Gör Windows 8 mer skrivbordsvänlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

För att laptop användarna blir våldtagen i stjärten med Windows 8.

Vill ha win7 men får inte in den i min sprillans nya bärbara.

Win7 har jag haft igång 24/7 i 10 månader på min gamla bärbara utan problem, nya med win cirkus crashar efter 10 minuter... Efter 3 crashen slängde jag in win7 skivan men total vägrar att starta på den, win8 skivan startar den på..
Orka med detta skit, jag blir mentalt som en 5 åring med detta fingerfärg skit cirkus Windows.

Jag förstår dig... Gillar inte heller Windows Modern Ui. Jag föreslår att du köper StartisBack. Den tar helt bort modernui gränsnittet och du får en klassisk Win7 meny. Har massa bra inställningar man kan pilla med :). Windows 8 blir då nästan som Windows 7.5. Det bästa från två världar :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av FFox:

Jag förstår dig... Gillar inte heller Windows Modern Ui. Jag föreslår att du köper StartisBack. Den tar helt bort modernui gränsnittet och du får en klassisk Win7 meny. Har massa bra inställningar man kan pilla med :). Windows 8 blir då nästan som Windows 7.5. Det bästa från två världar :).

Ah, försent.
Fick in Windows 7 ultimate igår, det var bara att ändra i BIOS och radera alla partitioner och göra en stor.
Sen i med USB stickan med win7 och det starta direkt.

Slapp även Toshiba bloatware.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Namnge grupper i metro

Skrivet av Morphond:

Hur gör jag för att få text ovanför mina grupper med tiles som på bilden? Letat febrilt, men hittar verkligen inget.

För att namnge en grupp: I Metro, i höger nedre horn klicka på den lila streck, då "förminskas" hela Metro. högerklickmarkera den grupp du vill ge namn till och i vänsta nedre hörn dyker upp option att byta namn. Enkelt

Permalänk
Avstängd

Det är ju en omvandling vi är med om. Skrivbordet/desktop lär försvinna. Ungefär som när vi gick över från MS/DOS till GUI gränssnittet.
Skulle tro att Office kommer i ett renodlat Metro interface förr eller senare.

Paul Thurrot har nog rätt:
http://www.youtube.com/watch?v=68IwHCMJfF4

Hela showen här:
http://twit.tv/show/windows-weekly/328

Permalänk

Har 2 laptops som kör win 8, finns det nån superenkel .exe som fixar till det så det blir så likt win 7 som möjligt )skrivbord, startknapp mapphantering osv.)

Permalänk

köpte startisback, installerade och det verkar fungera, men var hittar jag själva programmet ?? (för att komma åt alla inställningar)

hittade,,,,,

Permalänk
Medlem

Bra, konstruktiv(!) lista för de som vill undvika en del underligheter anpasade för pekplattor.

Bump it up!

EDIT: Shi,t prommes frites. Tråden var ju klistrad...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av winosx:

Tänkte att vi kunde ha en lista på hur vi kan göra Windows 8 mer produktivt och mer skrivbordsvänligt.

Tips till trådskaparen. Be moderator ändra rubriken till 8.1 då det släpps om några dagar. Ta bort de länkar som inte längre har någon funktion iom nyheter i 8.1. Skriv en lista på vad som kan göras utan att använda tredjepartsprogram i 8.1 (start direkt till skrivbordet m.m.).

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Viill tipsa om Grey8

Obs - Jag rekommenderar Windows 8, inte 8.1

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 gjorde min dator mindre skrivbordsvänlig efter uppgraderingen. Såna idiotiska saker som att de länkat om massa filer till att öppna med Metroappar när jag inte kört något alls i Metro på min Windows 8 bärbara på ett år. Sen blev ett par menyer otroligt fula i skrivbordsläget också, verkade vara någon Metro-halvmesyr.

I övrigt upplevde jag inga fördelar med 8.1 för mig som jobbar enbart i desktop (så långt som det går).

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[sic:

;14012982']Viill tipsa om Grey8
http://th02.deviantart.net/fs70/PRE/i/2012/341/4/6/gray8_fina...

Obs - Jag rekommenderar Windows 8, inte 8.1

Hm färgvalet gillar jag, skall nog återskapa det på andra fronter

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

How to Make Windows 8 or 8.1 Look and Feel Like Windows 7

http://blog.laptopmag.com/make-windows-8-like-windows-7

Install the Windows 7 Aero theme
With Windows 8, Microsoft took away the attractive translucent Aero glass effects and style many people love in Windows 7. Instead, the company made the desktop theme flat, solid and a little bit boring. While you can’t get all of the translucent effects back, you can get a very similar look to Windows 7′s default theme.

  1. Download and install UxStyle. This application tweaks your settings so you can install third-party themes you didn’t get from Microsoft.

  2. Download this Windows 7 theme from Deviant Art and open its zip file. Ignore the warning saying that it does not work in Windows 8.1.

  3. Copy the contents of the Themes Files folder from the zip file to C:\Windows\Resources\Themes.

  4. Double-click the Aero8Rounded-Default.theme icon. Your theme should now change to Aero 8 rounded, which looks like Windows 7′s default theme, complete with the Windows 7 logo wallpaper. To switch back and forth between this theme, the Windows 7 Architecture theme and several other Windows 7 and Windows 8 themes, right-click on the desktop and select Personalize.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[sic:

;14012982']Viill tipsa om Grey8
http://th02.deviantart.net/fs70/PRE/i/2012/341/4/6/gray8_fina...

Obs - Jag rekommenderar Windows 8, inte 8.1

snyggt! vad använder du förutom Gray8?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

snyggt! vad använder du förutom Gray8?

Inget alls just nu.
Den gamla laptopen till TV:n har nåt vajsing med grafik drivisarna och skulle behöva en fabriksåterställning och den nya har blivit småkorrupt av kloning så det är samma där - fabriksåterställning.

Kommer nog ta Grey8 om/när jag orkar återställa allt.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Avstängd

windows 8

Jag kan inte förstå mig på varför folk hela tiden gnäller om metro hit och dit det är så värdelöst etc etc.

Det är inget jag stör mig på det är bara ett system som man använder på en dator med ipad fattning.

Varför ens installera ett nytt system om ni ens ska bara gnälla allt är inget världsproblem som alla andra gör det till winers!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tips till trådskaparen

Senast aktiv: 2012-12-28 19:26

Permalänk
Medlem

Installerade Classic Shell i samband med uppgradering till Windows 8.1. Den har allt jag behöver. Eller tillåter snarare mig att ta bort allt det jag inte behöver(Metro, hot-corners etc).
Jag har mer eller mindre avaktiverat åtkomst till Metro/Start GUI, hot-corner samt charms.

Windows-key/Start-knappen innehåller en kombinerad prompt för "Run" samt fil-sökning, enbart.
Applikationsindex till höger i respektive drop-down katalog.

Permalänk
Medlem

Öhm.. börjar reta mig lite på windows, när jag knappar in nånting i webbläsaren eller utforskaren så hoppar fanskapet in i metro mitt i sökningen och halva texten dyker upp i modernui. Vad beror det på? Sist så aktiverades "metro" sök pga av bokstaven "k" och nej, jag kom inte åt nån knapp.

EDIT: Haha skit 'it
Jag vill inte ha windows 8.1, 8.0 funkar mycket bättre då jag uppdaterade till .1 när det kom men återställde burken nyligen, nämligen för 3-4 dar sedan och är således tillbaks till .0.

Windows:
-Jaha, så du vill inte uppdatera till 8.1? Hmm låt oss uppdatera ändå vad säger du, ok vad bra! Var vänligen starta om nu eller vänta tills timern går ut - Automatisk omstart om 45min.

http://i.imgur.com/HDeUSQa.png

Nagel i ögat att arbeta eller få nånting gjort överhuvudtaget när biblioteket ligger i den här datorn?!

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem

Har verkligen börjat reta mig på windows 8.x. har suttit med saken sen första betan och sen utvecklingen, och fortfarande stör mig på de nya.

Som sagt i tråden, vart är ms påväg? lååånt bort, synd att programmen jag använder bara finns till windows.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av '[sic:

;14621266']Öhm.. börjar reta mig lite på windows, när jag knappar in nånting i webbläsaren eller utforskaren så hoppar fanskapet in i metro mitt i sökningen och halva texten dyker upp i modernui. Vad beror det på? Sist så aktiverades "metro" sök pga av bokstaven "k" och nej, jag kom inte åt nån knapp.

Men nånting måste du gjort för så fungerar det inte normalt.

Citat:

EDIT: Haha skit 'it
Jag vill inte ha windows 8.1, 8.0 funkar mycket bättre då jag uppdaterade till .1 när det kom men återställde burken nyligen, nämligen för 3-4 dar sedan och är således tillbaks till .0.

Windows:
-Jaha, så du vill inte uppdatera till 8.1? Hmm låt oss uppdatera ändå vad säger du, ok vad bra! Var vänligen starta om nu eller vänta tills timern går ut - Automatisk omstart om 45min.

Jo, har du automatiska uppdateringar igång så installeras uppdateringar automatiskt. Hur tycker du det borde fungera om inte så?

Citat:

http://i.imgur.com/HDeUSQa.png

http://i.imgur.com/HDeUSQa.png

Nagel i ögat att arbeta eller få nånting gjort överhuvudtaget när biblioteket ligger i den här datorn?!

Nja, det beror ju väldigt mycket på hur man arbetar. Dock håller jag med om att det var bättre när biblioteken hade ett eget träd. Framför allt hade jag velat se mer konfigurationsalternativ för Windows Explorer i allmänhet och just navigeringsfönstret i synnerhet. Fem kategorier i samma vy som alla överlappar till viss del är inte användarvänligt liksom. Öppnar man den här datorn i huvudfönstret så är det dock uppdelat i Mappar (biblioteken) och Enheter, så där fungerar det ju tillräckligt bra IMO.

Man kan också ta detta som en hint att, för "power-users", så kanske det är läge att lära sig en mer effektiv arbetsmetod, till exempel att använda Kör (Win+R) följt av c: och enter för att komma till c:. Det kanske inte passar för alla, men just Win+R är en sjukt bra genväg som de flesta borde lära sig tycker jag, även om man inte använder det till att hitta rätt enhet. Exempelvis när man får långa nätverkslänkar i mail där bara halva länken är identifierad som en länk för att den exempelvis har mellanslag i sig eller en radbrytning; markera länktexten, Ctrl+C, Win+R, Ctrl+V, enter så är du där liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men nånting måste du gjort för så fungerar det inte normalt.

Jo, har du automatiska uppdateringar igång så installeras uppdateringar automatiskt. Hur tycker du det borde fungera om inte så?

Nja, det beror ju väldigt mycket på hur man arbetar. Dock håller jag med om att det var bättre när biblioteken hade ett eget träd. Framför allt hade jag velat se mer konfigurationsalternativ för Windows Explorer i allmänhet och just navigeringsfönstret i synnerhet. Fem kategorier i samma vy som alla överlappar till viss del är inte användarvänligt liksom. Öppnar man den här datorn i huvudfönstret så är det dock uppdelat i Mappar (biblioteken) och Enheter, så där fungerar det ju tillräckligt bra IMO.

Man kan också ta detta som en hint att, för "power-users", så kanske det är läge att lära sig en mer effektiv arbetsmetod, till exempel att använda Kör (Win+R) följt av c: och enter för att komma till c:. Det kanske inte passar för alla, men just Win+R är en sjukt bra genväg som de flesta borde lära sig tycker jag, även om man inte använder det till att hitta rätt enhet. Exempelvis när man får långa nätverkslänkar i mail där bara halva länken är identifierad som en länk för att den exempelvis har mellanslag i sig eller en radbrytning; markera länktexten, Ctrl+C, Win+R, Ctrl+V, enter så är du där liksom.

Ursäkta om jag kanske låter lite otrevlig men automatiska uppdateringar är inte samma sak som att installera 8.1 förstår du.
8.1 måste du installera manuellt via MS store - alltså en separat nedladdning du måste godkänna.

Och har som sagt precis fabriksåterställt så det verkar märkligt att jag lyckas hitta en randomizer för moderui-sök där den hoppar igång på "k" eller "t" när jag inte hittat den tidigare ~1år?

Och den bara fortsätter haha
Hux flux, abracadabra låt sekundära skärmen vara låst på 800x600p

Byta upplösning för att sedan byta tillbaks hjälpte föga...

Får väl fabriksåterställa igen och spärra MS store på något sätt?

EDIT: https://forums.plex.tv/index.php/topic/83623-windows-81-2nd-m...

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Avstängd
Skrivet av '[sic:

;14622883']Ursäkta om jag kanske låter lite otrevlig men automatiska uppdateringar är inte samma sak som att installera 8.1 förstår du.
8.1 måste du installera manuellt via MS store - alltså en separat nedladdning du måste godkänna.

Jag är ganska säker på att det var så från början, men att de efter ett tag började trycka ut den, jag hittar dock inget om detta nu så jag kanske blandade ihop det med 8.1 Update som fungerar så. Dock är det ju så att du godkänt uppgraderingen en gång och sen inte avinstallerat den, då kanske det inte är så konstigt att Windows antar att du vill ha den igen? Du kan avinstallera 8.1 och på så vis slippa det om du nu tycker att 8.0 är bättre men tills du gör det har du ju godkänt den och då är det inget konstigt att den installeras.

Citat:

Och har som sagt precis fabriksåterställt så det verkar märkligt att jag lyckas hitta en randomizer för moderui-sök där den hoppar igång på "k" eller "t" när jag inte hittat den tidigare ~1år?

Låter som ett hårdvarufel i mina öron, om du är helt säker på att du inte kommer åt Windows-knappen alltså. Kanske har ditt tangentbord lyckats bli kortslutet på så sätt att k eller t ger ett tryck på Windowsknappen. Testa med ett annat tangentbord.

Citat:

Och den bara fortsätter haha
Hux flux, abracadabra låt sekundära skärmen vara låst på 800x600p
http://i.imgur.com/GEDVfx8.png

Screenshotet visar inte en skärm låst till 600p utan två skärmar med 1080p där den ena är skalad, jag vet inte vad du vill säga med det.

Citat:

Byta upplösning för att sedan byta tillbaks hjälpte föga...

Får väl fabriksåterställa igen och spärra MS store på något sätt?

EDIT: https://forums.plex.tv/index.php/topic/83623-windows-81-2nd-m...

Tråden säger inget om att ändra upplösning utan om att ändra skalningen och sen ändra tillbaka den. Det var ett problem som blev löst på typ fem timmar i Oktober 2013 så jag vet inte varför du drar upp det som något negativt för Windows.

Vad du ska göra om du inte vill ha Windows 8.1 är att avinstallera det, inte återställa till en tidigare punkt för då drar du inte tillbaka ditt godkännande av installationen.

Permalänk
Medlem

RocketDock verkar inte riktigt lira här. Går inte lägga till genvägar/ikoner, har lyckats lista ut att det beror på att jag kör 64-bit. Finns det någon lösning på detta? Eller måste jag helt enkelt leta upp ett annat program? Någon som har nåt tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

RocketDock verkar inte riktigt lira här. Går inte lägga till genvägar/ikoner, har lyckats lista ut att det beror på att jag kör 64-bit. Finns det någon lösning på detta? Eller måste jag helt enkelt leta upp ett annat program? Någon som har nåt tips?

Jag föredrar ObjectDock före RocketDock eftersom jag anser det vara bättre på alla punkter!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag föredrar ObjectDock före RocketDock eftersom jag anser det vara bättre på alla punkter!

Provade det, men gillade det icke.. ;/ Föredrar rocketdck men det lirar ju knappt

Permalänk

Böt precis dator samt operativsystem från 8.1 till 8.1 PRO.
Nu har jag inte längre start knappen, hade jag utan min vetskap installerat någon mod på förra datorn?
Det var inte en klassisk start meny utan lite mer w8 inspirerad?
Den fanns där vad jag kan minnas vid installation, kanske ska informera om att de va en OEM licens förinstallerad på en laptop, har det betydelse? Känner mig ganska vilsen när alla google resultat ger mig info om att ex. installera shell !

EDIT: Jag kunde lägga till favorit program i start menyn till höger (upp till ca: 20st) som fanns där oavsett vad jag valde att göra inne på menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är ganska säker på att det var så från början, men att de efter ett tag började trycka ut den, jag hittar dock inget om detta nu så jag kanske blandade ihop det med 8.1 Update som fungerar så. Dock är det ju så att du godkänt uppgraderingen en gång och sen inte avinstallerat den, då kanske det inte är så konstigt att Windows antar att du vill ha den igen? Du kan avinstallera 8.1 och på så vis slippa det om du nu tycker att 8.0 är bättre men tills du gör det har du ju godkänt den och då är det inget konstigt att den installeras.

Låter som ett hårdvarufel i mina öron, om du är helt säker på att du inte kommer åt Windows-knappen alltså. Kanske har ditt tangentbord lyckats bli kortslutet på så sätt att k eller t ger ett tryck på Windowsknappen. Testa med ett annat tangentbord.

Screenshotet visar inte en skärm låst till 600p utan två skärmar med 1080p där den ena är skalad, jag vet inte vad du vill säga med det.

Tråden säger inget om att ändra upplösning utan om att ändra skalningen och sen ändra tillbaka den. Det var ett problem som blev löst på typ fem timmar i Oktober 2013 så jag vet inte varför du drar upp det som något negativt för Windows.

Vad du ska göra om du inte vill ha Windows 8.1 är att avinstallera det, inte återställa till en tidigare punkt för då drar du inte tillbaka ditt godkännande av installationen.

Vad jag vill säga med det är väl antagligen att jag inte vill ha en (potatis)skalad bild på TV:n.

EDIT: Efter lite sökning så verkar det handla om "overscan".
Fick tillbaka burken igår efter reparation vilket sabbat upp skalningen ännu mer, nu ser man nästan 100x100p (utseendemässigt iallafall), får väl pilla i nvidias kontrollpanel tills den behöver lämnas in igen...

Det ser bra ut med duplicerad skärm men jag föredrar utökat skrivbord och det är där det skiter sig.

Sen går det väl inte att avinstallera 8.1 om jag förstått saken rätt så det skiter sig där med.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem

edit: ok jag fattar appar ska brännas på bål jag måste leta skrivbordsversionen av skype etc.

Verkar ha lite skalningsproblem vet inte om det var för att jag ville ha ikoner mindre men en del ser skarpt ut och en del ser ut som jag kör 1024x768 eller något.

Ex steam panelen ser bra lågupplöst ut och är ytterst blurrigt?

Testade lite borderlands pre sequel flöt inte riktigt lika bra som i Windows 7 pro av någon anledning med samma drivare och inställningar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Grymt. Tkr fortfarande win7 är skönare/8.

Skickades från m.sweclockers.com