Hur kopplar jag två 25 meter ethernet kablar och ändå få snabb uppkoppling?

Permalänk

Hur kopplar jag två 25 meter ethernet kablar och ändå få snabb uppkoppling?

Hej!

Det är så att jag har en router på övervåningen. Och jag vill sätta min andre dator nere i källaren. Problemet är att det är en bit ner i källaren och jag behöver långa kablar. Jag har ett tv rum på övervåningen och jag har kopplat routern-->Bluray spelaren för att streama filmer. Denna kabeln är 25 meter lång.

Jag har en idé om att koppla denna 25 metern kabeln i tv-rummet till en switch. Sen tänker jag köpa en ny 25 meter kabel och dra från switchen ner till källaren?

Jag har ingen aning vad en switch gör exakt men är den en sorts signal förstärkare?

Alltså så här vill jag koppla Router-->25 meter kabel-->Switch--> Switchen kommer att vara kopplad till Blurays spelaren(2 meter kabel)+ en 25 meter kabel går ner till källaren.

Jag lägger upp en bild.

Jag har gjort den i paint så "BEAR WITH ME". Jag orkar inte sitta i photoshop och hålla på

Om inte bilden vill visas så kan ni ladda ner den.

Hoppas att ni kan se förstå bilden

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte ena 25m till bluray och andra till undervåningen?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Du kan köra upp till 100m på cat 5, så det bör inte vara något problem.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Hej!

Det är så att jag har en router på övervåningen. Och jag vill sätta min andre dator nere i källaren. Problemet är att det är en bit ner i källaren och jag behöver långa kablar. Jag har ett tv rum på övervåningen och jag har kopplat routern-->Bluray spelaren för att streama filmer. Denna kabeln är 25 meter lång.

Jag har en idé om att koppla denna 25 metern kabeln i tv-rummet till en switch. Sen tänker jag köpa en ny 25 meter kabel och dra från switchen ner till källaren?

Jag har ingen aning vad en switch gör exakt men är den en sorts signal förstärkare?

Alltså så här vill jag koppla Router-->25 meter kabel-->Switch--> Switchen kommer att vara kopplad till Blurays spelaren(2 meter kabel)+ en 25 meter kabel går ner till källaren.

Jag lägger upp en bild.

Jag har gjort den i paint så "BEAR WITH ME". Jag orkar inte sitta i photoshop och hålla på

http://www.ladda-upp.com/bilder/74645/rummet
Om inte bilden vill visas så kan ni ladda ner den.

Hoppas att ni kan se förstå bilden

25+25 meter kabel med en switch i mitten är absolut inga problem. Du kan ha enskilda kablar upp till 100m långa.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

antar att du inte kan dra direkt från routen ner till datorn då slipper du switchen. om du inte kan det så är det rätt enligt "ritningen"

switchen är som ett grenuttag typ.

Permalänk

Ok, tack för alla svar Jag vet inte om en 25 meter kabel från routern räcker från övervåningen ner till undervåningen.

En swtich är inte så dyr ändå.

Men kan en switch också ge en internet och inte bara lan?

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk

har du internet "in" i den så får du ut internet, men du måste har routen för att få internet på fler än en dator

routen måste alltså vara före switchen

Permalänk
Rekordmedlem

En switch är en kopplingspunkt, den förbinder bara de kablar som ansluts så om du har internet via nån av kablarna som ansluts så skickas det bara vidare av switchen, den bara kopplar ihop och förgrenar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.