Intel spikar Haswell till Q2 2013

Permalänk
Melding Plague

Intel spikar Haswell till Q2 2013

Intels vd Paul Otellini bekräftar uppgifterna om att nästkommande processorarkitektur Haswell dyker upp på marknaden i det första halvåret 2013.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nice, undra vad man får för 10w tdp

Permalänk
Hjälpsam

Nice, ser vi fram emot Alltid trevligt med ny hårdvara.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Vill ha nu!

Permalänk

Riktigt najs... kanske blir att uppgradera min gamle 750 till en "Haswell".

Permalänk
Medlem

Jag vill ha!

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem

Vet vi något om hur de designar heatspreadern på haswell? Det var väl i princip den enda nackdelen från sandy till ivy? Och vet vi något kul om styrkretsarna?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Får se om den är nåt att skaffa annars kan jag vänta en generation till Sandy-Bridge är fortfarande värmen i mitt hjärta kraftfull än.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Entusiast

Gött, massa tid kvar. Då behöver jag inte vara ledsen för att jag nyligen köpte en i7 3770.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

låter bra, behöver snart uppgradera nu blir nog en av modellerna och en 89xx från amd nästa år

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Avstängd

yeeeee jag sitter fortfarande på en skrållig core2duo e6750 men nu börjar det verkligen bli dags att uppgradera, men vi får se vad amd kommer med småning om.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Fetaste haswelln och en big kepler/gotland(?) blir det förhoppningsvis i datorn nästa år

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Min nästa CPU, nomnom.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Låter gött!

Permalänk
Medlem

Hade tänkt byta min stationär (gammal core2duo), förväntas Haswell vara mycket snabbare så man ska vänta?

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Hade tänkt byta min stationär (gammal core2duo), förväntas Haswell vara mycket snabbare så man ska vänta?

Mycket snabbare vet jag inte, men det spelar inte så stor roll. Sandy/Ivy Bridge är väldigt snabba processorer och kommer hålla ett bra tag till.

Behöver du en ny dator, köp en ny dator.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Varför står det Q2 i rubriken när de säger: "which we expect to qualify for sale in the first quarter of 2013."
Borde stå Q1 istället..?

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Varför står det Q2 i rubriken när de säger: "which we expect to qualify for sale in the first quarter of 2013."
Borde stå Q1 istället..?

Det står lite mer utförligt ifall man läser hela artikeln

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Datavetare

Förutom att jag definitivt vill testa att skriva lite program för TXS (instruktioner för transaktionsminne som kommer med Haswell) så kommer det bli spännande att se hur mycket/lite effekt en ökning från 6 till 8 exekveringsportar + fördubbling av bandbredd mot L1 och L2 cache kommer att göra. Tyvärr så är jag rätt övertygad om att det knappast finns speciellt mycket mer parallellism att plocka ur instruktionsströmmen (vi har nått "the ILP wall"), däremot så kommer nog detta leda till att effekten av den andra HT kommer öka en hel del.

Skulle gissa på att en ökning av cache bandbredd med 100% och antal exekveringsportar med 33% kommer ge <20% bättre enkeltråd-prestanda vid en viss klockfrekvens.

Och behöver inte gissa att vi kommer se massor med kommenterar här på SWEC som hävdar att IPC inte ökar därför att Intel saknar konkurrens

Oavsett så blir det inköp av min första "ultrabook" så fort Haswell finns på marknaden. Sen får vi se om det blir i form av "surface pro" eller som gammel-laptop.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kanske dags att uppgradera då; får väll se!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av djlasseman:

Det står lite mer utförligt ifall man läser hela artikeln

Jag vet, jag har läst hela artikeln, men jag tycker ändå att de borde ha skrivit Q1 i rubriken.
För att 1: det är det tidigare datumet, i rubriker skriver man det tidigaste datumet som nånting kommer finnas tillgängligt.
2: det här är en sida för datorentusiaster, det är ingen här som köper märkesdatorer.

Permalänk
Medlem

Blir dessa bra kommer jag byta samtliga burkar, börjar bli gamla nu

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Dubblet så hög prestanda på grafikdelen? Med den farten är dom ikapp AMD på den fronten om några år också.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

För min del...Tack för den här tiden Bloomfield, och välkommen Haswell!

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Haha tänk om dem hade döpt den till roswell och så hade man satt en sådan i en alienware

Vet någon hur lång tid det kan ta innan en E version av haswell kommer ut ungefär? Hur lång tid tog det för sandy bridge?

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag vet, jag har läst hela artikeln, men jag tycker ändå att de borde ha skrivit Q1 i rubriken.
För att 1: det är det tidigare datumet, i rubriker skriver man det tidigaste datumet som nånting kommer finnas tillgängligt.
2: det här är en sida för datorentusiaster, det är ingen här som köper märkesdatorer.

Fast det står ingenstans att de ska börja säljas Q1 och läser man citatet så säger han ingenting om när de kommer börja säljas till konsument. Så att skriva Q1 är direkt felaktigt. Det enda Intel har sagt är att de tänker börja sälja processorer någon gång under första halvan av 2013.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag kommer absolut inte byta ut min cpu så länge den presterar så pass bra som den gör. Hur tänker ni som ska byta ut er cpu som är en liknande som min?

Permalänk
Medlem

Det som bekymrar mig lite är att de pratar om färdiga system. Tänker de göra så att den släpps till bärbara först precis som AMD gjorde med Trinity? Trinity har ju funnits på bärbara marknaden i månader.
Jaja, kommer nog bli grymt fina processorer, bättre IPC och förhoppningsvis en hel del lägre strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kommer absolut inte byta ut min cpu så länge den presterar så pass bra som den gör. Hur tänker ni som ska byta ut er cpu som är en liknande som min?

Sitter på en Ivy Bridge, och inte en chans att man byter redan. Det krävs nog minst två generationer till. Men till HTPC är den ett hett alternativ.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast det står ingenstans att de ska börja säljas Q1 och läser man citatet så säger han ingenting om när de kommer börja säljas till konsument. Så att skriva Q1 är direkt felaktigt. Det enda Intel har sagt är att de tänker börja sälja processorer någon gång under första halvan av 2013.

"Den nya processorfamiljen ska "kvalificeras för försäljning" under det första kvartalet och dyka upp färdiga datorsystem någon gång i det första halvåret 2013"

Allafall jag får intrycket att processorerna kommer börja säljas löst under Q1, och sen i färdiga datorsystem under första halvåret.
Aja jag vet inte.