Markus "Notch" Persson ogillar Windows 8 – vägrar certifiera Minecraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

står inte jag då bakom samma lag?

Jo, men det är ingen som påstår att du inte får uttrycka dig. Bara att ingen bryr sig om din åsikt. Sedan är det ju konstigt att först ifrågasätta någon annans rätt till yttrandefrihet och när man får lite motstånd referera till sin egna, dubbelmoral så det heter duga.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Han får säga vad han vill i media. Vad jag vet bor vi i ett demokratiskt land med tal och pressfrihet.

Skrivet av Quna:

Han får inte säga vad han vill i media. Han får säga vad han vill så länge det inte bryter mot några lagar, och ibland är gränsen hårfin. Inte för att han har brutit mot några i det här fallet alltså, men ditt påstående stämmer inte om man är petig ^^

Heh, han får säga exakt vad han vill. Däremot får han ta konsekvenserna därav, t.ex. böter eller liknande.
Däremot får media inte ordagrant berätta vad han har sagt OM han nu säger något som kan leda till åtal (eller, ja, de får såklart, men de kommer också bli åklagade.)

Skrivet av Tryckfrihetsförordningen 8kap 1§:

1 § För tryckfrihetsbrott genom periodisk skrift svare den som var anmäld som utgivare, då skriften utgavs.

(Periodisk skrift betyder bara att den kommer minst en gång per kvartal, definition finns i 1kap 7§)
Brott emot TF finns uppräknade i TF 7kap 4§

Nu sa ni som tur var inte heller yttrandefrihet, för yttrandefrihetsgrundlagen gäller inte i vanliga samtal, endast tekniska upptagningar av de.

Skrivet av Yttrandefrihetsgrundlagen 1kap 1§:

Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, television och vissa liknande överföringar, offentliga uppspelningar ur en databas samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.

Ja, jag är skadad

Skrivet av Oneone:

Ni som klagar använder säkert iphone dagligen och itunes, samma sak. Gör säkert notch också haha vilken lirare...

Har visserligen en iPhone, men använder inte itunes, bytte till foobar2k och senare spotify. Fungerar otroligt mycket bättre ;)!

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Heh, han får säga exakt vad han vill. Däremot får han ta konsekvenserna därav, t.ex. böter eller liknande.
Däremot får media inte ordagrant berätta vad han har sagt OM han nu säger något som kan leda till åtal (eller, ja, de får såklart, men de kommer också bli åklagade.)

Det var precis det jag menade, men jag glömde bort vissa vitala detaljer som pekade på just det du tog upp. Så om man ska vara petig (återigen), hade jag alltså fel i mitt uttalande. Rätt ska vara rätt ^^

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Top notch, Notch!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Ja jag kommer då aldrig att uppgradera till Win 8.. "inte får innehålla några "överdrivna" svordomar eller obsceniteter och heller inte får uppmuntra eller glorifiera brottsliga handlingar." Det är ju hela meningen med spel..

Jag tror och hoppas du har fel... men kollar jag på de spel jag betalat för, har de tyvärr gemensamma nämarna du redan nämnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De har la all rätt att styra över vad de säljer i sin butik. Har jag ex en produkt jag vill sälja genom Ica butiker så är det ju inte jag utan Ica som avgör om de tycker den passar in i deras sortiment. Tycker inte de är moralkärringar för att de inte tillåter allt.
Du slipper en "appmarknad" full av halvfärdiga skräp appar på detta viset när de måste godkännas först. (i alla fall lägre andel skräp )

Du har såklart helt rätt, men andra sidan av myntet är att alla kanske inte tycker om ICA's bud på din potatis och du väljer att sälja till/via annan leverantör istället. Allt är fullt av valmöjligheter, även om det är ett mycket tråkigt alternativ som brukar finnas på andra sidan om att spela på andras regler och bara "dra ner byxorna" varje gång man vill få något.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas naturligtvis att du har rätt. Samtidigt kommer Kalle Kanin och hans vänner tycka att det är bra att det är smidigare att komma åt youtube och facebook och allt annat de använder regelbundet och jag tror det kommer bli standard för folk att gå via Windows Store när de vill ha program, för de är vana att göra så på sina plattor och telefoner. Detta vet naturligtvis Microsoft och det är därför de gjort som de gjort, men frågan är om de glömt oss som gillar desktop. Det faktum att det inte finns något inbyggt, smidigt sätt att stänga av Metro tycker jag pekar på det. Men vi får väl se var det slutar.

Tja, jag måste ju säga att jag tycker en central programbutik är en bra ide, något som borde införts för väldigt länge sedan. Förenklar enormt för användarna (inte minst mormor agda) när man ska hitta och köpa/installera programvara. Däremot så hoppas jag att Microsoft inte tänkt ta en cut på 30% som är standard i mobila appbutiker. Och så hoppas jag att man kommer kunna köpa/tanka vanliga desktop-program och inte bara metro-appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Asså va dumma alla är här... Tror ni helt ärligt att Windows 8 är SÅ dåligt? Notch låter bara så jävla barnslig när han skriver så, som att han skrev så BARA FÖR ATT hata på Windows 8.

Dessa certifieringar är ingenting annat än bra. Så länge Windows 8 inte blockerar icke-certifierade program har du fortfarande en öppen plattform.
Certifieringen innebär ditt program följer en viss uppsättning regler i fråga om hur den beter sig, till exempel;

1,1 Din app får inte ta ett beroende på Windows kompatibilitet lägen, AppHelp meddelande och eller andra korrigeringar kompatibilitets fixar
4,1 Din app måste hantera kritiska stopp lämpligt
5,1 Din app måste korrekt genomföra en ren, reversibel installation

Windows 8 Software Certifiering ger dig program som beter sig på ett specifikt och förutsägbart sätt enligt en enhetlig uppsättning regler.

Vad är dåligt med det? Betyder detta att "OMG MINECRAFT KAN BARA KÖPAS VIA WINDOWS STORE, END OF EVERYTHING"?
Nej, MS vill bara göra Minecraft certifierat så det fungerar rätt på plattformen, varför skulle han vara emot det?

Han gör spelet certifierat hos Appstore och Xbox Live som är 10 gånger mindre öppet än Windows 8, men nu helt plötsligt är han så modig när han går emot W8... Hycklare

Tror det handlar mycket om hur Microsoft i helhet fortfarande för en monopolistiskt verksamhet, även om dom nu inte har staten efter sig lika mycket kanske. Han är rädd för att ju mer dom låser sitt system och bestämmer vilka program som skall få användas på deras os kommer utvecklingen av spel att sakta ner. Alla bibliotek och nya tekniker som vi kunder kommer att efterfråga i framtiden kommer bara kunna kontrolleras och utvecklas av stängda grupper. Visst, vi kommer får saker som funkar stabilt men då finns ju risken att tekniken dom skeppar ofta ligger några år bakom, ta bara och jämför hur tex Linux är struktrerat och arbetar jämfört med Windows, då kommer du snabbt se att Windows ligger väldigt långt tillbaka i tiden. Även om dom kanske har stöd för nyaste tekniker är dessa ofta inte alls lika långt utvecklade som dom kunde varit.

Så med att programvara som släpps på "windows store" måste den anpassas till teknik som är kontrollerad av ett företag. Därför saktas då till exempel indie spelföretag då dom inte har råd att köpa dyra licenser etc. Och varför jag just nämner indieföretagen är inte bara för att Notch kommer ifrån sådan bakgrund utan för att jag vill inte se bf10bc4 eller cod 11 stupid ops.. jag vill se de kreativa ideerna komma till liv!

Sedan, vågar verkligen folk lita ett företag som utvecklar webbläsaren IE? Hur grundligt än programmen på "Windows store" kommer vara litar jag ändå inte på deras kompetens^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

på så många punkter är det inte vidare genomtänkt att "vägra" windows som spelutecklare, genomsnittet av datoranvändare kommer att uppdatera så fort som möjligt, resten kommer sedan, och då stänger han ute majoriteten av sin tilltänkta publik, kvar blir en liten minoritet som "vet bättre".
fast han är väl en riktig filantrop

Nja, säj inte det. Var ju bara cirka tre veckor sedan som Windows 7 gick om xp Sedan finns ju Linux distrubitionerna gratis att instalera både direkt i Windows 8 i virtual box tex, och som vanligt i en dator. Samt att mac knäcker försäljningsrekord jämt och ständigt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Den dagen man ser "har någon en bra guide till hur man jailbreakar windows" dör en era. Det betyder slutet på att få äga sin dator på riktigt.

Om jag velat ha ett instängt system med ålderskontrollerat lull lull så hade jag köpt en dator med ett äpple på!.

Vi vet att världen är ur led när Notch-fanboys tror att OS X - alltså UNIX med open source-kernel - är "inlåst" och att det proprietära Windows är fritt.. Skandal..

Trodde det var människor som kunde grundläggande OS-nomenklatur som hängde här? Känns som vi fått en betydelseskiftning av ordet "låst".

Låst verkar betyda att uppdateringar och program hämtas från en enda källa. Varför det blivit så vet jag inte, med tanke på att Linuxdistar använt det distributionssättet under lång tid och ingen klagat...

Var det inte i en annan tråd som du sa att äganderätten vara bara en åsikt och man kan inte äga det man skapar.

Men nu gnäller du över att du inte får äga mjukvara? Hyckleri på hög nivå.

"Major components of Mac OS X, including the UNIX core, are made available under Apple’s Open Source license, allowing developers and students to view source code, learn from it and submit suggestions and modifications. In addition, Apple uses software created by the Open Source community, such as the HTML rendering engine for Safari, and returns its enhancements to the community." - Apple.com

Hur är det låst om jag får fråga?

Vill jag vara låst köper jag en dator med Winblows på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobsen:

Vi vet att världen är ur led när Notch-fanboys tror att OS X - alltså UNIX med open source-kernel - är "inlåst" och att det proprietära Windows är fritt.. Skandal..

Trodde det var människor som kunde grundläggande OS-nomenklatur som hängde här? Känns som vi fått en betydelseskiftning av ordet "låst".

Låst verkar betyda att uppdateringar och program hämtas från en enda källa. Varför det blivit så vet jag inte, med tanke på att Linuxdistar använt det distributionssättet under lång tid och ingen klagat...

Var det inte i en annan tråd som du sa att äganderätten vara bara en åsikt och man kan inte äga det man skapar.

Men nu gnäller du över att du inte får äga mjukvara? Hyckleri på hög nivå.

"Major components of Mac OS X, including the UNIX core, are made available under Apple’s Open Source license, allowing developers and students to view source code, learn from it and submit suggestions and modifications. In addition, Apple uses software created by the Open Source community, such as the HTML rendering engine for Safari, and returns its enhancements to the community." - Apple.com

Hur är det låst om jag får fråga?

Vill jag vara låst köper jag en dator med Winblows på.

Tror nog de flesta tycker det är inlåst när man t.ex. på Apples sida måste vara godkänd för att få göra en App och sedan måste behöva få den godkänd av Apple. När den efter mycket om och men kanske blir godkänd, så ska Apple ha sin del av kakan för att den måste ligga i Appstore.
Vart är den fria distrubitionen där..?

Och det är nog här som de flesta ser en hint om att Windows 8 med efterföljare, är på väg åt det hållet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbs129:

Det hemska är ju att Microsoft verkar planera att så småningom fasa ut hela Win32 (desktop) och ersätta det med WinRT (Metro) även för skrivbordsdatorer. Få icke Microsoft-anställda har väl så bra insikt i Windows som Paul Thurrott på hans Supersite for Windows och man ryser ju när man läser det han skriver här:
http://www.winsupersite.com/article/windows8/windows-8-review...

Win32 är patetiskt vidrigt uselt (jag syftar alltså på api:t), så jag välkomnar WinRT med öppen famn. Så länge som det kan användas i vanliga desktopapplikationer alltså, och inte enbart till "Modern UI"-skit. "Modern UI" kan dra åt h******, jag har pillat med det en helkväll och kom fram till att jag hatar skiten.

Paul Thurrott oroar, fast å andra sidan brukar ju MS alltid hajpa något fruktansvärt när de kommer med något "nytt och revolutionerande", för att sedan lugna ned sig (och ibland tystna fullständigt).

Vad gäller Notch uttalande så... tja... lite överdrivet är det väl. Ser inte varför han behöver gorma om det - det är ju inte som att han är tvungen att porta Minecraft till WinRT. Men jag väljer att istället se det som en pungspark på MS som straff för "Modern UI", och tar därför på mig stålhättestövlarna och tar lång sats.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WardonE:

Dessa certifieringar är ingenting annat än bra. Så länge Windows 8 inte blockerar icke-certifierade program har du fortfarande en öppen plattform.
Certifieringen innebär ditt program följer en viss uppsättning regler i fråga om hur den beter sig, till exempel;

1,1 Din app får inte ta ett beroende på Windows kompatibilitet lägen, AppHelp meddelande och eller andra korrigeringar kompatibilitets fixar
4,1 Din app måste hantera kritiska stopp lämpligt
5,1 Din app måste korrekt genomföra en ren, reversibel installation

Windows 8 Software Certifiering ger dig program som beter sig på ett specifikt och förutsägbart sätt enligt en enhetlig uppsättning regler.

Vad är dåligt med det? Betyder detta att "OMG MINECRAFT KAN BARA KÖPAS VIA WINDOWS STORE, END OF EVERYTHING"?
Nej, MS vill bara göra Minecraft certifierat så det fungerar rätt på plattformen, varför skulle han vara emot det?

Han gör spelet certifierat hos Appstore och Xbox Live som är 10 gånger mindre öppet än Windows 8, men nu helt plötsligt är han så modig när han går emot W8... Hycklare

Du inser att du spel får endast använda DirectX? Microsofts idiotiska krav på att man måste använda Microsofts egna programbibliotek sätter ju stopp för allt annat. Inte ens Java spel kommer ju kunna licensieras för Java är inte Microsofts egna programbibliotek och det är väl på denna punkt som Mindcraft får problem som jag förstått det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Win32 är patetiskt vidrigt uselt (jag syftar alltså på api:t), så jag välkomnar WinRT med öppen famn. Så länge som det kan användas i vanliga desktopapplikationer alltså, och inte enbart till "Modern UI"-skit. "Modern UI" kan dra åt h******, jag har pillat med det en helkväll och kom fram till att jag hatar skiten.

Snabb fråga bara: Har du tittat på APIt för Modern UI? För desktop på Win8 är det ju samma API som för Win7 med några tillägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tror nog de flesta tycker det är inlåst när man t.ex. på Apples sida måste vara godkänd för att få göra en App och sedan måste behöva få den godkänd av Apple. När den efter mycket om och men kanske blir godkänd, så ska Apple ha sin del av kakan för att den måste ligga i Appstore.
Vart är den fria distrubitionen där..?

Och det är nog här som de flesta ser en hint om att Windows 8 med efterföljare, är på väg åt det hållet..

Precis. MS vill tragiskt nog vara som Apple, eller åtminstone dra in pengar på liknande sätt. Om de sjunker ned till Apples nivå så är det bara att överge dem. Är ingen Linuxfantast, men det börjar luta mer och mer åt det hållet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burks:

jo. Jag tycker att den var det. Har irreterat mig længe nu på han. Och nån gång så måste man få sæga något.

Såhær tycker jag det ser ut som.

Hej Jag heter Notch och ska skapa ett nytt spel som heter minecraft.

Efter sin vældigt framgångsrika spel.

så kan man tydligen gå ut i media och sæga precis vad man vill. Respektera det jag sæger før jag ær mæktig typ. Det jag sæger gæller.

Jobbar du för MS eller vad? Killen säger att naturen av windows 8 är skit. Finns många fler som säger det så det är knappast att han är ensam om det. Om vi ville ha stängd plattform med någon idiot i USA som får säga vad jag får ha på min dator hade jag varit Apple användare. MS gräver sin egen grav genom att försöka efterapa Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Snabb fråga bara: Har du tittat på APIt för Modern UI? För desktop på Win8 är det ju samma API som för Win7 med några tillägg.

Det jag önskar är att Win32 ska dö, för att återuppstå totalt omskrivet från grunden, vilket väl i princip är vad WinRT är. Men om WinRT enbart kan användas till "Modern UI"-skit, som det ju verkar, så blir det ingen cigarr.

Total spaghetti, skulle jag vilja säga... särskilt eftersom WinRT till synes bara är ett lager ovanpå Win32, när det gäller traditionella x86-plattformen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Efter sin vældigt framgångsrika spel.

så kan man tydligen gå ut i media och sæga precis vad man vill. Respektera det jag sæger før jag ær mæktig typ. Det jag sæger gæller.

Du skulle bli förvånad över hur mycket makt man faktiskt får när man är mångmiljonär och har en stor fanbase runt sig.

Jag är lite kluven här själv:
- Dels är jag för individens egna val: vill folk använda Win8 så ska de få de. Jag gillar inte att Notch indirekt försöker få folk att stanna på Win7 även om de vill köra Win8, enbart pga Minecraft
- Dels så tycker jag personligen att att Win8 är skräp. och jag ogillar att Microsoft mer och mer försöker influera på ett enligt mig, negativt sätt, och då tycker jag att det är skitbra att "viktiga" personer som Notch, Gabe Newell, m.fl öppet går ut och kritiserar Windows 8.

I detta fallet så måste jag nog anse att jag tycker det är viktigare att Windows 9 inte kommer bygga på Windows 8 (utan på 7/XP), än "individens val". (Som i detta fallet är ganska oviktigt: Windows 8 utan Minecraft eller Windows 7 med Minecraft är inget livsviktigt beslut.)

Så jag får nog sälla mig till gänget som säger "Go Notch!".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte alls om grabben, att sätta sig på tvären sådär, andra blir ju lidande.

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Det jag önskar är att Win32 ska dö, för att återuppstå totalt omskrivet från grunden, vilket väl i princip är vad WinRT är. Men om WinRT enbart kan användas till "Modern UI"-skit, som det ju verkar, så blir det ingen cigarr.

Total spaghetti, skulle jag vilja säga... särskilt eftersom WinRT till synes bara är ett lager ovanpå Win32, när det gäller traditionella x86-plattformen.

Jag har bara tittat en snabbis på WinRT och dess API och vad jag har sätt så är det ingen större på tänket bakom och uppbyggt på ungefär samma sätt.

Permalänk
Skrivet av Burks:

jo. Jag tycker att den var det. Har irreterat mig længe nu på han. Och nån gång så måste man få sæga något.

Såhær tycker jag det ser ut som.

Hej Jag heter Notch och ska skapa ett nytt spel som heter minecraft.

Efter sin vældigt framgångsrika spel.

så kan man tydligen gå ut i media och sæga precis vad man vill. Respektera det jag sæger før jag ær mæktig typ. Det jag sæger gæller.

Så har jag inte alls uppfattat honom, tror inte han ser sig själv som "mäktig" men när man diskuterar någons skapelse är det väl rätt självklart att det är vad skaparen säger som gäller? Tror att han sa vad han tyckte innan också, skillnaden är bara att flera lyssnar, och personligen tycker inte jag det är någon anledning till att bli någon man inte är.

Skulle själv känna mig som en grov sellout om jag inte stödde en produkt, men endå dansade efter dess utvecklares pipa.

Eftersom detta inte kommer ha någon egentlig påverkan för användarna, då de fortfarande kommer kunna spela Minecraft, bara inte kommer kunna ha det som en app, så är det mer en protest än att faktiskt tvinga användarna att avstå från Win8.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Som linux användare slipper man alla dessa ständiga problm med låst och skit!

Hoppas windows går under.... Jag menar att har man ett filsystem från 89~ eller vad det nu var och en kärna som är kass. varför fortsätta?

I linux kan jag om jag vill byta/uppdatera Karnelen utan större problem. skulle den inte funka tillfredställande så kan man ju bara byta igen?

Nej, Windows är i mina ögon inte värt mina pengar av många orsaker. Men jag kan gärna ge en Linux utvecklare dom pengarna!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobsen:

Vi vet att världen är ur led när Notch-fanboys tror att OS X - alltså UNIX med open source-kernel - är "inlåst" och att det proprietära Windows är fritt.. Skandal..

Trodde det var människor som kunde grundläggande OS-nomenklatur som hängde här? Känns som vi fått en betydelseskiftning av ordet "låst".

Låst verkar betyda att uppdateringar och program hämtas från en enda källa. Varför det blivit så vet jag inte, med tanke på att Linuxdistar använt det distributionssättet under lång tid och ingen klagat...

Var det inte i en annan tråd som du sa att äganderätten vara bara en åsikt och man kan inte äga det man skapar.

Men nu gnäller du över att du inte får äga mjukvara? Hyckleri på hög nivå.

"Major components of Mac OS X, including the UNIX core, are made available under Apple’s Open Source license, allowing developers and students to view source code, learn from it and submit suggestions and modifications. In addition, Apple uses software created by the Open Source community, such as the HTML rendering engine for Safari, and returns its enhancements to the community." - Apple.com

Hur är det låst om jag får fråga?

Vill jag vara låst köper jag en dator med Winblows på.

OK...? Om man ogillar Windows 8 och gör tummen upp till folk som kritiserar det så är man en "Notch-fanboy"? Intressant världsbild du har.

Sedan har jag inte sagt något om källkoden och dylikt. Det jag menar med öppen vs stängd är att man i Windows (än så länge) får installera vad man vill utan att behöva en "OK-stämpel" från Microsoft, vilket inte är fallet med apple och deras operativ. Men det där vet du naturligtvis redan.

Sedan tänker jag inte ens kommentera det där med äganderätten då du verkligen ansträngt dig för att misstolka vad jag skrev, plus att det är helt irrellevant för diskussionen. Sluta trolla och bidra till en bra diskussion istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Tja, jag måste ju säga att jag tycker en central programbutik är en bra ide, något som borde införts för väldigt länge sedan. Förenklar enormt för användarna (inte minst mormor agda) när man ska hitta och köpa/installera programvara. Däremot så hoppas jag att Microsoft inte tänkt ta en cut på 30% som är standard i mobila appbutiker. Och så hoppas jag att man kommer kunna köpa/tanka vanliga desktop-program och inte bara metro-appar.

Tanken är bra, förutim hela grejen med att man bara får installera program som Microsoft anser lämpliga. Den detaljen gör konceptet världelöst för mig och det blir ungefär som "Du får välja vilken färg du vill, bara det är brun".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Men det är väll bara att skippa windows butiken och köra på som vanligt? Dvs sälja sitt spel på sin webbsida, via skiva eller andra butiker så som cdon.se och åhlens ? (ja på alla tänkbara vis förutom just windows market)

Att inte vara med på windows market eller vad det nu kallas betyder ju inte ett dugg. Idagsläget säljs program hur enkelt som hellst via andra kanaler än windows market (då det inte ens finns något sådant till windows 7!) och det har aldrig vart något problem.

Det kommer gå precis lika bra även med windows 8, det finns INGA krav att program måste gå via windows market, det finns inga sådana!

Ser inte riktigt problemet...

Håller med, folk verkar gnälla bara för gnällandets skull.
Kör Win 8 hemma och har inga problem med någonting. Visst finns det en inlärningsperiod när man måste vänja sig med Win 8 UI, men helt ärligt, hur ofta spenderar man tiden i startmenyn? Och jag tror folk fått för sig att allting måste gå via Windows Market, men det är precis som vanligt, du kan installera vilket program du vill som du antingen har på skiva eller tankat ned från nätet.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Intressant att du nämner moralkärringar, är det inte just det ordet som beskriver microsoft som galrar bland mjukvara dom inte anser "lämplig"?

Eller folk som vill bojkotta w8 för att de tycker att de går något fel som inte påverkar en själv på något sätt alls. Klart att de vill kontrollera vad som finns på deras butik. Se bara hur andra stores ser ut till android till skillnad från google play. De har aldrig sagt något om att göra så att program de inte gillar inte funkar på w8, de vill bara inte sälja dem i sin butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Alla måste få ha sin egen åsikt men samtidigt är det hyffsat inkonsekvent att klaga på att Windows 8 är en låst plattform när man samtidigt gladeligen prånglar ut sina produkter på plattformar som iOS och Xbox.

Kan det månne vara så att han helt enkelt inte längre ser någon större chans av att öka sin försäljningspotential i nuläget vad gäller minecraft och att det därför är lättare att hävda att han gör ett beslut av personlig övertygelse och inte av affärsmässiga skäl?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmr:

Win 7 kommer bli nya XP.

Håller med till fullo.

Skrivet av HazZarD:

Eh snarare vista menar du? xp var allt annat än flopp med tanke på hur många år det funnits och fortfarande kan hänga med ett par år till..

Nej han menar XP.
På så sätt att W7 kommer att användas bra mkt längre än vad Microsoft vill och blir tvingade att förlänga supporten och livstiden för det.
Precis som med XP.
Speciellt som företag först NU Börjar komma ikapp på större skala och uppgradera till W7....

Du hade lite otur när du tänkte nu va?

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt problemet här... Han vill inte ha en minecraft app, okej, skit i det. Det går lika bra att ladda ner och installera spel, program etc precis som i xp, vista och w7. Windows 7 är mer eller mindre helt kompatibelt med w8, tuta och kör i stort sätt.

Var på ett seminarie med Dell, WMware och Lenovo, de sa att Microsoft har lagt ner otroligt mycket tid på att testa program, allt från gigantiska SAP till program enbart några tusen använder för att försäkra sig att det inte blir en xp > vista. Nu kanske detta är skitsnack, men jag tror inte det.

Alltså, de som vill skaffa w8, kör på, minecraft kommer lira som på w7, om Mojang inte hittar något sätt att stoppa det (lite att skjuta sig i foten dock) Du får helt enkelt installera det utan app store, precis som du kan med allt annat (om inte utvecklare väljer att enbart köra via store, de flesta lär inte begränsa sig)

Mest skitsnack från Notch.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Notch har hamnat i en maktposition och börjar använda de medel han har till att påverka, jag ser inget fel i det överhuvudtaget. Ett tydligt ställningstagande kan få andra att våga sluta upp bakom honom och på så sätt påverka ännu mer.

Skickades från m.sweclockers.com