Live 2500k överklockning, hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Live 2500k överklockning, hjälp uppskattas

Hej,

Sitter och överklockar min 2500k nu eftersom jag blev nedskjuten när jag ville köpa en 3820 : >. Ska man ha så ska man. Sitter på 4,4ghz just nu, fungerade inte på 1,37v (datorn dog direkt vid primestart), 1,37 @ 3,9ghz gick bra, 4,4ghz @ 1,41v fungerar bra nu och jag tänkte ha 1,425 som absoluta maxtaket (och 72-73 på kärnorna).

Frågor är väl, ska man mäta på package eller på högsta kärnan i HWmonitor? Och varför visar HWmonitor 1,32v vid 1,41v i bios?

EDIT: Som ni ser sitter jag och googlar hjälptrådar medans jag kör prime

Permalänk
Medlem

Annars kan du använda Realtemp för att kolla temeraturen, också. Dock så låter 1.41 som Vcore lite högt.

Jag förstår inte heller cpu-z's Vcore mätning. Jag själv med en 2500k @ 4,3 1.275 Vcore (ignorera min sign, orkar inte uppdatera den), men cpu-z visar att jag endast använder 1.060 i Vcore :s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

vdroop eller något sånt ska ju hålla ens volt inom ett visst intervall, tror nästan att det är det som spökar.

Kör gigabyte ud3h z68 b3 om någon har någon aning om vad det kan vara. Hwmonitor och cpuz säger 1,33max nu, och det är lågt i mina ögon så 4,4 it is. Kommer upp i 65c nu efter ett tags Gw2 lirande. Maxar varken cpu eller gpu men droppar fortfarande till 60 fps i städer... vafan kan det vara då?

Permalänk
Medlem

Slutar på 4.4ghz eftersom den idlar i 1.4v nu, hoppar mellan 1.32 och 1.4 (0.08 låter som mycket?) men allt är stabilt, landar på 68-69c package, varmaste kärnan maxade 66c efter ca 30-40 minuters prime95. Ingen krash eller så.

Någon som har något tips för att få ner vcore? Sänker jag under 1.375 så dör datorn vid primestart. Om jag har förstått det rätt stannar man under 1.4v vcore för att det kommer värme, och värmen är väl inget problem vid 66c?

Permalänk
Medlem

Ganska hög Vcore tycker jag, jag kör just nu 4.6 på 1.36v, och 4.4 kunde jag köra runt 1.27v. Vad har du för inställningar på Vcore? Kör du på offset voltage? Cpu load calibration? Cpu pll voltage?

Testa lägg cpu pll voltage runt 1.75-1.79v.

Det är inte dina minnen som spökar? Om du kör med många minnen kan du behöva höja vccIO voltage. Kört någon memtest?

Känns inte hälsosamt att idla i 1.4v även om det förmodligen inte gör någon större skada, sätt på intel speedstep, CIE, C3 samt C6 cpu support.

Dem går igenom det viktigaste i videon: http://www.youtube.com/watch?v=9e04-5hjk-I&feature=related

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

1,37 v är alldeles för högt och du börjar redan bränna på din CPU, du ska max behöva 1,34v för 4,7GHz
idle runt 0,900v
vid 1,41v i över 50C kommer din CPU antagligen inte hålla många veckor
Har du läst min guide i forumet? Om inte så gör det, där står det mesta om hur man gör, och maxtak och om testing.
Du ska sätta 1,36v som max imo

Permalänk
Medlem

Lunchar nu, sitter o kör prime med LLC level 5, 1,34 idle 1,31 load. Fungerar finfint. Fattar inte varför den där LLC är disabled per automatik.