Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

men shittpomfritt vilken überseg installation ... 70% nu efter ca en timme .... åja hunnit kolla lite turtorial videos och fnula på hur jag ska binda min vänsterhands setup och Thrustmaster t16km Joyyan ...

fråga här ... man använder bara thrusters vid docking/mining å fine tune ?
.... vad är det viktigaste man behöver på "finger avstånd" ? tänker binda keypaden å Joyyan
... eller ger det sig när man väl kommer ut i rymden ?

Många använder thrusters vid dogfighting också, inget jag haft någon användning av personligen dock.

Select target ahead, enable frame shift drive, cycle next fire group, deploy hardpoints, landing gear... Egentligen vill man väl ha allt nära till hands Men det här är några av de jag använder oftast.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

fråga här ... man använder bara thrusters vid docking/mining å fine tune ?
.... vad är det viktigaste man behöver på "finger avstånd" ? tänker binda keypaden å Joyyan
... eller ger det sig när man väl kommer ut i rymden ?

När man väl vant sig är det relativt enkelt att blåsa på och landa snabbt.

Engine - framåt och även möjlighet att köra bakåt (i lägre hastighet).
Yaw - vänster och höger "typ roderkorrigering"
Thrust - rakt upp/ner/vänster/höger i väldigt låg hastighet
Pitch - flygstyrning (standardkontrollen)

Permalänk
Medlem

1-2-3-4-w-a-s-d-space måste vara lätt tillgängliga då man ofta rotar runt i menyerna. Hyperdrive och supercruice, Nollställning av hastighet, hastighet för max manöverförmåga använder jag också ofta.

Skrivet av KKay:

Ja det finns en viss charm i det måste jag säga. Men vissa saker tycker jag att dom borde förklarat lite om iaf.

Addar dig - Dumbo Fett

Det finns en 43-sidig manual under "Tutorials" på www.Elitedangerous.com - jag har inte sett den förut så möjligt att den tillkommit nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

1-2-3-4-w-a-s-d-space måste vara lätt tillgängliga då man ofta rotar runt i menyerna. Hyperdrive och supercruice, Nollställning av hastighet, hastighet för max manöverförmåga använder jag också ofta.

De flesta funktioner har en sekundär bindning. Om man kör joystick verkar det som default-konfigurationen tar bort alla keybinds och lägger bara joysticken primärt. Med det kan man lägga viktiga funktioner på tangetnbordet också, sånt som är svårt att köra med stickan. Med andra ord precis vad Snody sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Det finns en 43-sidig manual under "Tutorials" på www.Elitedangerous.com - jag har inte sett den förut så möjligt att den tillkommit nyligen.

Där ser man, tackar

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

ED sista dev diary, från idag. Inte så mycket info, utan mer lite sammanställning och tack till supporters.

Permalänk
Medlem

Provade i helgen när jag fick tid över och när man väl satt sig in i hur det fungerar så fastnade jag vid datorn, riktigt kul att frakta gods kors och tvärs. Kör med en Logitech Extreme 3D och tycker det fungerar helt okej men är som sagt ingen expert på detta med simulatorer. Den har tiltfunktion och en joypad högst upp som man kan styra energifördelnigen till system, motor och vapen.

Blev attackerad mitt ute i ingenstans men som tur är går det ganska fort att koppla på FSD och försvinna igen.

Tack för att ni länkade till manualen, är mycket man undrar över såsom vad alla olika uppgraderingar får för effekt.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak (sitter på jobbet å har lite jour skit till kl 18) när jag slösurfade runt på tuben efter Elite tips å trix ... jag började lite igår och kör Turtorial missions , lite fast på det sista när man ska överleva ett par vågor av fiender av olika slag , jag trodde Turtorial delen var typ "mandatory" , men alla verkar bara kunna trycka ut sig i "open space" på direkten .... har jag gjort nått knas ?

"Start" som alla börjar med i startmenyerna finns inte , har bara Turtorial missions å options å grejjer ?

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Mycket bra och vacker spel. Satt säkert 10 timmar i sträck vid datorn igår :D. Inte bra!

Ett tips är att åka över till en resource extraction site och jaga de som är efterlysta där. Är det större byten än vad ni kan ta själva vänta tills polisen fått ner sköldarna på de. Har fått ihop en del pengar på det sättet. Först satt jag i en uppgraderad Eagle. Efter några rundor fick man ihop det till en Viper med uppgraderingar. Då kan man tom hoppa på Anacondas (kan ge 70-80k om man skadat de bra) när de redan är i strid med polisen. Håller man sig på avstånd är det inte så svårt. Det viktiga är att inte träffa polisen vilket händer då och då. Man blir automatiskt efterlyst och alla poliser börjar jaga en direkt så det är bara att sticka tillbaks och rensa bountyn. Det händer också ibland att polisen börjar jaga en trotts att man inte är efterlyst. En bugg antar jag. Då är det bara warpa därifrån, vända och hoppa ur på resource extraction site igen. Då är polisen vänliga igen och man kan fortsätta med bountyhunting.

Nu är jag ute mitt i ingenstans och scannar planeter/system. Köpte en detailed surface scanner för 250k (OBS!!! köper ni en sådan ta inte bort discovery scanner! utan man ska ha bägge samtidigt märkte jag hehe) . Får se vad det ger när man kommer tillbaks till civilisationen. Har en uppgraderad Cobra som har stor bränsletank, fuel scoop och kan hoppa 13LY.

Det är inte så farligt att vara ute i anarchy systems. Har blivit attackerad 3 gånger bara och bara ett av dessa AI-fiender var utmanande.

Har kört betan innan och då spelade man ofta solo. Var rädd att man skulle stötta på folk som dödade en om och om igen men efter att man börjat spela online så har det inte hänt en enda gång! Så för er som inte vill bli gankade, det är ingen fara! Spela online! Det är bara kul att se andra spelare :). Tillför atmosfär till spelet. Flyger man dessutom längre bort från bebodda system lär man bara bli glad ifall man får se icke AI-spelare.

Det jag saknar med spelet är lite mer variation. Skulle vilja se skeppsvarv vid planeter där nya stora kryssare byggs, fler överraskningar tex diverse byggnader eller sonder osv. som man kan stötta på när man utforskar. Just nu är det bara planetsystem och asteroidbälten. Blir lite tråkigt i längden. Men men kanske finns mer intressanta saker längre bort...och spelet kommer utvecklas hela tiden så lär bli bara bättre med tiden som en go vin ;).

Permalänk
Medlem

Blääää.... jag vill HEM !!!

En Wirre å pilsner sen ska den flygas !

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Kom att tänka på en sak (sitter på jobbet å har lite jour skit till kl 18) när jag slösurfade runt på tuben efter Elite tips å trix ... jag började lite igår och kör Turtorial missions , lite fast på det sista när man ska överleva ett par vågor av fiender av olika slag , jag trodde Turtorial delen var typ "mandatory" , men alla verkar bara kunna trycka ut sig i "open space" på direkten .... har jag gjort nått knas ?

"Start" som alla börjar med i startmenyerna finns inte , har bara Turtorial missions å options å grejjer ?

Du har förmodligen glömt logga in i launchern och sedan välja "Elite Dangerous" istället för "Single Player Combat Training".
Du behöver inte köra en enda tutorial, du kan hoppa direkt in i spelet.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Tack för att ni länkade till manualen, är mycket man undrar över såsom vad alla olika uppgraderingar får för effekt.

Finns det i manualen? Måste ha missat det isf.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Du har förmodligen glömt logga in i launchern och sedan välja "Elite Dangerous" istället för "Single Player Combat Training".
Du behöver inte köra en enda tutorial, du kan hoppa direkt in i spelet.

Måste kollas upp ... jag vill ut i hetluften (vaakumet)

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Måste kollas upp ... jag vill ut i hetluften (vaakumet)

Lycka till

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Ahahaha....det visade sig att bara singelplayer delen vart installerad igår i glädjeruset....åja går fett snabbare nu med multi installationen........

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk

Vill bara dela med mig av en rolig grej som hände häromdagen, hade hållt på och frakta saker kors och tvärs i en hauler, uppgraderade till en Cobra Mk 3 och donade fram cargo space så ja kunde frakta 44 ton.

Fyllde lastutrymmet med varor som kostade mig ca 300k, efter några glas rödtjut så tänkte jag YOLO.
Skulle precis docka inuti den där stationen som är som en ända stor tunna. Kom precis innanför slussen och hittade fan inte landing pad. Snurrade runt lite för att leta reda på den.
DÄR var den i andra änden. Drog thrusters på max och råkade BOOSTA... Rätt in i väggen med (nästan) alla mina besparingar.

SOM TUUUUUUUUR var hade jag pengar till försäkringen.
Fick dock börja om med 500 credits. haha.

YOLO.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

Haha, man är så nöjd med sig själv efter en sånn grej! Alltid 300+ m/s genom porten funkar bra, tills man får möte...

Permalänk
Medlem

Lustigt att Thrustmaster HOTAS Warthog tog slut i lager hos alla som hade den strax efter Elite släppts.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=762960

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Lustigt att Thrustmaster HOTAS Warthog tog slut i lager hos alla som hade den strax efter Elite släppts.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=762960

Kan nog finnas ett samband
Gud vad många gånger jag läst ordet HOTAS på senaste tiden, börjar nästan utveckla ett hat mot ordet hehe

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Kort video där jag tar ner en Anaconda med Cobran och får 100k. Detta kan man göra i alla skepp bara tiden på hur snabbt man ta ner skeppet som ändras.
Synd att man inte stöter på Anacondas hela tiden utan oftast Cobras vilka ifs kan ge allt från 200 till 20k.
Roligaste sättet att tjäna pengar på för tillfället

Permalänk
Medlem

Har fegat och fraktakt gods men tänkte börjar utrusta skeppet med vapen när jag byggt upp kapital.

Hur fungerar Bounty hunting, riskerar man att bli ovän med massa fraktioner eller handlar det bara om att ta hand om bad guys?

Permalänk
Medlem

Är dom wanted i det aktuella systemet så e du fortfarande kompis med dom som styr där,men har dom en bounty på sig från någon annan fraktion så blir du okompis med dom som styr i det aktuella systemet.
Sitter själv med 77k bounty på mitt huvud i Federation system ( dumt å lira småpackad)

så stöter du på mig i ett Federation system så e jag Wanted och om du mot förmodan lyckas döda mig så har du tjänat 77k ... men i tex ett indipenden eller anarchy system är jag inte wanted , då blir du okompis med dom som styr om du atackar mig där och får en egen bounty mot dom

//Edit ... lite fel där .. anarchy system har ingen autohrity , så inga crimes kan begås där ... saxat ur manualen
"Any crimes committed and reported within a jurisdiction will cause a bounty to be automatically
assigned to you.
If a jurisdictional authority has assigned a bounty to you, your Characteristic Indicator will
display “WANTED”. Be warned, whilst within the jurisdictional boundary, any vessel is legally
allowed to engage and destroy you, but responding in kind is illegal, unless the aggressor also
has a bounty in the jurisdiction.
Caution is advised when travelling in warzones and systems with no functioning authority
(anarchies). In such regions of space no law is respected; vessels can engage each other with
impunity; no bounties will be issued (though bounties can still be claimed for successful target
destruction).
Some active conflict zones may have combat bonds available from the sides involved. Simply
choose a faction in the “Functions” screen of the Ship Panel; you will be temporarily co-opted
and able to earn rewards for the destruction of enemy vessels in the zone.
You are legally allowed to engage a ship if the Target Information Panel displays “WANTED.
Should you destroy such a vessel, you will be awarded a bounty claim, which you can convert to
credits at any starport controlled by the faction that issued the bounty.
You can look at the status tab of your ship’s System Panel to see what bounties have been
issued against you in your current system. If you can reach a starport or outpost, you can pay
off (at a premium) these bounties and any fines you have accrued."

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Skrivet av ArtMan:

Kort video där jag tar ner en Anaconda med Viper och får 100k. Detta kan man göra i alla skepp bara tiden på hur snabbt man ta ner skeppet som ändras.
Synd att man inte stöter på Anacondas hela tiden utan oftast Cobras vilka ifs kan ge allt från 200 till 20k.
Roligaste sättet att tjäna pengar på för tillfället

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=CsZ...

Så taktiken är att bara hålla sig på avstånd o nöta ner ?
De gånger ja försökt få ner npc anacondas med min cobra så har jag bara rullat upp bakom dem o försökt stanna där. Men de verkar ju ha massa turrets som kan skjuta bakåt också. Iallafall de tre som jag försökt med.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk

Undrar hur många av er som använder HOTAS setup ?
Jag köpte en Thrustmaster T.Flight för att testa på men jag tycker nästan det är svårare i combat än med mus + tbgtbord. Tänker då på finlir med att sikta när man har "fixed" vapen.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

Undrar hur många av er som använder HOTAS setup ?
Jag köpte en Thrustmaster T.Flight för att testa på men jag tycker nästan det är svårare i combat än med mus + tbgtbord. Tänker då på finlir med att sikta när man har "fixed" vapen.

Jag köpte mig en x55 setup, i början var det svårare, men det försvinner efter ett tag

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Jag köpte mig en x55 setup, i början var det svårare, men det försvinner efter ett tag

Haha jo det är väl en vanesak antar jag, har gått lite bättre ju mer tid jag lägger på det. Men jag tycker ändå det är ett jäkla massa hype kring de här styrdonen lite i onödan?
Nåväl kanske inte kan spela utan den efter nån vecka

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Skrivet av matadoren:

Haha jo det är väl en vanesak antar jag, har gått lite bättre ju mer tid jag lägger på det. Men jag tycker ändå det är ett jäkla massa hype kring de här styrdonen lite i onödan?
Nåväl kanske inte kan spela utan den efter nån vecka

Det handlar väl mycket om inlevelse också. Personligen tycker jag det är total blasfemi att lira såna här spel utan ordentliga kontroller Som att lira fps med gamepad.

Det tar självklart ett tag att vänja sig vid HOTAS eller joystick överhuvudtaget, men i längden är det riktigt belönande. De stora fördelarna jämfört med mus/tangentbord är ju att du har en mängd knappar tillgängliga direkt under fingrarna, utan att behöva flytta något finger eller hand, mycket tack vare 4/8-vägs hattar. Även analoga axlar för att i detalj justera alla axlar för yaw/pitch/roll/throttle/thrusters, jämfört med musen som bara kan agera "virtual joystick" för 2 axlar. Du får helt enkelt mycket mer kontroll över ditt skepp.

Mus har visserligen ändå bättre/snabbare precision i rörelserna än joystick, men Elite och många andra spel har så mycket autoaim/gimbals/motsvarande att det inte spelar någon roll ändå.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

Så taktiken är att bara hålla sig på avstånd o nöta ner ?
De gånger ja försökt få ner npc anacondas med min cobra så har jag bara rullat upp bakom dem o försökt stanna där. Men de verkar ju ha massa turrets som kan skjuta bakåt också. Iallafall de tre som jag försökt med.

Man kan gå närmare ibland men inte stanna nära hela tiden. Då lär den få ner dina sköldar rätt så snabbt. Lås på tex powerplant eller engines så blir den lättare att ta ner.

Gjorde ett misstag nyligen när jag gav mig på en Anaconda med två Cobra eskortskepp utan att dessa hamnat i fight med polisen än. Fick gömma mig bland asteroiderna tills skölden var uppe igen. Tog ner Anacondan och det ena eskortskeppet men hade bara 21% kvar på skeppet samt fick använda shield restore 2 gånger. Detta var i en Viper med military grades armor. Utan den hade jag förmodligen inte överlevt. Så har man svagare sköldar/armor stanna lite längre bort och gå närmare först när Anacondan har kanske 20% kvar.

Skrivet av Reckie:

Har fegat och fraktakt gods men tänkte börjar utrusta skeppet med vapen när jag byggt upp kapital.

Hur fungerar Bounty hunting, riskerar man att bli ovän med massa fraktioner eller handlar det bara om att ta hand om bad guys?

Vad jag har märkt så är det bara pirater man blir ovän med? Använder man bounty scanner tex så får man bountys i andra områden också, inte bara i det systemet man befinner sig för tillfället. Var dock noga med att flyga över till de andra områden då och då för att hämta sina bountys (om man kör med en scanner) för att allt försvinner ifall man dör! Förlorade precis ca 500k i bountys! Dumme jag åkte in i stationen utan att be om lov först och hann inte ut i tid hehe. Var lite trött och förvirrad efter att ha tagit ner massa skepp inklusiver några Anacondas. Så nu har man lärt sig iaf att ALLA Bountys i ALLA system försvinner när skeppet sprängs.

Skrivet av matadoren:

Undrar hur många av er som använder HOTAS setup ?
Jag köpte en Thrustmaster T.Flight för att testa på men jag tycker nästan det är svårare i combat än med mus + tbgtbord. Tänker då på finlir med att sikta när man har "fixed" vapen.

Spelar med X55:an. Är riktigt nöjd förutom småsaker. Tex en knapp som låser sig ibland samt placeringen av knapparna på vissa ställer kunde varit lite bättre men känns som man gjorde bra köp. Ordentlig joystick+fartreglage är ett måste enligt mig. Inte samma känsla med mus+tangentbord.

Permalänk
Medlem

Medan jag väntar på att den officiella HOTAS-joysticken kommer till Star Citizen så vi får se hur den är designad kör jag med Cyborg F.L.Y. 5 från Saitek. Fungerar väldigt bra, men framför allt älskar jag att man kan ställa in joysticken så att den passar handen. Så handtaget på min lutar lite framåt, knapparna för tummen har den lutningen jag tycker är bekvämt mm.

Ifall man är tveksam till ifall det är värt att köpa en HOTAS för 1500-3000 kronor kan det här vara en bra start då den just nu bara kostar 389 kronor hos Elgiganten: http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/tillbehor-pc-g...

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på Sweclockers mumble och kör? hade varit kul att snacka med några andra som kör!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."