I5 3570K VS i7 3770k Den stora skillnaden?

Permalänk

I5 3570K VS i7 3770k Den stora skillnaden?

Tjenare svårt att välja cpu nu och undrar vilken cpu som är bäst till mina ändamål

Jag ska

Spela/Spela in när jag spelar

Använda lite smått videoredigering

det ända jag ska ha den till:D

och om ni vet några benchmarks så får ni gärna skicka:D

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Det låter som om du ska ha en i5.

Tips: När jag vill hitta benchmarks så brukar jag googla "pryl" + review så hittar du hur mycket som helst.

Permalänk
Skrivet av Marquzz:

Det låter som om du ska ha en i5.

Tips: När jag vill hitta benchmarks så brukar jag googla "pryl" + review så hittar du hur mycket som helst.

tak får titta om jag hittar någon bra

Hittade Sweclockers egna http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Så tycker ni det är värt med 3770k? vill som sagt ha en processor som håller lite längre;D

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

3770k är en 3750k med HT. Det innebär dubbelt så många trådar vilket är bra för program som 3dsmax etc. I spel är det ingen skillnad alls utan bara slöseri på pengar. Du ska ha en 3570k.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

3770k är en 3750k med HT. Det innebär dubbelt så många trådar vilket är bra för program som 3dsmax etc. I spel är det ingen skillnad alls utan bara slöseri på pengar. Du ska ha en 3570k.

Tack:D

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

2Mb i cache mer också för totalt 8Mb på L3 på 3770K då 3670K bara har 6Mb. 100Mhz till också i frekvens. Så stock är 3770K alltid bättre oavset. Sedan att spel inte är flaskade av en CPU (inte behöver all potentiel kraft) är irrelevant för 3770K är fotfarande vassare.

Vid 3D rendering eller i princip allt som skalar förbi 4 trådar så börjar det märkas skillnad på i5 och i7.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är väl namnet antar jag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeno88:

3770k är en 3750k med HT. Det innebär dubbelt så många trådar vilket är bra för program som 3dsmax etc. I spel är det ingen skillnad alls utan bara slöseri på pengar. Du ska ha en 3570k.

Det var exakt vad folk sa om dualcore vs quadcore förut, och vilken av dom är höll bäst?
I princip alla spel kör 4 trådar, en del nya kör 8 trådaroch fler kommer det bli i framtiden. Vill man ha framtidssäkert ska man helt klart köra en som grejar HT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Det var exakt vad folk sa om dualcore vs quadcore förut, och vilken av dom är höll bäst?
I princip alla spel kör 4 trådar, en del nya kör 8 trådaroch fler kommer det bli i framtiden. Vill man ha framtidssäkert ska man helt klart köra en som grejar HT.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr är det inte sant att de flesta spelen använder fyra trådar men visst går det åt det hållet, dock är det rätt långt kvar till detta är ett faktum.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Spelar ju igen roll om spelet kör 4 trådar eller ej. Fins ju 100 andra processer på datorn som vardera har en eller fler trådar. Fortfarande mycket snabbare att byta tråd på hårdvaru nivå än på mjukvarunivå vilket folk inte verkar inse. För att byta tråd måste OS:et stoppa processen, spara alla states till minnet (spara ner all data i från processorns alla register till ram minnet) sedan ladda statesen från en annan tråd innan exekvieringen kan påbörjas igen och detta tar tid.

Program är skrivna som dom är ensamma på datorn och har monopol men i verkligheten delar hundratals program en och samma CPU så därför delar dom processorn. OS:et sköter detta. Det går att bygga processorer kapabla av att köra alla processer samtidigt också genom att ha register för varje tråd. Revolver processorer tex fungerar så dock tilldelas på dom en lika stor exekvierigstid vilket inte alltid är optimalt.

Oavset byta tråd direkt i processorn genom att ha fler register är snabbare så enkelt är det. Intels HT (Hyper Treading är intels propertiära namn för en teknik som heter SMT egentlige vilket betyder Simultaneous Multi Threding) tillåter två sett med register per kärna så två trådar kan alltid vara redo för exekviering.
En direkt fördel med SMT/HT på många processorer är förmågan att trycka in instruktioner från båda trådarna under samma cykel villket skulle vara omöjlöigt utan HT/SMT och det har ju fördellen att dra nytta av lediga resurser.

Jag ser bara fördelar med HT antigen det är en slö ATOM eller snabb i7 då alla mina har fått en mätbar boost i program som är flertrådade sedan att man inte behöver nåt värre än en 3570K för spel i dag i 99% av fallen är en annan femma men det beror ju lite på vad man är ute efter också i FPS väg då snabbare CPU är mer relevant ju högre FPS man är ute efter. Man bör ju matcha grafikkorten med en lämplig CPU för ballans.

Permalänk

Jag lånar tråden och sparkar lite liv i den, då jag tycker det är onödigt att starta en ny om nästan samma ämne.

Jag sitter och väljer mellan 3570K och 3770K. Speldator (hurr durr 3570k), men jag ska även ha den till att spela Wii-spel med en emulator som heter Dolphin. Dolphin är optimerad för intel och käkar väldigt mycket processorkraft. Är det fortfarande slöseri med pengar eller är det värt att ha HT i det här fallet?

Permalänk
Skrivet av Svenjolov:

Jag lånar tråden och sparkar lite liv i den, då jag tycker det är onödigt att starta en ny om nästan samma ämne.

Jag sitter och väljer mellan 3570K och 3770K. Speldator (hurr durr 3570k), men jag ska även ha den till att spela Wii-spel med en emulator som heter Dolphin. Dolphin är optimerad för intel och käkar väldigt mycket processorkraft. Är det fortfarande slöseri med pengar eller är det värt att ha HT i det här fallet?

Jag har en i7 2600k med ht aktiverad å det är jag glad för. Så kör med ht du med.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Jag har en i7 2600k med ht aktiverad å det är jag glad för. Så kör med ht du med.:)

Jo, men frågan är om jag kommer märka en skillnad som är värd 800 kr?
Hur effektivt är är Hyperthreading? Jag är inte alls insatt i det.

Permalänk
Skrivet av Svenjolov:

Jag lånar tråden och sparkar lite liv i den, då jag tycker det är onödigt att starta en ny om nästan samma ämne.

Jag sitter och väljer mellan 3570K och 3770K. Speldator (hurr durr 3570k), men jag ska även ha den till att spela Wii-spel med en emulator som heter Dolphin. Dolphin är optimerad för intel och käkar väldigt mycket processorkraft. Är det fortfarande slöseri med pengar eller är det värt att ha HT i det här fallet?

Det beror ju helt på hur bra Dolphin skalar över många trådar. Ett program kan vara processorkrävande, men fortfarande vara dåligt på att skala över flera kärnor (det belastar processorn hårt, men kan bara nyttja ett fåtal kärnor), då fås ingen extra boost med i7 3770. Om programmet däremot skalar bra (prestanda ökar någorlunda linjärt med antal kärnor) så tjänar man på en i7 3770

Skrivet av Svenjolov:

Jo, men frågan är om jag kommer märka en skillnad som är värd 800 kr?
Hur effektivt är är Hyperthreading? Jag är inte alls insatt i det.

Som sagt beror det främst på hur bra programmet skalar över många kärnor. I ett program som skalar bra, så fungerar HT riktigt bra, skalar programmet dåligt ger HT sämre vinst (helt enkelt för att alla tillgängliga resurser inte används).

Efter vad jag kunde läsa mig till på projektets hemsida, så använder emulatorn sig av två kärnor, så en i7 3770 ger i stort sett 0 vinst som jag ser det. Däremot får du en vinst om du skruvar upp frekvensen på de kärnor som används.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Intel core i5 3570k funkar fin fint om man ska records medans man spelar osv. Funkar även med livestream

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Det beror ju helt på hur bra Dolphin skalar över många trådar. Ett program kan vara processorkrävande, men fortfarande vara dåligt på att skala över flera kärnor (det belastar processorn hårt, men kan bara nyttja ett fåtal kärnor), då fås ingen extra boost med i7 3770. Om programmet däremot skalar bra (prestanda ökar någorlunda linjärt med antal kärnor) så tjänar man på en i7 3770

Som sagt beror det främst på hur bra programmet skalar över många kärnor. I ett program som skalar bra, så fungerar HT riktigt bra, skalar programmet dåligt ger HT sämre vinst (helt enkelt för att alla tillgängliga resurser inte används).

Efter vad jag kunde läsa mig till på projektets hemsida, så använder emulatorn sig av två kärnor, så en i7 3770 ger i stort sett 0 vinst som jag ser det. Däremot får du en vinst om du skruvar upp frekvensen på de kärnor som används.

Då kör jag på en i5 3570. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenjolov:

Då kör jag på en i5 3570. Tack för hjälpen!

Tänk på att det är skillnad på 3570 och 3570K

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jultomtetris:

Jag lånar tråden och sparkar lite liv i den, då jag tycker det är onödigt att starta en ny om nästan samma ämne.

Jag sitter och väljer mellan 3570K och 3770K. Speldator (hurr durr 3570k), men jag ska även ha den till att spela Wii-spel med en emulator som heter Dolphin. Dolphin är optimerad för intel och käkar väldigt mycket processorkraft. Är det fortfarande slöseri med pengar eller är det värt att ha HT i det här fallet?

Har för mig att Dolphins utvecklar rekommenderar en 3570k@4.2GHz för att kunna emulera de mest krävande spelen (tex Super Mario Galaxy och efterföljare). Alla 3570k bör klara 4.2GHz utan att öka spänningen från stock, alt ytterst lite (har aldrig sett ett så dåligt exemplar på något forum dock).

Förutom hyperthreading så brukar 3770k även klocka aningen högre än 3570k, men det är onödig och väldigt dyrköpt prestanda.

Permalänk
Medlem

lägg de 900kr som du tjänar på att köpa i5an på grafikkortet så spelar det ingen roll om du har 150 trådar och 45 cores du får mer fps med ett bättre grafikkort då det är där flaskhalsen är

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

2Mb i cache mer också för totalt 8Mb på L3 på 3770K då 3670K bara har 6Mb. 100Mhz till också i frekvens. Så stock är 3770K alltid bättre oavset. Sedan att spel inte är flaskade av en CPU (inte behöver all potentiel kraft) är irrelevant för 3770K är fotfarande vassare.

Vid 3D rendering eller i princip allt som skalar förbi 4 trådar så börjar det märkas skillnad på i5 och i7.

100 mhz och 2MB mer i cach på L3 är fortfarande inte värd nästan en tusenlapp mer. Om du inte är 100% säker på att du ska använda trådintensiva applikationer så är det bara slöseri med pengar. SÅ nej. 3770K är inte alltid bättre oavsett. De är oftast identisk prestanda när det kommer till spel tex. och TS verkar söka efter den CPU som är mest prisvärd när det kommer till spel mellan i5 och i7.

Skrivet av osmig:

Har för mig att Dolphins utvecklar rekommenderar en 3570k@4.2GHz för att kunna emulera de mest krävande spelen (tex Super Mario Galaxy och efterföljare). Alla 3570k bör klara 4.2GHz utan att öka spänningen från stock, alt ytterst lite (har aldrig sett ett så dåligt exemplar på något forum dock).

Förutom hyperthreading så brukar 3770k även klocka aningen högre än 3570k, men det är onödig och väldigt dyrköpt prestanda.

Emulerade förut SM:Galaxy både 1 och 2 felfritt med Dolphin på min gamla Phenom II 940BE. Så den rekommendationen ska man ta med en nypa salt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Svenjolov:

Jo, men frågan är om jag kommer märka en skillnad som är värd 800 kr?
Hur effektivt är är Hyperthreading? Jag är inte alls insatt i det.

Det går inte att ge ett entydigt svar på effektivt HT är, det beror på en rad faktorer.

HT på Atom ger t.ex. långt mycket mer än vad det gör på Sandy Bridge, anledningen är att Atom-kärnan är otroligt simpel och hamnar ofta i lägen när den måste vänta på att data kommer från minnet, vänta på att en instruktion som tar flera cykler ska bli färdigt etc. Under den tid den ena HT-tråden väntar kan den andra köra. Finns även fall när båda HT-trådarna i en och samma kärna kan köras samtidigt, t.ex. om den ena tråden läser/skriver från minnet medan den andra utför någon form av beräkning.

På Sandy Bridge har jag sett HT ge allt från 10% till nära 50%, men det normal är runt att man får runt 20-25% extra prestanda i program som verkligen kan använda alla tillgängliga trådar i CPUn. På Atom får man i genomsnitt 50% extra från HT.

På Sandy Bridge har min erfarenhet varit att HT är mer effektivt i program som utför flyttalsberäkningar, framförallt om dessa program använder SSE/AVX. Är i sådana lägen som jag sett över 40% effektivitet. Utför alla trådar enbart heltalsberäkningar och därtill en hel del hopp (många "vanliga" program hamnar i denna klass) så får man ofta bara runt 20% från HT.

Men 3770 är ändå snabbare än 3570 då det förra har 8M L3 cache mot 6M L3 cache i den senare. 3770 har också marginellt högre klockfrekvens. Transcoding av film, matematiska beräkningar, kompilering är alla saker som är ganska bra på att utnyttja HT medan spel verkar se väldigt liten effekt (fast det kan var för ytterst få spel kan använda mer än 4 CPU-trådar). Personligen värderar jag kompileringstid väldigt högt och har därför valt i7 över i5 i de senaste maskinerna och tidigare valde jag Phenom X4 över Core2Duo.

Allt detta ovan är naturligtvis bara i program som kan använda väldigt många trådar på ett effektivt sätt. Många program kan ju inte alls använda många trådar och då ger ju HT (eller en CPU med flera kärnor) absolut ingenting.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Crysis 3 fick väll typ 30% bättre prestanda pga HT om jag inte missminner mig, så visst kan det ha fördelar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men 3770 är ändå snabbare än 3570 då det förra har 8M L3 cache mot 6M L3 cache i den senare. 3770 har också marginellt högre klockfrekvens. Transcoding av film, matematiska beräkningar, kompilering är alla saker som är ganska bra på att utnyttja HT medan spel verkar se väldigt liten effekt (fast det kan var för ytterst få spel kan använda mer än 4 CPU-trådar). Personligen värderar jag kompileringstid väldigt högt och har därför valt i7 över i5 i de senaste maskinerna och tidigare valde jag Phenom X4 över Core2Duo.

Har man behovet samt pengar så är intels i7a ett enkelt val just nu, 1000 kr är inte särskilt mkt i förhållande till levnadstiden för datorn trots allt.
Hur väl utnyttjar tex gcc flera kärnor? Antar att make är smart nog att starta flera processer samtidigt när den går igenom dependecy-trädet, kanske räcker?

Permalänk
Skrivet av bjajjull:

Tänk på att det är skillnad på 3570 och 3570K

Oh, jag menar ju 3570K, såklart. Här ska överklockas!

Permalänk

Sitter och funderar på liknande sak. Ska jag köpa en 3770K för att lira Bf3 med bra inställningar och kunna spela in med Dxtory, utan fps problem. Eller fungerar det med en 2600K med HT jämfört med 3570K/3770K?
Som det är nu så får jag sänka en hel del grejer i dxtory för att få det att flyta bra medans jag spelar.
Förlåt om jag förstör tråden, men det känns som om det är vitalt.
Edit: Om ni nu spelar bf3 vill säga.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenjolov:

Jag lånar tråden och sparkar lite liv i den, då jag tycker det är onödigt att starta en ny om nästan samma ämne.

Jag sitter och väljer mellan 3570K och 3770K. Speldator (hurr durr 3570k), men jag ska även ha den till att spela Wii-spel med en emulator som heter Dolphin. Dolphin är optimerad för intel och käkar väldigt mycket processorkraft. Är det fortfarande slöseri med pengar eller är det värt att ha HT i det här fallet?

Dolphin kan bara använda 3 trådar har jag för mej.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Den senaste tiden noterade jag att cpu belastningen var konstant på max i aktivitetshanteraren då jag spelade. Testade stänga av HT och både BF3 och Crysis 3 började lagga och fps'en sjönk. Det flöt alltså på bra innan då HT var på.
Så från att ha haft på HT till att stänga av HT gjorde att dessa spel blev ospelbara, eller flöt inte på som tidigare.
Noterade att IAStorDataMgrSvc.exe låg konstant på 25% belastning, avinstallerade Intel(R) Rapid Storage Technology och upptäckte att en nyare fanns.
Ligger på 0% cpu belastning nu och speedstep klockar ner vid surf vilket den inte gjort på ett tag.

Saken jag vill säga är att på något sätt så gav HT mig den prestandan jag behövde för att kunna spela samtidigt som något program sög en jäkla massa prestanda. Har säkert haft det där programmet på med 25% belastning i en månad av någon anledning, så med HT på ger det effekt då jag inte märkte av någon prestanda skillnad förrän HT stängdes av.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Den senaste tiden noterade jag att cpu belastningen var konstant på max i aktivitetshanteraren då jag spelade. Testade stänga av HT och både BF3 och Crysis 3 började lagga och fps'en sjönk. Det flöt alltså på bra innan då HT var på.
Så från att ha haft på HT till att stänga av HT gjorde att dessa spel blev ospelbara, eller flöt inte på som tidigare.
Noterade att IAStorDataMgrSvc.exe låg konstant på 25% belastning, avinstallerade Intel(R) Rapid Storage Technology och upptäckte att en nyare fanns.
Ligger på 0% cpu belastning nu och speedstep klockar ner vid surf vilket den inte gjort på ett tag.

Saken jag vill säga är att på något sätt så gav HT mig den prestandan jag behövde för att kunna spela samtidigt som något program sög en jäkla massa prestanda. Har säkert haft det där programmet på med 25% belastning i en månad av någon anledning, så med HT på ger det effekt då jag inte märkte av någon prestanda skillnad förrän HT stängdes av.

Låter som det är något annat som ligger och drar CPU kraft. Crysis 3 och BF3 är iof spel där HT kan vara en fördel men det ska absolut inte vara skillnaden mellan spelbart och ospelbart..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SaP:

Tjenare svårt att välja cpu nu och undrar vilken cpu som är bäst till mina ändamål

Jag ska

Spela/Spela in när jag spelar

Använda lite smått videoredigering

det ända jag ska ha den till:D

och om ni vet några benchmarks så får ni gärna skicka:D

ja va ska jag säga så jag säger som alla andra köpe en i5a. pga ht så går den processorn minst 10 grader varmare en en som inte har det och frågan är behöver man den extra lilla boosten.

dock en sak jag skulle vilja veta är hur står sig en i5 3570 emot en i7 2600k samma klockfrekvens ,ny arcitectur eftersom alla sa det till mig att en i7 3770 va 10% snabbare. visar citatet som en person skrev till mig:

3770k är ca 10% snabbare per klockfrekvens så därför så kommer du behöva klocka den ganska högt för att få ut samma prestanda.

då borde nästan en i5 3570k prestera likvärdigt som en i7 2600k

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk

Jag köpte en 2570K på den tiden och måste säga att jag hällre skulle väntat och sattsat på 2770k istället. Då jag emulerar flera datorer sammtidigt och ogärna stänger av spelen utan istället bara minimerar dom, något jag knappt kunde göra på min förra processor, och som jag därmed helt glömde bort att räkna med när jag skulle köpa ny!