Vad tycker Du om Ipad mini?

Permalänk
Medlem

Trevlig, kan bli en julklapp kanske. Har en 3a själv så jag klarar mig.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av AcolYte:

Ja jävlar vad dem fixar med iOS, det är tidskrävande att ta features från andra företag och sedan dra till patentbyrån, måste svida sjukt i vaderna efter det. Jag gillar inte heller den plastiga känslan särskilt mycket, men produktionskostnaderna är negligerbart större. HTC använder oftast mer metall och dyra material än Apple, ändå ligger deras priser långt under. Jag sa att majoriteten var okunniga, inte att alla var det.

Jag säger inte att Apples produkter är dåliga, vissa gillar dem, andra inte. Men jag gillar verkligen inte företaget i sig. Dem behandlar en krympning av en platta som något skitstort och att det var dem som gjorde det först, men plattor i storleken har funnits länge.

Orkar inte starta nå fanboykrig det är inte jag, du ogillar Apple medans jag inte gör det(PUNKT)

Permalänk

Jag är väldigt sugen på en surfplatta, men jag har fortfarande inte kommit på till vilken nytta den skulle ge mig haha

Permalänk
Skrivet av AcolYte:

Jag säger inte att Apples produkter är dåliga, vissa gillar dem, andra inte. Men jag gillar verkligen inte företaget i sig. Dem behandlar en krympning av en platta som något skitstort och att det var dem som gjorde det först, men plattor i storleken har funnits länge.

Dock rätt intressant hur de lyckas med krympningen och vilken stor skillnad det är när de jämför med konkurrenterna? Nu kanske jag är förblindat av deras presentation men intressant är det allt, 67 % mer yta i landscape men jämfört med en surfplatta med ungenfär samma tum.

Permalänk
Medlem

Hmm 3k för biligaste minin

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Tum mäts diagonalt så för att ta ett exempel så har en 10" skärm i 4:3 en större skärmyta än 10" i 16:9. Här har du en länk http://www.displaywars.com/10-inch-16x9-vs-10-inch-4x3

Du kan även ändra i listan till 21:9 så ser du de ännu tydligare;)

Jojo, men du förlorar fortfarande ingen reell yta av 16:9. Alla pixlar på skärmen används. Du förlorar däremot yta vid filmtittning på 4:3 - pixlar som aldrig används p.g.a. formatet. Jag tycker att surf blir ett icke-problmen, det är inte ofta som man behöver klarar sig utan att scrolla även på en iPad. Det blir inte stor skillnad mellan att scrolla lite eller scrolla lite mer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFork:

Verkar som en oerhört trevlig platta och ett bra premiumalternativ till Nexus 7:an. Tråkigt dock att inte upplösningen är högre. Särskilt med tanke på att den betydligt billigare nexusen har fler pixlar på bredden, trots dess 16:10-förhållande.

De ska ha ngt att uppdatera den med om ett halvår Då blir det retina och A6 på den också

Permalänk
Skrivet av ozo64:

De ska ha ngt att uppdatera den med om ett halvår Då blir det retina och A6 på den också

Det tror jag också. Det kanske är så att de släpper denna för att studera hur marknadssuget är? Finns väl ingen anledningen att lägga överdrivet mycket pengar på en produkt som egentligen bara ska studera just marknaden och med det efterfrågan.

Permalänk

Fan vad alla tycker det är viktigt med att se film på en surfplatta, finns väl ingen normal människa som orkar se en film på nåt under 40-50"

4:3 på en platta känns behagligare att surfa/läsa med.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Skulle hellre spara en peng och köpa nexus istället.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stenudden:

Varför hatar alla så mycket på allting apple gör? Är långt ifrån ett fan av äpple, har aldrig ägt en iPhone. Men dom gör jävla bra produkter. Gnäll hur mycket ni vill om att det är ockerpriser, men kvalité kostar. Har länge nu tänkt köpa en Nexus 7, när jag hörde nya rykten om en iPad mini väntade jag ett tag. Nu har jag avslagit den idén totalt. iPad mini blir det!

Haters will hate!

Va?
Om du inte är ett fan av Apple finns det såvitt jag kan se ingen anledning att välja Mini'n framför Nexus 7?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Fan vad alla tycker det är viktigt med att se film på en surfplatta, finns väl ingen normal människa som orkar se en film på nåt under 40-50"

Tips från coachen: man har inte en 7" stor surfplatta på samma avstånd som man har en 50" TV.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Tips från coachen: man har inte en 7" stor surfplatta på samma avstånd som man har en 50" TV.

Oftast har man dock mycket sämre ljud, bild, komfort och möjlighet att tela med sig av underhållningen dock

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Riktigt läcker liten pryl men inget köp för mig inte för att jag anser produkten för dyr eller så men jag köper nog hellre Ipad 4 eller vad man nu vill kalla den med Retina och A6X. Har länge dragit på det och tur var väl det med tanke på vad dom visa igår.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Fan vad alla tycker det är viktigt med att se film på en surfplatta, finns väl ingen normal människa som orkar se en film på nåt under 40-50"

4:3 på en platta känns behagligare att surfa/läsa med.

Orkade inte vika ihop våran 50" plasma när vi skulle till kroatien 2v, så vi tog med surfplattan istället.
lite smidigare tyckte vi

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hade den haft A5X eller A6X och högre upplösning så hade det blivit ett köp direkt. Nu är den långt ner på listan av möjliga kandidater. Föredrar 4:3 faktiskt, men upplösningen är blä.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

3000 spänn är på tok för mycket för det man får i minin tycker jag. Köpte min 16 GB Nexus 7 när jag var i USA för 1750 kr på dåvarande valutakurs ($279 om jag inte minns fel). Bra mycket mer prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

3000 spänn är på tok för mycket för det man får i minin tycker jag. Köpte min 16 GB Nexus 7 när jag var i USA för 1750 kr på dåvarande valutakurs ($279 om jag inte minns fel). Bra mycket mer prisvärd.

Skulle man köpa iPad Mini(16GB, endast WiFi) i USA och inte betala någon skatt så landar priset på $329 ≈ 2200SEK.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

En tusing för dyr, för 2000:- hade jag köpt en på release utan att ens veta vad jag ska med den till
3k är den dock inte värd.

Däremot sugen på att byta min 2:a till en 4:a, problemet är väl dock att det inte går att jailbreaka ios 6 så då torskar jag XBMC

Permalänk
Medlem

Tycker mer om designen och den bredare skärmen på iPad Mini i jämförelse med Nexus 7, men att den kör iOS är en dealbreaker för mig det blir en Nexus 7 på önskelistan i år!

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

En tusing för dyr, för 2000:- hade jag köpt en på release utan att ens veta vad jag ska med den till
3k är den dock inte värd.

Däremot sugen på att byta min 2:a till en 4:a, problemet är väl dock att det inte går att jailbreaka ios 6 så då torskar jag XBMC

Problemet är snarare att jailbreaka A6. IOS 6 finns det jailbreak för men inte för den processorn. Återstår att se om de lyckas sen i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ipad Mini =/= Iphones 3,4,5,6,7,,8,9,10 ?

Dummaste Apple gjort hittils.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Ipad Mini =/= Iphones 3,4,5,6,7,,8,9,10 ?

Dummaste Apple gjort hittils.

>Iphones 3,4,5,6,7,,8,9,10 ?

Va?

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

>Iphones 3,4,5,6,7,,8,9,10 ?

Va?

Tror han försöker påstå att Ipad mini är en telefon.

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Orkade inte vika ihop våran 50" plasma när vi skulle till kroatien 2v, så vi tog med surfplattan istället.
lite smidigare tyckte vi

Spelar ingen roll vad man är eller åker, har aldrig fattat folk som ser film på surfplattor eller telefoner, då kan det lika gärna kvitta, man förstör hela film upplevelsen.

Men det är vad jag tycker bara.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jojo, men du förlorar fortfarande ingen reell yta av 16:9. Alla pixlar på skärmen används. Du förlorar däremot yta vid filmtittning på 4:3 - pixlar som aldrig används p.g.a. formatet. Jag tycker att surf blir ett icke-problmen, det är inte ofta som man behöver klarar sig utan att scrolla även på en iPad. Det blir inte stor skillnad mellan att scrolla lite eller scrolla lite mer.

Jag har både en ipad och en 10" android.

4:3 formatet är enormt mycket bättre för allt utom film.
16:9/16:10 är för smalt för porträtt-läge och i landskap får man scrolla mer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Skulle man köpa iPad Mini(16GB, endast WiFi) i USA och inte betala någon skatt så landar priset på $329 ≈ 2200SEK.

Fast vart köper man en iPad mini utan att betala skatt i USA? $329 x 1.05 ≈ $345. Fortfarande för dyrt eftersom Nexus 7 är bättre hårdvarumässigt.

Edit: Sorry använde helt fel faktor för skatten först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har både en ipad och en 10" android.

4:3 formatet är enormt mycket bättre för allt utom film.
16:9/16:10 är för smalt för porträtt-läge och i landskap får man scrolla mer.

Alltså det är ju ingen mening att ens argumentera det.

iPad 5 kommer ha 16:9 och alla fans kommer jubla över hur innovativt och nyskapande det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Alltså det är ju ingen mening att ens argumentera det.

iPad 5 kommer ha 16:9 och alla fans kommer jubla över hur innovativt och nyskapande det är.

Tvivlar på det, och jag skulle bli rejält besviken.
I telefonen är det ok, även om jag hellre sett att de gjort den aningen bredare och behållt formatet om de nu nödvändigtvis var tvungna att göra den större.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

>Iphones 3,4,5,6,7,,8,9,10 ?

Va?

Va? Läs vad de står.

Ipad mini =/= Iphones.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz