Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Testat lite idag. Tycker det är sinnessjukt svårt att styra skeppet med gamepad. Får se om jag pallar spela spelet sen när det släpps.
Känns som det är en aningen för komplext för min smak tyvärr. Fattar inte riktigt hur man ska göra heller. Finns det ngn vettig manual nånstans?

Det är definitivt mer simulator över spelet än action-orienterat. Prova kör med tangentbord+mus istället. Fungerade helt ok för mig, jag kunde få ner skepp 1vs1.

Bra fan-manual finns här:
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=34437

Tråd med blandade bra tips här:
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=67281

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Testat lite idag. Tycker det är sinnessjukt svårt att styra skeppet med gamepad. Får se om jag pallar spela spelet sen när det släpps.
Känns som det är en aningen för komplext för min smak tyvärr. Fattar inte riktigt hur man ska göra heller. Finns det ngn vettig manual nånstans?

De första dagarna jag spelade så var det också svårt att styra och man var ovan med kontrollerna. Men ju mer du spelar desto bättre går det. Efter några dagar hade jag inga problem med att docka, flyga etc.

Den officiella manualen av Frontier är rätt gammal och ej uppdaterad för de senaste patcherna.
Det finns ett par manualer/handböcker skriva av fans. Det här verkar vara den bästa:

https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=34437
Massiv PDF manual på nästan 200 sidor som innehåller det mesta. Jag laddade precis ner Printer friendly version v1.10 och vad jag kan se så är den uppdaterad med senaste informationen som finns i Gamma releasen.

Permalänk
Medlem

Ingen wipe vid release. Så de som spelar i Gamma nu får behålla allt. Hmm.

https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=70786

Permalänk

Tråkigt att man gått och tänkt på att köpa betan och nu så ser jag att de inte går längre... Finns de några besked på release datum?

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

Tråkigt att man gått och tänkt på att köpa betan och nu så ser jag att de inte går längre... Finns de några besked på release datum?

16:e December, så du behöver inte vänta så länge.

Permalänk

Hittade denna trading-sida:
http://www.elitetradingtool.co.uk/

Permalänk
Skrivet av MathNinja:

Intressant, fast jag vill slå ett slag för detta verktyg som jag tycker fungerar bra.
Slopeys BPC market tool
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=53037

Permalänk
Medlem

Inom kort kommer Gamma 2.00 släppas. Bland annat följande saker är tillagda:

  • Add Lakon Type 7 playable ship

  • Add Adder playable ship

  • Route planning added

  • Alliance stations now have their own colour swatch

  • Scenarios in system updated on state change

  • Slavery missions and commodities added

Fullständig lista kan ses här:
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=71785
Min personliga favorit är att spelet nu stöder Fullscreen borderless windowed mode. Det är något jag har irriterat mig på sedan jag började spela Premium Beta i somras.

Permalänk
Skrivet av Skyflyer:

Inom kort kommer Gamma 2.00 släppas. Bland annat följande saker är tillagda:

  • Add Lakon Type 7 playable ship

  • Add Adder playable ship

  • Route planning added

  • Alliance stations now have their own colour swatch

  • Scenarios in system updated on state change

  • Slavery missions and commodities added

Fullständig lista kan ses här:
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=71785
Min personliga favorit är att spelet nu stöder Fullscreen borderless windowed mode. Det är något jag har irriterat mig på sedan jag började spela Premium Beta i somras.

Den fullständiga listan var inte precis kort. Verkar lovande

Permalänk
Medlem

Får ingen kontakt med servern just nu.

Edit: Hitta felet, jag har missat en uppdatering av launchern och nu funkar inte den förförra längre. Man kan ladda ner nya launchern här: https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=71393

Permalänk
Medlem

En fråga om kickstarter. Om de pleadar för 100 00 dollar t.ex. men får in 150 000 dollar. Vad händer med de 50 000 extra?
Får de de till projektet med fast det beräknas kosta 100 000? Är det typ free money? Eller inte free ofta får man ju ngt för pengarna. Kan man säga de 50k är förintäkter på framtida försäljningar precis som kanske de första 100k är också?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Vad är skillnaden mellan Star Citizen och Elite: Dangerous ? Vilket spel skulle ni rekommendera ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Vad är skillnaden mellan Star Citizen och Elite: Dangerous ? Vilket spel skulle ni rekommendera ?

Ser ingen anledning till att du inte kan köpa båda. Vad jag vet så är det typ två år kvar till sc kommer ut i skarp version så du hinner nog lira lite elite tills dess.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Förrendrerad Launch Trailer

Permalänk

Väldigt ironiskt hur deras launch trailer liknar mer Star Citizens "Arena Commander"-gameplay än deras egna spel. Tycker den är väldigt missvisande, men det är väl iof förrenderade trailers i ett nötskal

Skrivet av Flexiblus:

Vad är skillnaden mellan Star Citizen och Elite: Dangerous ? Vilket spel skulle ni rekommendera ?

Som sagt så finns det egentligen ingen anledning till att bara välja ett av spelen, då Elite: Dangerous finns tillgängligt i "full" version nästa vecka, medans Star Citizen fortfarande har flera års utveckling kvar innan dom öppnar sitt universum utöver singleplayer-episoderna som börjar släppas i slutet av nästa år, samt Arena Commander som fortfarande är väldigt tidigt i utvecklingen med många buggar, begränsningar och obalans (Dock jävligt kul).

Köp Elite: Dangerous i år och Star Citizen när det väl dyker upp i ett mer komplett skick.

Vad gäller intryck av de båda spelen i dagsläget så tycker jag personligen att Elite är väldigt långsamt, trögt och nybörjarvänligt, medans Star Citizen har betydligt högre tempo med mycket mer responsiv och komplex flygmodell med mer användbara thrusters. Star Citizen är dessutom mycket mer tekniskt invecklat än Elite vad gäller skepp rent allmänt, särskilt med tanke på deras skade-modeller och hur det påverkar systemen i skeppet osv, vilket jag personligen tycker berikar gameplayet. Feature-mässigt så ligger dock Elite i framkant just nu då SC inte har all UI och system implementerade än. Men vad man föredrar i slutändan är en smaksak.

Helhetsmässigt så är ju dock Elite mer komplett i dagsläget, då man redan idag kan resa runt i galaxen och göra i stort sett vad man vill, både i multiplayer och singleplayer. "Komplett" kan väl dock diskuteras då spelvärlden fortfarande är väldigt tom och relativt enformig, men det kommer självklart uppdateras med tiden och förhoppningsvis så gör en större mängd spelare efter releasen det lite mer intressant också.
Star Citizen ska i slutändan vara allt det där och mycket mer därtill, vilket det är mycket snack om hurvida det är tekniskt möjligt eller ej, därav den längre utvecklingstiden. Lägger du pengar på det nu så handlar det mest om att stötta utvecklingen, speltesta tidiga versioner, och helt enkelt se hur det byggs på bit för bit med olika moduler.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Verkar som de botchat med de två senaste småpatcharna. Får en massa problem nu, t.ex. frameshift disengage tar en minut för att sen tappa connection. Jag som bara har 35 minuter kvar på mitt mission.

I övrigt är det grymt. Känns väldigt mycket som klassiska Elite fast i modern tappning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Vad är skillnaden mellan Star Citizen och Elite: Dangerous ? Vilket spel skulle ni rekommendera ?

Här är en till jämförelse mellan de två spelen:
http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/2lqym4/an_intro...

Jag rekommenderar också båda spelen.

Idag rekommenderar jag Elite: Dangerous då spelet släpps om några dagar. Spelet kommer fortsätta utvecklas och få mer features och content. Hittills så har Frontier Development för det mesta lyckats hålla målsättningarna och tidsplanerna väldigt bra. Ett viktigt undantag på det är dock avsaknaden av offline-mode som lovades under Kickstartern men som för några veckor sedan kastades i soptunnan. Gillar man att utforska och "Go where no man has gone before" så kommer man nog gilla Elite: Dangerous då det finns 400 miljarder solsystem att besöka och du kommer helt klart kunna besöka och utforska stjärnor som ingen annan spelare har gjort innan dig.

Om två år (eller när nu Star Citizen släpps) så kommer jag nog rekommendera att man köper Star Citizen under förutsättningen att utvecklingen av spelet har gått bra och enligt planerna. Själv avvaktar jag tills spelet är närmare release och jag själv fått en klarare bild på hur det kommer bli i praktiken.

Permalänk
Medlem

Idag släpps spelet.

Neogaf har nu en officiell tråd om spelet som innehåller bra info för nya spelare.
http://www.neogaf.com/showthread.php?t=953044

Permalänk
Medlem

Har någon fått igång det än?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Råkade åka runt och titta på utsikten lite för mycket. Hamnade i ett stjärnsystem med 4 stjärnor, utan bränsle och hade glömt köpa fuel scoop. Blev self destruct och börja om.

Permalänk
Medlem

hmmm.... går i lite köptankar , har nån gammal Thrustmaster T16000 joya liggandes som bör gå bra att flyga runt med ....

Julveckor och massa dötid (gumman far iväg å ungarna e hos sin mor) , bara ladda kylen med bira och sätta sig och lira ... MEN ..

Körde endel Eve online förrut , pisstråkigt efter några timmar , enformigt och väldigt knölig inlärnings tröskel , har ingen lust att kasta bort ett par hundra på nått lir som bara körs nån dag eller två för att sedan aldrig startas

Funkar det med 3 skärms setup (Nvidia Surround) ?

Är det typ en million knappar att binda och hålla reda på för att kunna flyga hjälpligt ?

Hyffsat buggfritt ?

Övertala mig ... jag fullkomligt spelade sönder ELITE på -80italet så atmosfären älskade jag

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Funkar det med 3 skärms setup (Nvidia Surround) ?

Jag har testat i lite mindre än en timme så jag kan inte uttala mig om de flesta punkter, såg dock ett klipp på youtube igår där en person som recenserade joysticks hade tre skärmar så på något vis ska det gå.

Permalänk
Medlem

kommer du lägga mer timmar eller räckte en timmes test ?

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Till er som har kört det en stund nu: Är det värt ett köp? Har tittat på detta nu i någon månad och är sugen på att köpa.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av Cruiser:

kommer du lägga mer timmar eller räckte en timmes test ?

Jag köpte spelet och har lirat runt 5 timmar kanske sedan launch, inte spelat betan.
Men jag tycker det verkar kul, hyfsat svårt att komma igång. Finns väl inte direkt nån röd tråd att följa utan det är mer här haru ett rookieskepp och en spottstyver cash.
Men kontrollerna var lättare att komma igång med än ja trodde , detta trots att ja lirar med mus + tangentbord.
Så nu leker jag spacetrucker tills ja får ihop cash till nåt roligare ☺️

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

Bra jäkla köpsugen, ser riktigt ballt ut. Men frågan är ju om man inte tröttnar fort
Någon som kan berätta vad poängen med spelet är? Jag har sett någon video som visade att man håller på med byteshandel iaf.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

kommer du lägga mer timmar eller räckte en timmes test ?

Givetvis, jag har väntat på ett nytt Elite-spel i snart 20 år, men med tanke på att release var igår så har det ju inte funnits så mycket tid att testa ännu, lär finnas folk här på Sweclockers som kört betan som kan ge bättre svar på övriga frågor.

Min spontana känsla är i alla fall att man blivit lite för van att moderna spel håller en i handen i början, finns inte mycket till tutorials så det tar nog en stund att komma in i hur allt fungerar. Det finns ett par träningsscenarios som man kan köra, men jag tycker att de är ganska begränsade.

Anledningen till att jag hittade Youtube-klippet är helt enkelt för att jag är lite smått sugen på att köpa en "riktig" joystick just för Elite. Mus + tangentbord går bra, men har inte riktigt samma känsla skulle jag vilja påstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Bra jäkla köpsugen, ser riktigt ballt ut. Men frågan är ju om man inte tröttnar fort
Någon som kan berätta vad poängen med spelet är? Jag har sett någon video som visade att man håller på med byteshandel iaf.

Elite-spelen har alltid varit lite av gigantiska sandboxes. Vad poängen är blir vad man gör den till. Vill man utforska? Går bra! Vill man vara pirat? Går bra! Prisjägare? Går bra! Etc...

Permalänk
Avstängd

50 Euro? Det kostade 35 sist jag kollade, vad hände? Va det nån förbokningsrabatt tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Elite-spelen har alltid varit lite av gigantiska sandboxes. Vad poängen är blir vad man gör den till. Vill man utforska? Går bra! Vill man vara pirat? Går bra! Prisjägare? Går bra! Etc...

Låter grymt Tror nog jag köper spelet.

Visa signatur

#framtiden