"Ny" dator med nytt nätagg stendog

Permalänk
Medlem

"Ny" dator med nytt nätagg stendog

Halloj. Är på gång att uppgradera mig, och bestämde mig därför att bygga en ny maskin med min gamla hårdvara (CPU+moderkort+RAM+mitt gamla HD5850). Nätagg, chassi och HDD fixade jag därmed nytt via inet. Detta ska säljas till en vän.

Började sätta ihop systemet, och efter någon timme var jag färdig. Satte tillfälligt i min HDD för att se så allting fungerade. Datorn snurrade igång fint, och det första jag gjorde var att gå in i BIOS för att kolla temps, vilka var helt OK. Gick ur BIOS, och lät Windows börja ladda. Windows-flaggan hann vecklas ut, sedan tvärdog systemet. Smått panikslagen trippelkollade jag så att alla distanser & sladdar satt som dom skulle, vilket dom gjorde. Tryckte igång datorn igen, och denna gång kom jag ända till skrivbordet, sedan stängde jag av den självmant, ville inte riskera att hela maskinen gick sönder.

Det jag egentligen vill ha svar på, är följande: Kan det röra sig om något annat än nätagget det är fel på? Är egentligen övertygad om att det är den som felar, men vill ändå dubbelkolla.

Samt:

Om det nu är nätaggregatet det är fel på, är inet jobbiga att ha o göra med när det gäller RMAs?

Agget i fråga är ett Antec VP550W. (Riktigt överdimensionerat gentemot systemet det ska driva).

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rixxz:

Halloj. Är på gång att uppgradera mig, och bestämde mig därför att bygga en ny maskin med min gamla hårdvara (CPU+moderkort+RAM+mitt gamla HD5850). Nätagg, chassi och HDD fixade jag därmed nytt via inet. Detta ska säljas till en vän.

Började sätta ihop systemet, och efter någon timme var jag färdig. Satte tillfälligt i min HDD för att se så allting fungerade. Datorn snurrade igång fint, och det första jag gjorde var att gå in i BIOS för att kolla temps, vilka var helt OK. Gick ur BIOS, och lät Windows börja ladda. Windows-flaggan hann vecklas ut, sedan tvärdog systemet. Smått panikslagen trippelkollade jag så att alla distanser & sladdar satt som dom skulle, vilket dom gjorde. Tryckte igång datorn igen, och denna gång kom jag ända till skrivbordet, sedan stängde jag av den självmant, ville inte riskera att hela maskinen gick sönder.

Det jag egentligen vill ha svar på, är följande: Kan det röra sig om något annat än nätagget det är fel på? Är egentligen övertygad om att det är den som felar, men vill ändå dubbelkolla.

Samt:

Om det nu är nätaggregatet det är fel på, är inet jobbiga att ha o göra med när det gäller RMAs?

Agget i fråga är ett Antec VP550W. (Riktigt överdimensionerat gentemot systemet det ska driva).

Lär med väldigt hög sannolikhet vara nätagget. Testa datorn med ett lånat nätagg tycker jag. Är det trasigt kan du passa på att byta till Corsair 550W TXM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan röra sig om annat än nätagget, ja.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Uteslutningsmetoden Testa allt som testas kan!

Jag byggde ny dator för två dagar sedan och fick problem hela tiden vid uppstart, det visade sig att jag klantat till det med en RAM sticka. Det kan också vara agget som inte orkar eller så är det någon inställning i bios som spökar med systemets stabilitet.

Permalänk
Medlem

Skriver från datorn just nu, hittade ett FSP agg på 460W som jag helt glömt bort att jag hade, kommer låta den stå på inatt och se vad som händer. Är den på även imorgon tror jag man ganska säkert kan konstatera att det är Antec-agget det är fel på.

Skrivet av Ecfor:

eller så är det någon inställning i bios som spökar med systemets stabilitet.

Känns dock inte rimligt vad gäller min situation, det är i stort sett datorn i min signatur det handlar om, vilken jag använt sedan Q1 2009, det enda som är nytt är HDD:n, nätagget och chassit. Tackar för svaret hursom.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti