Analytiker spår lysande framtid för hybridhårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Analytiker spår lysande framtid för hybridhårddiskar

Hybridlagring eller magnetiska skivor i kombination med snabba minneskretsar kan bli vanligare redan under nästa år. Analytiker förutspår en explosionsartad försäljningsökning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

LYSANDE

Permalänk

På ett sätt använder man redan hybridlagring, jag har SSD med Operativsystemet på och sedan "traditionella" hårddiskar för mindre krävande applikationer eller data...

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur dom utvecklar det i helhet..
Den inbyggda hybriden i Asus-laptopen jag har är inget jag skulle rekommendera någon, köpte en vanlig SSD och kastade in i min och skillnaden vart total, Hybriden går som lagring nu..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar dumt. En SSD för operativsystem och mest använda program/spel, sedan en mekanisk för lagring, det är ultimat, tycker jag.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag tror på snabba diskar med mycket lagring, som inte heter Velociraptor! Hoppas krona/GB blir lagom låg:)

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Skrivet av Uniko:

Tycker det verkar dumt. En SSD för operativsystem och mest använda program/spel, sedan en mekanisk för lagring, det är ultimat, tycker jag.

Vissa har kanske inte plats med mer än en disk? m-Atx system vill man nog ha så lite diskar som möjligt.. Men men:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Njae... Är väl kul med alternativ, men tycker faktiskt att det är såpass bra pris på SSD att jag kan köpa mig en 256GB eller två att ha mina program på.

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

Hårddisk i surfplatta? Lär ju hålla länge..

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Failbygge:

Vissa har kanske inte plats med mer än en disk? m-Atx system vill man nog ha så lite diskar som möjligt.. Men men:)

Fast jag måste ändå säga att en SSD inte direkt är så stor, du kan montera den hur du vill i extrema fall till och med under moderkortet mellan plåten och distanserna.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte på hybriddiskar.
I en lagringsdisk så har man inget behov av ssd och i OS disken så vill man ju inte ha nått mekaniskt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Tror också att folk kommer föredra separata diskar.
Undrar om översvämningarnai thailand nu kommer slå mot hd priserna igen. Det har börjat svämma över en hel del där nu.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

En förutsättning för att det ska slå är väll att dator tillverkarna, typ Dell och Co, börjar köra hybrid diskar i datorerna.

Förstår att vana datoranvändare, som majoriteten på sweclockers, lätt kan hantera två olika hårdiskar, och på det sättet få bättre prestanda. Men försök förklara åt farmor, eller för den delen pappa, att han måste spara vissa filer på ett ställe och andra på ett annat för att annars får han slut på plats på SSD disken, lycka till med det.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av miFFhoe:

Hårddisk i surfplatta? Lär ju hålla länge..

Ptjah, har inte varit några större problem med hårddiskar i Ipodar/mp3-spelare så varför skulle det vara någon skillnad med plattor?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaya:

Jag tror inte på hybriddiskar.
I en lagringsdisk så har man inget behov av ssd och i OS disken så vill man ju inte ha nått mekaniskt.

Precis, varför ska de alltid förstöra ett välfungerande koncept? Det heter HDD, SDD och inte hybridhårddisk!

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Vissa har kanske inte plats med mer än en disk? m-Atx system vill man nog ha så lite diskar som möjligt.. Men men:)

Eller laptops under 15" där är det inte ovanligt med endast 1 plats för 2,5"lagring:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tja varför inte, mindre krångel för mig med att ha spel på en disk, OS på en annan, filmer på en tredje istället skickar man bara allt till C: utom media ssd blir 'dyrt' när man ska ha 200 gig steambibliotek utöver OS och program på en o samma disk :c

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Antielefant

Hybriddiskar är förstås inte lika "bra" som SSD+HDD, men för hela bärbara marknaden där man inte KAN köra dubbla hårddiskar är hybrider ett väldigt kostnadseffektivt sätt att snabba upp datorn enormt. SSD blir för litet, HDD för långsamt.

För stationärt bruk gissar jag att detta snarare får sitt genomslag på OEM-marknaden, och hur mycket vi entusiaster än vill måste det erkännas att OEM- och färdigbyggda datorer står för en absolut majoritet (90+%?) av den totala hårddiskmarknaden.

Med tanke på mängderna diskar de pratar om (5-25 miljoner enheter) pratar vi förresten fortfarande om en minoritet av marknaden. De senaste siffror jag läst var att hårddiskmarknaden som helhet låg på runt 500-550 miljoner enheter. En ökning i marknadsandel från <1% till runt 5% på 5 år låter inte direkt otroligt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

SSD + HDD - allt i ett = Ultimat lösning.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Fast jag måste ändå säga att en SSD inte direkt är så stor, du kan montera den hur du vill i extrema fall till och med under moderkortet mellan plåten och distanserna.

Håller med i det mesta men i mini-ITC där kan det bli svårare och i bärbara omöjligt (om man inte byter ut optisk enhet mot HDD eller använder instickskortsSSD om plats finns). Har själv rena SSD i bärbara och HTPC och SSD för OS+program och HDD för lagring i min stationära samt i farsans. Ställde in så att alla mappar sparar på HDD så kanske han klarar sig om han inte totalt belarmar skrivbordet..

Men hybriddiskarna spår jag också en god framtid mest för att medelanvändaren fortfarande ser en dator med hela XXXGB lagring som bättre än 128GB SSD då de inte vet skillnaden. Och när hybrid marknadsförs som det bästa av två världar kanske de till och med betalar mer för det än för SSD..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Till Budget byggen så kan detta vara en bra lösning. men vill man ha riktigt prestanda så är det ren SSD som gäller.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Vore bra om man kunde dela upp den i två delar, SSD delen för installation, hårddiskdelen för personlig lagring.
Som man har det nu men allt på en enhet.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

får se om de kan få igång snurret på hårddiskutvecklingen. senaste året har ju hårdiskarna blivit dyrare medan SSDerna halverats i pris personligen känner jag att SSD utrymmet på tex surfplattor är tillräckligt. Sen känns det som det går på tvären med det förutspådda genomslaget för molnlagring?

däremot låter det ju inte alls otroligt att det skulle vara möjligt att ersätta en del av det traditionella HDD segmentet med hybriddiskar utan ett alltför stort prispremium

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Det är ju surret från mekaniska diskar man vill slippa. SSDs ftw om man vill ha en tyst dator.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är ju surret från mekaniska diskar man vill slippa. SSDs ftw om man vill ha en tyst dator.

Exakt min åsikt. Jag kommer aldrig köpa en hybrid för de är inte bättre än de enskilda diskarna på de saker som är viktiga.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

jag tror på billigare SSDer...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv

Kanske om alla mekaniska diskar ersätts av hybrid-diskar.
Eller om SSD-utrymmet blir större.

Permalänk
Medlem

Hybriddiskar är kanske bra i både teori och praktik men de har haft ett bra tag på sig nu utan att ha slagit...

Kraftigt sjunkande SSD-priser parat med oligopol-priser på mekaniska (sjunker ej i pris) borde snarare göra att hybriddiskar blir allt mindre intressanta allt eftersom tiden går. Dvs den mekaniska delen av en hybrid gör dom stadigt dyrare relativt ren SSD som sjunker mer i pris.

Ju mer jag tänker på detta så låter denna marknadsprognos alltmer som propaganda från de mekaniska hårddisktillverkarna som förmodligen är rädda att tappa än mer mark mot alla SSD-tillverkare (i första hand i laptops och plattor).

Trenden går mot streaming och molnlagring, behöver vanliga användare mycket lagring i sina laptops och plattor? Svar nej, de klarar sig med lite. De klarar sig ledigt med SSD/flashminnen. Så varför gå och tro på hybriddiskar?

Det säger sig nästan själv egentligen, hybrid är väl nästan samma ord som kompromiss. Kompromisser kan vara bra en stund men håller sällan i längden. Hybriddiskarnas storhetstid är nog redan förbi.

Permalänk
Medlem

Om man inte snikar in allt för mycket på SSD delen (som Asus gjorde med Zenbook) så har jag inget emot hybriddiskar, även om jag inte själv skulle ha någon användning för en.
Små laptops med både SSD för operativ och HDD för lagring utan allt för stor prislapp är ju alltid trevligt att kunna rekommendera till bekanta.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte längre om HDD eller hybrider för min workstation, men i servrarna så föredrar jag hålla mig till min budget. I min workstation har jag fyra raidade i-ram (5,½ box model) och det enda som håller dem tillbaka är SATA gränssnittet. (totalt 32gb disk btw) resten ligger säkert och fint på mina fem rackmonterade HP blades i källaren som kör raid5. Det enda jag hör från min dator är en enda 230mm fläkt, resten är passivt kylt. Har ibland spel som jag gillar på USB stickor med bra accesstid, men jag spelar extremt lite så jag klarar mig fint på mina 32gb disk. (starcraft 2 och windows rymms fint på 32gb btw)
PS:I hårddisk writes eller reads över ett lokalt nätverk är det som hållet tillbaka hastigheten inte 1000mbit nätverk utan de usla hastigheterna på mekaniska diskar, så man kan ju köra allt direkt från servrarna.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.