Permalänk
Medlem

Milky way by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

lattjade för ovanlighetens skull med studioblixtarna ikväll, något som händer på tok för sällan...(fotograferar för övrigt allt för sällan.)
här är iallafall lite bilder på min och en polares cykel. (svart/gul, aka mineh!)

D3N_2227 by hozforuw, on Flickr

D3N_2233 by hozforuw, on Flickr

D3N_2302 by hozforuw, on Flickr

D3N_2285 by hozforuw, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Var är bilderna tagna?

De är tagna vid Uppsala högar.

Permalänk
Medlem

Muuu

Permalänk
Medlem

Farfar Svetsar:

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Late, Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Cup Cake, Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Permalänk
Medlem

Namnamnamnam ( Explore #228 - 2012-11-03) by netzanette, on Flickr

Foggy lake (Explore #16 - 2012-11-08) by netzanette, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bilderna är tagna med en D3100 och 50mm 1.4 eller 18-105mm 3.5-5.6
En ö i skärgården påväg till kräftskiva

Stugan

Bokehpanorama i första snöfallet, ter sig bäst i full upplösning

Bonus:

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Några från idag:

Flytbrygga by NeXur, on Flickr

Rainbow by NeXur, on Flickr

Lillesjön by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Några från idag:
Rainbow by NeXur, on Flickr
Lillesjön by NeXur, on Flickr

De känns lite överexponerade, särskilt den med regnbågen. Sen är det nog dags för sensorrengöring åxå.

Edit:
Och jo... Kraftledningen är rätt störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

De känns lite överexponerade, särskilt den med regnbågen. Sen är det nog dags för sensorrengöring åxå.

Edit:
Och jo... Kraftledningen är rätt störande.

Hehe, visste inte nån skulle pixelpeepa men nu lagt upp ny version med sensorfläckar och kraftledning borttagna.
Anledningen till överexpo är att jag glömmer ställa ner exponeringskompensationen (var ute o fota fåglar då har jag den för det mesta på 1-2EV+)
Får rengöra sensorn sen ikväll

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Några från idag:

milky way och flytbryggan var fin!

Permalänk
Medlem

Gubben, min pappa.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Första gången jag åt sushi. Det var faktiskt helt okej.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

det var mörkt och dimmigt vad tycks ? förbättringar? är nybörjare

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Skrivet av redheadSWE:

det var mörkt och dimmigt vad tycks ? förbättringar? är nybörjare

Bra nattstämning! men det skulle göra en del att rena upp bilden, med brusreducering på himlen. Himlen har ingen finstruktur så där kan man vara aggresiv med brusreduceringen.

Två mer eller mindre premiärstester med vidvinkel utöver parkeringsbilderna

Permalänk
Medlem

en till från mig berätta bara vad ni tycker så kan man bättra sig

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Några av dagens ytterligare tester av vidvinkelobjektivet.

Domkyrka 3 vinklar

Universitetshuset

Sen samma bild stående istället för på huk

Är medveten om att förgrunden inte är helt skarp på alla bilder, men det började faktiskt skymma och kunde inte slösa på ljuset då alla bilder är handhållna.

Permalänk
Medlem

Snyggt fotografi på asteroiden eller vad det nu kan vara uppe i skyn där

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag

http://www.flickr.com/photos/89811738@N06/8180126101/in/photostream

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Några av dagens ytterligare tester av vidvinkelobjektivet.

Domkyrka 3 vinklar
http://img5.imageshack.us/img5/116/dsc78790.jpg
http://img839.imageshack.us/img839/4731/dsc794201.jpg
http://img571.imageshack.us/img571/6051/dsc78560.jpg

Universitetshuset
http://img525.imageshack.us/img525/8960/dsc789101.jpg

Sen samma bild stående istället för på huk
http://img11.imageshack.us/img11/8946/dsc788501.jpg

Är medveten om att förgrunden inte är helt skarp på alla bilder, men det började faktiskt skymma och kunde inte slösa på ljuset då alla bilder är handhållna.

Om vi börjar med domkyrkebilderna så är den första rätt trist eg, mycket pga trist förgrund. Du hade kunnat gå lite närmare och rikta kameran mer uppåt för att få lyktstolparna och kedjorna mer framträdande, tex. Något som du såklart inte kunde påverka i stunden är ju himmeln, men den hade ju blivit mer intressant med lite moln. Största missen är dock att du har kapat spiran på ena tornet. Alltid alltid titta runt bildens kanter innan man så att inget sticker in eller ut ut bilden oavsiktligt.
Andra bilden är bättre. Att använda gatstenarna som förgrund funkar. Det är ett bra sätt att använda symetri, förutsatt att det är symmetriskt, vilket det inte är. Du står lite för långt till vänster, vilket gör att linjerna i gatstenarna inte löper rakt mot kyrkan/porten. Det gör åxå att det högra tornet ser ut att luta med ifrån kameran och spirorna slutar inte i samma höjd. Porten är ju inte heller i mitten av bilden. Jag hade personligen önskat lite mer luft i ovankant. Det är lite trixigt att få perspektivet rätt såhär och det är små förflyttningar som ska till för att det ska bli rätt eller fel. Sen kan man ju, om man är lagd åt det hållet, korrigera perspektiv osv i efterbehandlingen.
Sista är åter igen lite tråkig, med inte så mycket som händer i förgrunden, men den är bättre än första och den har ju upphöjningen som liksom leder blicken in i bilden åtminstone.

På universitetsbildenra kanske man skulle gått närmare och fått med mindre av vägen och göra byggnaden större i bild. Det är inte så mycket färger i bilden, så det skulle nog funka bra/bättre som svartvit. Träden ser knas ut i framför allt första bilden. Vad har hänt där? Grenarna ser mer ut som nån halvtraparent plast...

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Snyggt fotografi på asteroiden eller vad det nu kan vara uppe i skyn där

Tackar Det är kondens från ett flygplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Tackar Det är kondens från ett flygplan.

Ah! Där ser man ^^

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Om vi börjar med domkyrkebilderna så är den första rätt trist eg, mycket pga trist förgrund. Du hade kunnat gå lite närmare och rikta kameran mer uppåt för att få lyktstolparna och kedjorna mer framträdande, tex. Något som du såklart inte kunde påverka i stunden är ju himmeln, men den hade ju blivit mer intressant med lite moln. Största missen är dock att du har kapat spiran på ena tornet. Alltid alltid titta runt bildens kanter innan man så att inget sticker in eller ut ut bilden oavsiktligt.
Andra bilden är bättre. Att använda gatstenarna som förgrund funkar. Det är ett bra sätt att använda symetri, förutsatt att det är symmetriskt, vilket det inte är. Du står lite för långt till vänster, vilket gör att linjerna i gatstenarna inte löper rakt mot kyrkan/porten. Det gör åxå att det högra tornet ser ut att luta med ifrån kameran och spirorna slutar inte i samma höjd. Porten är ju inte heller i mitten av bilden. Jag hade personligen önskat lite mer luft i ovankant. Det är lite trixigt att få perspektivet rätt såhär och det är små förflyttningar som ska till för att det ska bli rätt eller fel. Sen kan man ju, om man är lagd åt det hållet, korrigera perspektiv osv i efterbehandlingen.
Sista är åter igen lite tråkig, med inte så mycket som händer i förgrunden, men den är bättre än första och den har ju upphöjningen som liksom leder blicken in i bilden åtminstone.

På universitetsbildenra kanske man skulle gått närmare och fått med mindre av vägen och göra byggnaden större i bild. Det är inte så mycket färger i bilden, så det skulle nog funka bra/bättre som svartvit. Träden ser knas ut i framför allt första bilden. Vad har hänt där? Grenarna ser mer ut som nån halvtraparent plast...

Tackar för kommentarerna! Det är också svårt att tänka på allt på plats även om man försöker. Jag får bättra mig. Mycket att testao ch tänka på samtidigt. Har inte lärt känna objektivet riktigt men har sett att kantskärpan faktiskt inte är något vidare vid f/4 utan man bör om ljuset tillåter köra på f/8. Det var en lärdom av gårdagnes övning. Samt en annan lärdom är att den teoretiska slutartiden på 1/5s vid 10mm som jag klarar under optimala förutsättning inte håller i praktiken utan när det blåser etc. Därför var flera bilder på 1/10s även då det var lite mörkare.

1. Ang kapade tornet är det såklart en generalflopp, jag var dock noga med att inte missa det. Det som jag dock missade var att lämna lite spelrum för rotation. bilden var liten sned, och tornet kapades när jag roterade i efterhand. Man hade iofs kunna klona himlen för att lösa det.

Jag tog faktiskt en bild närmare på universitetshuset också, här är den...

Här är det faktiskt rätt mörkt uten, bilden är uppljusad, men tagen vid f/4 så oskärpan i kanterna är påtagligt. Vid f/8 är det betydligt bättre, men när det är mörkt så får man väga oskärpa i kantenra mot högre brus. Men i fortsättning så kommer jag försöka hålla mig till f/8 oftare... men är ljuset dåligt så tar bruset över så mycket att bilden ändå blir bätter vid f/4. Det vita vid kanten av hust är jag som fuskade lite när jag la på en lagermask för att mörka ned himlen, så den är en miss i gimp bara, går att fixa. Man ser samma miss på flaggstängerna jaja

Permalänk
Medlem

Early frosty morning by netzanette, on Flickr

Visa signatur
Permalänk

Denna är från Malmö hamn igår när jag tog en runda för att testa mitt nya vidvinkel, nikkor 16-35 f/4. Exp 10 sekunder, 21mm, ISO 320, 21mm.

Sen har jag en handhållen med samma objektiv, iso 2000, 22mm, f/4.

Permalänk
Medlem

Fuji X10

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Flickr

Litet spontanporträtt när kompisen råkade sitta mot min klockvägg...

Permalänk

Konstigt höstväder idag

Två till vidvinkelbilder tagna på vägen hem ikväll utan större tanke dock