Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp mig välja, GTX 550 TI eller GT 640

Permalänk

Hjälp mig välja, GTX 550 TI eller GT 640

Tjenare!

Jag är inte så kunnig när det gäller hårdvara men ska hur som helst bygga en dator i dagarna. Har beställt allt jag behöver förutom grafikkort.

Jag kan få ett bra pris på antingen GTX 550 TI, 1GB eller GT 640, 2GB så jag väljer nu mellan dessa två.

Jag kommer inte att använda datorn för film eller liknande och har heller inga planer på att sätta in två grafikkort. Det jag kommer använda datorn till är främst för att spela CS.

GT 640 är som jag förstått det ett nyare kort men enligt specifikationerna så verkar GTX 550 TI vara bättre? Läste dock någon artikel om att de inte kunde rekommendera GTX 550 TI för att de inte tyckte att priset motsvarade prestandan och det är det som gör mig osäker. 1GB eller 2GB, spelar det någon roll när jag främst spelar CS på datorn?

Vilket av dessa kort är bäst och vilket bör jag välja?

Tack så länge!!!

Permalänk
Medlem

Lätt GTX550 Ti

GTX = Spelkort
GTS = Lättare spel/tyngre media
GT = Media

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

GTX550ti är ca 20% snabbare.
enbart värt att köpa det kortet om det är riktigt billigt.
Den klarar av alla spel, dom tyngsta på lägre inställningar, mer än 1GB i minne är meningslöst för GTX550ti då när mer minne behövs (höga inställningar och upplösningar) så är kortet för slött för att driva spelet ändå.

GT640 presterar i runda slängar som ett GTS450, som i sin tur GTX550ti bygger på.

Det OTiuZ skrev kan man absolut inte lita på, GTX550ti förtjänar inte GTX namnet alls då det är ett lite uppskruvat GTS450 kort, om det hade gått är man tvungen att använda 3st GTX550ti för att få prestanda som ett GTX580 har, så man kan absolut inte bara gå på GTX namnet.

Permalänk

Tack så mycket för ett utförligt svar, det uppskattas!!

Saken är den att jag har ett tillgodokvitto jag vill utnyttja och detta är de två bästa korten som den butiken har. De har dock GTS450 också men det är väl inte att tänka på?

Alla korten kostar runt 1000 kr och det är ganska precis vad jag har tillgodo i denna butik. Gör jag rätt val om jag väljer GTX 550 TI av dessa tre kort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fredricos:

Tack så mycket för ett utförligt svar, det uppskattas!!

Saken är den att jag har ett tillgodokvitto jag vill utnyttja och detta är de två bästa korten som den butiken har. De har dock GTS450 också men det är väl inte att tänka på?

Alla korten kostar runt 1000 kr och det är ganska precis vad jag har tillgodo i denna butik. Gör jag rätt val om jag väljer GTX 550 TI av dessa tre kort?

Kan du inte lägga lite till emellan och få ett bättre kort, om du nu ska spela menar jag?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ska du spela spel, skulle jag nog betala lite mera för ett bättre kort. Ett gtx 660 kostar ungefär 3000 kr, då får ett kort som klarar spel med höga inställningar i 2 år

Permalänk
Skrivet av Jun3ll:

ska du spela spel, skulle jag nog betala lite mera för ett bättre kort. Ett gtx 660 kostar ungefär 3000 kr, då får ett kort som klarar spel med höga inställningar i 2 år

det finns 2 olika med och utan ti 660ti kostar 3000 och 660 runt 1800

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

Tack för era svar. Visst kan jag lägga ut lite mer och byta upp mig men tänkte mitt tillgodokvitto i denna butik som är på en tusenlapp och detta är de bästa korten som denna butik har i sortimentet så jag får det ju i princip gratis. Det är också bara CS som ska spelas så jag hoppas det duger till det iallafall. I värsta fall får man byta upp sig sedan om man skulle vilja spela mer krävande spel. Detta kort kommer jag ju ändå inte betala något av mina egna pengar för så att byta upp sig gör ju inte att jag slängt några pengar i sjön direkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fredricos:

Tack för era svar. Visst kan jag lägga ut lite mer och byta upp mig men tänkte mitt tillgodokvitto i denna butik som är på en tusenlapp och detta är de bästa korten som denna butik har i sortimentet så jag får det ju i princip gratis. Det är också bara CS som ska spelas så jag hoppas det duger till det iallafall. I värsta fall får man byta upp sig sedan om man skulle vilja spela mer krävande spel. Detta kort kommer jag ju ändå inte betala något av mina egna pengar för så att byta upp sig gör ju inte att jag slängt några pengar i sjön direkt.

Jo men du kastar ju de pengarna i sjön om du inte får ett kort du är nöjd med, tillgodo eller inte

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har dom inte 7770 och 7850? Speciellt 7850 är mycket bättre än ett 550Ti men dock lite dyrare. Men även 7770 för lite drygt 1000 kr är bättre än ett 550Ti.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Entusiast

I den prisklassen är HD 7770 det bästa valet.
Tycker dock att du borde ta en titt på GTX 660, för 1795kr får du ett 660 ifrån MSI med deras TwinFrozr kylare på CDON.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Om du köper GT 640 med 2B, så är det lite lönt, eftersom detta kortet kan inte maxa high/ultra på krävande spel som battlefield 3 eller något liknande så då är det lönt med 2gb video minne, om du ska köpa GT 640 så köp 1gb versionen. GT 640 är helt okej och funkar perfekt för CS, 550 Ti är helt okej med.