Lämplig ESXI-server för den tunna plånboken

Permalänk
Medlem
Skrivet av subaru_impreza:

Jag har läst lite om deras produkt och det låter väldigt bra och gratis också.
Men förstår inte om man ska installera den på en VM host eller på en vanlig pc i nätverket.

Du installerar den på "en vanlig PC" förslagsvis

Har inte använt gratisvarianten mer än som hastigast men betalvarianten funkar grymt bra.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av flummiggrej:

Jag tankade SOFTWARE_111210_06.iso och i den finns "ServerView ESXi CIM Provider for ESXi 5.0" version 6.00.05, den som finns på skivan som medföljer servern är på 5.50.x.
Installerade zip filen (SVSSoftware/Software/ServerView/Linux/CIM_Providers/VMware_ESXi/ESXi5/SVS-VMware-ESXi5-CIM-Provider-6.00.05.zip) enligt VMware KB och startade därefter om ESXi.
Jag hittar den i listan som kommer upp när man kör "esxcli software vib list" och det blev ingen skillnad i "Health Status" i vSphere Client.
Några tips på hur jag ska göra?

+1

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Du installerar den på "en vanlig PC" förslagsvis

Har inte använt gratisvarianten mer än som hastigast men betalvarianten funkar grymt bra.

Tyvärr fungerar inte Veeam ihop med ESXi Free för att man behöver VMware vStorage APIs. Den billigaste varianten av VMware kostar då 580 €

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av subaru_impreza:

Tyvärr fungerar inte Veeam ihop med ESXi Free för att man behöver VMware vStorage APIs. Den billigaste varianten av VMware kostar då 580 €

Har dom täppt till det nu? Det har fungerat tidigare iaf, läste på något forum (ev. Veeams supportforum) att det förmodligen skulle täppas till :-/ Tror att det kan ha varit 6.0 eller 6.1 som gällde då (i somras).

Kanske skulle förtydligat att jag menade att betalvarianten funkar grymt bra med vSphere (icke heller gratis alltså).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Har dom täppt till det nu? Det har fungerat tidigare iaf, läste på något forum (ev. Veeams supportforum) att det förmodligen skulle täppas till :-/ Tror att det kan ha varit 6.0 eller 6.1 som gällde då (i somras).

Kanske skulle förtydligat att jag menade att betalvarianten funkar grymt bra med vSphere (icke heller gratis alltså).

Jag kan inte göra backup i ESXI 5.1.
Enligt deras FAQ ska det ej fungera. http://forums.veeam.com/viewtopic.php?f=21&t=9329&start=0#p39...

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av subaru_impreza:

Jag kan inte göra backup i ESXI 5.1.
Enligt deras FAQ ska det ej fungera. http://forums.veeam.com/viewtopic.php?f=21&t=9329&start=0#p39...

Jag vet, runt ESXi 5.0 tror jag det var som man "glömt" att låsa den featuren...

Hittade tråden: http://forums.veeam.com/viewtopic.php?t=10691

Det var visst inte i somras utan tidigt i våras typ. Tiden går fort när man har roligt

Om man vill slippa leta: Sorry for the delayed response, this was caused by the fact that I also had to communicate with my VMware contacts on this matter.

We have reproduced and confirmed this behavior. Apparently, some API restrictions were removed in free ESXi 5.0 (aka vSphere Hypervisor), making the backup of VMs running on such hosts possible. Specifically, in previous VMware versions, creating VM snapshot via vSphere API would fail on free ESXi hosts with the “restricted version” error, but this seems to be no longer the case with free ESXi 5.0. And as soon as you have the snapshot, you can back it up through vStorage API normally of course.

So I have contacted VMware with these findings, and this appears to be a unintentional change that will be fixed in the future ESXi updates. Thus, I do not recommend that your customers build their long term hypervisor strategy around exploiting this.

Thanks!

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Har försökt att bara backupa ESXI configen men utan att lyckas. Det ska väll ändå gå?

Provat med vicfg-cfgbackup igenom vSphere CLI, men den frågar efter username samt password när jag endast skriver in vicfg-cfgbackup.
Hur kan den göra det? Den vet väll inte ens vilken server den ska snacka med för då måste man väll skriva –server 192.168.xxx.xxx

EDIT: Nu har jag lyckats ladda ner configen men inte att ladda upp den igen.
Verkar som det endast går att ladda ner configen i ESXI free.
http://communities.vmware.com/thread/272371

Blir att beställa Essentials

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk

Tänkte skaffa ett raid kort men det blev en sata controller ist.
Kan man köra VT-D passthrough på flera VM:s? Att jag kopplar en disk till varje VM.
Det blir nog raidZ men ger det något att köra passthrough? Går det ens att köra vt-d passthrough med flera VMs fattar inte riktigt detta?

Permalänk
Skrivet av Sushikocken:

Tänkte skaffa ett raid kort men det blev en sata controller ist.
Kan man köra VT-D passthrough på flera VM:s? Att jag kopplar en disk till varje VM.
Det blir nog raidZ men ger det något att köra passthrough? Går det ens att köra vt-d passthrough med flera VMs fattar inte riktigt detta?

Du kan skicka en enhet till en VM. Förslagsvis så skickar du din Raid/Sata-kontroller till en VM som delar ut diskarna över nätverket till dina andra VM.

Edit: Passthrough gör att din VM ser det du skickar till den som att den enheten satt i den datorn. För ZFS så rekommnederas detta då din VM helst ska ha direktåtkomst till diskarna. Tänk på att RAIDZ ger samma IOPS som en ensam disk så det är ingen bra idé att hosta dina andra VM på en RAIDZ. Då kör man hellre RAID 10.

Visa signatur

Argaste

Permalänk

Nu är servern uppe o rullar med esxi 5.1 och några VMs: pfSense och lite annat.

Just nu är bara pfsense igång, och jag får så kass speed mot nätet. jag har 100/10 från ISP, men vid test så får jag 2-3Mbit ner och 5Mbit upp... Någon som har samma bekymmer?

Så här kan jag ju inte ha det

Visa signatur

joråsåatte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloroform:

Nu är servern uppe o rullar med esxi 5.1 och några VMs: pfSense och lite annat.

Just nu är bara pfsense igång, och jag får så kass speed mot nätet. jag har 100/10 från ISP, men vid test så får jag 2-3Mbit ner och 5Mbit upp... Någon som har samma bekymmer?

Så här kan jag ju inte ha det

Jag maxxar min lina (250/100) utan problem (CPU 20%) då kör jag pfsense i esxi 5.1. Så nä har inte samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av vitek:

Jag maxxar min lina (250/100) utan problem (CPU 20%) då kör jag pfsense i esxi 5.1. Så nä har inte samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, okej. Har du också en Fujitsu Primergy Tx100? Hur installerade du pfsense? Och hur kör du esxi5.1? usb? disk? Vilket NIC är wan/lan?
rådlös just nu här

Visa signatur

joråsåatte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloroform:

Hmm, okej. Har du också en Fujitsu Primergy Tx100? Hur installerade du pfsense? Och hur kör du esxi5.1? usb? disk? Vilket NIC är wan/lan?
rådlös just nu här

Nej jag kör på ett ihopplock. Esxi ligger på usb sticka. Jag har ett intel dual nic med en port till wan och en till lan. Du borde ju definitivt få ut mer prestanda. Vad har du tilldelat pfsense för hårdvara hur ser användningen av CPU ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av vitek:

Nej jag kör på ett ihopplock. Esxi ligger på usb sticka. Jag har ett intel dual nic med en port till wan och en till lan. Du borde ju definitivt få ut mer prestanda. Vad har du tilldelat pfsense för hårdvara hur ser användningen av CPU ut?

Skickades från m.sweclockers.com

PfSense fick 8gb disk, 1 cpu/1kärna. 384mb minne. 2 NIC:ar Intel.

Nu provade jag att dra hem Ubuntu server.. och då maxades linan.. märkligt. dock är det sisådär att tanka från andra ställen.

Visa signatur

joråsåatte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloroform:

PfSense fick 8gb disk, 1 cpu/1kärna. 384mb minne. 2 NIC:ar Intel.

Nu provade jag att dra hem Ubuntu server.. och då maxades linan.. märkligt. dock är det sisådär att tanka från andra ställen.

Jag har iof gett min 2 kärnor 512 ram men din borde ändå orka mycket mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Vila i frid

Specen säger: "Description: 8GB 1600MHz DDR3 ECC CL11 Unbuffered DIMM" så de borde funka - men det finns ingen garanti för det - ända tills du (eller någon annan) säger att de funkar i TX100'an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Specen säger: "Description: 8GB 1600MHz DDR3 ECC CL11 Unbuffered DIMM" så de borde funka - men det finns ingen garanti för det - ända tills du (eller någon annan) säger att de funkar i TX100'an.

Då blir det bara till att testa. Har fått min server och det är mycket för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av joacef:

Då blir det bara till att testa. Har fått min server och det är mycket för pengarna

Har du hunnit testa?
Är själv mycket intresserad av resultatet. Har själv köpt ett ex av den här burken, ska snart beställa lite andra delar. Fungerar minnena så slänger man helt klart in 2 av dessa i beställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossen:

Har du hunnit testa?
Är själv mycket intresserad av resultatet. Har själv köpt ett ex av den här burken, ska snart beställa lite andra delar. Fungerar minnena så slänger man helt klart in 2 av dessa i beställningen.

Har inte beställt dom för dom fanns inte i lager innan. Får se ifall det blir en beställning imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joacef:

Har inte beställt dom för dom fanns inte i lager innan. Får se ifall det blir en beställning imorgon.

Minnena fungerar.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av joacef:

Minnena fungerar.

Tackar för återmatningen! "Beräknad leverans 2012-11-22" för http://www.dustinhome.se/product/5010653384/kingston-8gb-1600... så jag får väl dras med mesliga 24 GB en vecka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joacef:

Minnena fungerar.

Perfekt!
Lär bli en beställning här snart. Lite minne, någon disk och ett kontrollerkort.
Ska försöka mig på FreeNas virtuellt med passthrough av kontrollerkortet. Informationen jag fått fram säger mig att ett IBM M1015 i IT mode ska gå att få igång på det här viset, kan dock behövas vissa inställningar i FreeNas.

Permalänk

Hej,

Skaffat mig just denna server, i raid-meny så satte jag båda diskarna på Raid0, vill alltså ha dem som 2 separata diskar.
Installerade Esxi på den ena och det fungerade fint.

Väl inne i esxi och i vSphere Client, så i Summary, så kan jag bara hitta 1 Datastore.
Vart har den andra disken tagit vägen, och hur får jag in även denna i esxi?

Kollar jag i Configuration - storage - Devices så kan jag se den andra disken, men inte med någon, partion format, antar att jag måste formatera denna, men hur?

Någon som kan lite om detta?

*EDIT* Självklart så hittade jag svaret själv, direkt efter att jag postat här

// Kaptenen

Visa signatur

Mii

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

3495 SEK inkl moms @ http://www.dustinhome.se/product/5010652880/hp-proliant-ml110...

Levereras dock endast ett enda NIC och ynka 2 GB.

Tar ju bara 32G minne enligt specen?

Permalänk
Vila i frid

Både Fujitsu och HP tar max 32 GB. Blame it on the UDIMM's. För lek och lab räcker det hyffsat långt. För 3k5 kan man väl inte kräva 16 DDR3-slots? Enbart en Xeon e3-1220v2 kostar 1k9 i styckepris! Som stationär hem-pc, arbetsstation etc är de här billiga servrarna väldigt mycket bang för the buck. Billigaste snik-pc'n med AMD slöfock till cpu från mega-el-siba-markt kostar lika - och inte har de på platsen garanti i ett år heller!

Permalänk

Vad sitter det för NIC i HP PROLIANT ML110 G7 XE E3-1220 och vad har stoppat i som second NIC, PCI eller PCIX4?

Permalänk
Medlem

Även jag har nu uppgraderat min server med dessa minnen. Köpte 2 st. Så nu har man 24GB. Bra början för en labbserver hemma.

Jag har också installerat 2 hårddiskar. Smidig låda att jobba med.
Kör ett IBM M1015 i IT mode. Verkar fungera med passthroug till min FreeNas. Dock bara testat med 1 klient än så länge.

Riktigt bra tips att köpa den här datorn, och de här minnena! Tack hassenfrasen och joacef.

Nu kan man börja labba på riktigt!

Permalänk
Medlem

Hej

Tänkte bara säga att jag beställde fel minnen ifrån Dustin

http://www.dustinhome.se/product/5010645733/kingston-8gb-1600...

Dessa minnen fungerar alltså INTE till servern, utan den står bara och piper när man slår på den.

Fick hamna i bra att ha högen!