Microsoft inleder förbokningar av Windows 8 – satsar 1 miljard dollar på marknadsföring

Permalänk
Medlem

Här är ett citat som jag ofta läser från olika personer: "Om det inte vore för Metro Ui:t, så hade jag köpt Windows 8"

Då är det ju bara som att köpa en extra kopia av Windows 7. Hur tänker ni egentligen?
Windows 8 kommer garanterat att floppa på desktop eftersom det inte finns någon anledning till att "uppgradera".

Alla ni som har fått för er att uppgradera till Windows 8 från Windows 7 lurar bara er själva. Ni uppgraderar bara startmenyn för en hög summa pengar. Ge er hjärna en chans och titta på det hela ur ett logiskt perspektiv.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobijjah:

Här är ett citat som jag ofta läser från olika personer: "Om det inte vore för Metro Ui:t, så hade jag köpt Windows 8"

Då är det ju bara som att köpa en extra kopia av Windows 7. Hur tänker ni egentligen?
Windows 8 kommer garanterat att floppa på desktop eftersom det inte finns någon anledning till att "uppgradera".

Alla ni som har fått för er att uppgradera till Windows 8 från Windows 7 lurar bara er själva. Ni uppgraderar bara startmenyn för en hög summa pengar. Ge er hjärna en chans och titta på det hela ur ett logiskt perspektiv.

Fast det finns endel saker som faktiskt blir bättre också

Permalänk

Skall nog ge mig in på Windows Server 2012 som mitt nästa OS, tweakat naturligtvis. Får se.

Permalänk
Medlem

Jag är personligen glad över att de tog bort den dumma distinktionen mellan OEM och Retail, ingen som köpte Retail-licenserna i alla fall då de var minst 500kr dyrare. Bara av den anledningen kommer jag garanterat skaffa W8, då jag byter dator en gång vartannat år, ibland oftare.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Väldigt tjat om såna där startknappar från 1900-frost. Är det verkligen så illa ställt i windowsvärlden att man inte kan installera och konfigurera det man själv vill ha i sitt system? Det låter rent fruktansvärt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Skall nog ge mig in på Windows Server 2012 som mitt nästa OS, tweakat naturligtvis. Får se.

Du menar istället för Windows 8 för att slippa Metro UI:t? Isf har jag en "rolig" nyhet för dig... Windows Server 2012 använder sig okcså utav Metro UI, precis som Windows 8

Permalänk
Skrivet av Krass:

Du menar istället för Windows 8 för att slippa Metro UI:t? Isf har jag en "rolig" nyhet för dig... Windows Server 2012 använder sig okcså utav Metro UI, precis som Windows 8

Haha, jaaa...de är för roliga! Hur tänkte de där??

För de som funderar på ClassicShell och Stardock, det finns andra alternativ:
http://forums.mydigitallife.info/threads/35189-Windows-7-explorer-for-Windows-8

Permalänk
Medlem

Förbaskat fult och opraktiskt interface för att ha på en PC.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Förutom att startmenyn är borta så är det som stör mig absolut mest att kör man samma program i desktop och i Metro, exv. Chrome så öppnar den två instanser av programmet. Det är för mig oacceptabelt och ger känslan att man kör dubbla operativsystem och att Metro bara är något de slängt dit i efterhand.

Permalänk

Metro hit och dit...Ribbon är ju djävulen själv i win8, borde vara meckigare att få bort.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Själv kör jag windows 8 rtm från msdnaa och gillar det riktigt mycket. Jag trodde inte jag skulle gilla ribbon då jag inte gillade det i office men Ribbon slår windows 7 kraftigt, det går bra mycket snabbare att ställa in hur mappar och filer skall visas.

Metro är inte underbart men jag har inga stora problem med det, tycker det är skönt att ha mycket utrymme att lägga program på utan att behöva ha dem på skrivbordet. Jag tycker metro fungerar väldigt bra, dock kör jag inga metro apps då jag inte vill ha full screen webläsare.

Det som dock gör att jag gillar windows 8 mycket är alla små funktioner som gör det bra mycket bättre. Till exempel att man för att slå eller av både ljud och bild på en andra skärm bara behöver hålla över högra hörnet och sen välja device och skärm, går väldigt snabbt faktiskt. Sen är den nya filflyttningssystemet bra.

Om folk inte vore så livrädda för förändring kanske de skulle se de bra sakerna också. men om nu finns folk som inte ens gått ifrån det hemska som är windows classic mode så fattar man väl att de inte vill ha förändring.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Krass:

Du menar istället för Windows 8 för att slippa Metro UI:t? Isf har jag en "rolig" nyhet för dig... Windows Server 2012 använder sig okcså utav Metro UI, precis som Windows 8

Jag känner till det, men Metro har mindre betydelse på Windows Server 2012.

Permalänk
Snusfri

Har nu registrerat mig för en 139:- uppgradering.

Kör Windows 8 på min laptop och gillar det skarpt, när man sätter sig vid den stationära med Windows 7 så känns den gamla startmenyn väldigt gammal och förlegad.

Man vänjer sig väldigt snabbt vid Modern UI, men folk är så förbannat rädda för förändringar och förbättringar..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

En miljard i marknadsföring på 8'an som den är nu, är:
1) Pengar i sjön. Läppstift på en gris.
2) En tredjedel av vad Sony spenderade på marknadsföring vid lanseringen av Playstation 3, och en sjättedel av vad Apple la på marknadsföring av iPhone förra året. Tror Microsoft att Win8 säljer sig självt, eller tror de inte själva på produkten?

Jag fruktar att Win8 blir början till slutet för Microsofts dominans på operativsystem. Jag säger "fruktar", för jag tycker inte om vare sig OSX eller Linux, som bägge har sina egna, mycket svåra, problem, men när inte ens en microsoft-fanboi som jag vill ha Win8, då finns det anledning till eftertanke.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

när jag köpte ny laptop så registrerade jag mig på pro versionen för 139.... Hoppas det är hela och inget skumt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Om folk inte vore så livrädda för förändring kanske de skulle se de bra sakerna också. men om nu finns folk som inte ens gått ifrån det hemska som är windows classic mode så fattar man väl att de inte vill ha förändring.

Skrivet av EpicBoobs:

Har nu registrerat mig för en 139:- uppgradering.

Kör Windows 8 på min laptop och gillar det skarpt, när man sätter sig vid den stationära med Windows 7 så känns den gamla startmenyn väldigt gammal och förlegad.

Man vänjer sig väldigt snabbt vid Modern UI, men folk är så förbannat rädda för förändringar och förbättringar..

Folk är inte speciellt rädda för förändringar.
Däremot skyr folk försämringar och det är väldigt många ink mig som anser att windows 8 är en kraftig försämring mot tex Windows 7.

Ja det finns en del saker i åttan som är bättre, men när försämringarna med det är så pass påtagligt så undviker man det.

Och varför ska man behöva VÄNJA sig med nått som är mycket sämre är det befintliga som finns, synnerligen korkat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Folk är inte speciellt rädda för förändringar.
Däremot skyr folk försämringar och det är väldigt många ink mig som anser att windows 8 är en kraftig försämring mot tex Windows 7.

Ja det finns en del saker i åttan som är bättre, men när försämringarna med det är så pass påtagligt så undviker man det.

Och varför ska man behöva VÄNJA sig med nått som är mycket sämre är det befintliga som finns, synnerligen korkat.

Du gör ett litet problem till ett uppblåst.
Liksom alltid när det kommer något "för" annorlunda ska en del folk ifrågasätta och konstant klaga.
Inte just W8 utan i princip oavsett vad det gäller.

Permalänk
Medlem

Totalt sinnessjukt! Bara ett par stycken av dom där 1000 miljonerna dollar, hade ju säkerligen varit mer än nog för att bekosta utvecklingen av alternativ till allt det som folk ogillar med windows 8.

Något som säkerligen minskat behovet av marknadsföring på ett dramatiskt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du gör ett litet problem till ett uppblåst.
Liksom alltid när det kommer något "för" annorlunda ska en del folk ifrågasätta och konstant klaga.
Inte just W8 utan i princip oavsett vad det gäller.

På exakt samma sätt så kan man göra observationen att så fort som folk höjer rösten mot en förändring som ogillas, så dyker det alltid upp en "klick" med folk som gillar förändringen och som gör sitt yttersta för att bagatellisera, trivialisera och i allmänhet förringa allt ogillandet.

Eftersom om dom inte har några direkta invändningar mot förändringen... Ja då säger ju sunda förnuftet att deras eminenta smak/bedömning måste vara den korrekta. Jo men visst....

Permalänk
Medlem

Det skall väl även gå att ladda ned Windows 8 över nätet för en billigare peng?
Bokar man från exempelvis Webhallen antar jag att 549:- är priset för hemskickad förpackning+skiva?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agvar:

Tryck på Windowstangenten och börja skriv, funkar precis likadant i 8an som 7an.

Flytta runt era "iconer" i metro och ta bort de ni inte vill använda. Se metro som en större och mer interaktiv startmeny, för det är precis vad det är. Det är som att prata med en äldre kvinna på någon ekonomiavdelning som skolades på skrivmaskin att läsa här, rädsla för ny teknik och oförmåga att inse att det är en själv som inte kan, och det är något jag inte hade förväntat mig just här av alla ställen. Någon skriver att 8an är buggig, en annan att den saknar nyheter, en tredje att deskopn ska försvinna. Snälla läs på och använd systemet på riktigit, sen kan ni bli tagna på allvar.

Idag är det väldigt få datoranvändare som aktivt använder startmenyn, de flesta använder en dator dagligen i sitt jobb och har en så pass hög datormognad där de lärt sig att du gör allt snabbare med kortkomandon och sökning direkt på startmenyn, eller genom att fästa program på aktivitetslisten. Tro mig, jag har jobbat i branschen sen 99 i alla möjliga roller och befattningar och kommit o kontakt med användare från alla skolor.

Se:

Skrivet av anders190:

Du vet att du kan söka med hjälp av startmenyn? Du kommer ju åt snudd åt hela datorn med den "lilla" startmenyn Windows 7 har. Du måste inte ens täcka hela skärmen!

Dock har du ju rätt i att kortkommandon är bra och de bör helt klart användas för att effektivisera datoranvändandet.

Så ja, det går även i Windows 8 men varför ska jag täcka hela skärmen när det fungerar bra med den lilla menyn i Windows 7? Jag vill som tidigare sagt få möjligheten att köra Windows 8 så som det passar mig. Är främst Metro och borttagen/försämrad startmeny som hindrar mig från att uppdatera. Sedan finns det ju förvisso inga direkta uppdateringar i övrigt heller som motiverar mig att kasta ut pengar på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

På exakt samma sätt så kan man göra observationen att så fort som folk höjer rösten mot en förändring som ogillas, så dyker det alltid upp en "klick" med folk som gillar förändringen och som gör sitt yttersta för att bagatellisera, trivialisera och i allmänhet förringa allt ogillandet.

Eftersom om dom inte har några direkta invändningar mot förändringen... Ja då säger ju sunda förnuftet att deras eminenta smak/bedömning måste vara den korrekta. Jo men visst....

Du sammanfatta det hela perfekt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Folk är inte speciellt rädda för förändringar.
Däremot skyr folk försämringar och det är väldigt många ink mig som anser att windows 8 är en kraftig försämring mot tex Windows 7.

Ja det finns en del saker i åttan som är bättre, men när försämringarna med det är så pass påtagligt så undviker man det.

Och varför ska man behöva VÄNJA sig med nått som är mycket sämre är det befintliga som finns, synnerligen korkat.

Jo, många är definitivt "rädda" för förändringar. Människan är ett vanedjur och det finns det ju hur många exempel som helst på i historien. För att ta ett rätt närsläktat exempel så kan man titta på hur mycket kritik Windows 95 fick vid release, och sedan se att det ändå inte blev någon väsentlig uppgradering av dess UI i någon inkarnation av Windows förrän 2012.

Dessutom är det ju oerhört vanligt att folk ser på större förändringar som försämringar endast för att det är så ovant i början, vilket ofta drar ner arbetshastigheten jämfört med ett äldre system som man kan utan och innan. Hur ofta har man inte hört folk på arbeten klaga över att de måste lära sig något nytt? Huruvida detta kommer gälla för Windows 8 är det för tidigt för mig att uttala mig om, både pga att det är så nytt, samt att jag är rätt säker på att Modern UI kommer tweakas en del (det finns några relativt simpla saker som kan ändras för att förbättra systemet avsevärt). Jag har själv inte bestämt mig för hur jag ska göra. Det finns ju flera olika sätt att ändra på Modern UI, vilket tar bort flera av de klagomål jag har (och det är bara korkat att inte ta tag i sådant själv), men jag får se hur det blir.

Slutligen så kan jag påpeka att subjektiva åsikter inte bör framföras som fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

På exakt samma sätt så kan man göra observationen att så fort som folk höjer rösten mot en förändring som ogillas, så dyker det alltid upp en "klick" med folk som gillar förändringen och som gör sitt yttersta för att bagatellisera, trivialisera och i allmänhet förringa allt ogillandet.

Eftersom om dom inte har några direkta invändningar mot förändringen... Ja då säger ju sunda förnuftet att deras eminenta smak/bedömning måste vara den korrekta. Jo men visst....

Det är skillnad på att ogilla och skriva det man tycker stället för konstant upprepa samma visa, överdriva, och hitta på.
Och dessutom gråta och säga att MS tvingar stakars människor till lidande med W8 är bara ett stor I-lands larv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

överdriva, och hitta på.

Skrivet av leafbranch:

Och dessutom gråta

Ironi.

Permalänk
Medlem

Beställde uppgraderingen för 139:-.

Otroligt värt! W8 ser fräschare ut än W7 men hoppas det åtminstonde är praktiskt och att programmen funkar vid launch.

Permalänk

Gratis är alltid gott

Jag är en av de lyckliga som har fått en gratis Pro-licens av 8:an. Då mitt native är OSX så vet jag ännu inte vad jag ska använda den till, men det vore dumt att tacka nej till något som ändå är värt några lappar:)

Visa signatur

http://planetnimn.blogspot.se Välkommen till Planet Nimn!

Permalänk
Medlem

Microsoft gick ju förrut ut o sa att när det lanseras så kommer alla program som gör så att w8 bootar upp i skrivbordsläge, inaktiveras o inte fungera, någon som vet om det fortfarande gäller eller kommer de fungera?
Om de fungerar kommer ja nog uppgradera till w8.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av ggustavsson:

Folk är inte speciellt rädda för förändringar.
Däremot skyr folk försämringar och det är väldigt många ink mig som anser att windows 8 är en kraftig försämring mot tex Windows 7.

Ja det finns en del saker i åttan som är bättre, men när försämringarna med det är så pass påtagligt så undviker man det.

Och varför ska man behöva VÄNJA sig med nått som är mycket sämre är det befintliga som finns, synnerligen korkat.

Varför är det sämre?
Du får en betydligt mer lätthanterlig startmeny som du kan dona om med nästan hur du vill istället för en liten lista nere det vänstra hörnet.
Du har även den bara uppe när/om du vill starta något program från den.

Sedan så har det tillkommit en massa kortkommandon för att snabbt komma till diverse menyer som tex kontrollpanelen osv.

Windows8-hatarna kommer med samma argument hela tiden, argument de läst på någon konstig blog utan att själv ha testat och använt Windows8 ett tag.

Jag var mycket anti Modern UI tidigare själv, men efter att ha kört det några månader så har jag ändrat på mig och nu när jag sitter vid min stationära med Windows7 så känns det gammalt och bloatat medans Windows8 på min laptop känns modern, funktionellt och rappt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Har använt det i flera veckor nu, supernöjd!
Många småsaker som är smidigare än i Win7, startar bizzart snabbt, och metro ser man kanske 1-2ggr om dagen om ens det.
Jag finner också metro rätt smidigt när man snabbt vill åt nånting.