Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Zenbook U500VZ - Hands on recension

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallemannen:

Har läst genom den här tråden och det verkar som det är många som haft problem med denna dator. Sitter och väljer mellan en ASUS Zenbook U500VZ och en G75vx. Då jag inte spelar så är ASUS Zenbook U500VZ ett bättre alternaiv för mig men känns inte så kul att läsa om alla problem. Men hur är det med fläktarna/fläkten på denna dator? Låter den mycket? För är ju inte så roligt om man ska se en film och den susar igång för fulla muggar. Då köper jag hellre G75vx fast den är rejält tung.

Skrivet av lallemannen:

Men hur tar den in luft och puttar ut luft? Tänker om man sitter med den i soffan och täcker till underdelen. Stoppar man luftflödet då?

Luft går in på undersidan och skjuts ut ovansidan precis under skärmen. Har inte haft den i knät i soffan så många gånger, men åtminstone suttit med den en timme i knät utan att det är någon fara. Lite varmt blir det men inte överdrivet.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka datorn idag. Jag är kär igen!
Laddade ned Classic Shell...orkar inte med win 8 utsendet, men win 8 är ju plattformen...så det blir bra det här. Sedan kan man ju gå tillbaka till surfplatteutseendet om man vill, men jag fattar inte varför? Jag tycker det är ok med en startmeny...

Nu var det datorn det gällde. Sköna knappar, bra med num-keyboard på sidan om. Jag kommer inte spela BF3 så jag skiter om det inte är 100 fps eller inte. Jag ville ha en grym dator...och det har jag nu. Den är ganska lätt, snygg med alu.chassi.

Skulle jag köpa den nu skulle jag valt en med touchskärm, men för 13 papp, som jag gav i december, är jag nöjd som det är. Har en Ipad om jag vill toucha...

Tjing!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Fick tillbaka datorn idag. Jag är kär igen!
Laddade ned Classic Shell...orkar inte med win 8 utsendet, men win 8 är ju plattformen...så det blir bra det här. Sedan kan man ju gå tillbaka till surfplatteutseendet om man vill, men jag fattar inte varför? Jag tycker det är ok med en startmeny...

Nu var det datorn det gällde. Sköna knappar, bra med num-keyboard på sidan om. Jag kommer inte spela BF3 så jag skiter om det inte är 100 fps eller inte. Jag ville ha en grym dator...och det har jag nu. Den är ganska lätt, snygg med alu.chassi.

Skulle jag köpa den nu skulle jag valt en med touchskärm, men för 13 papp, som jag gav i december, är jag nöjd som det är. Har en Ipad om jag vill toucha...

Tjing!

Indeed, fan vad fräsch den är att sitta vid och använda. Touchskärm vore en trevlig gimmick, men touchversionen har en blank skärm och det ser förjävligt ut på bilder. Omöjligt att använda utomhus.

Angående classic shell kan jag rekommendera Start8 istället, den ser mycket snyggare ut på de bilder jag sett. Har också funktion så att om man håller inne windows-tangenten i 1 sekund så öppnas metro-gränssnittet, men om man bara klickar så kommer den vanliga startmenyn upp.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

För er som inte använt Notebook Fancontrol än - gör det! Den är kanon! Den blir bara bättre och bättre för varje version med

http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=1070494

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Jag snabbkollade på det jämförande test som idg.se hade på program som lägger till en startknapp. Jag valde Classic Shell, vilket är ok för mig, och gratis.
Bra batteritid på datorn...och bra ljud med den lilla subben inkopplad.

Permalänk
Medlem

Jag har en u500 som varit och vänt hos asus för en ny nätadapter men kör så länge på en UX32 med 620m i. Drog ner classic shell på 32:an och det fungerar väl som det skall. Är väl för gammal för att direkt anpassa mig till Win8 helt och hållet men skall testa start8 på U500 när jag kommer hem och jämföra. Tack för tipset om fancontrolen, har läst det innan men inte fått tummarna ur men nu ska jag dra ner och testa i afton. Inte för att fläktarna stör mig inte på varken 32:an eller 500:an men roligt att testa.

Permalänk
Medlem

Skulle starta igång min U500VZ imorse för att köra lite spotify medan jag diskade, men när jag försöker starta spotify, så blir skärmen svart och batteriikonen blinkar i vänstra övre hörnet och sedan startar den om. Man hinner skymta ramen till fönstret av programmet i det svarta, men inte mer än så.
Blir så med varje program som jag försöker köra, inte ens windows+D för att byta till desktop fungerar eller att starta task manager eller windows+r(un).

Har testat alla vägar som finns att gå i "Recovery mode" (shift+restart), men finns bara en restorepoint som går att komma åt, och den slutar i att det finns för lite plats kvar på disken för att kunna slutföra...

Jag kör med windows8 som låg förinstallerat och har inte gjort några ändringar av det.
Batteriet är inte slut och den sitter tom ipluggad.

Sitter o söker efter liknande fall, men det går trögt, någon som har erfarenhet av liknande problem?

Permalänk
Medlem

Vet ni var man kan köpa en Asus Zenbook U500 touch med 500 ssd? Enligt Asus webbsida klarar den 500 ssd men jag har inte hittat någon så'nt. Jag vill helst inte behöva uppdatera hårddisken själv (onödigt dyrt), men om ni har gjort det så får ni gärna berätta hur det gick...

Permalänk
Medlem

Någon som kan göra klart vilken BIOS verision det är som gäller för oss i Sverige. Läste här i tråden att modellen som säljs i Sverige heter UX51VZA.
Men på min förpackning står det UX51VZ märkte jag idag och jag som redan installerat UX51VZA bioset...

Visa signatur

Corsair 650D | Asus P8Z77-V | Intel Core i7 2700k@4.4GHz | Corsair H80 | Corsair Vengence 8GB 1866Mhz | Asus GTX 670 | Intel SSD 320 120GB | Western Digital Caviar Green 1TB | Corsair AX 750 W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraut396:

Någon som kan göra klart vilken BIOS verision det är som gäller för oss i Sverige. Läste här i tråden att modellen som säljs i Sverige heter UX51VZA.
Men på min förpackning står det UX51VZ märkte jag idag och jag som redan installerat UX51VZA bioset...

UX51VZA har jag i alla fall. Kollade nyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

UX51VZA har jag i alla fall. Kollade nyss.

Okej! Hur kollade du det? Och vad står det på din förpackning?

Visa signatur

Corsair 650D | Asus P8Z77-V | Intel Core i7 2700k@4.4GHz | Corsair H80 | Corsair Vengence 8GB 1866Mhz | Asus GTX 670 | Intel SSD 320 120GB | Western Digital Caviar Green 1TB | Corsair AX 750 W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraut396:

Okej! Hur kollade du det? Och vad står det på din förpackning?

Då jag anser att utseendet på Win 8 inte riktigt är min grej så laddade jag ned Classic Shell. Då fick jag det vanliga Win 7 utseendet, med Startknappen osv.

Jag gick helt enkelt in i Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Prestandainformation och -verktyg\Avancerade verktyg och där klickade jag på "Visa avancerad information om datorn i Systeminformation". Då kunde jag se all möjlig information om datorn, bl.a. BIOS-versionen.

Någonting liknande borde man väl kunna göra utan att ladda ned Classic Shell...fast jag gillar inte Win 8 utseendet så jag tänker inte kolla det.

Hittade inte informationen på förpackningen föresten.

EDIT. Man kan göra samma sak i Win 8. Välj Sök, så kommer du till Kontrollpanelen. Pis åf kejk.

Permalänk
Medlem

Sitter en liten ettiket på undersidan av förpackningen själva datorn kom i.

Visa signatur

Corsair 650D | Asus P8Z77-V | Intel Core i7 2700k@4.4GHz | Corsair H80 | Corsair Vengence 8GB 1866Mhz | Asus GTX 670 | Intel SSD 320 120GB | Western Digital Caviar Green 1TB | Corsair AX 750 W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Då jag anser att utseendet på Win 8 inte riktigt är min grej så laddade jag ned Classic Shell. Då fick jag det vanliga Win 7 utseendet, med Startknappen osv.

Jag gick helt enkelt in i Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Prestandainformation och -verktyg\Avancerade verktyg och där klickade jag på "Visa avancerad information om datorn i Systeminformation". Då kunde jag se all möjlig information om datorn, bl.a. BIOS-versionen.

Någonting liknande borde man väl kunna göra utan att ladda ned Classic Shell...fast jag gillar inte Win 8 utseendet så jag tänker inte kolla det.

Hittade inte informationen på förpackningen föresten.

EDIT. Man kan göra samma sak i Win 8. Välj Sök, så kommer du till Kontrollpanelen. Pis åf kejk.

Klicka med höger musknapp i nedre vänstra hörnet så kommer du få se något magiskt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Klicka med höger musknapp i nedre vänstra hörnet så kommer du få se något magiskt...

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske dyker upp en startknapp? Eller? Jag sitter på jobbet nu, så jag få testa detta hemma ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Det kanske dyker upp en startknapp? Eller? Jag sitter på jobbet nu, så jag få testa detta hemma ikväll.

Då ska jag inte förstöra spänningen för dig:-). Jag håller tyst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Då ska jag inte förstöra spänningen för dig:-). Jag håller tyst!

Skickades från m.sweclockers.com

Tangentbordskombinationen Win + X gör samma sak, tänker dock inte avslöja vad den gör

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Tangentbordskombinationen Win + X gör samma sak, tänker dock inte avslöja vad den gör

Spännande. Jag känner på mig att det är ett stort ögonblick som väntar hemma. Men samtidigt är undrar jag om det ger samma "effekt" som att ha laddat ned Classic Shell. Den som väntar får se...snart!

Permalänk
Medlem

Det var en bra tangentbordskompnation. Tack.

Permalänk
Medlem

Ingen som kan ge lite klarhet angående BIOS verisionerna? Som sagt lite nojjig att jag installerat fel BIOS på min. Min kartong säger UX51VZ medans datorn när jag kollade i systeminformation säger UX51VZA.

Visa signatur

Corsair 650D | Asus P8Z77-V | Intel Core i7 2700k@4.4GHz | Corsair H80 | Corsair Vengence 8GB 1866Mhz | Asus GTX 670 | Intel SSD 320 120GB | Western Digital Caviar Green 1TB | Corsair AX 750 W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraut396:

Ingen som kan ge lite klarhet angående BIOS verisionerna? Som sagt lite nojjig att jag installerat fel BIOS på min. Min kartong säger UX51VZ medans datorn när jag kollade i systeminformation säger UX51VZA.

Klarhet incoming.

Du har till 99.9% en A-version, precis som alla andra. Hänger en hel del i båda trådarna om U500 på notebookreviews forum och ALLA där har A-versionen. Du kan givetvis bekräfta detta genom något av följande;

1. Gå till Control Panel, klicka på "Performance Information and Tools", klicka på "Advanced Tools" och sedan "View advanced system details in System Information". Där inne kan du se massa info om datorn. Datorns modellnummer finns under "System Model" i första vyn, och där står det UX51VZA på min.
2. Gå in i BIOS och tryck F12 så syns modellnummret nere i höger hörn.

Jag har själv installerat v204 och valde då UX51VZA-versionen. Om man försöker installera UX51VZ-versionen och man har en A-version på sin dator så kommer den säga ifrån.

Angående versionen utan A har jag ingen aning om vart den finns då jag inte läst någon alls som har den. Kanske någon asiatisk version? Den får av någon anledning BIOS-uppdateringarna före A-versionen konstigt nog.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

En sån där får det bli Ska man vänta till april när touch varianten kommer eller ska man suga en direkt? Finns det några nackdelar med touch varianten? Den kostar ju lika mycket, som jag ser det får man en funktoin till för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAZ:

En sån där får det bli Ska man vänta till april när touch varianten kommer eller ska man suga en direkt? Finns det några nackdelar med touch varianten? Den kostar ju lika mycket, som jag ser det får man en funktoin till för samma pris.

Den stora nackdelen är att den kommer ha en blank skärm, vilket för mig blev avtrubbande direkt. Touch känns inte så värdefullt i jämförelse faktiskt..

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Knappast en nackdel med blank skärm :-). Enda gångerna man vill ha en matt skärm är när man håller på med text. Till min stationära dator har jag en HP w2408h jag har hittills inte hitta någon skärm jag hellre skulle vilja ha. Möjligtvis en Mac skärm i så fall. Så det verkar som jag ska vänta då

Permalänk
Medlem

Säger bara att det är en grym dator. Varför kladda på skärmen? Nä, det kan man göra på en surfplatta...på en bärbar ska man njuta av en full HD-skärm och 15"...jag är så nöjd med datorn.

Permalänk
Medlem

Lol... Även om jag inte vill använda touch funktionerna så vinner jag på att vänta. Nuvarnde skärm är ju matt jag tar hellre en blank skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAZ:

Lol... Även om jag inte vill använda touch funktionerna så vinner jag på att vänta. Nuvarnde skärm är ju matt jag tar hellre en blank skärm.

Så kan det vara. Det svåraste är att bestämma sig. Jag ville ha en prestandamaskin med i7, SSD, 15", full HD som var en ultrabook. När den kom, alltså Zenbook, så var det bara att beställa. Det är ingenting jag ångrar. Hade lite tur att Inet.se hade sänkt priset före jul.

Jag sitter nu och skriver detta på en IPad, och det är inget vidare att knappa på skärmen. Nu är ju inte tanken att man ska skriva en massa text på en dator med touchskärm, men ändå. En bärbar ska ha ett schysst tangentbord med numpad. Jag har en trådlös mus som ett komplement till min Zenbook.

Hur kommer man att använda touchfunktionen på t.ex. Zenbooken? Starta program? Om det är enda anledningen till att ha en touchskärm är jag tveksam till det. Som en kul grej kanske, men man arbetar nog bäst med tangentbord och mus(platta).

Smaken är som baken som tur är.

Permalänk
Medlem

Ja precis, smaken är ju som baken. Allt ljus som reflekteras i en blank skärm samt hur snabbt en sådan blir skitig får åtminstone mig att avskräckas, en matt ser mycket bättre ut i dagsljus. Dessutom blir det ingen ram runt skärmen utan hela ytan blir glas.

Smaksak!

Minns när man satt på föreläsningar förr när jag studerade och man såg de som satt på raden bakom som i en spegel, nej fyfan aldrig mer blank

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Den stora nackdelen är att den kommer ha en blank skärm, vilket för mig blev avtrubbande direkt. Touch känns inte så värdefullt i jämförelse faktiskt..

Var har du fått infon från om att den ska ha blank skärm? Överallt där jag kollar ska touch-varianten ha matt?

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av doolar:

Var har du fått infon från om att den ska ha blank skärm? Överallt där jag kollar ska touch-varianten ha matt?

Länka gärna vart du hittat att den har matt. Där jag läst om den står det att den är blank, precis som lillebror ux31 touch. Hela framsidan av skärmen är blank till skillnad från den vanliga matta som har lister/bezel runt om.

Hittar ingen källa nu (nyvaken och trött) men jag har läst på flera håll på notebookreviews forum att den är blank, och att dessutom alla touchskärmar idag har blanka glasskärmar. Även sett bilder och där är det tydligt att hela fronten av skärmen är blank alltså utan kanter.

De källorna du läst det på är förmodligen ställen där man bara kopierat beskrivningen av den befintliga u500an. Om du inte tror mig, vänta du bara och se

Edit: tredje posten http://forums.whirlpool.net.au/archive/2052265 beskriver en användare en blank skärm på sin ux31 touch. Gör en ctrl+f "matte" så ser du massa kommentarer om just detta.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804