Windows vägrar installera

Permalänk
Medlem

Windows vägrar installera

Snälla hjälp mig med installationsproblemet!! Jag skulle formatera om datorn och installera om windows 7 (OEM). Har gjort detta 3 ggr tidigare och aldrig varit något problem.

Nu när jag kommer till installationsrutan tryckte jag på formatera - den formaterade tydligen för windows kan nu inte starta varken med eller utan cd. Kan dock inte trycka på "nästa" för att installera windows igen (rutan grå). Felmeddelande under mer info: "Det går inte att installera windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan windows endast installeras på GPT-diskar". Det står samma sak på alla alternativ (både part 1 (100 Mb av sd-disken) och på part 2 (resterande ca 120 Gb på sd-disken där den ska installeras) samt på SATA-disken som jag vill ha till annat.

Jag kan trycka "reparera" istället för "installera" men får då upp meddelandet "Den här versionen av alternativ för systemåterställning är inte kompatibel med den version av windows du försöker reparera. Försök att använda en återställningsdisk som är kompatibel med den här versionen av windows". Jag hade aldrig hunnit skapa en återställningsdisk och det är en helt laglig version av windows. Kan tillägga att jag bara haft en och samma windows-version på den här datorn.

När jag startar datorn och den bootar från C:// kommer det upp status 0xc000000f som felkod med lite vit text på svart bakgrund och den säger typ att windows inte kan startas och att jag ska sätta i cd:n, trycka fortsätt och installera, men när jag trycker nån tangent startar den om och kommer tillbaka till samma ruta igen. När jag gått in i bios och ändrat boot-ordningen till cd ist för hd:n kommer man till startrutan för windows som jag beskrivit ovan.

Datorn är bara någon månad gammal, en sd-disk + en SATA, kan ha haft virus men det är borttaget isf enligt virusprogrammet, har inte laddat ner nåt konstigt sen dess, har inte krånglat överhuvudtaget fram tills den här installationen. Behöver akut hjälp.... Tack.

Permalänk
Keeper of the Bamse

När du väljer vilken disk den ska installera på, klicka på knappen längst till höger (enhetsalternativ?) och ta bort samtliga partitioner. Sen väljer du den 120gb opartitionerade ytan och väljer nästa.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

När du väljer vilken disk den ska installera på, klicka på knappen längst till höger (enhetsalternativ?) och ta bort samtliga partitioner. Sen väljer du den 120gb opartitionerade ytan och väljer nästa.

Fattar inte varför datorn betedde sig så här, men du löste mitt problem - tusen tack för snabb hjälp!! Utan dig hade jag blivit tokig på datoreländet...

Skrivet av tcntad:

Följ gärna min guide, den kanske kan klargöra hur du ska göra.

Bra guider för övrigt, börjat läsa igenom och lär definitivt komma till nytta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mias:

Fattar inte varför datorn betedde sig så här, men du löste mitt problem - tusen tack för snabb hjälp!! Utan dig hade jag blivit tokig på datoreländet...

Problemet är att du/någon valt EFI-boot i BIOS/UEFI för att använda GPT-partitioner (något som bara behövs för >2,2TB stora diskar).

Du har alltså UEFI-inställning som kräver GPT-partitionering, men dina befintliga diskar hade redan partirtion med gamla och fortfarande vanligaste MBR.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Problemet är att du/någon valt EFI-boot i bios och skapat GPT-partitioner (något som bara behövs för att boota på >2,2TB stora diskar). Ändrar du i UEFI Till icke EFI-boot kommer du iaf slippa framtida problem.

Du har alltså UEFI-inställning som kräver GPT-partitionering, men dina befintliga diskar hade redan partirtion med gamla och fortfarande vanligaste MBR.

Aha, jo det är nog mitt eget fel isf... Men jag kunde välja UEFI för cd/dvdläsaren + ickeUEFI för cd/dvd-läsaren, så jag slängde dit båda två överst i boot-ordningen för säkerhets skull när jag inte visste vilken jag skulle välja. Men jag ska alltså lägga icke-UEFI cddvd-valet som högsta prio, sedan sd-disken, och sist UEFI?

Funkar det med GPT och MBR som det är nu när jag tagit bort partitionerna eller måste jag göra nåt mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Följ gärna min guide, den kanske kan klargöra hur du ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sognare:

Var hittar man din guide?

Läs hans sign

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Samma problem för mig

Skrivet av Printscreen:

När du väljer vilken disk den ska installera på, klicka på knappen längst till höger (enhetsalternativ?) och ta bort samtliga partitioner. Sen väljer du den 120gb opartitionerade ytan och väljer nästa.

Jag hade precis samma problem som dig med "inaccessible boot device" och att den startar om hela tiden med samma meddelande.

Försökte installera om windows 10 via USB men då får jag upp ett nytt felmeddelande.

"Det går inte att installera windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan windows endast installeras på GPT-diskar". Det står samma sak på alla alternativa diskar.

Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sognare:

Jag hade precis samma problem som dig med "inaccessible boot device" och att den startar om hela tiden med samma meddelande.

Försökte installera om windows 10 via USB men då får jag upp ett nytt felmeddelande.

"Det går inte att installera windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan windows endast installeras på GPT-diskar". Det står samma sak på alla alternativa diskar.

Vad ska jag göra?

Är disken tom eller finns det några skapade partitioner?

Om inte finns några partioner alls, så bör det finns en del alternativ i bios, där man kan ställa in UEFI boot eller legasy, secure boot osv, kolla hur detta är inställt.

Om disken är MBR bör det vara legasy inställt i bios.
Om GPT disk så bör det vara UEFI där

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

När du väljer vilken disk den ska installera på, klicka på knappen längst till höger (enhetsalternativ?) och ta bort samtliga partitioner. Sen väljer du den 120gb opartitionerade ytan och väljer nästa.

Tack du är en ängel från ovan! Höll på att ge upp... Skulle formatera mina diskar o installera om windows, fick samma fel som OP. Din lösning funkade och jag får ta en extra titt i bios nästa gång med tanke på din kommentar om varför det hände.
Tack ännu en gång!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z97 Gaming 5 || Intel Core i7 4790k || Radeon R9 280x 3GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

När du väljer vilken disk den ska installera på, klicka på knappen längst till höger (enhetsalternativ?) och ta bort samtliga partitioner. Sen väljer du den 120gb opartitionerade ytan och väljer nästa.

Jag gjorde detta steget och sedan installerade jag på min SSD! men nu när jag skulle in på min externa HDD så finns den inte längre att hitta? Endast Lokal disk C finns... vet ni vad det beror på?

Sedan tog själva installationen typ 10 min max, brukar det inte ta 30-40 min att rensa ut allt och in med nytt Windows? kändes lite skumt..

update, hittade att man ska gå in på diskhantering och konfiguera den! SÅ nu syns den igen, var livrädd ett tag fortfarande lite skumt att installationen gick så fort men så är det väl med SSD antar jag!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av addefet:

Jag gjorde detta steget och sedan installerade jag på min SSD! men nu när jag skulle in på min externa HDD så finns den inte längre att hitta? Endast Lokal disk C finns... vet ni vad det beror på?

Sedan tog själva installationen typ 10 min max, brukar det inte ta 30-40 min att rensa ut allt och in med nytt Windows? kändes lite skumt..

update, hittade att man ska gå in på diskhantering och konfiguera den! SÅ nu syns den igen, var livrädd ett tag fortfarande lite skumt att installationen gick så fort men så är det väl med SSD antar jag!

Installationen går fort om du kör från USB3-minne. Varför du väljer ett 8 år gammalt OS övergår mitt förstånd, det är som att installera Snow leopard på en mac

Använd det senaste OSet om du är det minsta osäker på hur du ska gå till väga.

Microsofts mainstream-support försvann 2015 för Windows 7, jag tycker verkligen du ska sluta använda OS som är så gamla.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Installationen går fort om du kör från USB3-minne. Varför du väljer ett 8 år gammalt OS övergår mitt förstånd, det är som att installera Snow leopard på en mac

Använd det senaste OSet om du är det minsta osäker på hur du ska gå till väga.

Microsofts mainstream-support försvann 2015 för Windows 7, jag tycker verkligen du ska sluta använda OS som är så gamla.

Jag körde på Windows 10, laddade ner någon Windows tool från deras hemsida MEn stegen var likadana när jag satte i USB-stickan! Då förstår jag hehe! Mitt problem nu är att jag får fryslagg var tionde minut i Windows när jag installerar programmen osv. Fick starta om datorn igår säkert tio ggr, hann dessvärre inte med så mycket mer än att uppdatera Windows hppas på att den bara var lite "trött" efter ominstalleringen och att datorn fungerar som vanligt idag igen.