Stort säkerhetshål i Samsung Galaxy S2 och S3

Permalänk
Avstängd

Stort säkerhetshål i Samsung Galaxy S2 och S3

Det är tydligen möjligt att wipe:a och jäklas en hel del med S2 och S3 med hjälp av html-kod som öppnar telefon-appen och ringer vissa speciella servicekoder.

http://www.swedroid.se/sakerhetshal-i-vissa-samsung-enheter-d...

Riktigt stort säkerhetshål verkar det vara, det räcker att klicka på en länk eller läsa in en elak NFC-tagg för att få sin mobil totalt raderad. Ni som har en Galaxy, kolla på länken hur ni lättast skyddar er mot detta. Det verkar finnas en del enkla och snabba lösningar.

Diskussionsunderlag:
* Är ni med Galaxy S2/S3 oroliga att drabbas?
* Har Samsung gjort en korkad lösning då det uppenbarligen inte drabbar andra Android-enheter?
* Är det här baksidan av Androids öppenhet, det finns inga spärrar mot att interagera genom hela systemet?

Permalänk
Medlem

Jag är väll inte så orolig då flera av mina vänner klarat sig ocj dom har haft mobilen sen realise dagen

Permalänk
Medlem

Har klarat mig... klicka inte på länkar som man inte litar på helt är väl alltid en bra idé. Även att ta backup på allt...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

hmm, någon som vet hur man fixar?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

hmm, någon som vet hur man fixar?

Finns lite tips på febers.se artikel kring detta: http://feber.se/android/art/252978/ett_klick_p_en_lnk_kan_ter...

Installera en annan "dialer" som inte har stöd för USSD-koder verkar vara en snabbfix enligt en i kommentarerna.

Permalänk
Medlem