Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nybörjar överklockar i5 3570k behöver hjälp

Permalänk

Nybörjar överklockar i5 3570k behöver hjälp

Hej hej alla mitt första inlägg. Måste bara säga att waow vilket bra forum detta är, hittar massor med bra information kring allt som berörde mitt nya datorbygge.

Jag har köpt mig ett moderkort p8z77-v pro samt en i5 3570k. med en Antec H2O 620 kylare.

jag har de senaste dagarna testat olika saker efter att ha läst mycket information om vilka gränser man ej bör överskrida mm men det finns lite frågor kring olika saker som någon här på forumet kanske kan hjälpa mig med

jag har kört prime95 i drygt 20 minuter och fått en max temperatur på 81grader i realtemp

då har jag multiplier på 47 basklockan på 100 och vcore manuelt inställt på 1.350, har testat lägre men då blir det bara bluescreen av allt.
Jag är inte speciellt kunnig inom detta område, har precis börjat testa och lära mig, finns hur många olika inställningar som helst i mitt uief

Är 81 Grader farligt högt? bör jag sänka den? hur kan jag göra för att om möjligt pressa den ytterligare?

sedan, om man tittar i realtemp hoppar klockfrekvensen mellan 16 och 47 (uppe i högra hörnet) medans i cpu-z ligger den konstant på 47.. någon sensor som är fel eller tolkar jag det fel?

Permalänk
Medlem

Har haft lite stök med min 3770K. Men det visade det sig att man ska göra det enkelt för sig själv med Ivy Bridge och Z77.

Ladda bios defaults, sätt turbo ratio på 42 (eller vad du nu vill ha) vcore offset 0.05. Det borde räcka för att du ska få 4.2GHz, sedan får du jobba dig uppåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H