Markus "Notch" Persson ogillar Windows 8 – vägrar certifiera Minecraft

Permalänk
Melding Plague

Markus "Notch" Persson ogillar Windows 8 – vägrar certifiera Minecraft

Spelskaparen Markus "Notch" Persson har inte mycket till övers för Windows 8. På Twitter kritiserar han nu Microsofts förhandsgranskning av apparna i Windows Store.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt när folk med pondus vågar stå emot

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag gillar Notch, han verkar säga vad han tycker och står för det oxå! Eloge till honom

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

må inte tycka om minecraft, men notch finns det fler än en vettig tanke i. kudos!

Permalänk
Medlem

Blandande känslor här! grymt att han säger ifrån såhär, men vill samtidigt skrika nej!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Helt rätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra. Jag hatar när Microsoft har sitt äckliga "Games for Windows" i spel, som tex i GTA IV.

Permalänk
Medlem
Citat:

... appen måste använda Microsofts egna programbibliotek, inte får innehålla några "överdrivna" svordomar eller obsceniteter och heller inte får uppmuntra eller glorifiera brottsliga handlingar.

Lycka till med att få spel som Postal, Manhunt, GTA och Saints Row godkända då..

Permalänk
Medlem

Ja jag kommer då aldrig att uppgradera till Win 8.. "inte får innehålla några "överdrivna" svordomar eller obsceniteter och heller inte får uppmuntra eller glorifiera brottsliga handlingar." Det är ju hela meningen med spel..

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Men det är väll bara att skippa windows butiken och köra på som vanligt? Dvs sälja sitt spel på sin webbsida, via skiva eller andra butiker så som cdon.se och åhlens ? (ja på alla tänkbara vis förutom just windows market)

Att inte vara med på windows market eller vad det nu kallas betyder ju inte ett dugg. Idagsläget säljs program hur enkelt som hellst via andra kanaler än windows market (då det inte ens finns något sådant till windows 7!) och det har aldrig vart något problem.

Det kommer gå precis lika bra även med windows 8, det finns INGA krav att program måste gå via windows market, det finns inga sådana!

Ser inte riktigt problemet...

Permalänk
Medlem

Kul att Notch står emot, men det är lite ironiskt med tanke på att de har Minecraft för Xbox...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

ser ut som att windows 8 börjar bli lite apple aktigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Ja jag kommer då aldrig att uppgradera till Win 8.. "inte får innehålla några "överdrivna" svordomar eller obsceniteter och heller inte får uppmuntra eller glorifiera brottsliga handlingar." Det är ju hela meningen med spel..

Nu tar du väl ändå i lite?

onT: Notch är en man som står för vad han tycker! Eloge till honom!

Visa signatur

Computer science major | Web programming

Permalänk
Medlem

kan inte någon bara få tyst på denna notch. Tycker han spyr ut sig onødig skit hela tiden.

Permalänk
Medlem

Win8 för pc lär floppa rätt hårt ändå. På surfplatta kommer jag nog vilja ha det, och likaså winmo 8 för mobilen. men det var verkligen inte smidigt med deras nya gränssnitt.

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem

Notch har mer civilkurage än dom flesta inom den här branschen!

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

man kommer fortfarande kunna instalera program som inte är från programbutiken va ?
I sånna fall spelar det ju ingen roll men annars blir det väll lite väl gestapo.

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

kan inte någon bara få tyst på denna notch. Tycker han spyr ut sig onødig skit hela tiden.

Din kommentar var väl inte heller helt nödvändig?

Permalänk

Ännu ett skäl till att skaffa windows 8, då slipper man användare som lirar minecraft på dem.

Annars är jag dålig insatt i hur begränsningen med den nya appbutiken är. Dagens system där folk ska googla fram appar, hitta knepiga sidor med virus som påstår sig ha apparna och man får klicka runt några minuter, samt osäkra betalningsmöjligheter ger jag inte mycket för.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Herregud.... Jag förstår ärligt talat inte varför folk är så gnälliga. Jag förstår att han inte vill ha minecraft som "app" men att vilja få det att inte fungera alls på w8? Ingen kommer ju använda metrostation ändå. Och om ni nu vill ha en app som inte finns på store så ladda bara ner den precis som man alltid har gjort med program? Världen är full av moralkärringar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Snusfri
Skrivet av dookie95:

man kommer fortfarande kunna instalera program som inte är från programbutiken va ?
I sånna fall spelar det ju ingen roll men annars blir det väll lite väl gestapo.

Ja det kommer och kan du, appar från butiken är metro appar, inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Win 7 kommer bli nya XP.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Både Notch och gabe är hjältar

Permalänk
Medlem

Kan Windows 8 bara köra Win8 appar?
Går det inte att köra vanliga program från skiva eller nerladdat via någon annan kanal än microsofts egna?

I så fall borde man väl kunna köra i stort sett allt som går att köra i Vista / Win 7, plus de nya apparna om man byter till Win 8.
Eller är jag helt fel ute nu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Men det är väll bara att skippa windows utiken och köra på som vanligt? Dvs sälja sitt spel på sin sida, via skiva eller andra butiker så som cdon.se och åhlens ?

Att inte vara med på windows market eller vad det nu kallas betyder ju inte ett dugg då det idagsläget säljs program hur enkelt som hellst via andra kanaler än windows market då det inte ens finns något sådant till windows 7!

Ser inte riktigt problemet...

Problemet är inte vad som händer idag, utan lite längre fram när konceptet är väletablerat och användarbasen har vuxit sig större. Talande exempel är vad som händer med spel som inte finns på Steam eller tex i Apple Store, de säljer helt enkelt sämre.

Ett annat problem som också är värt att diskutera är att detta är en form av moralism från MS sida över vilken sorts underhållning som är rätt att konsumera. Man kan ju verkligen fråga sig om det är upp till distributören eller konsumenten att avgöra den frågan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guos89:

Men det är väll bara att skippa windows butiken och köra på som vanligt? Dvs sälja sitt spel på sin webbsida, via skiva eller andra butiker så som cdon.se och åhlens ? (ja på alla tänkbara vis förutom just windows market)

Att inte vara med på windows market eller vad det nu kallas betyder ju inte ett dugg. Idagsläget säljs program hur enkelt som hellst via andra kanaler än windows market (då det inte ens finns något sådant till windows 7!) och det har aldrig vart något problem.

Det kommer gå precis lika bra även med windows 8, det finns INGA krav att program måste gå via windows market, det finns inga sådana!

Ser inte riktigt problemet...

Satt och kliade mig i huvudet och funderade på samma sak. Fast, det är starkt av honom att säga ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Din kommentar var väl inte heller helt nödvändig?

jo. Jag tycker att den var det. Har irreterat mig længe nu på han. Och nån gång så måste man få sæga något.

Såhær tycker jag det ser ut som.

Hej Jag heter Notch och ska skapa ett nytt spel som heter minecraft.

Efter sin vældigt framgångsrika spel.

så kan man tydligen gå ut i media och sæga precis vad man vill. Respektera det jag sæger før jag ær mæktig typ. Det jag sæger gæller.

Permalänk
Medlem

Dåligt att MS valt att göra Win 8 så pass stängt... Varför undrar jag? Kan något bra komma av det alls?

Hoppas Steam till Linux blir bra. Då kanske man kan börja se fler spel än bara Steam-spel komma till Linux och att komponenttillverkare gör sina drivers bättre till Linux.

Sen kanske man kan byta ut Windows mot någon Linux-dist till sin maindator.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmr:

Win 7 kommer bli nya XP.

Eh snarare vista menar du? xp var allt annat än flopp med tanke på hur många år det funnits och fortfarande kan hänga med ett par år till..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burks:

jo. Jag tycker att den var det. Har irreterat mig længe nu på han. Och nån gång så måste man få sæga något.

Såhær tycker jag det ser ut som.

Hej Jag heter Notch och ska skapa ett nytt spel som heter minecraft.

Efter sin vældigt framgångsrika spel.

så kan man tydligen gå ut i media och sæga precis vad man vill. Respektera det jag sæger før jag ær mæktig typ. Det jag sæger gæller.

så att twittra vad man tycker är dåligt nu?

Visa signatur

cooler master elite 430, i5 2500k, corsair ax 850w, gigabyte gtx 580,
1tb samsung spinpoint, asrock p67 extreme 4, corsair vengance 8gb