Hjälp med Ljud från PC till TV via receiver !

Permalänk

Hjälp med Ljud från PC till TV via receiver !

Jag har ett problem. Har föröskt googla men hittar ingen lösning.

Problemet är att jag jag vill koppla min stationära PC till Tvn. Jag har en receiver också som jag vill kunna använda mig utav för att få ut DTS, DD 5.1 ljud. Jag har ett externt ljudkort som heter XONAR DX. Det som är lite krångligt är att till mitt grafikkort R6950 har jag en Apple led display kopplad till mini displayport till. Anv'nder jag endast en HDMI kabel från PC till TV/Receiver förs inte ljudet med.

Hur gör jag på bästa sätt? Någon som är kunnig?

Permalänk
Medlem

HMDI för visst över ljud. Men, eftersom du sannolikt stängt av ljudet på grafikkortet (eller det kanske endast finns på Nvidia-kort?) så går ju ljudet via ditt externa ljudkort. Fattar jag rätt?

Lösningen blir ju att du måste dra en ljudkabel från ljudkortet till TV:n för ljudet och dra HDMI för bilden. Då avänder du en koaxial S/PDIF så får du med alla kanaler digitalt till recievern. I mjukvaran till kortet ställer du sedan om mellan vilka ljudutgångar som ska användas just då.

Hittar inte ditt kort på Asus hemsida, fick du till benämningen rätt?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||