Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Copyswede får rätt mot UMA, kopieringsavgift på hårddiskar slås fast

Permalänk
Medlem

Kommer undvikas högsta möjliga!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Fråga till CopySwede: Hur får jag som privatperson ersättning för filer och bilder jag skapar och som andra laddar ner från t.ex. min hemsida till sina hårddiskar och usb minnen? Jag har lika stor rätt till det som för andra copyright innehavare.

//Lasse

Det står på deras hemsida vad som gäller och hur man ansöker.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Hurra!...Varför hurrar ni inte? Detta betyder ju att vi borde få piratkopiera allting för dom får ju redan betalt från denna avgift.
Nej men tycker delvis så, för om vi betalar avgift för just pirat/privatkopiera så kan vi lika gärna göra det, vi borde ha rätt till det.
Klagar dom på piratkopiering efter detta är det då något fel i dessa små hjärnor som dom använder. Eller vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Fråga till CopySwede: Hur får jag som privatperson ersättning för filer och bilder jag skapar och som andra laddar ner från t.ex. min hemsida till sina hårddiskar och usb minnen? Jag har lika stor rätt till det som för andra copyright innehavare.

//Lasse

Om du tar betalt för dina filer.

http://www.copyswede.se/rattighetshavare/har-du-ratt-till-ers...
http://www.copyswede.se/ansok-registrera/rattighetshavare-2/

Permalänk
Skrivet av eldfan:

Jag har skapat en låt, hur tar jag del av pengarna som copyswede får ?

Du får hoppas att låten är bra nog att ge dig ett distributionsavtal, sen om den köps av konsumenter så att dom kan privatkopiera den är det nog lägligt springa till CopySwede. Gissar att det är lite mer komplicerat än att bara skapa material.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Jag ska ha bilder på mitt minne som jag har tagit med MIN egna kamera... ERA SVIN

Nu blir det till att ladda ner låtar och filmer för att det ska jämna ut sig för mig.

Ja, det är svinigt av dom. Att de går genom laglig väg att få igenom en lag som stjäl pengar, från alla, som köper sådana saker. Lönsamt!
Varför ska dom ha pengar av mig, när jag kopierar mina egna bilder/filmer?

Dom är inte bättre än piraterna själva!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag vet inte riktigt var jag skall börja, så jag låter bli. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om det här men det brukar sluta med grova personangrepp samt att man drar slutsatsen att jag hatar mänskliga rättigheter, så jag låter bli. Jag är rätt säker på att allt som behöver sägas redan har sagts.

är det bara ja eller har nån annan svårt att läsa mellan raderna ?

om du e låtskrivare ? okej har du fått nån ersättning ifrån copyswed/stim eller liknande ? det får man väl bara om det spelats i radio/tv cd-försäljning ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hur får man ut lista på exakt hur mycket pengar de fått in och exakt hur mycket pengar som har betalats ut och till vilka och med vilka underlag? Jag vill veta då detta känns som ett enda stort scam.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Ska man tolka detta som det är fritt att kopiera copyright material hur som helst, de får ju ändå betalt. Knäppt...

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vem har koll på vad Copyswede gör med pengarna? Dom kanske kör in det i sin egna kassa bara.

Ingen, de har ingen rätt att redovisa får någon. De är den enda lobby organisation som inte behöver det, men ändå ha rätten att beskatta alla svenska medborgare. Många vill riva upp detta och ge denna uppgift till en statlig myndighet istället. Då får vi en redovisning hur medborgarnas pengar fördelas.

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt att börja jobba på copyswede, köra paintball eller laserdome på firmafesten, glida runt kasta flash, handgranat teamkill typ

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av roberto99:

Frågan kvarstår, räknas NAS som en extern hårddisk?

borde bli som kabinett om det inte sitter hårddiskar i från början för då borde det bli samma som extern... enligt teorin :S Skriv för hellvete inte till copyswed å fråga då dröjer det väl inte lång tid förrän vi har avgift på NAS också

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ska man vara konspiratorisk nu eller? Låter som att elektronikedjorna bett om detta startdatum för att kunna tjäna in lite extra under julrushen Alla vet ju att vi ändå kommer ha glömt bort detta inom några månader ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

De säljer ju grejerna i Sverige lol

Nu tänkte du inte efter för, Amazon tex dom säljer till Sverige det betyder det inte det är ett svenskt företag. Komplett säljer till hela norden så min fundering var om dom hade vart ett helt Norskt företag då deras lager är i Norge om det hade vart så borde inte deras priser ändras eftersom man inte köper från Sverige.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Tror du seriöst att det handlar om pengarna?

Nej klart det inte gör, ni muppar vill ju att det ska vara lagligt att få kopiera andras saker och göra vad ni vill med det.
Ni vill att världen ska acceptera datorer för att stanna samtidigt som ni vill att det inte ska finnas lagar som täcker datorer.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Blir att köpa mycket kabinett framöver då om man själv eller någon annan behöver extern disk (det var länge sedan dock). En liten fråga, innefattar straffavgifterna även smådatorer som Zotacs t.ex? Vill införskaffa till TVn i framtiden, om så är fallet blir det att bygga egen istället. Handlar inte som stora avgifter men en rent principiell fråga.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

anynomous snälla gör det ni är bra på !! Finns dom som förtjänar det!!

Permalänk
Medlem

Kan inte copy"swede" censurera sitt namn, alla hatar dom och namnet pekar mot sverige. Vilket jag tycker är mycket stötande.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Fronix:

Nej klart det inte gör, ni muppar vill ju att det ska vara lagligt att få kopiera andras saker och göra vad ni vill med det.
Ni vill att världen ska acceptera datorer för att stanna samtidigt som ni vill att det inte ska finnas lagar som täcker datorer.

Låt oss beskatta allt då, var går gränsen?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anye:

Molnlagring nästa för Copyswede.

Tänkte precis på det. Det kommer snart bli sjukt billigt att köpa sig flera TB med molnlagring, så..ja..Copyswede, ni tänker baklänges, alla som tror på er tänker baklänges, alla artiser som tror dom får mer pengar för detta tänker baklänges. Jag tror inte att vissa har fattat att dem som laddar hem, ÄR era kunder, inte era fiender. Om det inte kommer något sätt där detta kan fungera i symbios så kommer denna katt och råtta lek bara att fortsätta.

När ska det komma en "konsumera så mkt du vill på vilket sätt du vill när du vill hur du vill"-avgift? DEN skulle jag betala för att stödja artister. Dessutom tror jag att dem som tankar mest, är också samma personer som generellt konsumerar mest media, går mest på bio, köper mest film och musik osv.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Nej klart det inte gör, ni muppar vill ju att det ska vara lagligt att få kopiera andras saker och göra vad ni vill med det.
Ni vill att världen ska acceptera datorer för att stanna samtidigt som ni vill att det inte ska finnas lagar som täcker datorer.

Om 100% av befolkningen hade kopierat, så hade lagen varit berättigad. Ska jag som aldrig kopierar, betala för vad andra gör?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Ingen, de har ingen rätt att redovisa får någon. De är den enda lobby organisation som inte behöver det, men ändå ha rätten att beskatta alla svenska medborgare. Många vill riva upp detta och ge denna uppgift till en statlig myndighet istället. Då får vi en redovisning hur medborgarnas pengar fördelas.

Nja; http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/. Där kan man ju hitta "Fördelning av ersättning". Tycker dock en statlig myndighet borde göra jobbet, känns alltid fuffens med branschorganisationer. En statlig myndighet omfattas ju av offentlighetsprincipen, t.ex.

Hehe, första tanken som slog mig när jag funderade på denna avgift: "Seems legit, i mitt fall. Jag använder största delen av mitt HDD-utrymme till privatkopiering." Sen kom jag på att jag inte har några externa hårddiskar, och på mina usb-minnen har jag i stort sett bara OS (GNU/GPL) och foton (privata).

Håller annars med elektronikbranschens företrädare Klas Elm; klart upphovsmän ska få betalt för sina alster. Men det blir ju lite galet om man ska betala författare när man köper kollegieblock.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Copyswede tar inte ut avgifter på minneskort, så köp minneskort och en läsare istället för usbminnen.

Om det handlar om kopiering så hade copyswede krävt lika mycket per MB eller GB för externa hårddiskar som vad de krävde för CD-skivor och disketter. Man får ju, trots allt, plats med en massa mer privatkopierade sånger på en 2Tb hårddisk än en CD-skiva.
Men de fattar att de kan inte kräva en avgift som skulle bli så mycket större än mediet som beskattas.

Och medans priset på hårddiskar ligger i stort sett stilla, så faller fortfarande priset på usbminnen, och samtidigt blir usbminnen större och större.
Vilket innebär att copyswede kommer att, självmant, sänka vad de anser är rimligt att ta för avgift på USB-minnen.

16 kr i avgift för ett USB-minne som kostar 150kr är en sak.
16 kr i avgift för ett USB-minne som kostar 70kr är en annan sak.
16 kr i avgift för ett USB-minne som kostar 35kr är en HELT annan sak.

Permalänk
Inaktiv

Skumläste igenom artikeln och misstolkade att det var 50 öre per GB på hårddiskar. Tänkte typ dafuq?! 500 kr extra för 1000 gb?!

Men så var inte fallet kom jag på sen -.-'

Permalänk
Medlem

än en gång förvånas man över hur korkade lagar o regler som röstas igenom.

döp det till copyrightskatt o låt alla kopiera fritt för hemmabruk då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Då köper man inga HDDs eller USB-minnen i Sverige längre

Då var de bestämt!

SweC borde göra en artikel på bra sidor man kan importera

Problemet är att frakten kostar ofta mycket, och om det skulle vara något fel att man skulle behöva lämna tillbaks den så kan det kosta att skicka tillbaks den.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Kan vi inte skapa intresseorganisationen "kopiera Sverige" och börja konkurrera med dem. Jag kan tänka mig att dra in en massa pengar och fördela en del av dem. Hell väljer ni mig får ni 2.25% mer i ersättning. Länge leve den fria marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man inte lägger på en avgift på den musik och film man köper istället OM man nu ska ha en privatkopieringsavgift. Vi betalar för inkomstbortfallet när vi kopierar vår inköpta musik och film till nära och kära. Det är ju det ENDA logiska, inte att jag ska betala för att lagra min egna data!
Vad *vi* kan göra är att skapa en administrativ mardröm för dom vilket förhoppningsvis skulle kosta mer för dom än det smakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

När ska det komma en "konsumera så mkt du vill på vilket sätt du vill när du vill hur du vill"-avgift? DEN skulle jag betala för att stödja artister.

Finns ett flertal: Spotify, Voddler, Netflix, etc.