Snabbguide: XBMC på Raspberry Pi

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinge:

jag hoppas på en utveckling om vad som är fel med laddaren? vad jag vet finns det många laddare som klarar specen med lätthet.

Inget fel med laddaren..utan vad han sade att raspberryn kräver i strömväg....
Ingen enhet drar ngr Ah....amperetimmar....
Det är ett begrepp för att förklara ett batteris kapacitet.....
Han använde sig av fel benämning...
Hänger du med NU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Har redan en pi med Raspbmc, tuggar på fint även om dts är ett problem vilket är synd. Jag har överklockat till 935 MHz och bytt till ett "lättare" tema och då funkar en hel del rippar med dts utan problem. Just temat är väldigt viktigt för att få "flyt" tycker jag, standardtemat funkar väl okej men finns mindre resurskrävande som inte laggar lika mycket alls.

Vilket tema kör du som är lättare än standard temat? Jag skulle gärna speeda upp min enhet lite mer så all input är välkommen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Vad skotton heter filmen i bakgrunden? Känner igen den.

Elephants Dream

http://www.elephantsdream.org/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Jaha tackar så mycket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Inget fel med laddaren..utan vad han sade att raspberryn kräver i strömväg....
Ingen enhet drar ngr Ah....amperetimmar....
Det är ett begrepp för att förklara ett batteris kapacitet.....
Han använde sig av fel benämning...
Hänger du med NU?

Orkar inte kolla upp vad han sa, men är det att han sa Amperetimmar istället för bara Ampere du stör dig på?

Permalänk
Medlem

Varför köpa en sånhär? Visst den är hur billig som helst men varför inte punga ut det dubbla för att få en låångt mycket snabbare, och mindre Mini PC?
Ser så fult ut utan chassi med

Permalänk
Medlem

Känns för klen, hade varit kanon om den hade orkat spela uppbackade blu-rayskivor utan problem.
Men är väl ett steg i rätt riktning iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Har testat openelec och raspbmc på min men jag tycker att båda var fruktansvärt sega i menyer och laddning. Såg ut att funka väldigt mycket bättre i videon. Kan man ha gjort ngt fel eller har dom optimerat operativsystemen den senaste tiden?

Beror lite på när du testade sist, men från RC4 blev det BRA mycket snabbare då menyer etc började använda sig av flytpunkts-delen i CPUn. Även mycket optimeringar etc i RC4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparven91:

Hur xbian funkar med current build kan jag inte uttala mig ang. Men jag kan säga att ditt påstående att det är mycket lättare att installera var nog det dummaste jag hört.

Dels har dom tagit koden för installern från raspbmc och sedan så är ju raspbmc precis så enkel att installera som det bara går kan ju liksom inte bli lättare än att klicka på en knapp och sedan stoppa i den i raspberryn.

Du laddar ner en xbian isofil sedan använder du win32diskmanager där väljer iso filen och sdkortet så packas all matrial direkt på sd kortet sen är det bara tuta o köra.

Det är mycket smidigare än att krångla med nätverkskabel och vänta in laddtider för att den ska hämta ytterligare saker.

Så ja det kan bli enklare och det är det

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det nämnts här men vill frambringa 2 viktiga poänger med hallonet som media spelare!
- Plugga enkelt i USB kabeln i TVn, tada! startar ihop med TVn
- Varför i ¤&¤"& styrde ni hallonet med tangentbord?? Det e bara ösa på med fjärrkontrollen, går via HDMI-kabeln

Använder den på gym-TVn, duger att kolla lite serier o film på, men kanske ingen PRIMÄR htpc liksom men 350 spänn, helt OK pris!

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Orkar inte kolla upp vad han sa, men är det att han sa Amperetimmar istället för bara Ampere du stör dig på?

Ja?
Visst världen går inte under för att han sade det...men rätt skall vara rätt...

"Men orka" kanske du tänker nu.. JA jag orkar...

Permalänk
Medlem

Grymt! Har väntat på detta! Dags att se om det är värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ att testa denna. Verkar ju duga rätt bra ändå. När det kommer lite kraftfullare hårdvara så borde det rulla på fint.

Kul att se lite tester på lite mer udda saker än de vanliga processor / grafikkortstesterna

Permalänk
Medlem

Har själv kört Raspberry Pi några månader i sovrummet. Openelec fastnade jag för då det inte laggar med dts-ljud utan receiver. Jag har en extra Raspberry om någon är sugen och inte vill vänta flera veckor på en. Skicka PM isf.

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Har själv kört raspberry nu i några veckor och är väldigt nöjd. Visst får man en bättre pryl om man lägger till några hundralappar men om man har 2-3 tv apparater i hushållet och så drar det iväg om varje enhet är dubbelt så dyr. Utvecklingen går ju i rasande takt. XBMC UI i i de tidigare releaserna var ju helt fruktansvärt segt och irriterade jobbigt, men nu börjar det bli acceptabelt flyt i menyerna. Skulle inte förvåna mig och ett halvår eller så flyter menyer och gränssnittet 100% perfekt.

Lite trist är det när den måste mjukvarudecoda DTS om mottagarutrustningen inte har stöd för det. Chippet ska klara av hårdvarudecoding av DTS men det saknas licens för det, med lite tur kanske man kan köpa till DTS licensen löst för några kronor och således få hårdvarudecodning av DTS strömmen, det skulle ju avlasta CPU med en 60-70%.

Angående strömförsörjningen så har USB porten som nästan alltid finns på TV apparater klarat av att leverera rätt strömförsörjning. Har testat på ett par TV apparater och har alltid fungerat klockrent även rejält överklockad. Min teori är att USB porten på TV apparater ger mer än 500mA för att det ska fungera perfekt med kundernas alla möjliga olika 2,5" diskar. Men det är bara en teori. Har man bara tänkt att nyttja den till TV så kan man spara in på en AC-DC omvandlare.

Permalänk
Medlem

funkar den med android???

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Medlem

Tycker det finns betydligt mer attraktiva lösningar att få tag på. Man kan få en hyffsad liten android mediaspelare för kring 400-500kr, klar i ett litet skal med en dubbelkärnig cpu från kina.
Men under sista kvartalet detta år kommer 4-kärniga cpu:er från kinesiska Mediatek massproduceras och komma till diverse android prylar. Och med det soc:et tror jag det blir rätt bra prestanda i grejerna och dom kommer klara att mjukvaru avkoda rätt bra också.
Det är även tal om att Mediatek kommer släppa en 8-kärnig skapelse nästa år, men vi får väll se.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Jag beställde min Raspberry Pi från ebay och fick hem den på 3-4 dagar. Köpte även ett skal och SD kort.

Har kört Raspberry nu i 2 veckor och har faktiskt kopplat bort min Boxee Box. (de lade ner mjukvaruutvecklingen i februari) och är nöjd för det mest. Precis som Emil säger så hänger sig RPI nästan varje dag när jag hoppat runt lite för mycket i menyer osv. Men den har aldrig hängt sig under själva filmuppspelningen. Utan den brukar hänga sig när jag sett klart en film och går tillbaka till någon meny.

Undertexter online funkar inte heller, utan man får dra hem undertexterna själv.

Har bara kört Rasbmc och inte de två andra populära versionerna av XBMC.

Coolast av allt var att det går att styra RPI med tvns fjärrkontroll. Så ingen anledning att köpa en extra mus för styrningen. I alla fall om man har en ny tv.

Som sagt, nöjd är jag, förutom att det är jobbigt att resa på sig och dra ur sladden och koppla in den igen när den hänger sig.

Permalänk
Medlem

"samt får nördtarmen att vakna till liv med besked"

Hahahaha, så jävla bra

Permalänk
Skrivet av Danjoh:

Beställde min PI förra veckan på rekomendation av kompis, sitter fortfarande och väntar på ett mail om att den ska skickas... 3-8 veckors väntetid verkar det stå på alla sidor jag hittade. =/

ja bestälde min i juli fick besked att leveras skulle va efter 11veckor fick mail för 3veckor sen att det var förseningar på 5veckor till :S så ska väl komma i slutet av oktober...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Körsbär?!

Skickades från m.sweclockers.com

hallon borde det va ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av SeenFo:

funkar den med android???

nix

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Skulle vara fint med en NAS-variant av den med plats för ett kontrollerkort och ett bra integrerat nic, typ någon intel-variant.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Vilket tema kör du som är lättare än standard temat? Jag skulle gärna speeda upp min enhet lite mer så all input är välkommen

Jag TROR det var quartz temat, dock inte säker då jag inte har xbmc installerat för tillfället, var något "apple-tv tema" i alla fall. Tyckte det gick betydligt snabbare i huvudmenyn och kändes även som att den klarade lite tyngre filer men jag gjorde inte några utförliga tester så kan inte säga säkert.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Tack Emil nu har jag beställt ytterliggare en sak som jag inte behöver men bara "vill ha". Men den ska väl täcka nåt litet behov jag har kanske, har ju bara en speldator, laptop, netbook, htpc, server och en boxee box sen tidigare i mitt ensamhushåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Jag TROR det var quartz temat, dock inte säker då jag inte har xbmc installerat för tillfället, var något "apple-tv tema" i alla fall. Tyckte det gick betydligt snabbare i huvudmenyn och kändes även som att den klarade lite tyngre filer men jag gjorde inte några utförliga tester så kan inte säga säkert.

Tack för svaret, jag får testa när jag får wifi-adaptern levererad.

Permalänk
Medlem

Kör XBMC på min Galaxy Nexus också, flyter även den på som smör

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått någon hjälp i forumet men försöker här.

kan inte ladda ner något till min raspbmc, mitt storage står på 60mb, har 8gb men någon sa att den gjorde om den andra partionen till någon linux partion, jag hittade något i lagring som hette pi och den la jag till och den var på 5gb men jag kan fortfarande inte ladda ner en enda plugin, det vill bara inte funka.

har testat att installera om den 3-4ggr ingen skillnad, någon som gjort något speciellt när dom installerat sina för att kunna ladda ner addons/skins?

har bara kört exe som vanligt och låtit det ta sin tid, sedan startat den och väntat tills det var klart, vad har gått snett?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Angående DTS o 1080p så är det inga som helst problem att spela upp med orginalklock om man säger till xbmc att skicka vidare ljudet genom hdmin till recievern, så det är ju ett förslag till Emil att kolla upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arcifer:

Kör XBMC på min Galaxy Nexus också, flyter även den på som smör

Fungerar rätt bra på Galaxy S3 också men lite svårt att klicka sig runt på en 4.8 skärm så använder min Galaxy S(1) som fjärrkontroll och nice, väldigt nice.

Men tjatar igen om min Measy E8HDL-E

som säljs utan FW uppdateringar och utan app-stöd på NetOnNet under namnet onbynetonnet MP 1.3 Finns även Andersson-map3.0 men förstår inte varför man ska lägga ut mer pengar än 600 kr. 3D undertexter går ju att fixa så här: http://www.3dsbs.com/3d-subtitles/57-how-you-can-make-3d-subt...

Okej, man får manuellt ställa in ljudet på HDMI/SPDIF RAW varje gång man startar den om man vill köra DTS/DD 5.1 genom förstärkaren men enormt prisvärd och varför stänga av den? Okej, ta bort den billiga högfrekventa fläkten får man också göra men fläkten behövs inte. Ändå har jag tvingat i min gamla 40 GB PS3 hårddisk i den. 600 kr är väll vad man landar med Rabery P1i om man ska köpa till SD-kort och usb-laddare. Vore förståss kul om man kunde köra in Vanilla FW 3.05 (har försökt) och leka lite men inte så viktigt.

PS - Tog bort hårddisken därför att den var varm som attan. Gick inte att hålla i handen. Fläkten jag tog bort blåser bara på hårddisken och den hade nog behövts. Men kör hellre utan fläkt och går ju utmärkt att spela film från min NAS.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)