Microsoft inleder förbokningar av Windows 8 – satsar 1 miljard dollar på marknadsföring

Permalänk

Det här blir roligt (men inte för microsoft)

Min erfarenhet av Windows 8:

Köpte en begagnad core2 åt farsan, och säljaren sa att han har installerat Windows8 på prov.
När min farsa sen satte sig framför datorn, gick det högst 2 minuter innan han upprört gav mig en jävla utskällning vad är det för jävla skräp jag köpte åt honom.

Win7 är perfekt åt honom och såna som inte har en aning vad kontrollpanelen eller filhanteraren är för något.
Det ska vara lätt att öppna och stänga program som man vill köra. That's it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Windows + F, du behöver inte ens röra musen

Kommer ihåg ett inlägg (Kan tillochmed ha varit av en mod för några år sedan..

"En riktig man kan använda Windows helt utan mus. Ända tills det gäller att panga folk i BF2"

Paint?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Och hur ofta använder du paint?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

win 8 är bra. dom som nekar till det kan inte ha testat. jag va också emot win8 i början då man hörde om Metro., dock så ändrade jag mig rätt . jag använder även START8 , som gör att man får tillbaka " Start " nere i vänstra hörnet, och De där metro det ser ja bara som en "Bonus" dock är ja knappt inne där. bara om ja ska söka program o.s.v

Så. win 8 är ett självklart val för mig
Sedan så tror jag att alla kommer uppdatera så småningom Pga DX 11.1 o.s.v kommer inte fungera i windows 7. bara 8an

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Varför är det sämre?
Du får en betydligt mer lätthanterlig startmeny som du kan dona om med nästan hur du vill istället för en liten lista nere det vänstra hörnet.
Du har även den bara uppe när/om du vill starta något program från den.

Sedan så har det tillkommit en massa kortkommandon för att snabbt komma till diverse menyer som tex kontrollpanelen osv.

Windows8-hatarna kommer med samma argument hela tiden, argument de läst på någon konstig blog utan att själv ha testat och använt Windows8 ett tag.

Jag var mycket anti Modern UI tidigare själv, men efter att ha kört det några månader så har jag ändrat på mig och nu när jag sitter vid min stationära med Windows7 så känns det gammalt och bloatat medans Windows8 på min laptop känns modern, funktionellt och rappt.

Win+r control?????????????
OJ vad långsamt.....

Jag satt själv med W8 i lite drygt 2 månader och vande mig aldrig. Iofs var det INNAN förändringarna som förbättrade flerskärmsläge...
Har jag inte vant mig på den tiden så får det vara...
Jag fann W8 och framförallt MUI som en enda stor bloatware....

Skrivet av flammsig:

win 8 är bra. dom som nekar till det kan inte ha testat. jag va också emot win8 i början då man hörde om Metro., dock så ändrade jag mig rätt . jag använder även START8 , som gör att man får tillbaka " Start " nere i vänstra hörnet, och De där metro det ser ja bara som en "Bonus" dock är ja knappt inne där. bara om ja ska söka program o.s.v

Så. win 8 är ett självklart val för mig
Sedan så tror jag att alla kommer uppdatera så småningom Pga DX 11.1 o.s.v kommer inte fungera i windows 7. bara 8an

Många av oss säger inte att W8 är skit...utan just att MUI är det och man skall INTE behöva använda sig av tredjepartsgrejer för att få det att funka bra på en desktop UTAN några som helst touchfunktioner.
För W8-kärnan är mångt mkt trevligare än W7-kärnan..
W8 har MÅNGA fördelar under skalet...men det är just skalet som sabbar det för många av oss....upplevelsen vi får blir alltför negativ för det känns som ett stort kliv tillbaka.....prova en sådär 16 år bakåt....eller så var AOL LÅÅÅÅÅÅNGT före sin tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Beställde uppgraderingen för 139:-.

Otroligt värt! W8 ser fräschare ut än W7 men hoppas det åtminstonde är praktiskt och att programmen funkar vid launch.

Vart beställde du den tack!?

EDIT: Lat jag är, efter lite googling hittade jag det

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av Lonefox:

man skall INTE behöva använda sig av tredjepartsgrejer för att få det att funka bra på en desktop UTAN några som helst touchfunktioner.

Jag tror inte att man skall använda 8:an på en desktop utan touch. Man har skapat en ny typ av UI för att passa handrörelser istället, även på desktop. Ny teknik som aldrig kommer funka bra med gammalt arbetsätt. Släpp hästen och köp en ångmaskin du med.

Permalänk
Avstängd

någon annan som hoppas att det misslyckas så mycket att dem ger upp och slänger tillbaka allt med en uppdatering? väldigt långsökt men ändå

om windows 8 komer att krävas för att nya spel ska fungera så går jag permanent till linux använde windows pågrund av att det alltid har varit likadant lätt använt och fint men om dem ska förstöra det så har jag ingen anledning att stanna så länge windows 7 fungerar till allt så är jag nöjd

mardrömmen är att deras äntligen halo 3/halo reach etc portar kommer att fungera enbart i windows 8

undrar om allt detta var bill gates ide eller att det hände efter att han lämnade microsoft hur kan han tillåta detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

någon annan som hoppas att det misslyckas så mycket att dem ger upp och slänger tillbaka allt med en uppdatering? väldigt långsökt men ändå

Jag hoppas iaf verkligen det. Ifall Win8 går någorlunda bra försäljningsmässigt så kan vi nog säga adjö helt till skrivbordsläget i framtida versioner, med "värre" Metro till följd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zzcool:

någon annan som hoppas att det misslyckas så mycket att dem ger upp och slänger tillbaka allt med en uppdatering? väldigt långsökt men ändå

om windows 8 komer att krävas för att nya spel ska fungera så går jag permanent till linux använde windows pågrund av att det alltid har varit likadant lätt använt och fint men om dem ska förstöra det så har jag ingen anledning att stanna så länge windows 7 fungerar till allt så är jag nöjd

mardrömmen är att deras äntligen halo 3/halo reach etc portar kommer att fungera enbart i windows 8

undrar om allt detta var bill gates ide eller att det hände efter att han lämnade microsoft hur kan han tillåta detta

Nä, det räcker nog om de låter det vara kvar som det är men låter användaren själv välja om den vill köra Metro eller "klassiskt" Windows. Alla bör bli glada då trots allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders190:

Nä, det räcker nog om de låter det vara kvar som det är men låter användaren själv välja om den vill köra Metro eller "klassiskt" Windows. Alla bör bli glada då trots allt.

synd bara att dem ryter åt alla som vill ha start knappen förlorade sååå mycket respekt i microsoft pågrund av det dem bokstavligt talat tvingar alla att köra metro

tänk om windows 7 får metro i en ny uppdatering?

att medan man installerar windows 8 så kan man välja om man har en tablet liknande dator eller vanligt vanligt så försvinner alla nya tablet vänliga funktioner

eller så kan dem ha "windows 8 metro" och lämna den normala versionen ifred

är så besviken på dem älskade windows som det var unikt därför bryr jag mig inte om ett annat operativs system det bara fungerar man vet allt om det det blir bara bättre och snyggare men fortfarande så är det samma gamla windows som vi alla tycker om har alltid sagt att anledningen att jag älskar windows är att det helt enkelt är unikt man får inte samma upplevelse någon annanstans men med metro så försvinner den unika biten så kan likagärna max osx vara acceptabelt för mig

metro kan vara där ser inga problem med metro det kan vara en avancerad inloggningsskärm där man kan komma åt program enkelt men bara då som en "dörr" till datorn där man kan komma åt det man vill utan att göra mycket

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

…för jag tycker inte om vare sig OSX eller Linux, som bägge har sina egna, mycket svåra, problem…

Vad är det för svåra problem?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som kommer att tänka på Windows 8-hatarna som hotad IT-art nr 1 här: http://www.idg.se/2.1085/1.471162/9-utrotningshotade-it-arter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dentaku21:

Jag tror inte att man skall använda 8:an på en desktop utan touch. Man har skapat en ny typ av UI för att passa handrörelser istället, även på desktop. Ny teknik som aldrig kommer funka bra med gammalt arbetsätt. Släpp hästen och köp en ångmaskin du med.

Hm? Jag kör med förbränningsmotor...
Släpp du din ångmaskin och kom tillbaka till verkligheten.

Faktum kvarstår....jag skall INTE behöva köpa touchskärn till min STATIONÄRA dator bara för att byta OS.....
Snacka om att skjuta sig i foten...
Utveckling är överlag bra ja.....men ibland går dne bakåt. Som nu..

Touch och handanvänt gränssnitt kan jag gå över till då vi har riktigta hologramprojektorer där man kan "ta" på sakerna utan handskar...först då kan vi snacka utveckling frammåt...

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte bli kul för alla mindre tekniskt insatta när de köper sin nya HP-dator och inte förstår ett skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Hm? Jag kör med förbränningsmotor...
Släpp du din ångmaskin och kom tillbaka till verkligheten.

Prutta du omkring med din gamla fossilbränslemotor, medan jag samtidigt åker runt med min futuristiska elbil med en separat servomotor per hjul.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Använder väl ingen förnuftig människa.

Men kortkommandon är skit ändå. De är en krycka för dåliga interface. Det vore en sak om de var konsekventa, men t.ex. CTRL-F gör helt olika saker i olika produkter, och det är i alla händelser irriterande att behöva memorera hundratals kortkommandon bara för att ribbon och andra skitinterface med flit gömmer alternativ och gör musnavigering svår (tanken är att menyer och knappar skrämmer tant agda, och att powerusers därför ska lära sig kortkommandon istället, så kan tant agda få ett cripplat icke-skrämmande interface utan att powerusern tappar för mycket i prestanda).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Vad är det för svåra problem?

OSX är låst som ett mobiloperativsystem; linux är fortfarande hopplöst komplicerat och spaghettikodat, splittrat i dussintals smaker.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kyre:

Finns det några fördelar, om man plockar bort metro?

En hel del.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Prutta du omkring med din gamla fossilbränslemotor, medan jag samtidigt åker runt med min futuristiska elbil med en separat servomotor per hjul.

Psst.....de är bara komplement till förbränningsmotorn i dagsläget
Om man skall ha dem för överkomliga pengar
Nej nu får vi sluta med den hör totala off-topicpajkastningen

Permalänk
Medlem

Windows 8 är ju lätt världshistoriers med missförstådda och underskattade operativsystem. Windows har aldrig varit så snabbt som Windows 8 är. Om man är förmögen att använda tangentbordet är dessutom Metro inget problem, det går snabbare för mig att trycka på Windows-knappen, skriva namnet på programmet jag vill starta och starta det, än vad det tar att leta runt i startmenyn efter det

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cruZZade:

Windows 8 är ju lätt världshistoriers med missförstådda och underskattade operativsystem. Windows har aldrig varit så snabbt som Windows 8 är. Om man är förmögen att använda tangentbordet är dessutom Metro inget problem, det går snabbare för mig att trycka på Windows-knappen, skriva namnet på programmet jag vill starta och starta det, än vad det tar att leta runt i startmenyn efter det

Fungerar ju dock även med Windows 7.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju vad som hände med den omtalade billiga uppgraderingen från tidigare Windows versioner till Windows 8 Pro som skulle kosta $40 blev dom $40 till 549kr i Sverige?
Varför är priset på den engelska uppgraderingen i Sverige 2114kr och den svenska versionens uppgradering 549kr?

Permalänk
Medlem

1 miljard dollar på marknadsföring skulle lagts på marknadsundersökning istället. Eller utveckling när det stod klart på alla forum att ingen ville ha skiten.

Ser jag reklamen här åker blocken på igen.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunmoses:

Man undrar ju vad som hände med den omtalade billiga uppgraderingen från tidigare Windows versioner till Windows 8 Pro som skulle kosta $40 blev dom $40 till 549kr i Sverige?
Varför är priset på den engelska uppgraderingen i Sverige 2114kr och den svenska versionens uppgradering 549kr?

Uppgraderingen för $40 (350kr?) är inte tillgänglig ännu. Den kommer lanseras den 26:e oktober i samband med släppet av Windows 8 om jag har förstått saken rätt.

Källa: http://blogs.windows.com/windows/b/bloggingwindows/archive/20...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Uppgraderingen för $40 (350kr?) är inte tillgänglig ännu. Den kommer lanseras den 26:e oktober i samband med släppet av Windows 8 om jag har förstått saken rätt.

Källa: http://blogs.windows.com/windows/b/bloggingwindows/archive/20...

Det kan ju förklara saken. Den versionen för $40 skulle ju va enbart nedladdning ja. Priserna i den här nyheten gäller väl för en box med skiva och hela paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Fungerar ju dock även med Windows 7.

Ja fast Windows 7 är inte Windows 8, så det är ett helt meningslöst konstaterande i sammanhanget

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cruZZade:

Ja fast Windows 7 är inte Windows 8, så det är ett helt meningslöst konstaterande i sammanhanget

Funktionaliteten är ju inte ny då den redan fanns med i Windows 7. Vad som möjligen är nytt är man får resultatet i helskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Funktionaliteten är ju inte ny då den redan fanns med i Windows 7. Vad som möjligen är nytt är man får resultatet i helskärm.

Det påstod jag inte heller, annat än att det framgår att jag inte gjorde så i Windows 7 Jag blir förbluffad över hur stor tid som människor uppenbarligen spenderar användandes startmenyn i Windows, om man får utgå från den gigantiska kritik som uppstått. Gångerna jag använder startmenyn på en dag kan lätt räknas på händerna och det är på intet sätt en katastrof att göra motsvarande via metro, det tar nämligen inte längre tid.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Det påstod jag inte heller, annat än att det framgår att jag inte gjorde så i Windows 7 Jag blir förbluffad över hur stor tid som människor uppenbarligen spenderar användandes startmenyn i Windows, om man får utgå från den gigantiska kritik som uppstått. Gångerna jag använder startmenyn på en dag kan lätt räknas på händerna och det är på intet sätt en katastrof att göra motsvarande via metro, det tar nämligen inte längre tid.

Problemet är inte att folk använder startmenyn. Problemet är att ni evangelister tycker det är fel att folk gör det. Det är det inte och kommer aldrig vara.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro