Lämplig ESXI-server för den tunna plånboken

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Servern i tråden stödjer vt-d dvs http://en.wikipedia.org/wiki/IOMMU

Hur pass stor skillnad tror du märks på min server och den i tråden vad gäller detta? Kommer min server bli sopslö i jämförelse?
Eller är det marginellt?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Vila i frid

vt-d varken slöar ner eller snabbar upp. Det är en funktionalitet som bl.a. tillåter att en vm har direkt åtkomst till hårdvara. De flesta använder det för zfs-servers liknande http://www.napp-it.org/index_en.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

vt-d varken slöar ner eller snabbar upp. Det är en funktionalitet som bl.a. tillåter att en vm har direkt åtkomst till hårdvara. De flesta använder det för zfs-servers liknande http://www.napp-it.org/index_en.html

Jo, precis.. Men directaccess till viss hårdvara brukar ju ge bättre prestanda än att accessa hårdvara virtualiserat ju.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Minne

Har en dator som gått sönder hemma med minnena:
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD

Ingen aning, men går det att trycka in dessa minnen i servern i tråden som jag har stående?

// Kaptenen

Visa signatur

Mii

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaptendigii:

Har en dator som gått sönder hemma med minnena:
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD

Ingen aning, men går det att trycka in dessa minnen i servern i tråden som jag har stående?

// Kaptenen

Eftersom den vill ha ECC-minnen så lär det knappast fungera.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Eftersom den vill ha ECC-minnen så lär det knappast fungera.

Jaha, trodde inte det var ett krav, utan att de va rekommenderat.

Tack för svar, får jag hitta annan användning för dem. Fungerar de som frisbee?

Visa signatur

Mii

Permalänk
Medlem

Hej, lite sugen på att sätta upp en esxi-server alternativt köpa en färdig server. Ni som har denna server hur har ni konfigurerat den? Har ni en SSD för VM-hosts plus fyra diskar för lagring av data som hanteras av dessa VM. Det jag funderar på är om det är möjligt/vettigt att köra en host som en filserver, då med access till hårddiskarna alternativt till extra kontrollerkort för att kunna köra raid (typ 5 eller så). Dessutom några ytterligare virtuella servrar för spel samt lite annat bra att ha.

Permalänk
Medlem

Är det någon med en TX100 som skulle vilja dela med sig av några siffror över serverns energiförbrukning? Tidigare i tråden länkas det till en recension som säger 30W vid idle, och 70W vid last, men jag nyfiken på några exempel från verkligheten. Gärna med spec. över vilka delar som maskinen kompletterats med, antal VM och hur hög last.

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har mitt exemplar landat under skrivbordet och installationen av esxi börjar ta form.

Innan den parkeras på plats så ska jag försöka ordna till ett par bilder för det verkar det vara lite tunnt med i den här tråden.

Första intrycket av den är dock bra. Känns gedigen och genomtänkt men det finns inte många delar i den som är standardprylar. Ljudnivån är helt okej men den är inte helt tyst.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av OSkar000:

Ljudnivån är helt okej men den är inte helt tyst.

Chassifläkten i fronten kopplade jag bort på båda mina. Med WD-Red diskar behövs inget annat än fläkten i nätaggregatet och för cpun. Du har bios satt till "tyst"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Chassifläkten i fronten kopplade jag bort på båda mina. Med WD-Red diskar behövs inget annat än fläkten i nätaggregatet och för cpun. Du har bios satt till "tyst"?

Min kommer att parkeras långt in i en garderob så ljudnivån kommer nog inte vara särskilt besvärande.
Några inställningar i bios har inte gjorts för det gick lite fort när installerandet påbörjades. Kastade i diskarna och mer minne och sen åkte ESXi in och den parkerades med inget annat än ström och nätverk under ett skrivbord.

Installerandet har fortsatt under dagen här och det verkar väl gå att få till något vettigt. Tanken var att minska antalet datorer men nu är jag uppe i totalt 7 virituella maskiner och fler är planerade...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av EggZ:

Är det någon med en TX100 som skulle vilja dela med sig av några siffror över serverns energiförbrukning? Tidigare i tråden länkas det till en recension som säger 30W vid idle, och 70W vid last, men jag nyfiken på några exempel från verkligheten. Gärna med spec. över vilka delar som maskinen kompletterats med, antal VM och hur hög last.

Jag har mätt energiförbrukningen på min TX100 med en billig mätare från Kjell & Co. Mätaren visar 65W vid 3% CPU- och 70% minnesutnyttjande. Har inte testat att lägga på last och mäta förbrukningen vid högre CPU-utnyttjande.

Maskinen är utbyggd med 16GB extra minne (totalt 24GB) och några extra diskar (gamla seagate-rackare). Kör fyra vm.

Svårt att avgöra kvaliteten på mätaren. Men den visar ju inga 30W vid idle (som jag också sett nämnas på någon recensionssida) i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som skulle kunna rekommendera ett par minnen som passar bra till denna servern?
Gärna så billiga som möjligt.

Inte jättebra me detta med HW, så inte riktigt koll på vilka som fungerar.

// Kaptenen

Visa signatur

Mii

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptendigii:

Någon som skulle kunna rekommendera ett par minnen som passar bra till denna servern?
Gärna så billiga som möjligt.

Inte jättebra me detta med HW, så inte riktigt koll på vilka som fungerar.

// Kaptenen

Någon tipsade tidigare i tråden om dessa minnen (som jag köpte till min).
http://www.dustinhome.se/product/5010653384/kingston-8gb-1600mhz-ddr3-ecc-cl11-dimm-w-ts/

Fungerar utan problem.

Köpte min server för några veckor sedan och är mycket nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EggZ:

Är det någon med en TX100 som skulle vilja dela med sig av några siffror över serverns energiförbrukning? Tidigare i tråden länkas det till en recension som säger 30W vid idle, och 70W vid last, men jag nyfiken på några exempel från verkligheten. Gärna med spec. över vilka delar som maskinen kompletterats med, antal VM och hur hög last.

Min drar 47w (mätt med elmätare från Eon), cpu 10%, lagt in en extra vanlig hårddisk samt en ssd.

Permalänk
Medlem

Bygga eget

Hej allihop! Många forum ogillar onödiga trådstarter så jag tänkte låna denna då mitt ärende passar in väl.

Jag tänkte ta ut lite sparpengar och slänga ihop en server för hemmabruk, och skulle uppskatta hjälp med val av hårdvara då ni verkar kunna det betydligt bättre än jag (bara byggt gamingdatorer tidigare). I dagsläget är planen att köra ESXi med ett antal virtuella maskiner på.

En linux som kommer köra minecraft och teamspeak server 24/7 med som mest ett 20 tal anslutningar, men troligtvis mindre. (huvudfunktionen för servern)
En med nån enstaka websida/mailserver.
Två maskiner för att köra en egen DNS nån gång i framtiden
3-4 maskiner för att labba med när jag har tråkigt.

7-8 maskiner totalt alltså, men de kommer inte vara igång alla samtidigt särskilt ofta skulle jag tro.

Lite krav:

Självklart ska det vara en riktig monsterserver för väldigt lite pengar.... Nejdå, men det måste vara prisvärt. Smärtgränsen går vid 5-6k, jag är dock van vid ekonomisk smärta så dra er inte för att reka dyrare setups om ni vill.

Den MÅSTE vara så tyst som möjligt då den kommer stå i vardagsrummet. Har en gamingdator byggd i ett fractal design define xl med deras egna silent series-fläktar. Den datorn är både väldigt sval och extremt tyst även vid full load, vilket har fått mig att kika en del på fractal design node 304/605. (de skulle även passa i vardagsrummet rent estetiskt)

Den ska helst vara så strömsnål som möjligt också såklart, elen kostar ju tyvärr.

Som sagt ligger smärtgränsen runt 5-6k, men jag har inga problem att överstiga den om det kan vara värt det. Ett bra datorbygge är man nöjd med länge enligt min erfarenhet!
Har även sneglat lite på den server som länkats i trådstarten, men den är ju STOR... å det är ju alltid roligare att bygga själv

Hoppas någon tar sig tid att svara, vore väldigt tacksam för råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrplus8:

Hej, lite sugen på att sätta upp en esxi-server alternativt köpa en färdig server. Ni som har denna server hur har ni konfigurerat den? Har ni en SSD för VM-hosts plus fyra diskar för lagring av data som hanteras av dessa VM. Det jag funderar på är om det är möjligt/vettigt att köra en host som en filserver, då med access till hårddiskarna alternativt till extra kontrollerkort för att kunna köra raid (typ 5 eller så). Dessutom några ytterligare virtuella servrar för spel samt lite annat bra att ha.

Jag har gjort såhär:

# Kingston SSD 96GB: ESXi, ISOs, diverse små VMar
# OCZ SSD 60GB: VM-swap samt host-cache (bör nog egentligen inte ligga på samma)
# Hitachi 7K3000 3TB: Filserver
# Seagate 1TB_1: Diverse labb-VMar
# Seagate 1TB_2: Diverse labb-VMar
# Seagate 1TB_3: Diverse labb-VMar

Tidigare hade jag också 2st 2TB WD Green där jag lagt en VMDK på varje och sedan en "spanned volume" i W2k8R2-filservern som ligger på Hitachi'n men det är långt ifrån best practice - funkade dock felfritt i 1-1,5 år då jag gick över till en annan lösning.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag är idag ute efter något liknande. Finns det något lika prisvärt idag? Tips på hur jag kan hitta det annars? Det är kampanj på den (http://www.dustinhome.se/product/5010780354/fujitsu-primergy-...) denna månaden på Dustin också, men den är 1 500 kr dyrare. Hur kommer det sig att (samma) servrar är dyrare idag än de var förra hösten, konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jag har gjort såhär:

# Kingston SSD 96GB: ESXi, ISOs, diverse små VMar
# OCZ SSD 60GB: VM-swap samt host-cache (bör nog egentligen inte ligga på samma)
# Hitachi 7K3000 3TB: Filserver
# Seagate 1TB_1: Diverse labb-VMar
# Seagate 1TB_2: Diverse labb-VMar
# Seagate 1TB_3: Diverse labb-VMar

Tidigare hade jag också 2st 2TB WD Green där jag lagt en VMDK på varje och sedan en "spanned volume" i W2k8R2-filservern som ligger på Hitachi'n men det är långt ifrån best practice - funkade dock felfritt i 1-1,5 år då jag gick över till en annan lösning.

varför inte köra ESXi på en USBsticka och dedikera hela ssdn till VMar och lägga ISOs på en slö mekaniskdisk som 3TB filserver eller så?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

varför inte köra ESXi på en USBsticka och dedikera hela ssdn till VMar och lägga ISOs på en slö mekaniskdisk som 3TB filserver eller så?

Så skulle man naturligtvis kunna göra. Men eftersom själva hypervisorn tar så liten plats ser jag ingen vits i att inte ha den på SSDn, dessutom bootar den hyfsat fort och jag slipper styra om syslog. Har inte speciellt många ISOs heller så jag kan avvara det lilla utrymmet också men lämpligare hade ju varit som sagt att ha dom på roterande media eller på OCZ:an. Finns det lokal lagring på host:en brukar jag försöka ha ISOs på det första (ofta enda) datastore:t. Då slipper man leta

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Så skulle man naturligtvis kunna göra. Men eftersom själva hypervisorn tar så liten plats ser jag ingen vits i att inte ha den på SSDn, dessutom bootar den hyfsat fort och jag slipper styra om syslog. Har inte speciellt många ISOs heller så jag kan avvara det lilla utrymmet också men lämpligare hade ju varit som sagt att ha dom på roterande media eller på OCZ:an. Finns det lokal lagring på host:en brukar jag försöka ha ISOs på det första (ofta enda) datastore:t. Då slipper man leta

min strategi är att försöka ha alla ISOs så man kan PXE-boota från tex WDS... det går sådär :/

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Några tips på färdig server eller delar om man vill köra esxi med en freenas server och en ren ubuntu server, kanske mera sedan men dom två vet jag nu att jag vill köra.
Vt-d är väl ett krav för att få freenas att funka om jag har researchat rätt.

Minst 32gig ska den klara, men kommer köra 16 i början sedan uppgradera.

Räkna med hds behövs inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasfer:

Några tips på färdig server eller delar om man vill köra esxi med en freenas server och en ren ubuntu server, kanske mera sedan men dom två vet jag nu att jag vill köra.
Vt-d är väl ett krav för att få freenas att funka om jag har researchat rätt.

Minst 32gig ska den klara, men kommer köra 16 i början sedan uppgradera.

Räkna med hds behövs inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl på hur mycket krut som behövs. Några inlägg upp har man ju länkat till en Fujitsu.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd

Hejsan

Jag undrar om man köper http://www.dustinhome.se/product/5010641400/fujitsu-primergy-...,
hur mycket drar den i el per år. Om den ska rulla 27/7.

Permalänk
Vila i frid

Den drar runt 75 watt på tomgång beroende på diskkonfiguration. Lastas den max på disk och cpu - räkna med uppemot 200 watt. Exakta värden lär du mäta upp.

Permalänk
Medlem

Man måste inte köpa nytt. eBay dräller av begagnade servrar som dumpas ut efter avslutade leasingkontrakt.
Riktiga Enterprise-servrar för ingenting. Köpte nyss en HP Proliant DL385G2 med 16GB, 4x146GB SAS, 6xNIC, 2xOpteron 2218, dubbla PSU och RAID-kort med BBU för under 2000:-.

Riktigt tyst tack vare bra fläktstyrning och icke-FB-minnen. Inget man har i vardagsrummet men tyst för att vara rackserver.

Drar 230W vid 25% CPU.
Kolla t ex bargainhardware.co.uk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av politby:

Man måste inte köpa nytt. eBay dräller av begagnade servrar som dumpas ut efter avslutade leasingkontrakt.
Riktiga Enterprise-servrar för ingenting. Köpte nyss en HP Proliant DL385G2 med 16GB, 4x146GB SAS, 6xNIC, 2xOpteron 2218, dubbla PSU och RAID-kort med BBU för under 2000:-.

Riktigt tyst tack vare bra fläktstyrning och icke-FB-minnen. Inget man har i vardagsrummet men tyst för att vara rackserver.

Drar 230W vid 25% CPU.
Kolla t ex bargainhardware.co.uk.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen att e3 processorn i den länkade maskinen troligen springer cirklar om dina båda opteron på många uppgifter med betydligt lägre strömförbrukning kan vi ju bortse ifrån

Permalänk
Inaktiv

Kan man köra freeNAS som en VM under ESXi eller är det en dålig ide? Bör det hellre vara en egen fysisk maskin? Om vt-d stöds borde väl freeNAS ha direkt access till diskarna vilket jag har förstått ska vara problemet med att köra det i en VM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Sen att e3 processorn i den länkade maskinen troligen springer cirklar om dina båda opteron på många uppgifter med betydligt lägre strömförbrukning kan vi ju bortse ifrån

Exakt. Äldre grejer förtjänar att få nytt liv. Och riktiga rackservrar är manligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nån som har tillgång till .vib för att få igång nic nr. 2? Skulle bli tacksam för det!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design