Permalänk
Medlem

köpråd Thinkpad E530

Är i stort behov av en ny laptop och först funderade jag på en ASUS K55VM http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157576-asus_k55vm-sx078v-i7-3610qm-8gb-750gb-15.6-geforcegt_630m-bt-dvd-win_7_hp men sen dök den här upp.

http://www.dustinhome.se/product/5010641138/lenovo-thinkpad-e...
En Lenovo Thinkpad Edge E530 med i sort sett samma prestanda men tusenlappen billigare. Vilken bör jag välja?

Kommer använda den främst till surfning, se på film (ett stort plus att Lenovon har en matt skärm med högre upplösning), och kanske något lättare spelande. Jobbpendlar och bor i husvagn så därför är en laptop ett måste.

Det jag är ute efter är:
Snabb processor (Ska vara rätt så likvärdiga i bägge men Asus är lite bättre)
Hyfsat grafikkort från en riktig tillverkare och inte Intel (samma i båda)
Numeriskt tangentbord
USB 3.0 (3 portar på Lenovo och 2 på Asus)
Hyfsade inbyggda högtalare

Saker som batteritid, vikt, webbkameror, mm är inte så viktigt. Verkar dessutom som att Lenovon har både SSD disk och vanlig mekanisk?

Permalänk
Vila i frid

Jag kan inte rekommendera E530 då de vi sålt under sommaren haft en felprocent på oacceptabla ca 50%. En Fujitsu i3'a från cdon.se för 3490 (3 x usb3) låter som ett bättre alternativ. http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_gl_intel_...

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av Lenovo E530, shysst prestanda till bra pris.
Blir lite tveksam till köp nu när jag läser det här.
Har sett en del klagomål om irriterande fläktljud men inget allvarligt.

Vad har det vanligaste felet varit på dom laptops som kommit i retur?
Felprocent på ca 50% av hur många sålda, snackar vi 5st eller 50st?

Blir det köp så blir det en ominstallation W7 för att slippa all bloatware.
Msata 16Gb SSD byts ut mot 120Gb SSD till systemdisk och 2x8Gb RAM.

Söker en laptop med matt skärm och full HD då det blir mycket jobb med grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag kan inte rekommendera E530 då de vi sålt under sommaren haft en felprocent på oacceptabla ca 50%. En Fujitsu i3'a från cdon.se för 3490 (3 x usb3) låter som ett bättre alternativ. http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_gl_intel_...

Tycker att nästan alla recentioner jag har läst har varit positiva. Är det kanske bara en sändning med datorer som haft tillverkningsfel?

Permalänk
Vila i frid

Vi köper inga batcher utan efter kunders behov (day after delivery) så enskild batch låter mindre troligt. För tillfället har jag fyra stycken nere hos Infocare för åtgärd medans den femte bråkas det om mellan Lenovo, Infocare och oss då den varit ute på turné i fyra/fem omgångar. De flesta av dem jag fått tillbaks har dock fungerar efter reparation.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen
Att dom funkar efter reparation låter iof. bra, vad är den vanligaste reklamationen för E530?

@päpplet
Jämfört med den Asus du länkade till så har Lenovon högre upplösning och möjlighet att köra dubbla HDD, byt ut den installerade 16Gb SSD'n som används som cache till en större tex. 120Gb SSD och boota från den som systemdisk. 750Gb som lagring på HDD.
Tex. den här Crucial m4 mSATA 128GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295379
Den har 4Gb mindre RAM men en sticka är billigt att stoppa i, se bara till att skaffa 1600Mhz.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Tachyon:

@hasenfrasen
Att dom funkar efter reparation låter iof. bra, vad är den vanligaste reklamationen för E530?

Att de blir stendöda. Startar ej. Inget lyser och ingen fläkt går. Man byter moderkortet på Infocare.

Permalänk
Medlem

Beställde en E530 från Dustin nyss, håller tummarna att den jag får är ok.

Permalänk
Medlem

Klickade nyss hem en jag med få se hur det går. Så länge som den visar livstecken kan den omöjligt vara sämre än min nuvarande HP G5000 med sin megaslöa intel celeron m processor som laggar på youtube

Permalänk
Medlem

Kanske ska skriva ett par rader om hur jag upplevde den också.

Tycker skärmen var riktigt bra. Bra upplösning, bra betraktningsvinklar samt att den har matt yta men locket känns lite i vekaste laget.
Kvalitetskänslan i övrigt tycker jag känns bra. Små detaljer som ett kardborreband på sladden till laddaren känns genomtänkt och är något man saknat.

Tangentbordet är bra med bra känsla (har ett model M till min stationära så en aning kräsen är man) men dom har valt en aning annorlunda layout och stoppat in knappar som inte fått plats lite var stans och även bytt plats på ctrl och Fn mot hur de brukar sitta på laptops. Mest en vanesak skulle jag tro

Prestandamässigt tycker jag den är helt ok även om den inte skulle må illa av lite mera minne men det får bli nästa inköp.

Ljudnivån tycker jag är låg även fast jag kör den på full prestanda. Ofta går inte fläkten alls men kickar Nvidiagrafiken in blir den rätt het men endast i de hörnet där GPU och CPU finns så hårddisken klarar sig. Även fast fläkten går på fullvarv så är den tystare än min gamla HP och sen att in och utlopp för luften är på sidorna gör ju inte saken sämre

De inbyggda högtalarna är ärligt talat kassa. Extremt burkigt ljud och där var till och med min gamla snikHP bättre.

Batterimässigt blev jag mest förvånad. Den kom med det större batteriet på 62Wh som går att köpa som tillbehör så den klarar sig runt 4 timmar på en laddning med lite normalt surfande/filmtittande.

Så i slutänden så känner jag mig mer än nöjd. En större SSD samt 2x8gb minne ska införskaffas sen känns den nog helt komplett

Permalänk
Medlem

Har nu haft tid att prova min nya E530 och är helt nöjd, känns stabil och med ett mycket bra tangentbord.
Skönt med en matt skärm och relativt hög upplösning.
Fick också det större 62Wh batteriet så batteritiden är helt ok, frågade supporten på Dustin innan köp vad det var för batteri och svaret blev 48Wh, skönt att dom hade fel.
En 64Gb mSATA SSD och mer RAM beställt från annat håll så snart blir den en potent arbetshäst till ett mycket bra pris.