datorglasögon? gunners tex, era erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Har du testat programmet "Flux"? Om inte så tycker jag att du bör prova på det, och därefter berätta vilka skillnader du upplever mellan dina glasögon och den här mjukvaran.

Använde mjukvarans egna vågmönster för hur mycket "gult" det skulle bli, blev la lite för kraftig i mina ögon om man jämför Gunnars med Flux.
Ändra lite i det så skulle jag kunna säga att man kommer inte anstränga ögonen lika mycket som utan Flux, mycket bra program, nackdelen var väl att man fick ju röda/torra ögon efter en stund.

En anledning kan väl vara att man har "cirkulation" i rummet med luft, t.ex ventilation som sitter i taket, Gunnars hjälper helt klart mot det men man kan känna efter intensivt spelande att det bildas fukt mellan gunnars och ögon, inte så att det fastnar på linsen, utan mer bekvämt.

900kr kan vara mycket för ett par glasögon som kanske inte bevisats ge effekt, men ska jag vara ärlig i mitt fall så hjälper de mot torra/röda ögon som var själva skälet att jag köpte dom, behöver inte anstränga ögonen lika mycket med inzoomning som jag skrev innan, de vill säga +0.2 korrektionen, är hur underbar som helst faktist.

Har ni möjlighet att testa Gunnars gör det, jag är nöjd med mitt köp

Skrivet av CitroFrukten:

När man sitter vid datorn och koncentrerar sig så blinkar man mindre det är därför man får Röda och torra ögon.

Självklart, dock menade jag mindre blinkingar + inga röda/torra ögon

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninji:

Installera http://stereopsis.com/flux/ så kan du låta bli att tortera dina ögon medan du samtidigt slipper se ut som ett fån

Ifall jag fick en krona för varje person som beundrat mig efter att jag rekommenderat det programmet skulle jag säkert kunna köpa en piggelin

Skärmen blir ju snorgul med det där.
Spel och annat blir helt äckligt.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Skärmen blir ju snorgul med det där.
Spel och annat blir helt äckligt.

Vad tror du det blir med gunnar-glasögon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Vad tror du det blir med gunnar-glasögon?

Vad har det med saken att göra?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Vad har det med saken att göra?

Att poängen med det hela är att skärmen ska få en varmare färgton, och därav bli "snorgul" som du uttrycker det.

Om man sitter och bildbehandlar i Photoshop eller kollar in konst på DeviantART så känns det efterblivet att ha igång Flux, naturligtvis. Men då stänger man av Flux tills vidare. Sitter man däremot bara och hänger på forum eller liknande grejer, sent in på nätterna, så är Flux helt underbart för att inte få det att kännas som att någon sticker nålar i ens ögon.

Permalänk
Medlem

Skaffa ett par riktiga terminal glasögon istället för nå "pro 1337 gamer" bullshit.

Jag har riktiga terminal glasögon med styrka, är nog det bästa man kan ha.

Edit: Och allt blir inte gult

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk

Har inte länken men det har gjorts ett vetenskapligt oberoende test av Gunnars, de kom fram till att det gjorde ingen skillnad alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Skaffa ett par riktiga terminal glasögon istället för nå "pro 1337 gamer" bullshit.

Jag har riktiga terminal glasögon med styrka, är nog det bästa man kan ha.

Edit: Och allt blir inte gult

du skulle inte kunna länka dem du köpte

är inte det samma sak som läsglasögon fast till läsning på datorn? för jag beställde såna läsglasögon, ett par klara och ett par tonade(inte gul utan brun/svart*)

Permalänk
Avstängd

Köpte gunnar för ca 8månader sedan.

De dryga med dem är att man måste torka ren dem ofta, förstår inte hur de kan dra till sig så mycket skit.

Olika färger blir också lite förvrängde som är drygt om man sitter och renderar 3d eller jobbar med något som har med färger att göra.

Annars så tycker jag dem funkar helt okay, använder dem inte så ofta men vid tunga pass framför datorn så brukar jag dra på dem. Dem verkar hjälpa då jag aldrig har fått nå röda ögon med dem på.

Tyckte de var extremt dyrt men värt pengarna då de faktiskt är mina ögon vi pratar om och inte någon överprisad mobil som är skräp om 2år.

att dem skulle göra dig till "en bättre spelare" eller att man ser saker bättre är bara bullshit.

Edit: För övrigt är lfux ett totalt värdelöst program, de ändå de gör är att ändra om skärmen så att RBG'n blir lite annorlunda. Du sitter forfaranda och tittar in i en glödlampa och dina ögon blöder, du kan lika gärna införskaffa dig ett par gunnars än att installera ett sådant skräp program som inte fyller något syfte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Köpte gunnar för ca 8månader sedan.

De dryga med dem är att man måste torka ren dem ofta, förstår inte hur de kan dra till sig så mycket skit.

Olika färger blir också lite förvrängde som är drygt om man sitter och renderar 3d eller jobbar med något som har med färger att göra.

Annars så tycker jag dem funkar helt okay, använder dem inte så ofta men vid tunga pass framför datorn så brukar jag dra på dem. Dem verkar hjälpa då jag aldrig har fått nå röda ögon med dem på.

Tyckte de var extremt dyrt men värt pengarna då de faktiskt är mina ögon vi pratar om och inte någon överprisad mobil som är skräp om 2år.

att dem skulle göra dig till "en bättre spelare" eller att man ser saker bättre är bara bullshit.

Edit: För övrigt är lfux ett totalt värdelöst program, de ändå de gör är att ändra om skärmen så att RBG'n blir lite annorlunda. Du sitter forfaranda och tittar in i en glödlampa och dina ögon blöder, du kan lika gärna införskaffa dig ett par gunnars än att installera ett sådant skräp program som inte fyller något syfte alls.

riktigt intressant läsning, tack för svar,
beställde två glasögon igår, som gunners men en billigare variant, ett par med toning(gul) och det andra paret är klara, får se om de verkligen funkar, annars får det blir riktiga gunners. det stod att de var för läsning på datorn eller om amn sitter länge framför datorn.

nej tycker inte heller om flux :/

tycker att gunners kommer att vara ett måste pga eyefinity, och datorn är ett måste i min vardag :/

Permalänk
Skrivet av Heineken89:

Vad jag kan säga om Gunnars efter jag använt dom i lite mer än 2 månader. Sitter dagligen +12 timmar vid datorn.

+ Inga rödsprängda ögon
+ Inga torra ögon
+ Mindre blinkningar
+ Komfort (Sitter med ett par Sennheiser PC360 och varken skaver eller gör ont att ha på headset + gunnar samtidigt)
+ "inzoomningen"
- Måste torka linserna lite ofta (störningsmoment bara)
- Första dagen var lite jobbig, fick lätt ont i huvudet då det var riktigt ovant med inzoomning som kommer med gunnars, tror det kallas "korrektion"? är en inzoomning på +0.2 tror jag

Fick ett par av en polare, och är väldigt nöjd. Håller med föregående talare på samtliga punkter.

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk

Flux, antagligen det bästa programmet jag någonsin testat. Satt och surfade en del på Sweclockers och hittade den här tråden. Irriterad och trött (i ögonen också) installerade jag Flux för att SE vad folk pratade om. Efter 5 sekunders testning kände jag verkligen hur ögonen slappnade av. Ett stort + till det här programmet! Rekommenderas starkt.

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffelitix:
Skrivet av Granter:
Skrivet av Linus82:
Skrivet av Heineken89:

hej igen sweclockers

fick hem lite glasögon, och känner lite skillnad i färger men får ont i ögonen, och undrar om det går över? fick ni också det första gången ni använde er glasögon?

MVH
GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hej igen sweclockers

fick hem lite glasögon, och känner lite skillnad i färger men får ont i ögonen, och undrar om det går över? fick ni också det första gången ni använde er glasögon?

MVH
GB

Fick ont i huvudet första dagen, var riktigt jobbigt, tror jag började vänja mig vid dom efter andra eller tredje dagen

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Är optiker själv, och tror personligen att det där är lite fejk, visst, det hjälper säkert lite, men tror inte det är det som själva problemet beror på.

Tror mer på typ torra ögon eller ljuskänslighet. Det är bevisat att man blinkar mindre när man arbetar vid dator och kan då få torra ögon = det svider/kliar.

Skulle om jag var i din sits prova ordentliga ögondroppar som fuktar ögonen istället för att se om det hjälper.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Installera http://stereopsis.com/flux/ så kan du låta bli att tortera dina ögon medan du samtidigt slipper se ut som ett fån

Ifall jag fick en krona för varje person som beundrat mig efter att jag rekommenderat det programmet skulle jag säkert kunna köpa en piggelin

Tack! Funkar jättebra, första dagen jag kom till skolan utan rödsprängda ögon. Kunde äntligen fokusera utan att kisa med ögonen för att ens kunna se vad som stod på tavlan

Det bästa är ju att fotografier inte ändras

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

du skulle inte kunna länka dem du köpte

Terminalglassögon provar man ut och köper hos närmaste bra optiker och dom kan se ut ungefär hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Fick ont i huvudet första dagen, var riktigt jobbigt, tror jag började vänja mig vid dom efter andra eller tredje dagen

aha men då vet jag för det känns lite fel, för det gör ju saken värre, kollar om det går verkligen att vänja sej vid det

Skrivet av Fnorken:

Terminalglassögon provar man ut och köper hos närmaste bra optiker och dom kan se ut ungefär hur som helst.

aha gött då ska jag dit och kolla ^^ tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

aha men då vet jag för det känns lite fel, för det gör ju saken värre, kollar om det går verkligen att vänja sej vid det

aha gött då ska jag dit och kolla ^^ tackar

Om jag inte är helt borta nu så är väl glasögonen anpassade för folk med redan perfekt syn 20/20 eller 10/10, själv har jag inte perfekt syn utom ca 7.7 +/- 0.1 och har inga problem att använda dom, dock har man blivit närsynt av alla långa stunder vid datorn

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

"Lenses with anti-radiation material plane, with positive absorption of nuclear capabilities, can absorb the modest low-frequency radiation, to eliminate positively charged ions.
Anti-fatigue radiation eye protection glasses, to protect you from headaches, fatigue, brain embolism, always protect your health"

Haha, ren Snake Oil detta, vilket kvalificerat bullshit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Installera http://stereopsis.com/flux/ så kan du låta bli att tortera dina ögon medan du samtidigt slipper se ut som ett fån

Ifall jag fick en krona för varje person som beundrat mig efter att jag rekommenderat det programmet skulle jag säkert kunna köpa en piggelin

Prövar programmet nu och kan nog vara skönt när man surfar runt på forum. Blir ju helt klart att stänga av det i spel men det är inga problem.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Om jag inte är helt borta nu så är väl glasögonen anpassade för folk med redan perfekt syn 20/20 eller 10/10, själv har jag inte perfekt syn utom ca 7.7 +/- 0.1 och har inga problem att använda dom, dock har man blivit närsynt av alla långa stunder vid datorn

hmm jag gjorde syntest för körkortet för inte så länge sen, och fick rätt bra, 1.2 någonting(optikern sa att det var bra, det krävs 1 för att bli pilot XD ) har inga problem med närsynt eller såna problem

Skrivet av Perb:

Haha, ren Snake Oil detta, vilket kvalificerat bullshit.

hmm använder den just nu, hade ont i de första timmarna men funkar bättre nu, med glasögonen på så blir vit lite grå/blåaktigt, men inget jag stör mej på. men kan inte bedöma dem redan nu, ska testas i några dagar till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hmm använder den just nu, hade ont i de första timmarna men funkar bättre nu, med glasögonen på så blir vit lite grå/blåaktigt, men inget jag stör mej på. men kan inte bedöma dem redan nu, ska testas i några dagar till

Jo, det kan nog hända att det hjälper mot dina besvär men försäljningsargumenten är ju rent komiska. Dom hjälper ju t ex mot blodpropp i hjärnan.
Du får lova att rapportera tillbaka i tråden om några veckor och berätta om du har fått nån blodpropp eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jo, det kan nog hända att det hjälper mot dina besvär men försäljningsargumenten är ju rent komiska. Dom hjälper ju t ex mot blodpropp i hjärnan.
Du får lova att rapportera tillbaka i tråden om några veckor och berätta om du har fått nån blodpropp eller inte.

haha XD ja jag återkommer ^^nej det hoppas vi inte på XD

Permalänk
Medlem

Uppsök optiker, de kan sina saker och kan hjälpa dig.

Permalänk
Avstängd

Tror du har råd med en hel låda med piggelin efter den posten

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Medlem

bedömning av dem

Hej

lovade att återkomma med resultatet och här är det

så här ser de ut

beställda från ebay,

Fördelar:

-inget huvudvärk
-inga svidande, torr och röda ögon
-man pallar sitta ännu mer(menar mest word som är vit och lyser skitmycket)
- fina och kan passa en(de stora är fula...)
-sitter bra även när man har headset på(gör inte ont heller)
-priset!!

nackdelar:
-glasen gjorda av plast, måste rengöras ofta(fingeravtryck, damm)
-bågar i vägen
-gör lite ont i näsan om har de på för länge
-kommer utan behållare eller duk, måste köpa själv

hur ser det ut när man kolla genom dem?
jo lite mörkare(brunare/blåare/kallare) och man får inte ont av att kolla på en lampa, inte som solglasögon

lite ord: skitbra, köp, är ju skitbilliga, tog ungefär 10 dagar tills de kom

länkar:
de små
eller dyrare http://viewitem.eim.ebay.se/GLASSES-FOR-PCTVSMARTPHONEPROTECT...

de stora(verkar vara slutsålda :/)

hoppas detta hjälpte

Permalänk
Medlem

Bra uppdatering! Nån plodpropp än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Installera http://stereopsis.com/flux/ så kan du låta bli att tortera dina ögon medan du samtidigt slipper se ut som ett fån

Ifall jag fick en krona för varje person som beundrat mig efter att jag rekommenderat det programmet skulle jag säkert kunna köpa en piggelin

tack så sjukt mkt, fan vilken känsla för ögonen!

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Gunnars ( MLG Phantom/Mercury ).
Mina erfarenheter är,

Fördelar
* Bra skärpa
* En liten zoom ( 0.2 eller ca 5% ) så allt blir lite större.
* Känns knappt på huvudet då de är jättelätta.
* Finns i flera former så man kan välja vilka man tycker är snygga.

Nackdelar
* Riktigt störande om man har vissa headset på sig ( Siberia v2 diablo 3 edition ) känns konstigt tycker jag.
* Priset, de är rätt dyra i vanliga fall men jag fick mina på Dreamhack för 400 ( normalt 900 ) kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.