Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

CPU-Z visar fel Vcore i jämfört med BIOS

Har en i5-2500k som jag klockat upp till 4,2Ghz @ 1.240 Vcore, detta ställde jag in via BIOS.
När jag testar stabilitet i prime och öppnar upp den senaste verisionen av CPU-Z så visar den att jag har en Vcore på endast ~1.060, vilket låter lågt för en 4,4Ghz klock. När jag går i idle så visar den ~1.050

Är det fel på CPU-Z som inte samsas med mitt moderkort eller liknande? Finns det något annat program att kolla Vcore i eller går det att fixa så den visar rätt i CPU-Z?

CPU-Z validation

Jag laddade också ner 32-bits verisionen men fick samma resultat.

Permalänk
Medlem

Satte du vcore manuellt på 1.240? Och vad har du för LLC (load line calibration) nivå?
Din spänning ska sjunka under load förutsatt att du inte pillat/ändrat på en massa saker i BIOS, huvudsakligen LLC.
Även under idle kan spänningen sjunka en del. Du säger i princip till BIOS att du vill att BIOS ska mata ut 1.240 volt till processorn. Men i verkligheten så försvinner en del. Och så har det alltid fungerat

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Satte du vcore manuellt på 1.240? Och vad har du för LLC (load line calibration) nivå?
Din spänning ska sjunka under load förutsatt att du inte pillat/ändrat på en massa saker i BIOS, huvudsakligen LLC.
Även under idle kan spänningen sjunka en del. Du säger i princip till BIOS att du vill att BIOS ska mata ut 1.240 volt till processorn. Men i verkligheten så försvinner en del. Och så har det alltid fungerat

Det enda jag rört i BIOS är core frequency och core voltage, inget annat. LLC ligger på antingen diabled eller auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Det enda jag rört i BIOS är core frequency och core voltage, inget annat. LLC ligger på antingen diabled eller auto.

Okej Då är det därför. Processorer läcker olika mycket/lite spänning och sen utan LLC så får du just VDrop.
Det du kan göra är att justera LLC nivån till 2 och se om det gör saken bättre. Det du vill uppnå är är att spänningen hamnar så nära och exakt det värde du ställt in som möjligt. CPU-Z fungerar bra att se spänningen med.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

det du ställer in i bios är ett önskat värde.
moderkortet gör sitt bästa för att uppnå det.

cpu-z rapporterar sedan den faktiska spänningen som blir.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

CPU-Z visare fel på vissa moderkort. Kolla vad det strår i Coretemp.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll vad cpuz visar så länge systemet är stabilt?

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

kolla även så det inte är bara att den klockar ner när du inte har någon belastning

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Okej Då är det därför. Processorer läcker olika mycket/lite spänning och sen utan LLC så får du just VDrop.
Det du kan göra är att justera LLC nivån till 2 och se om det gör saken bättre. Det du vill uppnå är är att spänningen hamnar så nära och exakt det värde du ställt in som möjligt. CPU-Z fungerar bra att se spänningen med.

Det ända jag vill är att datorn ska hålla en stadig klock med så låg Vcore som möjligt. Och eftersom moderkortet verkar hålla den nere. Så ska jag inte ändra om någonting?

Skrivet av Waste:

Vad spelar det för roll vad cpuz visar så länge systemet är stabilt?

Det har du rätt i. Men 1.060 låter väldigt lite för en 4,2 klock. Även HWMonitor visade samma sak.

Skrivet av Kvistarn:

kolla även så det inte är bara att den klockar ner när du inte har någon belastning

Hade Prime och CPU-Z uppe samtidigt. Den höll sig på 4,2Ghz hela tiden.

Permalänk
Medlem

CPU-Z visar inte Vcore utan VTT på moderkort från Gigabyte. Inget att bli orolig över.

Om du absolut vill kolla spänningen i windows, testa Gigabyte's egna EasyTune6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ME4ME:

CPU-Z visar inte Vcore utan VTT på moderkort från Gigabyte. Inget att bli orolig över.

Om du absolut vill kolla spänningen i windows, testa Gigabyte's egna EasyTune6

Meh, avinstallerade det då jag testade att överklocka med den. Jag valde att klocka upp den till 4,3Ghz och då drog Easy-Tune upp Vcore till 1.400 och när jag gick in i BIOS så sa den att det var instabil uppstart med mera. Men hur som helst, bara mitt system är stabilt så :3

Permalänk
Medlem

Haha du gjorde en egen tråd? Ja min dog ju :(. Nä jag kom fram till att det är hela LLC köret som gör det. Har man auto så kommer den fluktuera littegrann men som du säger här verkar det inte påverka prestandan. Dock blir det konstigheter. Första gången jag körde mina benches så låg den 1.32 eller 1.33 någon gång, dock kör jag hwmonitor på autostart och efter lite lir nu ser jag att den har ett maxvärde på 1.39, vilket är lite högt kanske...