Gör Windows 8 mer skrivbordsvänlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Om ingen annan rekommenderat det så:

Tiny Windows Borders

Går även att göra samma sak i registret:

Windows Registry Editor Version 5.00 ;Should reduce the Windows Border size (after restart) [HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\WindowMetrics] "PaddedBorderWidth"="0" ;Original value (I think): ;"PaddedBorderWidth"="-60"

(Man kan testa sig fram med olika värden eller köra programmet och se hur värdena ändras)

Bra tråd för övrigt

Edit: Tänkte även att det kan vara bra att skriva att jag testat programmet och registermetoden själv.

Den tackar vi för!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Det här ska kollas upp ikväll!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som vet hur pass bra det funkar att stänga av Metro via kommandotolken?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Skype

Jag har försökt att få skype att inte öppna sig i modern ui men verkar ärligt talat som att det inte går att fixa, nån som vet hur jag får till detta, hatar win8 mer och mer för varje dag som går, känns som att MS vill att det bara ska bli jobbigare och jobbigare som användare till skillnad från apple som vill att det ska vara enkelt och smidigt.
Fick förövrigt ladda ner skype på sidan av för att kunna öppna det och skicka bilder, sjukt störande.

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jamtland:

Jag har försökt att få skype att inte öppna sig i modern ui men verkar ärligt talat som att det inte går att fixa, nån som vet hur jag får till detta, hatar win8 mer och mer för varje dag som går, känns som att MS vill att det bara ska bli jobbigare och jobbigare som användare till skillnad från apple som vill att det ska vara enkelt och smidigt.
Fick förövrigt ladda ner skype på sidan av för att kunna öppna det och skicka bilder, sjukt störande.

Prova detta:

Avinstallera Skype!

Ladda ner Skype härifrån

Efter att du laddat ner installationsfilen, högerklicka på den och gå till egenskaper.

Klicka på kompatibilitetsfliken

Markera rutan: Kör det här programmet i kompatibilitetsläge.

Verkställ och Ok.

Installera Skype!

Berätta om det funka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jamtland:

Jag har försökt att få skype att inte öppna sig i modern ui men verkar ärligt talat som att det inte går att fixa, nån som vet hur jag får till detta, hatar win8 mer och mer för varje dag som går, känns som att MS vill att det bara ska bli jobbigare och jobbigare som användare till skillnad från apple som vill att det ska vara enkelt och smidigt.
Fick förövrigt ladda ner skype på sidan av för att kunna öppna det och skicka bilder, sjukt störande.

Det är 2 versioner av Skype. Avinstallera den du har och ta hem den äldre modellen:
http://www.skype.com/intl/sv/get-skype/on-your-computer/windo...

Det här är den för Windows 8:
http://www.skype.com/intl/sv/get-skype/on-your-computer/windo...

Den äldre öppnar sig i skrivbordet på det "vanliga sättet" som i Windows 7 även om man har Windows 8.

Permalänk

ni som har koll,, har installerat iobits win8 startmeny,, funkar ok,, men finns de bättre, stabilare ?

upplever att den jag har inte går att att växla mellan användare som jag vill, samt logga ut/in....

är det bara att avinstallera min verision utan problem nu om jag vill..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ni som har koll,, har installerat iobits win8 startmeny,, funkar ok,, men finns de bättre, stabilare ?

upplever att den jag har inte går att att växla mellan användare som jag vill, samt logga ut/in....

är det bara att avinstallera min verision utan problem nu om jag vill..

Classic shell funkar jätte bra för mig.
Tillsammans med detta skin så blir det nästan identiskt med win 7.
http://www.askvg.com/download-classic-shell-skin-to-get-windo...

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag gav upp igår och skaffade Start8, känner mig hel igen på något sätt

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Ars publicerade precis en artikel där de testar och jämför några olika startmeny-ersättare.

Slutsats:

Citat:

After trying out all these programs over the course of a few weeks, I'm personally not going to use any of them. I was an eager adopter of Windows Vista's searchable Start menu. Probably 90 percent of the time I used the Start menu in Windows Vista and Windows 7, it was to search. The Start screen doesn't substantially change that. Microsoft has changed the presentation, with some good aspects (more results displayed simultaneously) and some bad aspects (no unified view of all results; instead they're segregated between Apps, Settings, and Files), but functionally the differences are pretty negligible. Once you get on the searchable Start bandwagon, it's really hard to go back to anything else.

The remaining 10 percent of the time, I clicked an app that I had pinned to the menu. For this, the Start screen is actually better; I can pin more apps more easily. Look beyond the Start screen's appearance and it's just not as different as it superficially seems.

I appreciate that not everyone uses the Start menu the same way. If you're used to browsing the menu itself, the Windows 8 experience is very different indeed. While its "All Programs" view does respect the folders and naming that the Start menu uses, it presents them as essentially a flat list.

For such users, StartIsBack is the standout winner. Start8 works the same but costs more; Classic Shell is inauthentic and baroque, and unless you simply must have something that's more or less the same as the Windows 2000 Start menu, I would avoid it. Pokki and RetroUI both have interesting features, but if you're going to learn a new user interface, you might as well learn the Windows 8 user interface itself—not that of a third-party product.

Permalänk
Medlem

Efter att testat de flesta startmeny-ersättare tycker jag Start8 är den som fungerar bäst för mina behov, dvs så likt win7 som möjligt. Snygg är den också.
5 dollar är inte mycket att betala för deras jobb heller.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebbeharry:

Efter att testat de flesta startmeny-ersättare tycker jag Start8 är den som fungerar bäst för mina behov, dvs så likt win7 som möjligt. Snygg är den också.
5 dollar är inte mycket att betala för deras jobb heller.

Har inte provat någon annan ersättare men tvivlar på att det finns någon som gör det bättre än start8, definitivt värt en femtiolapp om man är på en dator utan pekskärm och vill ha allt gottigt från win8 utan att förlora funktionaliteten från sjuan. Rekomenderas. Metro UI försvinner inte men man kan välja när det ska användas, hatar man det så behöver man aldrig mer se det och allt fungerar som win7, vill man använda det ibland så fine, det går också. Själv så skippar jag modern/metro UI helt efter jag skaffade start8, tror inte jag varit där en enda gång. Alla förbättringar i åttan fungerar lika bra i alla fall, det bästa från två världar.

Permalänk
Medlem

Från samma skapare som Startisback finns Ex7ForW8.

Den här lösningen är lite annorlunda då det är en Wrapper för explorern i Windows 7. Man laddar alltså Windows 7 explorer och får då den riktiga startmenyn och behåller samtidigt övriga nyheter i Windows 8. Begränsningen ligger i att allt som har med Modern UI att göra inte kommer att fungera (eftersom den explorern alltså inte laddas).

Man kan däremot välja att aktivera den igen (kräver utloggning), och då beter sig Windows 8 "som vanligt"

Fördelen är att man får den faktiska startmenyn från Windows 7, och det är gratis

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winosx:

Prova detta:

Avinstallera Skype!

Ladda ner Skype härifrån

Efter att du laddat ner installationsfilen, högerklicka på den och gå till egenskaper.

Klicka på kompatibilitetsfliken

Markera rutan: Kör det här programmet i kompatibilitetsläge.

Verkställ och Ok.

Installera Skype!

Berätta om det funka!

Behövs inge kompatibilitetsläge, gå in på Skype's hemsida och ladda ner Skype for desktop.

Permalänk
Medlem

Upptäckte att man inte kan ändra systemets default teckenstil (font).
Det var ju riktigt tråkigt. Segoe UI...

Kanske dags att fixa ett tweak för det.
Är det någon som är intresserad av det?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Upptäckte att man inte kan ändra systemets default teckenstil (font).
Det var ju riktigt tråkigt. Segoe UI...

Kanske dags att fixa ett tweak för det.
Är det någon som är intresserad av det?

Man KAN, men via registret... Onödigt krångligt men det går.

http://www.eightforums.com/customization/8438-change-font.htm...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

SVENSKA tips

Halloj

Alla länkar och tips jag klickar på är snart på engelska. Finns det någon som kan tipsa om bra sidor om Win 8 på svenska. Ska ha en mindre föreläsning nästa vecka på amatörnivå och behöver alla tips jag kan få!

Permalänk
Inaktiv

Hejsan, har nu använt Windows 8 och Modern UI i cirka 3-4 månader, och det fungerar bra. Men börjar nu bli mer sugen att ha tillbaka den "vanliga" desktopmiljön. Har kikat på Start8, och undrar bara om den sinkar ner prestandan någonting, om jag kommer märka skillnader i prestanda på datorn.

Permalänk
Medlem

Jag vill döda metro läget helt men inte ha en start knapp, alltså bara desktop läget men tycker start knappen är ful

Permalänk

Någon som vet hur man ändrar språk på startmenyn. På W7 gick man in under nationella inställningar och kopierade systemspråket.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Vet någon om man kan få ner kontrolpanelen till startskärmen så kan man slå av charmsbar helt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Hej är det nån som vet vart installerade appar hamnar?

Mvh

EDIT: Hittade dem nu för dem som inte vet (C:)/ProgramFiles/Windows apps

om du inte ser windows apps öppna view och markera (Hidden items)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimpan100:

Hej är det nån som vet vart installerade appar hamnar?

Mvh

EDIT: Hittade dem nu för dem som inte vet (C:)/ProgramFiles/Windows apps

om du inte ser windows apps öppna view och markera (Hidden items)

Bara en fundering. Vad händer om man raderar mappen?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Bara en fundering. Vad händer om man raderar mappen?

Jadu det var en klurig en

Permalänk
Medlem

ObjectDock 2.1 Beta finns nu med Windows 8 support.
http://www.stardock.com/products/objectdock/beta/index.asp

Permalänk

Är Classic Shell väldigt resurskrävande eller blir det rentav en lättnad för datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

Är Classic Shell väldigt resurskrävande eller blir det rentav en lättnad för datorn?

För mig tar det 1,7MB ram det är allt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

Är Classic Shell väldigt resurskrävande eller blir det rentav en lättnad för datorn?

Och för mig tar det ~1.2MB RAM, inte så farligt.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Varför ens installera Win8 om man ändå bara vill ha tillbaka Win7?

För att laptop användarna blir våldtagen i stjärten med Windows 8.

Vill ha win7 men får inte in den i min sprillans nya bärbara.

Win7 har jag haft igång 24/7 i 10 månader på min gamla bärbara utan problem, nya med win cirkus crashar efter 10 minuter... Efter 3 crashen slängde jag in win7 skivan men total vägrar att starta på den, win8 skivan startar den på..
Orka med detta skit, jag blir mentalt som en 5 åring med detta fingerfärg skit cirkus Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB