Snabbguide: XBMC på Raspberry Pi

Trädvy Permalänk
Robot
Registrerad
Dec 1999

Snabbguide: XBMC på Raspberry Pi

Enkortsdatorn Raspberry Pi har väckt mångas intresse, inte minst genom potentialen som billig mediaspelare. SweClockers tittar närmare på vad som krävs för att få igång populära XBMC.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2010

Spännande! Ska läsa detta med glädje!

Chassi: Prodigy CHOPPED!, GPU: ASUS 7970 H2O, CPU: Intel i5 2500K H2O, SSD: Samsung 830 128GB x2, PSU: be quiet! L8 630W, Mobo: ASRock Z68M-ITX/HT, RAM: Crucial Ballistix 2x4GB, Mus: Func MS-3, Tgb: Microsoft SideWinder X4, OS: Win7, Ljud: Beyerdynamic DT770 PRO 80Ω. (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010

Har slängt in raspbmc på min PI och det funkar (än så länge) ganska bra
Är dock inte så kräsen när det gäller blidkvalitet, men lyckades få ett par TV-serier i 720 att rulla på fint.

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storuman
Registrerad
Okt 2006

Jag föredrar OpenElec men Raspbmc fungerar också bra, mycket rolig läsning och intressant video Emil
Skippa thumbnails, visst det är fint med drar för mycket av den lilla körsbär.

MYPC: NZXT H440 |GRYPHON Z87 |Armor Kit |4770K @4.6GHz |GTX780 Reference SLI |SSD 2x128gb |I2757FM
GFPC: NZXT H230 Silent |H80i |i5 4690K |GTX780 DC2OC |SSD 128GB & 80GB |BX2450
Server: i3 2100 |SSD 40GB |3x2TB Caviar Green |TV: Panasonic TX-P65ST50Y 3D
HTPC: E350M1 |Cast |Gaming: 360 |PS3 |One |Lek: D3100 |Xperia Z3 |iPad Air |Note III

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011

Kul med en guide för enkortsdatorer, skall bli spännande läsning!

Chassi: Corsair Carbide Air 540 | Moderkort: ASUS P8Z77-WS | CPU: Intel Core i5 3570K@4.6 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX680 Lightning | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series | HDD 1: 2x 1TB WD Red - Raid1 | HDD 2: 2x 3TB WD Red - Raid1 | HDD 3: 3TB Seagate NAS
Kylning: Noctua NH-D14 | 2x Phanteks PH-F140HP | 5x Corsair Air series AF140

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Beställde min PI förra veckan på rekomendation av kompis, sitter fortfarande och väntar på ett mail om att den ska skickas... 3-8 veckors väntetid verkar det stå på alla sidor jag hittade. =/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Nov 2002

Såg precis denna länk om 64st rasberry pi + lego, kanske av relaterande intresse?
http://www.tomshardware.com/news/Raspberry-Pi-Supercomputer-L...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Sep 2007

Sånt här vill jag se mer av, minirecensioner och utbildnings videos på saker som inte är riktigt mainstream (ännu).

Riggen: 2x Xeon E5-2620 @ 12x2,3 Ghz - Asus Z9PE-D8 WS - Corsair 32GB RAM - 2x R9 290 in CF - 3x HP ZR24W 24" - 2x Samsung 840 500GB in raid0 - Asus Xonar DX - 2x Noctua NH-U12S - 2x EVGA Supernova G2 850W - Obsidian 900D
NAS: FreeNAS on HP Proliant MicroServer Gen 8 - Intel Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Är väldigt sugen på Cubieboard istället. Bör vara snabbare än pi.

http://cubieboard.org/

1090T @ 3,7 GHz | TX3 P&P | GA-MA770T-UD3P | 8GB DDR3 | GTX 660 SC | H230

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Taft:

Jag föredrar OpenElec men Raspbmc fungerar också bra, mycket rolig läsning och intressant video Emil
Skippa thumbnails, visst det är fint med drar för mycket av den lilla körsbär.

Körsbär?!

Skickades från m.sweclockers.com

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2011

Underbart! Kul med guider likt denna. Dessutom passade det grymt bra just nu då den jag är inneboende hos just har lagt in raspmc på sin, men vi behöver nog tweaka lite och greja. Än en gång, KUUUL!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2003

så. varför nämna att PI är inkopplad på gigabitnätverk. Den stödjer ju själv bara 10/100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Mar 2003

Redaktionen bör/borde även testa Xbian, som är mycket smidigare att installera på sitt sdkort.

Xbian bygger på raspbian fast lite mer optimerat skulle man säga

http://xbian.org/

Jämför gärna och se om ni märker någon prestandaskillnad.

Jag har kört Xbian sedan jag fick mitt kort och tycker den flyter på otroligt bra men å andra sidan har jag inte testat andra os.

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Superlight:

Det finns många olika RPI liknande datorer i dagsläget. Men att byta till en A10, eller Allwinner A10 som de egentligen heter är ingenting att rekommendera. Sedan hittade jag inget pris på den du länkade så om den är betydligt billigare än RPI så kanske det skulle vara ett alternativ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2011

Har testat openelec och raspbmc på min men jag tycker att båda var fruktansvärt sega i menyer och laddning. Såg ut att funka väldigt mycket bättre i videon. Kan man ha gjort ngt fel eller har dom optimerat operativsystemen den senaste tiden?

i5 2500k @ 4.3GHz | Asus P8Z68-V PRO | Sapphire Radeon HD 7970 | Be Quite! Dark Rock C1 | 6 x 120GB SSD | 16GB Vengeance CL9 1600MHz | Be Quiet! Straight Power E9 680W | FD Define R3 Titanium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Sep 2007

Om man limmar på en liten kylfläns, hur mycket överklock klarar då den lilla processorn?

Riggen: 2x Xeon E5-2620 @ 12x2,3 Ghz - Asus Z9PE-D8 WS - Corsair 32GB RAM - 2x R9 290 in CF - 3x HP ZR24W 24" - 2x Samsung 840 500GB in raid0 - Asus Xonar DX - 2x Noctua NH-U12S - 2x EVGA Supernova G2 850W - Obsidian 900D
NAS: FreeNAS on HP Proliant MicroServer Gen 8 - Intel Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Kör XBMC på min S3a, flyter som smör

Hej köp mitt ofärdiga spel, har också DLC premium season pass. - RIP spelbranschen.

♦ Macbook Pro 13,3" Retina Mid-14 ♦ 8 GB ♦ 256 GB SSD

♦ PlayStation 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvkarleby
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av RoleX:

Redaktionen bör/borde även testa Xbian, som är mycket smidigare att installera på sitt sdkort.

Xbian bygger på raspbian fast lite mer optimerat skulle man säga

http://xbian.org/

Jämför gärna och se om ni märker någon prestandaskillnad.

Jag har kört Xbian sedan jag fick mitt kort och tycker den flyter på otroligt bra men å andra sidan har jag inte testat andra os.

Hur xbian funkar med current build kan jag inte uttala mig ang. Men jag kan säga att ditt påstående att det är mycket lättare att installera var nog det dummaste jag hört.

Dels har dom tagit koden för installern från raspbmc och sedan så är ju raspbmc precis så enkel att installera som det bara går kan ju liksom inte bli lättare än att klicka på en knapp och sedan stoppa i den i raspberryn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

La in både Raspbmc och Xbian på min för två månader sen. Föredrar nog Xbian utav de två, inte använt någon av dem på tre veckor nu men då var Xbian skönare för den överklockade som standard vilket gjorde menyerna mycket bekvämare medans XBMCs implementation av AirPlay bara fungerade i Raspbmc, använder det knappt ändå så valet föll på Xbian för mig.

Hade problem med filer med mer än stereoljud dock, har inte fler högtalare och istället för att mixa ner det så försvann bara alla andra kanaler vilket gjorde det svårt att höra vad folk sa i vissa filmer. Sen är inte libass fungerande i omxplayer som är själva faktiska mediaspelaren xbmc för raspberry pi använder heller så sån där textning med teckensnitt, färger och animationer fungerar inte alls (rätt processorintensivt så även om stödet fanns där skylle det nog lagga), flyger upp massa koder och koordinater för formateringen av texten bara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvkarleby
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av skogsvilden:

Om man limmar på en liten kylfläns, hur mycket överklock klarar då den lilla processorn?

Raspbmc kör just nu inte turbo mode, men om du kör en standard build av linux på den så har du automatisk överklockning till 1ghz. Detta utan kylfläns. Jag har monterat kylfläns på min men det är mest för att den ska vara lite kyligare i standardutförande.

Dock så rekommenderas inte någon starkare OC än turbo mode då du måste börja pilla mer med volt då vilket snabbt dödar den lilla krabaten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Mar 2008

Läs mer om överklocking av Raspberry Pi här:

http://www.raspberrypi.org/archives/2008

Core i5-4670k, Asus Z87I-PRO, 8GB Corsair Vengeance LP 1600MHz, ASUS Radeon R9 270X DirectCU II, Lian Li PCQ-08, Corsair AX850.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Jan 2004

Trevlig snabb review....mer sådant.
Dock hakade jag upp mig en en LITEN LITEN detalj när Emil stod och nämnde mobilladdaren......rättelse dock inskickad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Men vart köper jag Raspberry då? Måste jag beställa från utlandet eller finns det någon bra återförsäljare i Sverige?

Asus P8Z68-V | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Corsair 12GB CL9 2000Mhz XMS3 | XFX Radeon HD6870 BE 1GB | OCZ SSD Agility 3 60GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Western Digital MyBook 1TB | Western Digital Elements 1.5TB | Seagate Freeagent 1TB | Samsung SH-S222AB | Fractal Design Arc | Linux Crunchbang

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009

Jag ställer mig tveksam. Jag har en Asus EEE box med atom + ion 2 och jag är inte jättenöjd med prestandan. Det blir att bygga en riktig mediadator snart.

i5 3570K | Thermalright MUX Black | 16 gb 1600 mhz | Lövblås: KFA2 GTX 680 LTD OC | msi Z77A GD65 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rimforsa
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Nta:

Men vart köper jag Raspberry då? Måste jag beställa från utlandet eller finns det någon bra återförsäljare i Sverige?

Du beställer från england, antingen Element14 (som jag rekomenderar då de är snabbare, knappt tre veckor leveranstid nu) eller RS Components:

http://export.farnell.com/rp/order/?COM=raspberrypi-group
http://uk.rs-online.com/web/generalDisplay.html?id=raspberryp...

Mer information på http://www.raspberrypi.org/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av silaslenz:

Du beställer från england, antingen Element14 (som jag rekomenderar då de är snabbare, knappt tre veckor leveranstid nu) eller RS Components:

http://export.farnell.com/rp/order/?COM=raspberrypi-group
http://uk.rs-online.com/web/generalDisplay.html?id=raspberryp...

Mer information på http://www.raspberrypi.org/

Tack!

Asus P8Z68-V | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Corsair 12GB CL9 2000Mhz XMS3 | XFX Radeon HD6870 BE 1GB | OCZ SSD Agility 3 60GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Western Digital MyBook 1TB | Western Digital Elements 1.5TB | Seagate Freeagent 1TB | Samsung SH-S222AB | Fractal Design Arc | Linux Crunchbang

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Lonefox:

Trevlig snabb review....mer sådant.
Dock hakade jag upp mig en en LITEN LITEN detalj när Emil stod och nämnde mobilladdaren......rättelse dock inskickad

jag hoppas på en utveckling om vad som är fel med laddaren? vad jag vet finns det många laddare som klarar specen med lätthet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2007

Har redan en pi med Raspbmc, tuggar på fint även om dts är ett problem vilket är synd. Jag har överklockat till 935 MHz och bytt till ett "lättare" tema och då funkar en hel del rippar med dts utan problem. Just temat är väldigt viktigt för att få "flyt" tycker jag, standardtemat funkar väl okej men finns mindre resurskrävande som inte laggar lika mycket alls.

Skrivet av Superlight:

Någonting i mitt bakhuvud säger mig att jag har läst att Cupieboard inte är lämplig som media spelare av någon anledning. Något om dåligt hårdvarustöd för medieavkodning, kan dock minnas fel och det kan ha varit ett annat kort, finns ju rätt många vid det här laget ^^

Phenom X4 945 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | 8 GB corsair 12800 cl7 | ASUS GTX660 DC2 | 3040 GB
Dell Vostro V131 w/ Linux Mint 17.n | Lenovo Miix 2 8" | 2x Raspberry Pi
Stop the Loudness War!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008

Vad skotton heter filmen i bakgrunden? Känner igen den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storuman
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Justbecause:

Körsbär?!

Skickades från m.sweclockers.com

Haha menade Hallon XD

MYPC: NZXT H440 |GRYPHON Z87 |Armor Kit |4770K @4.6GHz |GTX780 Reference SLI |SSD 2x128gb |I2757FM
GFPC: NZXT H230 Silent |H80i |i5 4690K |GTX780 DC2OC |SSD 128GB & 80GB |BX2450
Server: i3 2100 |SSD 40GB |3x2TB Caviar Green |TV: Panasonic TX-P65ST50Y 3D
HTPC: E350M1 |Cast |Gaming: 360 |PS3 |One |Lek: D3100 |Xperia Z3 |iPad Air |Note III