Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ASUS Xonar Essence STX. Vad kör du för inställningar i Audio Center?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Varför inte ha det som det är? Finns väl inget fel i det nuvarande systemet?

Tydligen, då det bara är en volymkontroll med annat namn ju

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

För mig heter lägena faktiskt "Normal Gain", "High Gain" och "Extra High Gain". För hur tungdrivna hörlurar det är för står innom parantes efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Varför inte bara göra ett fält där du själv kan skriva in gain?
Och döpa det till " volume boost " för det är ju vad det verkar vara.

Nej.

För om du läst wikipedialänkarna som redan länkats flera gånger hade du vetat att det inte är så enkelt som att man kan skriva in valfritt värde. Det är en faktor som gain är snarare än en boost och det är inget som sker digitalt, det är bara STX som "härmar" gain på detta sätt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som lyssnar på musik från spotify?

Inställningarna är 2 channels 192 KHz och inställt på musik läge:)

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Vilka inställnigar rekommenderas när jag gamear med mitt ath-m50 ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Är det bara jag som lyssnar på musik från spotify?

Inställningarna är 2 channels 192 KHz och inställt på musik läge:)

Spotify är ändå 44.1KHz vilket i princip all musik du kommer lyssna på kommer vara, så bara ställa den på det.

Skrivet av wartech:

Vilka inställnigar rekommenderas när jag gamear med mitt ath-m50 ?

Tryck på HI-FI

Permalänk
Medlem

Vilket fantastiskt tålamod ni har haft med Dwightschrute. Jag hade antagligen flippat ur totalt efter alla hans omogna inlägg som helt saknar kunnande.

Nu har jag beställt ett såndant här ljudkort och lutar åt Ultrasone Pro 900 lurar till de.. Vad tror ni om den setupen?

/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av archen:

Nu har jag beställt ett såndant här ljudkort och lutar åt Ultrasone Pro 900 lurar till de.. Vad tror ni om den setupen?

Försök att komma åt att lyssna på dem först.. Alla gillar dem inte, pga bland annat pga S-logic som innebär en lite udda positionering av elementen.

Här är lite mätningar:
http://www.innerfidelity.com/images/UltrasonePRO900.pdf

Baserat på detta så är de rätt brutalt hissade i basen från sådär 200hz och neråt...

Dessutom så har STX en utgångsimpedans på ca 10 ohm... Det, kombinerat med att hörlurarna har en impedanspuckel runt ca 70hz lär förstärka basen ännu nån decibel till...
Så om du gillar BAS är de sannolikt rätt lur

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Försök att komma åt att lyssna på dem först.. Alla gillar dem inte, pga bland annat pga S-logic som innebär en lite udda positionering av elementen.

Här är lite mätningar:
http://www.innerfidelity.com/images/UltrasonePRO900.pdf

Baserat på detta så är de rätt brutalt hissade i basen från sådär 200hz och neråt...

Dessutom så har STX en utgångsimpedans på ca 10 ohm... Det, kombinerat med att hörlurarna har en impedanspuckel runt ca 70hz lär förstärka basen ännu nån decibel till...
Så om du gillar BAS är de sannolikt rätt lur

Oj, vilket utförligt svar! Tack!

Nu finns det ingen åf i närheten av mig så jag kan lyssna på dem. Jag har i princip endast gått efter användarrecensioner av lurarna. Lär nog leta lite efter ett ställe att lyssna på dom låter de som. Jag är ingen överdriven fan av bas, visst jag vill ha lite tryck i basen men det får absolut inte bli till överdrift.

Någon mer lur jag bör kolla på innan jag bestämmer mig?

/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av archen:

Någon mer lur jag bör kolla på innan jag bestämmer mig?

Tja, det beror ju lite på vad man gillar och vad man är beredd att lägga...
I den prisklassen är ju Sennheiser HD650 är ju ett rätt säkert kort, även om det börjar bli en lite gammal lur. Allroundlur som liksom funkar till det mesta - bör provas. (även om den kanske inte är en sån där lur som slår en av stolen vid första intrycket)

Sen finns ju hela spannet från X1, M50, K701, DT990 osv om du kan tänka dig gå ner lite i budget.
Vill du ha inspiration så lär du hitta massor i stora hörlurstråden
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1086941-traden-horlu...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tjabba!

Drar upp denna gamla tråden igen. Tack för alla tips so far!

En undran från min sida: Är det normalt att det står Högtalare på uppspelningsenheter när man har Headphones inpluggade i headphone-jacket?

Övrigt rätt nöjd än så länge. Bara några timmar in på lyssningen. Far cry 4 lät dock mer kraftfullt på mitt integrerade tycker jag. Men har inte pillat så mycket med inställningarna än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Tjabba!

Drar upp denna gamla tråden igen. Tack för alla tips so far!

En undran från min sida: Är det normalt att det står Högtalare på uppspelningsenheter när man har Headphones inpluggade i headphone-jacket?

Övrigt rätt nöjd än så länge. Bara några timmar in på lyssningen. Far cry 4 lät dock mer kraftfullt på mitt integrerade tycker jag. Men har inte pillat så mycket med inställningarna än.

Två år gammal fråga men jag besvarar den ändå: Ja. Ljudkortet kan inte veta om du har kopplat in analoga hörlurar eller högtalare i jacket.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Avstängd

Fortfarande ett bra kort IMO Haft ett sedan 2010 drygt och aldrig varit så nöjd. Har numera problem med att lyssna på musik utan ljudkort+bra lurar (har ett par Denon AH-D2000)

Permalänk
Medlem

@cider123: Köpte precis ett begagnat då mitt Soundblaster Z har börjat bugga.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Är också fortfarande väldigt nöjd med hur mitt STX (visserligen II) och hur mina Fidelio X2 spelar tillsammans.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Jag själv kör ju med uppföljarens ljudkort nedan i sign och med hörlurar också nedan i sign.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Okej. nu är det dags att lite småfull än från nattens eskapader faktiskt spela spel på mitt Essence STX I. Jag tänker svära lite här (inte själva språkbruket men jag kommer att uppröra en del personer med god smak i ljud tror jag).

Jag kommer från att ha spelat på uteslutande Creative i många många många många år. Därför är det en del inställningar där som jag antingen inte finner i STX-inställningarna och kanske eventuellt undrar om de går att emulera fram.

Spelen för morgonen är CS:GO och Overwatch. Bör jag ändra till exempelvis Game Mode? Jag spelar tvåkanaligt och för mycket låtsas-surround förstör spelupplevelsen för mig. Jag kör på stereo och ser till att spelet vet att jag kör med två kanaler och det gör i de allra flesta fall ett fantastiskt jobb åt mig att ge en bra ljudupplevelse vad gäller ljudpositionering i exempelvis CS:GO. Jag har inga problem att positionera steg medan om jag slog på emulerat 3D ULTRA SUPER SURROUND SOUND hade jag problem att positionera ljudet så jag körde på stereo. Hur EAX/brist eller sämre version därutav kommer påverka mig återstår att se/höra. Jag börjar med att inte aktivera Dolby Headphone i CS:GO, sen slår jag av och på och testar mig fram helt enkelt. No biggie.
Jag har inte lika många år i Overwatch och jag suger på det så där vänder jag mig till er och de inställningar ni tycker ger bäst ljud för er.
Mitt tidigare ljudkort var ett Creative Soundblaster Z (bulk) SB1500.

Nu kommer jag att uppröra en hel del av er och jag ber om ursäkt på förhand. Crystalizer. Jag tyckte om det, speciellt när jag spelade. Jag brukade spela med Crystalizer på ca 75% och jag uppfattade ljudet som mer behagligt. Går det att emulera Crystalizer-effekten på ett Xonar-kort är min korta fråga som kommer få blod att koka.

I mitt försvar så har Crystalizer kommit en lång väg sedan det introducerades med X-Fi (tror jag det var) till där det är nu. Det drar inte en massa CPU och det låter mycket bättre än det gjorde 2008 då (om man googlar på det) alla tydligen hatade det med ett sådant djup att det inte är annat än imponerande. Folk från både Xonar och Creative-världen var ganska enade i detta hat mot Crystalizer, och nu år 2017 så har jag mage att fråga om det går att få till denna ljudeffekt på ett Xonar-kort. Om jag gjort det på den tiden så hade jag nog riskerat mitt liv men jag känner att det har svalnat av lite nu.

Tack på förhand för era åsikter!

Edit: Spelade en match CS:GO, det är dags att knyta mig i 3 timmar innan jag måste se bakfyllan i vitögat.

Jag glömde att pilla med Dolby Headphones och GAME mode men jag pillade lite på GX som tydligen har ganska bra EAX-support men jag vet inte hur mycket CS:GO (speciellt med HRTF) använder EAX l'mhre. Eller så kanske jag behövde starta om spelet för att det skulle funka och kunde jag inte göra under en pågående Matchmaking-match.Ljudet var betudligt klarare än vad mitt Creativekort producerade. Även en aning skarpare i kanterna och en lite direkt 'in you face' ljudbild som kunde kännas lite kantigi vissa sammanhang (det är här min önskan om Crystalizer kommer in i bilden igen). Jag fattar att det inte finns som funktion men någon med insikt kanske kan göra en liknande EQ-setting? Jag vet inte om man ger sig in på den där vägen med Maxtech UNi driver till mitt Xonar kort, där kanske finns plugins att ladda ner (en till fullo lat spekulation utan underlag från min sida).

Tankar? Domar mot min önskan till Crystalizer? Beröm för... Nej det vore att önska lite väl mycket

Uppdatering efter test
Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Okej, jag förstår att jag skapade ett tillitsproblem när jag ställde min sista fråga med att få Crystalizer på ett Xonar-ljudkort. Jag föredrar verkligen ljudet i Xonar-kortet men jag är ändå nyfiken på hur det skulle ha låtit med en motsvarighet till Crysitalizer 75% på mitt ljudkort. Kan man simulera det i genom en inställning i Equalizern eller är det för dynamiskt för att man skall kunna testa det på ett sådant sätt?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggalaxyy:

Tjena! Tänkte höra med er vad ni kör för inställningar i erat Xonar Audio Center?

Jag kör på 2 channels
PCM 44.1 Khz

Hifi DSP mode (när jag lyssnar på musik mest)
Kan någon förklara lite mer om ASIO? Har mitt på 24 bit 50ms latency

vad rekommenderar ni annars till musik / game ?'

OBS kör med sennheiser HD598 <3

Musik:
2 Channels.
Headphone.

Spel/Film:
8 Channels, headphone, Dolby Headphone, 7.1 speaker shifter.
24bit 192khz.
<64ohm
-5db / 50% windows volym

Fidelio X2.
Xonar Unified drivrutinen med 7.1 virtual speaker shifter enhanced profile v1.0 och Equalizer Apo.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Musik:
2 Channels.
Headphone.

Spel/Film:
8 Channels, headphone, Dolby Headphone, 7.1 speaker shifter.
24bit 192khz.
<64ohm
-5db / 50% windows volym

Fidelio X2.
Xonar Unified drivrutinen med 7.1 virtual speaker shifter enhanced profile v1.0 och Equalizer Apo.

Vad är din subjektiva upplevelse av skillnaden mellan 1. Bytet av antalet kanaler när du spelar och vilka spel gäller det? 2. Dolby Headphone och 7.1 Virtual Speaker Shifter. 3. Varför inte Dolby Pro Logic när du ändå är igång?
4. Xonar Unified-drivrutinen. Jag testade lite sånt (fristående drivers som skulle släppa ljudchippet fritt en gång för alla) med ett gammalt Audigy för många år sedan och fann att de öppna drivrutiner som fanns då saknade framförallt användarvänlighet men också en hel del mognad. Jag började med Xonar UNified med detta kortet men kände mig överväldigad av alternativen. Finns det någon hyfsat relevant jämförelse mellan de två?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mezzo_:

Vad är din subjektiva upplevelse av skillnaden mellan 1. Bytet av antalet kanaler när du spelar och vilka spel gäller det? 2. Dolby Headphone och 7.1 Virtual Speaker Shifter. 3. Varför inte Dolby Pro Logic när du ändå är igång?
4. Xonar Unified-drivrutinen. Jag testade lite sånt (fristående drivers som skulle släppa ljudchippet fritt en gång för alla) med ett gammalt Audigy för många år sedan och fann att de öppna drivrutiner som fanns då saknade framförallt användarvänlighet men också en hel del mognad. Jag började med Xonar UNified med detta kortet men kände mig överväldigad av alternativen. Finns det någon hyfsat relevant jämförelse mellan de två?

Mer "360" inlevelse.
Dolby Headphone och speakershifter går hand i hand.

Dolby Prologic är meningslöst för hörlurar.

Xonar Unified har ju samma alternativ som vanliga Xonar drivrutinerna. Välj C-Media panel vid installation.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M