alla kärnor, allt verkar så oplanerat från början. Håller mig nog till nästa generation, kan inte vara långt kvar nu.

Jag skulle tro att det visst var planerat. När man tillverkar sådana här kretsar så blir inte alla lyckade. Genom att göra nedskalade varianter kan man dra nytta av exemplar som har fel i vissa delar av kärnan genom att ta bort den i efterhand. Jag vet att Nvidia har gjort det tidigare tex med sin 6800 serie där man kunde låsa upp fler kärnor på de enklare korten. Ibland funkade det. Intel har också gjort det tidigare med sin 486SX serie utan FPU. AMD har gjort det med sina Phenom II x2 och x3 där man ibland kan låsa upp fler kärnor. Hade tillverkarna inte gjort så här hade de vanliga modellerna behövt bära kostnaden av de kretsar som man nu kan återvinna och därmed blivit dyrare.

Det låter kanske kass att man köper delvis defekta exemplar, men i de fall det går att låsa upp så har det har ju visat sig att det väldigt ofta funkar, vilket betyder att de i själva verket behövt banta fullt fungerande exemplar för att möta efterfrågan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av giplet:

Jag skulle tro att det visst var planerat. När man tillverkar sådana här kretsar så blir inte alla lyckade. Genom att göra nedskalade varianter kan man dra nytta av exemplar som har fel i vissa delar av kärnan genom att ta bort den i efterhand. Jag vet att Nvidia har gjort det tidigare tex med sin 6800 serie där man kunde låsa upp fler kärnor på de enklare korten. Ibland funkade det. Intel har också gjort det tidigare med sin 486SX serie utan FPU. AMD har gjort det med sina Phenom II x2 och x3 där man ibland kan låsa upp fler kärnor. Hade tillverkarna inte gjort så här hade de vanliga modellerna behövt bära kostnaden av de kretsar som man nu kan återvinna och därmed blivit dyrare.

Det låter kanske kass att man köper delvis defekta exemplar, men i de fall det går att låsa upp så har det har ju visat sig att det väldigt ofta funkar, vilket betyder att de i själva verket behövt banta fullt fungerande exemplar för att möta efterfrågan.

Intel gör så på alla sina processorer. I princip tillverkar de bara två stycken. Ivy Bridge och Sandy Bridge-E (om vi ignorerar Atom, Itanium och annat konstigt). Sedan beror det på hur bra de lyckas med varje enskilt exemplar. Det är dessutom inte bara Intel som gör så, Nvidia och AMD gör exakt likadant hela tiden. Ja faktum är att alla gör så i hela halvledarindustrin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Product_binning

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24