Frågor ang. IBM ServeRAID M1015

Permalänk
Medlem

Frågor ang. IBM ServeRAID M1015

Dags att göra en sticky ang. detta kort?

Har precis beställt ett M1015.

1. Måste jag flasha det till IT-mode för att kunna använda det som en, vad ska vi kalla det, ren diskkontroller för ESXi?
2. Behövs det drivisar eller hittar ESXi det "automagiskt"?

Jag har alltså inte för avsikt att köra varken RAID eller passthrough till någon VM (inget stöd för VT-d eller IOMMU) utan vill bara ha flera SATA-portar.

Edit: Jag kan nog svara på min egen fråga. Enligt Ser The Home's guide så måste man sätta upp en "virtual drive", om en sån kan bestå av endast en disk vet jag dock inte.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

1) Du bör kunna använda det som ren diskkontroller i ESXi, men det vanligast är nog att man avänder detta kort eller liknande för en VM med passthru. Bör kunna få det att fungera med RAID 0 och 1 även i ESXi
2) Drivrutiner , om det inte finns med i ESXi vilket jag faktist tror att det gör för LSI-baserade kort, finns på http://www.lsi.com/support/Pages/download-search.aspx.

EDIT: Nu när jag tänker efter så har ESXi drivrutiner för detta kort, kör själv med en variant på detta i min egen ESXi (fast 4st interna och externt diskkabinett med SAS-expander kopplat på extern port). ESXi hittade och identifierade kortet, men det ligger nu som passthru till en VM med OpenIndiana.