Vad tycker Du om Ipad mini?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av piotrr:

Mest av allt påminner väl minin om min Samsung Galaxy Tab 7.7 (P6800). Lägre upplösning och till och med något lättare än den.

Det gör det inte. Skärmarna i iPad kommer till och med från Samsung.

Även cpu och minnen kommer från Samsung.. Inte många som fattar det tyvär och hatar Samsung helt ovetandes..

Permalänk
Proffsmobbare

Jag blev imponerad av mini'n, det blir förmodligen en sådan i hushållet senare.

Var sugen på en Nexus 7 innan, men det suget försvann helt igår.

Denna skildring från keynote'n finner jag intressant;

Det går säkert att åtgärda med massor av inställningar och tweaks på androidplattan men lika imponerande ändå.

Den känns mer genomtänkt och verkar mer välbyggd än Nexusen, så 800 or so mer känns befogat.

Permalänk
Medlem

Nej jag kommer inte köpa då en ipad inte gör någon nytta i mitt liv. Sen är dom där "reklam" klippen så sjukt cheesy att man verkligen inte vill köpa något alls.

Permalänk
Medlem

Jämför man Android tablet apps med iOS iPad apps så är ju skillnaden enorm. Finns ett större utbud native tablet apps för iOS. En Mini blir det i julklapp! Perfekt för att läsa PDF'er, surfa, universell kontroll, styra hemmets musik o.s.v.. Kan tycka dock att 3000:- är rätt saftigt men jämfört med Nexusens 2300:- så är det klart värt!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Skrivet av stenudden:

Varför hatar alla så mycket på allting apple gör? Är långt ifrån ett fan av äpple, har aldrig ägt en iPhone. Men dom gör jävla bra produkter. Gnäll hur mycket ni vill om att det är ockerpriser, men kvalité kostar. Har länge nu tänkt köpa en Nexus 7, när jag hörde nya rykten om en iPad mini väntade jag ett tag. Nu har jag avslagit den idén totalt. iPad mini blir det!

Haters will hate!

Sålde min "stora" ipad3 till förmån för en ipad mini faktiskt
kikade också på nexus plattan men jag känner då iOS har bättre app utbud (vet inte om appen för läsa mina tidningar finns på android ens) så känns det som att den prisskillnaden på ipad mini kontra nexus plattan är motiverad, speciellt när man tänker på man slipper en konstruktion av plast. vet inte hur batteri tiden är på nexus heller någon som har koll på den?

detta är bara spekulation från min sida men, de 700kr mer ipaden kostar (apple.se) kanske man får igen den dagen man säljer också då android enheter tenderar att rasa i pris pga deras stora utbud/utveckling.
det och bättre app stöd, väldigt subjektivt detta också men för mig bättre material än plast överväger en hel del med, samt större skärm.

och dagens i-lands problem. vit eller svart? med eller utan 3g?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Har en nexus 7 redan så kommer antagligen inte köpa lilla paddan. Sen tycker jag priset är alldeles för högt. Annars verkar den väl rätt charmig (skulle gärna vilja se en mer högupplöst skärm..)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag blev imponerad av mini'n, det blir förmodligen en sådan i hushållet senare.

Var sugen på en Nexus 7 innan, men det suget försvann helt igår.

Denna skildring från keynote'n finner jag intressant;

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/64525_101522377...

Det går säkert att åtgärda med massor av inställningar och tweaks på androidplattan men lika imponerande ändå.

Den känns mer genomtänkt och verkar mer välbyggd än Nexusen, så 800 or so mer känns befogat.

Tycker det där är lite löjligt dock. Apple gör en miniversion av iPad:en för att täcka behovet för de som är ute efter något lite mindre och smidigare, och det första dom gör att att snacka om hur mycket större den är än konkurrenternas motsvarande platta? Tycker det är lite dubbelmoral här. Är man ute efter något stort så köper man ju inte iPad mini eller Nexus 7 eller? Sen blir jag lite tveksam på hur pass bra den kommer ligga i en hand. Tycker min Nexus 7 är på gränsen till för stor nästan för att det ska vara behagligt att hålla i en hand någon längre tid.

Edit: Googlade lite och såg att den bara är 1.5 cm bredare ungefär. Gör kanske inte någon större skillnad

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Krisse:

Tycker det där är lite löjligt dock. Apple gör en miniversion av iPad:en för att täcka behovet för de som är ute efter något lite mindre och smidigare, och det första dom gör att att snacka om hur mycket större den är än konkurrenternas motsvarande platta? Tycker det är lite dubbelmoral här. Är man ute efter något stort så köper man ju inte iPad mini eller Nexus 7 eller? Sen blir jag lite tveksam på hur pass bra den kommer ligga i en hand. Tycker min Nexus 7 är på gränsen till för stor nästan för att det ska vara behagligt att hålla i en hand någon längre tid.

Edit: Googlade lite och såg att den bara är 1.5 cm bredare ungefär. Gör kanske inte någon större skillnad

Det är ju personligt vad man föredrar. Bilden representerar den aktiva ytan, dvs Nexusens knappar är bortcropade. Det är bara webläsaren som finns kvar.

Att något är litet, men känns stort när man använder det är bra enligt mig. Helt klart ett värdigt alternativ till en 7'a.

Detta och appar som faktiskt är skrivna till en platta och inte taskigt utdragna gör den väldigt het.

Så för att förtydliga; Detta är vad jag tycker om iPad mini, och det är högst personligt.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen formen på den, älskar att dom har dödat kanterna på den och om man ska tro pr snacket så har dom för att motverka feltryck med tummen skrivit om algoritmen för känsligheten ute i kanterna så den ska känna av när man bara "duttar" av misstag med tummen och därör inte reagera på det. Sen visst är jag besviken som alla andra på upplösningen och cpu:n och till viss del prissättningen, men jag kommer nog köpa den likväl då jag använder min 1a dagligen men den börjar kännas riktigt trött och tung. Anledningen till att jag trots besvikelserna kommer köpa den är storleken,byggkvaliteten,ekosystemet(app store) och airplay.

Men sen tänkte jag på en annan sak när folk klagar på att "apple är förvirrande" då undrar jag om man verkligen tänkt efter? Vad är förvirrande med en linje med stora ipads som man nu döpt till ipads och sen uppdaterar man bara innehålet likt man gör med alla sina datorer, sen lägger man till en ny ipad mini som antagligen kommer följa samma utveckling att den kommer heta det den heter hela tiden. Dom har ju i själva verket gjort det enklare? Visst man säljer av sina gamla produkter(Till sänkt pris) men det är väl inte girigt? Det är väl därför man skapar företag för att tjäna pengar?

Jag är verkligen ingen fanboy utan kommer nog skaffa mig en beggad nexus 7 för att jag saknar android som os, men känslan i produkterna är allt för ofta inte samma klass som det är på apple's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Även cpu och minnen kommer från Samsung.. Inte många som fattar det tyvär och hatar Samsung helt ovetandes..

Fullt medveten om det men faktum är att det förmodligen inte kommer vara så mycket kvar inom kort om man ska tro på detta http://www.isuppli.com/Teardowns/News/pages/Many-iPhone-5-Components-Change-But-Most-Suppliers-Remain-the-Same-Teardown-Reveals.aspx tilläggas ska att jag inte på något sätt hatar Samsung dom gör jättebra produkter utan tvivel.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jepp Samsung kommer inte producera så mycket till Apple i framtiden. De har förbrukat förtroendet Apple hade för dem när de började kopiera deras koncept. Apple kommer fasa ut Samsung så fort de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Tips från coachen: man har inte en 7" stor surfplatta på samma avstånd som man har en 50" TV.

Fast nu var det ju inte riktigt det han menade...

Permalänk

Priset känns helt ok, men inte i närheten av lika bra som den (hårdvarumässigt) bättre Nexus 7. Tyvärr så kommer folk köpa iPaden för att det är apple. Suck.

Permalänk
Medlem

Det känns som om den ska fylla utrymmet "Padda med en hand" men det fungerar idag med iPad2/3. Så den har samma upplösning som 2an och samma processor. Som bok tycker jag att den stora är bättre. Ser egentligen inte behovet av en mini

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jepp Samsung kommer inte producera så mycket till Apple i framtiden. De har förbrukat förtroendet Apple hade för dem när de började kopiera deras koncept. Apple kommer fasa ut Samsung så fort de kan.

Exakt och dom är redan på god väg att göra detta tydligen enligt länken jag bifogade. Apples köp av företagen som gjorde det möjligt att designa egna cpu chip var ju sällan en tillfällighet heller. Får dom bort Samsung helt så slipper vi nog rätt så många så kallade "sandlåde" stämningar. Fruktansvärt korkat att när man är en sån stor leverantör att missbruka det med att kopiera av sina kunder. Men men dom får stå sitt kast. Samsung kommer ju alla gånger överleva bortfallet av pengar från Apple det råder ingen tvivel om men det kommer synas i på börsen mer än det redan gjort pga av minskat samarbete.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Priset känns helt ok, men inte i närheten av lika bra som den (hårdvarumässigt) bättre Nexus 7. Tyvärr så kommer folk köpa iPaden för att det är apple. Suck.

Alla köp baseras inte enbart på hårdvara. Användnings upplevelsen och kvalitén som paketerar hårdvaran väger för vissa tyngre än komponenterna som gör det hela möjligt. Samma pararell kan dras mot att du köper inte Skoda om du för en liten slant extra kan få en Passat. Samma chassi och look i stort sett men med en högre kvalités känsla.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Alla köp baseras inte enbart på hårdvara. Användnings upplevelsen och kvalitén som paketerar hårdvaran väger för vissa tyngre än komponenterna som gör det hela möjligt. Samma pararell kan dras mot att du köper inte Skoda om du för en liten slant extra kan få en Passat. Samma chassi och look i stort sett men med en högre kvalités känsla.

Absolut, men för att vara helt ärlig så är det absolut inget fel på kvalitétskänslan hos Nexus eller några andra plattor (från stora tillverkare, kinaplattor är något helt annat) samt att användarkänslan hos Jelly Bean är minst lika bra som iOS (imo). Dessutom så är det en massiv skillnad mellan hårvaran i dessa två plattor, samt att Nexusen är billigare och mer kraftfull. Jag tänker inte dra några paraleller till bilar, då jag inte är det minsta intresserad av de. Ha det gött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag blev imponerad av mini'n, det blir förmodligen en sådan i hushållet senare.

Var sugen på en Nexus 7 innan, men det suget försvann helt igår.

Denna skildring från keynote'n finner jag intressant;

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/64525_101522377...

Det går säkert att åtgärda med massor av inställningar och tweaks på androidplattan men lika imponerande ändå.

Den känns mer genomtänkt och verkar mer välbyggd än Nexusen, så 800 or so mer känns befogat.

Bara jag som håller min 16:9 platta åt andra eftersom man nästan alltid scrollar nedåt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Bara jag som håller min 16:9 platta åt andra eftersom man nästan alltid scrollar nedåt?

Nope. min nexus 7 håller jag nästan alltid i porträttläge vid surf och landskapsläge vid film och spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Fast vart köper man en iPad mini utan att betala skatt i USA? $329 x 1.05 ≈ $345. Fortfarande för dyrt eftersom Nexus 7 är bättre hårdvarumässigt.

När ska "folk" fatta att användarupplevelsen inte bara handlar om hårdvaran!

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill men mjukvaran i apples produkter är vad som gör att de sticker ut. Personligen tycker jag att minin är för liten för att ha som surfplatta. Skulle inte vilja ha mindre än min 8,9" samsung tab.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag blev imponerad av mini'n, det blir förmodligen en sådan i hushållet senare.
Var sugen på en Nexus 7 innan, men det suget försvann helt igår.
Denna skildring från keynote'n finner jag intressant;
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/64525_101522377...

Men det där är ju bara löjligt. Nexusen har högre upplösning, så det är ju bara att zooma ut lika långt, och då har man 32 vertikala pixlar mer på nexusen än ipaden. Och 256 mer på andra ledden.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Skrivet av Laine:

Jag blev imponerad av mini'n, det blir förmodligen en sådan i hushållet senare.

Var sugen på en Nexus 7 innan, men det suget försvann helt igår.

Denna skildring från keynote'n finner jag intressant;

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/64525_101522377...

Det går säkert att åtgärda med massor av inställningar och tweaks på androidplattan men lika imponerande ändå.

Den känns mer genomtänkt och verkar mer välbyggd än Nexusen, så 800 or so mer känns befogat.

Japp det är riktigt trevligt! Dock så kritiserar de väl 16:9 genom att framhäva sin 4:3, samtidigt som deras iphone 5 blev precis så, 16:9. Konkurreterna med 4" skärmar o som inte är i 16:9 trode därför kunna använda samma presentationsteknik. Dock lär de väl aldrig få samma genomslagskraft till följd av den mindre hypen?

Permalänk

Överprisad skit helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jepp Samsung kommer inte producera så mycket till Apple i framtiden. De har förbrukat förtroendet Apple hade för dem när de började kopiera deras koncept. Apple kommer fasa ut Samsung så fort de kan.

Apple är mer beroende av Samsung än vad Samsung är av Apple. Vilken tillverkare har Samsungs kapacitet?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Apple är mer beroende av Samsung än vad Samsung är av Apple. Vilken tillverkare har Samsungs kapacitet?

Förmodligen inte många men det finns fler än ett företag som kan tillverka skärmar, minnen med mera. LG och Sharp är redan i full gång och har varit ett tag med att leverera till Apple och jag kan lova att det nog är fler som gärna gör det samma. Samsung är såpass stora att dom kan tappa Apple utan tvekan. Dock kommer det märkas. Andra företag som börjar samarbeta med Apple kommer att växa ikapp.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Smala kanter är inte någon höjdare på plattpr. På en surfplatta spelar det inte särskilt stor roll om man sparar någon centimeter eftersom dessa ändå inte går att hålla bekvämt med en hand eller stoppa ner i fickan. Hellre en rejäl ram så man kan ta ett ordentligt grepp utan att glida in på den tryckkänsliga ytan. Korkat designval. Dessutom $80 mer än Nexus 7 för 16GB och WiFi.

Apple är inte så korkade som du tror.. tvärt om handlar det om väldigt smart mjukvara i iPad mini som kan särskilja medvetna inputs och ignorera de inputs som blir av att hålla i skärmkanten.

http://www.apple.com/ipad-mini/design/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Förmodligen inte många men det finns fler än ett företag som kan tillverka skärmar, minnen med mera. LG och Sharp är redan i full gång och har varit ett tag med att leverera till Apple och jag kan lova att det nog är fler som gärna gör det samma. Samsung är såpass stora att dom kan tappa Apple utan tvekan. Dock kommer det märkas. Andra företag som börjar samarbeta med Apple kommer att växa ikapp.

När det kommertill flash och soc ffinns det inget enstaka alternativ som kan ersätta Samsung. Åtminstone inte utan att tumma på kvalitet och pris. Det finns inga realistiska alternativ. Samsung kan sälja till Samsung medan Apple saknar tillverkare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenudden:

Varför hatar alla så mycket på allting apple gör? Är långt ifrån ett fan av äpple, har aldrig ägt en iPhone. Men dom gör jävla bra produkter. Gnäll hur mycket ni vill om att det är ockerpriser, men kvalité kostar. Har länge nu tänkt köpa en Nexus 7, när jag hörde nya rykten om en iPad mini väntade jag ett tag. Nu har jag avslagit den idén totalt. iPad mini blir det!

Haters will hate!

Blev besviken på iPad Mini lite, den är väl bra men priset känns inte rätt.
Efter lite sökningar så verkar det som att iPad Mini kostar Apple totalt ~1300kr att tillverka med material, processor, minne osv och arbetskraft då.
Så jag tycker att dom kunde sålt den 500kr billigare. Men men blir en "normal" storlek iPad för mig endå