nyfiken på server/nas fördelarna

Permalänk

nyfiken på server/nas fördelarna

hej

jag har länge velat ha en server hemma... men jag har aldrig orkat genomföra det.

funderat en del på NAS server.
men vad är era åsikter om dess fördelar...

idag betalar jag för utrymme i molnet där jag förvarar allt viktigt, bilder och annat....

vad skulle jag vinna på genom att skaffa mig en egen NAS?
är det bara att jag kan få mycket mer utrymme utan att betala en förmögenhet (flera TB).

om jag skulle ha en server hemma så skulle jag sätta upp den så jag kan komma åt den online ändå (typ ftp).

vad använder du din NAS till... streamar du film online eller bara hemma i nätverket...
idag har jag all min film på min stationära dator och delar bara ut den på nätverket.

berätta mer gärna

Permalänk
Medlem

Jag har en "hemserver" (den står egentligen på jobbet i datahallen) där jag lagrar alla mediafiler. Kör arch linux på den, monterar alltid filsystemet över internet och streamar allt hemifrån (eller var jag nu råkar vara).

Den stora fördelen som jag känner är att jag själv har koll på var filerna finns och att ingen annan kommer åt dom. Känns lite fel att låta ett företag ta hand om mina privata filer och likande. Sen behöver man ju ändå backup på alla viktiga filer, jag har en liten server hemma också som jag har för backups. Det är ju lite mer jobb att lösa det själv, men det är mycket roligare

Sen kan man ju använda servern till annat också, som torrent-trafik (för exempelvis linux-distar) så du slipper lasta ner din vanliga dator med sånt. Förut hade jag massor av diskar i min vanliga dator med ett stort p180-chassi. Med diskarna i en filserver kunde jag bygga en liten mITX-dator istället, smidigt när man åker på lan eller sånt, och ändå har jag "med mig" alla filer så länge det finns en bra uppkoppling dit jag kommer. (detta kräver ju att man har bra uppkoppling på servern också givetvis).

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Prestandan skulle jag vilja påstå är den största skillnaden jämfört med "molnet". Man kan jobba mot en NAS nästan lika snabbt som en lokal hårddisk om man kör gigabitnätverk. Kör du mot lagring på internet är det kanske 100 gånger långsammare.

Jag har min filserver som en stor hårddisk endast inom lokala nätverket (alltså hemma). Vi har rätt många datorer hemma och det känns skönt att ha en central plats alla kan lagra filerna på. Rent teoretiskt är det möjligt att komma åt filer på den även utifrån internet men det är inget jag brukar använda.