Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Knackande ljud från atec kuhler 920

Jag köpte en antec kuhler 920 nu i veckan som fungerar jättebra, men den ger ifrån sig ett konstigt oljud ifrån sig hela tiden, nästan knackande. Någon som har någon ide på vad det kan vara eller vad man kan göra att åt det? den skulle vara perfekt bara knackandet försvinner! jag har den kopplad till cpu-fläktkontaken på moderkortet. pumpen sitter också horisontellt, så att loggan "ligger på sidan".
tack på förhand!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Inte så att du har någon form av fläktstyrning på i bios eller liknande så att pumpen får för låg spänning?
Varför har du monterat den horisontellt, borde inte slangarna vara högst upp så att eventuella luftbubblor i så fall hamnar i radiatorn?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Inte så att du har någon form av fläktstyrning på i bios eller liknande så att pumpen får för låg spänning?
Varför har du monterat den horisontellt, borde inte slangarna vara högst upp så att eventuella luftbubblor i så fall hamnar i radiatorn?

Jag har stängt av alla fläktstyrningsfunktioner i bios, så det är inte problemet. Men jag testar att rotera pumpen imorn!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Inte så att du har någon form av fläktstyrning på i bios eller liknande så att pumpen får för låg spänning?
Varför har du monterat den horisontellt, borde inte slangarna vara högst upp så att eventuella luftbubblor i så fall hamnar i radiatorn?

Nu fixade jag det! det är tydligen en magnetgrej som snurrar runt i pumpen, och den slår mot väggen i pumpen. Det jag gjorde var att sätta en magnet mot pumpen så slutade oljudet! så nu har jag tejpat fast en liten magnet mot pumpen med silvertejp ^^

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg